Μικρο-σενάριο

1.Σχέδιο δημιουργίας μικροσεναρίου: «Σπονδυλωτά και ασπόνδυλα »

1.1Τίτλος: «Σπονδυλωτά και ασπόνδυλα ζώα»

1.2 Γνωστικό αντικείμενο: Μελέτη Περιβάλλοντος

1.3 Τάξη: Δ’ τάξη Δημοτικού

1.4 Διδακτικοί στόχοι ή αναμενόμενα αποτελέσματα

Οι μαθητές αναμένεται να

1.Ως προς το γνωστικό αντικείμενο

  • να γνωρίσουν τα σπονδυλωτά και τα ασπόνδυλα ζώα
  • να διακρίνουν και να ταξινομούν τα ζώα σε σπονδυλωτά και τα ασπόνδυλα
  1. Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία
  • να κατανοούν τις διαφορές των σπονδυλωτών και ασπόνδυλων ζώων
  • να αναπτύξουν ομαδοσυνεργατικό πνεύμα.
  1. Ως προς τη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας
  • Οι μαθητές να αξιοποιούν τον υπολογιστή ως πηγή πληροφόρησης.
  • Να κάνουν χρήση λογισμικών οπτικοποίησης.

1.5 Συνοπτική περιγραφή

Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των 3 ατόμων και έχουν η καθεμιά στη διάθεσή τους υπολογιστή συνδεμένο στο διαδίκτυο. Κοινοποιείται το θέμα στους μαθητές και ελέγχονται οι πρότερες γνώσεις τους. Κατόπιν προβάλλονται διαδοχικά οι εικόνες του σκελετού του ψαριού (εικ.1)και του λύκου (εικ.2) και οι μαθητές διατυπώνουν τις απόψεις του για τη χρησιμότητά του.

εικ.1

εικ.2

Στη συνέχεια, με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού λεξικού διατυπώνουν τους ορισμούς των σπονδυλωτών (εικ.3) και ασπόνδυλων (εικ.4) και τους καταγράφουν φύλλο εργασίας 1,

εικ.3

εικ.4

όπου υπάρχουν και οι ανάλογες οδηγίες για να εξασκηθούν σε εφαρμογή που τους προτείνεται από το φωτόδεντρο.(εικ.5)

 εικ.5

Έπειτα εξασκούνται στην  εφαρμογή ταξινόμησης, και πάλι από το φωτόδεντρο  (εικ.6), για να ολοκληρώσουν ταξινομώντας τα ζώα στις δύο κατηγορίες, συμπληρώνοντας έτσι και το φύλλο εργασίας 2.

εικ.6

Τέλος διασκεδάζουν φτιάχνοντας παζλ με ζώα (εικ.7) (εικονίδιο συντόμευσης πάνω στην επιφάνεια κάθε υπολογιστή)

εικ.7

Μ-σενάριο

Τίτλος: «Η ναυμαχία της Σαλαμίνας»

Γνωστικό αντικείμενο: Ιστορία

Τάξη: Δ’ τάξη Δημοτικού

Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές

Ιστορία, Γλώσσα, ΤΠΕ

Οργάνωση της διδασκαλίας και απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή

Οι μαθητές θα χωριστούν σε ομάδες με ένα υπολογιστή ανά ομάδα.

Για την υλοποίηση του μ-σεναρίου απαιτούνται:

Βιβλίο και Τετράδιο εργασιών  Ιστορίας Δ΄ τάξης

Βιντεοπροβολέας

Υπολογιστές (όσοι και οι ομάδες) οι οποίοι θα είναι συνδεδεμένοι με το διαδίκτυο και θα έχουν εγκατασταθεί τα παρακάτω λογισμικά:

  • Λογισμικό Εννοιολογικής Χαρτογράφησης (CmapTools)
  • Πρόγραμμα οπτικοποίησης και προσομοίωσης Google Earth.
  • Xρήση ψηφιακής ηλεκτρονικής εγκυκλοπαίδειας (WIKIPEDIA)
  • Λογισμικό γενικής χρήσης δημιουργίας παρουσιάσεων (Power Point)

Σκοπός και Διδακτικοί στόχοι

α. Σκοπός

Να γνωρίσουν τα γεγονότα που σχετίζονται με τη ναυμαχίας της Σαλαμίνας μέσα από τη χρήση των ΤΠΕ.

