ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΕΝΟΣ ΒΙΒΛΙΟΥ

Τα βιβλία που διαβάζουμε στο νηπιαγωγείο πρέπει να έχουν εικόνες. Εικόνες μεγάλες και ενδιαφέρουσες, που να τα βοηθούν να μπουν στο νόημα του βιβλίου. Είναι ωραίο να διαβάζουμε στα παιδιά βιβλία με το ίδιο θέμα ή βιβλία του ίδιου συγγραφέα, ώστε τα παιδιά να αποκτήσουν σταδιακά την ικανότητα να συγκρίνουν βιβλία και ιστορίες μεταξύ τους, να μπορούν να βρουν ομοιότητες και διαφορές.

Το κείμενο και η εικόνα είναι καλό να βρίσκονται στο ίδιο ύψος με τα μάτια των παιδιών και όχι πολύ ψηλά ή πολύ χαμηλά. Ξεκινάμε από το εξώφυλλο και δείχνοντας με το δάχτυλό μας διαβάζουμε στα παιδιά τον τίτλο και το συγγραφέα. Κοιτάζουμε την εικόνα που υπάρχει στο εξώφυλλο και ζητάμε από τα παιδιά να κάνουν μια πρόβλεψη για το θέμα του βιβλίου. Αν τα παιδιά δυσκολεύονται τότε μπορούμε να δείξουμε και τις εσωτερικές εικόνες στα παιδιά χωρίς να διαβάζουμε και να ρωτήσουμε πάλι τι νομίζουν ότι λέει το βιβλίο.

Έχοντας διαβάσει το βιβλίο προηγουμένως γνωρίζουμε αν υπάρχουν δύσκολες λέξεις που μπορεί τα παιδιά να μην γνωρίζουν. Λέμε μια – μια τις λέξεις αυτές στα παιδιά και τους δίνουμε σύντομες ερμηνείες ή τους δείχνουμε μια εικόνα ή κάνουμε παντομίμα.

Αν υπάρχει κάποια φράση που επαναλαμβάνεται τη λέμε στα παιδιά δυνατά και την επαναλαμβάνουμε. Επαναλαμβάνουμε ξανά και ξανά μαζί με τα παιδιά. Εξηγούμε στα παιδιά ότι όταν συναντάμε αυτή τη φράση στο βιβλίο μας κατά τη διάρκεια της ιστορίας θα τους κάνουμε σήμα να τη λένε αυτά.

Διαβάζουμε την ιστορία δυνατά, σχετικά αργά χρησιμοποιώντας την κατάλληλη εκφραστικότητα και διαφορετική φωνή για κάθε χαρακτήρα.

Ξαναλέμε τις καινούριες λέξεις και το νόημά τους καθώς εμφανίζονται στην ιστορία. Μια ωραία ιδέα είναι να φωνάζουμε κάποιο παιδί να μας εξηγεί το νόημα ή να μας δείχνει την εικόνα στο βιβλίο που δείχνει τι σημαίνει η λέξη. Αν θέλουμε μπορούμε να έχουμε κάρτες με εικόνες για την κάθε άγνωστη λέξη και να τα δείχνουμε στα παιδιά ή να τους βάζουμε να επιλέγουν την κατάλληλη εικόνα για την λέξη κάθε φορά.

Σταματάμε σε καίρια σημεία της ιστορίας και ζητάμε από τα παιδιά να προβλέψουν τι θα γίνει στη συνέχεια ή για να κάνουν μια περίληψη του τι διαβάσαμε ως τώρα. Είναι σημαντικό να είμαστε σίγουροι ότι τα παιδιά καταλαβαίνουν τι τους διαβάζουμε.

Το να διαβάσουμε μια ιστορία στα παιδιά δεν είναι μια διαδικασία που την κάνουμε για να γεμίζουμε το χρόνο ή γιατί δεν έχουμε τι άλλο να κάνουμε. Κάθε ανάγνωση ιστορίας πρέπει να έχει στόχο και να είναι προετοιμασμένη , τότε βοηθάει πραγματικά τα παιδιά και να αγαπήσουν το βιβλίο αλλά και να αποκομίσουν γνώση.

Στο τέλος συζητάμε με τα παιδιά και ζητάμε να μας μιλήσουν για τους χαρακτήρες, τα γεγονότα τα προβλήματα και τις λύσεις που δόθηκαν από τους ήρωες. Επαναλαμβάνουμε την περίληψη της ιστορίας προφορικά μαζί με τα παιδιά ζητάμε να ζωγραφίσουν αυτό που τους έκανε μεγαλύτερη εντύπωση ή προχωράμε σε δραματοποίηση αν τα παιδιά το επιθυμούν.

Το βιβλίο αυτό καλό θα είναι να το έχουμε στη βιβλιοθήκη των παιδιών μετά από την ανάγνωση, ώστε να μπορούν να το «ξαναδιαβάσουν» όποτε θέλουν στον ελεύθερο χρόνο τους. Φυσικά αυτό προϋποθέτει να έχουμε ήδη συζητήσει με τα παιδιά για τους κανόνες που διέπουν τη βιβλιοθήκη της τάξης και τα βιβλία γενικότερα. Δεν μπορούμε να βάζουμε βιβλία στη βιβλιοθήκη των παιδιών γνωρίζοντας ότι δε έχουν μάθει να τα σέβονται και μπορεί να τα καταστρέψουν.

Αν η ιστορία αρέσει στα παιδιά τη διαβάζουμε όχι μόνο μια φορά αλλά την επαναλαμβάνουμε ειδικά αν αρέσει πολύ στα παιδιά.

 

 

 

 

 

 

 

 

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

Καλημέρα κόσμε!

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτό είναι το πρώτο σας άρθρο. Αλλάξτε το ή διαγράψτε το και αρχίστε το «Ιστολογείν»!

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | 1 σχόλιο