kantonopou’s blog

ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ

Πρωτοπρ. Γεώργιος Μεταλληνός, «Το μάθημα των Θρησκευτικών και η θέση του στην Εκπαίδευση»

Συγγραφέας: kantonopou στις Δεκέμβριος 28, 2010

Με τη διάλεξη του ομότ. καθηγητού της Θεολογικής Σχολής του Πανεπ. Αθηνών π. Γεωργίου Μεταλληνού, για το μάθημα των Θρησκευτικών και τη θέση του στην Εκπαίδευση, ολοκληρώθηκε την Κυριακή 19 Δεκεμβρίου, ο 1ος κύκλος διαλέξεων για ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, που οργάνωσε και πραγματοποίησε κατα τη διάρκεια του τετραμήνου Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου, ο Σύνδεσμος Επιστημόνων Πειραιώς.

Ο π. Γεώργιος Μεταλληνός αναφέρθηκε κατ’ αρχάς στην στοχοθεσία και το περιεχόμενο του μαθήματος, τα οποία είναι κατοχυρωμένα με τον Νόμο 1566/1985, ο οποίος συμφωνεί και με το άρθρο 16 του συντάγματος. Σύμφωνα με τον παραπάνω νόμο, ο σκοπός του μαθήματος των Θρησκευτικών είναι: » Η φανέρωση των αληθειών του Χριστού για τον Θεό, για τον κόσμο και για τον άνθρωπο, η μύηση(βιωματική σχέση) των μαθητών στις σωτήριες αλήθειες του Χριστιανισμού με την Ορθόδοξη Πίστη και Ζωή, η βίωση των Αληθειών της Ορθόδοξης Χριστιανικής Πίστεως στις συγκεκριμένες περιστάσεις της καθημερινής ζωής του μαθητή για να βελτιώνεται συνεχώς «ἐν σοφίᾳ «ἡλικίᾳ καί χάριτι» για να καταξιωθεί ο μαθητής «εἰς Ἄνθρωπον Τέλειον είς μέτρον ἡλικίας τοῦ Χριστοῦ»». Επεσήμανε επίσης, ότι κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί τον υποχρεωτικό χαρακτήρα του μαθήματος για τους Ορθοδόξους μαθητές.

Ο ομιλητής σημείωσε επίσης, ότι σύμφωνα και με την πιό πρόσφατη νομοθεσία του 2003, οπότε έγινε η αναδιατύπωση του σκοπού του μαθήματος, και η οποία ισχύει μέχρι και σήμερα, η διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών συμβάλλει:

• Στην απόκτηση γνώσεων γύρω απο την Χριστιανική Πίστη και την Ορθόδοξη Χριστιανική Παράδοση.

• Στην ανάπτυξη θρησκευτικής συνείδησης.

• Στην προβολή της ορθόδοξης πνευματικότητας ως ατομικού και συλλογικού βιώματος.

• Στην κατανόηση της Χριστιανικής Πίστης, ως μέσου νοηματοδότησης του κόσμου και της ζωής.

• Στην παροχή ευκαιριών στους μαθητές για θρησκευτικό προβληματισμό και στοχασμό.

• Στην κριτική επεξεργασία των θρησκευτικών παραδοχών, αξιών και στάσεων.

• Στην διερεύνηση του ρόλου που έπαιξε και παίζει ο χριστιανισμός στον πολιτισμό και στην ιστορία της Ελλάδας και της Ευρώπης.

• Στην κατανόηση της θρησκείας ως παράγοντα που συνετελεί στην ανάπτυξη του πολιτισμού και της πνευματικής ζωής.

• Στην επίγνωση διαφορετικών εκφράσεων της θρησκευτικότητας.

• Στην αντιμετώπιση των κοινωνικών προβλημάτων και των μεγάλων κοινωνικών διλημμάτων.

• Στην ανάπτυξη ανεξάρτητης σκέψης και ελεύθερης έκφρασης.

• Στην αξιολόγηση του χριστιανισμού, ως παράγοντα βελτίωσης της ζωής των ανθρώπων.

Επόμενως σύμφωνα με όλα τα παραπάνω, όπως διατυπώνονται απο την Πολιτεία, το μάθημα των Θρησκευτικών συμβάλλει και αυτό στην ολοκληρωμένη μόρφωση των μαθητών.

Αναφερόμενος ο π. Γεώργιος Μεταλληνός, στο καθεστώς που επικρατεί στην Ευρώπη σχετικά με το μάθημα των Θρησκευτικών και γενικότερα στην θρησκευτική εκπαίδευση των μαθητών, επεσήμανε, ότι αυτή είναι ενταγμένη στην κρατική εκπαίδευση και ότι το μάθημα των θρησκευτικών στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε. είναι υποχρεωτικό και ομολογιακό. Υπογράμμισε επίσης τα λόγια του καθηγητή και πρώην πρύτανη του Πανεπ. Αθηνών κ. Γεωργίου Μπαμπινιώτη, ο οποίος είχε πει: «Όσο το μάθημα των Θρησκευτικών υποβαθμίζεται, παρα το πλήθος των γνώσεών μας, θα μας κατέχει πνευματική και ψυχική απαιδευσία».

http://syndpeiraia.blogspot.com/2010/12/blog-post_27.html

Αφήστε μια απάντηση