β. Διδακτικοί στόχοι

Α. Ως προς το γνωστικό αντικείμενο

  • Οι μαθητές να γνωρίσουν το χρόνο, τον τρόπο και τον τόπο διεξαγωγής της ναυμαχίας της Σαλαμίνας.
  • Να γνωρίσουν δύο μεγάλους στρατηγούς της αρχαιότητας το Θεμιστοκλή και τον Ευρυβιάδη.

Β. Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία

  • Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία του πατριωτισμού ως παράγοντα νίκης.
  • Να εκτιμήσουν οι μαθητές το ρόλο που διαδραματίζουν οι ηγέτες .
  • Να αναπτύξουν ομαδοσυνεργατικό πνεύμα.

Γ. Ως προς τη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας

  • Οι μαθητές να αξιοποιούν τον υπολογιστή ως πηγή πληροφόρησης.
  • Να αναγνωρίζουν και να συνδέουν τις σωστές απαντήσεις σε εννοιολογικό χάρτη.
  • Να κάνουν χρήση λογισμικών οπτικοποίησης.

Ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα διδασκαλίας:  45 λεπτά

Συνοπτική περιγραφή

Γίνεται σύνδεση με το προηγούμενο  μάθημα, τα παιδιά θα κληθούν να θυμηθούν που έχουν συναντήσει τη λέξη «Σαλαμίνα» και με ποιο γεγονός είχε συνδεθεί στο προηγούμενο μάθημα. Έτσι θα γίνει και μια σύντομη αναφορά σε όλες τις προηγούμενες μάχες ώστε να συνδεθούν χρονολογικά και νοηματικά μεταξύ τους. Κατόπιν θα γίνει μια προβολή παρουσίασης με τη βοήθεια του λογισμικού γενικής χρήσης δημιουργίας παρουσιάσεων  Power Point

Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες των δυο – τριών ατόμων, θα δουλέψουν στο εργαστήρι υπολογιστών με τη βοήθεια ενός φύλλου οδηγιών 1

όπου αναφέρει αναλυτικά όλα τα βήματα  ώστε, από το εικονίδιο συντόμευσης του προγράμματος που υπάρχει στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή, να κάνουν την εκκίνηση του προγράμματος και στη συνέχεια να εντοπίσουν  το μέρος που έγινε η ναυμαχία της Σαλαμίνας. (εικ. 1)

https://earth.google.com/web/@37.97437391,23.51913672,88.01790144a,18331.7648387d,35y,0h,0t,0r

(εικ. 1)

Για να κατανοήσουν ευκολότερα τον τρόπο διεξαγωγής της ναυμαχίας θα παρακολουθήσουν ένα βίντεο από το φωτόδεντρο  με την αναπαράσταση της μάχης (εικ. 2). Ακολουθούν τις οδηγίες του φύλλου εργασίας 2.

(εικ. 2)

Κατόπιν θα επισκεφτούν την ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια Wikipedia Θεμιστοκλής και Ευρυβιάδης . Στη συγκεκριμένη διεύθυνση τα παιδιά μπορούν αν αντλήσουν επιπλέον πληροφορίες για το Θεμιστοκλή και για τον Ευρυβιάδη. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους ενώ ταυτόχρονα κατανοούν μέσα από την πράξη τη χρησιμότητα του διαδικτύου για την άντληση πληροφοριών και έρχονται και σε επαφή με μια διαδικτυακή ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια.

Με οδηγό τις πληροφορίες του βιβλίου, των παραθεμάτων και των εικόνων θα επιχειρηματολογήσουν υπέρ της άποψης του Θεμιστοκλή ή του Ευριβιάδη (φύλλο εργασίας 2).

