Εξ αποστάσεως ημερίδα με τίτλο «1821 -2021: Αξιοποίηση ψηφιακών πηγών  στην Α/θμια και τη Β/θμια Εκπαίδευση»  και Ενημέρωση για τη την πρόθεση ίδρυσης Περιφερειακού Δικτύου Πολιτιστικών Θεμάτων με τίτλο: «1821, πριν και μετά: Όταν όλα αλλάζουν. Η περίπτωση της Αττικής»

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

—-

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Δ/ΝΣΗ

Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ Γ΄ ΑΘΗΝΑΣ

—-

 

 

Περιστέρι, 22 – 10-2020

Αρ. Πρωτ.: 20889

 

Ταχ. Δ/νση: Αρκαδίας 22 στο Περιστέρι Τ.Κ. 12132

 

ΠΡΟΣ:

 

 

 

 

 

ΚΟΙΝ:

 

ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ   Γ ΔΔΕ ΑΘΗΝΑΣ

 

 

 

 

3Ο ΠΕΚΕΣ

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Ιωάννα Δεκατρή

Tηλ. 6980009425

Ιστοσελίδες: https://blogs.sch.gr/ioadekatri/

https://www.facebook.com/groups/westsideculture

e-mail: idekatri@gmail.com

 

 

ΘΕΜΑ:

 

  1. Εξ αποστάσεως ημερίδα με τίτλο «1821 -2021: Αξιοποίηση ψηφιακών πηγών στην Α/θμια και τη Β/θμια Εκπαίδευση. 

Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ΄ Αθήνας και οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α, Β΄, Γ΄, Δ΄ Αθήνας, Ανατολικής Αττικής, Δυτικής Αττικής και Πειραιά και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης  Δ΄ Αθήνας, Δυτικής Αττικής και Πειραιά, δια των Υπευθύνων Πολιτιστικών Θεμάτων, με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, διοργανώνουν ημερίδα εξ αποστάσεως με θέμα «1821 -2021: Αξιοποίηση ψηφιακών πηγών στην Α/θμια και τη Β/θμια Εκπαίδευση». Η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2020, κατά τις ώρες 17:00-20:00, μέσω της πλατφόρμας Webex.

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η υποστήριξη των εκπαιδευτικών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης με ψηφιακές πηγές και πόρους που μπορούν να αξιοποιηθούν κατά την υλοποίηση Πολιτιστικών Προγραμμάτων. Υπενθυμίζεται ότι κατά το σχολικό έτος 2020-21 η κεντρική θεματική ενότητα για τα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων είναι τα Διακόσια χρόνια από την Επανάσταση του 1821 (εγκύκλιος του Υ.ΠΑΙ.Θ. υπ’ αρ. 137053/ΓΔ4/9-10-2020). Λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας των σχολείων λόγω της πανδημίας, η εξοικείωση με ψηφιακές πηγές και εκπαιδευτικό υλικό κρίνεται ιδιαίτερα βοηθητική και χρήσιμη για τους εκπαιδευτικούς κατά την επεξεργασία με τους μαθητές τους της προαναφερόμενης θεματικής.

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2020, κατά τις ώρες 17:00-20:00

Εισηγήσεις                                                                                      Εισηγητές

17:00- 17:10 Εισαγωγή:

Λίγα λόγια για το τοπικό πολιτιστικό δίκτυο σχολείων της ΔΙΔΕ Πειραιά με αφορμή την Ελληνική Επανάσταση

Ίδρυση Περιφερειακού Δικτύου Πολιτιστικών Θεμάτων

Επόμενα βήματα

 

 Οι υπεύθυνες/ος των Διευθύνσεων ΔΕ Γ΄,  Δ΄ Αθήνας, Πειραιά και Δυτ. Αττικής και ΠΕ Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄ Αθήνας, Ανατολικής Αττικής, Δυτικής Αττικής και Πειραιά
17:10- 17:30

«Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά και εκπαιδευτικές δράσεις για τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821: ένα ψηφιακό παράδειγμα»

     Β. Φωτοπούλου (διευθύντρια Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς)

Γ. Δρίνης (προϊστάμενος του Τμήματος Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς και    Διαπολιτισμικών Θεμάτων)

Ε. Μπαζίνη (Τμήμα Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Διαπολιτισμικών Θεμάτων)

Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

17:30- 17:50

Φυσιογνωμία των Γενικών Αρχείων του Κράτους   «Μετά Γενναιότητος, Ανδρείας Κατακτήσαμεν…»:  Ψηφιοποιημένες αρχειακές πηγές για το 1821

    Χριστίνα Σάρρα, προϊσταμένη Τμ. Προβολής, Επικοινωνίας και Εκπαιδευτικών Δράσεων των Γενικών Αρχείων του Κράτους