Τέλος, οι μαθητές από το φάκελο του μαθήματος που έχει εγκαταστήσει ο δάσκαλος στους υπολογιστές ανοίγουν τον ημιδομημένο εννοιολογικό χάρτη

(που έχει δημιουργηθεί με το λογισμικό CmapTools) (Εικ.3) και καλούνται να τον συμπληρώσουν, ώστε να γίνει η διαμορφωτική αξιολόγηση (φύλλο εργασίας 3)

Εικ. 3 Ημιδομημένος Εννοιολογικός Χάρτης

 Αφού ολοκληρωθεί η συμπλήρωση του χάρτη από όλες τις ομάδες, ο δάσκαλος ελέγχει την ορθότητα των απαντήσεων χωρίς να κάνει διορθώσεις. Στη συνέχεια θα προβάλει με τον βιντεοπροβολέα τον συμπληρωμένο εννοιολογικό χάρτη (Εικ. 4) και θα γίνει επαλήθευση  από τους ίδιους τους μαθητές. Η εργασία αυτή μπορει να γίνει, όπου υπάρχει δυνατότητα και στο διαδραστικό πίνακα

Εικ. 4

Μ- σενάριο (ΠΕ70)

 

Τίτλος: Ζώα που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν

Γνωστικό αντικείμενο:  Μελέτη Περιβάλλοντος

Τάξη: Δ’ τάξη Δημοτικού

Διδακτικοί στόχοι

Στο τέλος του μ-σεναρίου οι μαθητές αναμένεται:

1.Ως προς το γνωστικό αντικείμενο:

  • Να πληροφορηθούν για τα ζώα της Ελλάδας που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν.
  • Να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με το πρόβλημα της εξαφάνισης που αντιμετωπίζουν διάφορα είδη ζώων.
  • Να αναγνωρίσουν ως αιτία του προβλήματος τις ανθρώπινες δραστηριότητες και να προτείνουν διάφορα μέτρα προστασίας των απειλούμενων ζώων.
  • Να αξιολογούν τη χρησιμότητα του κάθε ζώου ως στοιχείου του οικοσυστήματος

  2.Ως προς τη χρήση των ΤΠΕ

Να υλοποιούν δραστηριότητες με ένα εγκεκριμένο λογισμικό από   το πρώην Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για την Μελέτη Περιβάλλοντος της Δ’ Δημοτικού Σχολείου

  3.Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία

Να αναπτύσσουν πνεύμα συνεργασίας, αλληλοβοήθειας, ομαδικότητας και αποκτώντας επικοινωνιακή ικανότητα να καλλιεργούν ομαδικό πνεύμα.

Συνοπτική περιγραφή

Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες των δυο – τριών ατόμων, θα δουλέψουν στο εργαστήρι υπολογιστών με τη βοήθεια ενός φύλλου εργασίας. Στην επιφάνεια εργασίας των υπολογιστών θα υπάρχει συντόμευση  προς το κατάλληλο εφαρμογίδιo του Φωτόδεντρου.

Ανοίγοντάς το, οι μαθητές θα βρεθούν στη σχετική σελίδα του Φωτόδεντρου,

όπου πατώντας το εικονίδιο μεταβαίνουν στο περιβάλλον διεπαφής του λογισμικού

Στη συνέχεια αφού πληροφορηθούν για το τι ονομάζουμε «Απειλούμενα είδη» και για τα συγκεκριμένα είδη που απειλούνται στην Ελλάδα, συμπληρώνουν ανά ομάδα το φύλλο εργασίας και παρουσιάζουν.

Ακολούθως, πηγαίνοντας και πάλι στην επιφάνεια εργασίας των υπολογιστών θα υπάρχει συντόμευση  προς το κατάλληλο εφαρμογίδιo του Φωτόδεντρου με το οποίο θα μεταβαίνουν στην  σελίδα,

Όπου πατώντας στην εικόνα μεταβαίνουν στο περιβάλλον διεπαφής του λογισμικού και συμπληρώνουν ομαδικά το κουίζ

Φύλλα εργασίας

Τα φύλλα εργασίας θα περιλαμβάνουν τις οδηγίες προς τους μαθητές και τις μαθήτριες

Πρόσθετα στοιχεία (αν υπάρχουν).

Οι μαθητές πατώντας εδώ μπορούν να πληροφορηθούν  και για άλλα απειλούμενα είδη.

 

 

Μ-δραστηριότητα

 

Τίτλος: Oι τέχνες και τα γράμματα στα ελληνιστικά χρόνια

Γνωστικό αντικείμενο:  Ιστορία

Τάξη: Δ’ τάξη Δημοτικού

Διδακτικοί στόχοι

Στο τέλος της μ-δραστηριότητας οι μαθητές αναμένεται:

  1.Ως προς το γνωστικό αντικείμενο:

να κατανοούν τον ιστορικό χρόνο με την κατάταξη των έργων τέχνης στην αντίστοιχη ιστορική περίοδο της ιστορίας, σύμφωνα με τον χρόνο και την τεχνική δημιουργίας τους.

   2.Ως προς τη χρήση των ΤΠΕ

να υλοποιούν δραστηριότητες με ένα εγκεκριμένο λογισμικό από   το πρώην Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για την ιστορία της Δ’ Δημοτικού Σχολείου

3.Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία

να αναπτύσσουν πνεύμα συνεργασίας, αλληλοβοήθειας, ομαδικότητας και αποκτώντας επικοινωνιακή ικανότητα να καλλιεργούν ομαδικό πνεύμα.

Συνοπτική περιγραφή 

Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες των δυο – τριών ατόμων κάνοντας χρήση του κατάλληλου  φύλλο εργασίας  (οδηγίες)  ανοίγουν  τη διαδραστική δραστηριότητα του Φωτόδεντρου . Μεταβαίνουν στο περιβάλλον διεπαφής του λογισμικού  (Εικόνα 1) και ακολουθώντας τις οδηγίες τοποθετούν τα έργα τέχνης των Αρχαίων Ελλήνων, σύμφωνα με την περίοδο αναφοράς και την τεχνική της δημιουργίας τους, στο πλαίσιο της εννοιολογικής ιστορικής μάθησης στην κατανόηση του ιστορικού χρόνου. Οι μαθητές γνωρίζουν σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα της ελληνικής αρχαιότητας, διακρίνουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους (προηγούμενη γνώση), συσχετίζουν τις συνοδευτικές πληροφορίες με στοιχεία των επιμέρους περιόδων και κατανοούν τις αιτιώδεις σχέσεις της αρχαιοελληνικής τέχνης. Στόχος της δραστηριότητας  να τοποθετήσει η κάθε ομάδα σωστά τα εικονίδια και να πάρει την επιβεβαίωση ☑!

Εικόνα 1: Ενδεικτική εικόνα από το περιβάλλον διεπαφής του λογισμικού

Φύλλα εργασίας

Το φύλλο εργασίας περιλαμβάνει τις οδηγίες προς τους μαθητές και τις μαθήτριες

Πρόσθετα στοιχεία (αν υπάρχουν).

Δεν υπάρχουν

 

 

 

Πληθυσμός πόλεων Θράκης

 

   Τάξη: Στ’

    Γνωστικό αντικείμενο: Μαθηματικά

    Διδακτική ενότητα 47η: Το πήρες το μήνυμα;

Ψηφιακό βιβλίο

Δείτε τα γραφήματα στο σχολικό βιβλίο. Τι παρατηρείτε σχετικά με τις αναπαραστάσεις;

Μπορείτε και εσείς να κάνετε την δική σας έρευνα. Τι θα λέγατε να διερευνήσετε την αύξηση του πληθυσμού των πόλεων της Θράκης από Β παγκόσμιο πόλεμο και μετά; Για να κάνετε την έρευνά σας ακολουθείστε τα παρακάτω βήματα.

1ο βήμα: Αντλήστε τις πληροφορίες που χρειάζεστε πατώντας Wikipedia1

Wikipedia2  και   wikipedia3

2ο βήμα: Δημιουργήστε ένα φύλλο εργασίας στο πρόγραμμα Microsoft excel

(Κατεβάστε το φύλλο οδηγιών  κάνοντας κλικ στον τίτλο «Φύλλο

δημιουργίας  γραφήματος στο excel»).

3ο βήμα:  Εισάγετε τα δεδομένα των πληροφοριών.

4ο βήμα: Παρουσιάστε τα δεδομένα σας με ένα κατάλληλο γράφημα όπως το παρακάτω.

5ο βήμα: Τι διαπιστώνουμε για τον πληθυσμό των τριών πόλεων;

Με ποιο τύπο γραφήματος μπορούμε να απεικονίσουμε καλύτερα τις πληροφορίες;