Άννα Κουλικούρδη, προϊσταμένη Αναγνωστηρίου και Αρχειακής Έρευνας

17:50- 18:20

Βιβλιοθήκη της Βουλής

     Ε.  Δρούλια, διευθύντρια της Βιβλιοθήκης της Βουλής

Μ.  Καμηλάκη, προϊσταμένη του Τμήματος Κοινοβουλευτικής Βιβλιοθήκης

 

18:20- 18:40

Εθνικό Ιστορικό Μουσείο

 Νικολέτα Ζυγούρη, Κωνσταντίνα Καλαϊτζή, εκπαιδευτικά προγράμματα Εθνικού Ιστορικού μουσείου
18:40- 19:00

«Δουλεύοντας με αρχεία σε ψηφιακό περιβάλλον: Τα ψηφιακά αρχεία Ι. Καποδίστρια και 1821»

     Ιουλία Πεντάζου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Πολιτισμού και Δημιουργικών Μέσων και Βιομηχανιών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, μέλος Επιστημονικής Επιτροπής Προγράμματος «Η Ελληνική Επανάσταση του 1821: Ψηφιακό Αρχείο»
19:00- 19:10

«Δράσεις Ιστορικής Αντιλογίας για την Επανάσταση του 1821»

Ιωάννα Δεκατρή, Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων Δ.Δ.Ε. Γ΄ Αθήνας Επιστημονική Υπεύθυνη του ομώνυμου  Προγράμματος του Ιδρύματος Λαμπράκη, Ο.Ι.Ε.Ε., Ι.Ρ.Ε.Σ.Ε.
19:10- 19:30

«Βύρων: ένα σύγχρονο ψηφιακό παιχνίδι για την ανάδειξη της κοινωνικής ταυτότητας στην Επανάσταση του 1821»

19:30- 20:00

Ερωτήσεις- Συζήτηση

Ηλίας Στουραΐτης, εκπρόσωπος της Ομάδας Έργου «200 Χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση», Ιόνιο Πανεπιστήμιο – Ελληνικό   Ίδρυμα  Έρευνας  και Καινοτομίας
·         Ερωτήματα θα καταγραφούν στο chat και θα τεθούν υπόψη των ομιλητών

·         Θα γίνει παρουσίαση της ημερίδας στη ελληνική νοηματική από τον

          κ. Φουφουδάκη Ματθαίο, Εκπαιδευτικό ΠΕ01 του 3ου ΓΕΛ Άνω Λιοσίων, Διερμηνέα ΕΝΓ

 

  • Οι ενδιαφερόμενοι/ες εκπαιδευτικοί παρακαλούνται να συμπληρώσουν την ηλεκτρονική φόρμα μέχρι και την Τετάρτη 28 Οκτωβρίου 2020  στον σύνδεσμο:  https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdqCltg1twcjtKAWnSc3ai-KDnNNMvnQ6S7h3KDFkn072RCbg/viewform?usp=sf_link
  • Οι εκπαιδευτικοί που θα συμμετάσχουν, θα ενημερωθούν στις 29 Οκτωβρίου για τον τρόπο σύνδεσής τους στην πλατφόρμα webex με μήνυμα στο email που έχουν δηλώσει στην ηλεκτρονική φόρμα.
  • Θα χορηγηθούν βεβαιώσεις μετά από πιστοποίηση της συμμετοχής των εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια της ημερίδας.

 

  1. Ίδρυση Περιφερειακού Δικτύου Πολιτιστικών Θεμάτων με τίτλο: «1821, πριν και μετά: Όταν όλα αλλάζουν. Η περίπτωση της Αττικής».

Σας ενημερώνουμε ότι οι ως άνω Διευθύνσεις Εκπαίδευσης έχουν ξεκινήσει διαδικασία ίδρυσης  Περιφερειακού  Δικτύου Πολιτιστικών Θεμάτων με τίτλο: «1821, πριν και μετά: Όταν όλα αλλάζουν. Η περίπτωση της Αττικής».

 

Το δίκτυο θα υποστηριχθεί με σειρά σεμιναρίων, συνεργασίες, προτάσεις, καθώς και με εκπαιδευτικό υλικό.

 

 Ενδεικτική θεματολογία:

  • Η καθημερινή ζωή στην Τουρκοκρατία / στα χρόνια της Επανάστασης στην Αττική (διατροφή, ήθη, έθιμα, συνήθειες, ενδυμασία, δοξασίες)
  • Γεγονότα της Επανάστασης στην Αττική
  • Πρόσωπα του Αγώνα στην Αττική: δημογέροντες, φιλικοί, αγωνιστές. Προσωπικότητες της Επανάστασης: πράξεις, σκέψεις, ιστορίες
  • Το παιδί τον 18ο και αρχές του 19ου, στην Ελλάδα, στον κόσμο / Η Εκπαίδευση στην Ελλάδα του 19ου αιώνα
  • Η γυναίκα στην Ελλάδα και στον κόσμο, μέσα από τη λογοτεχνία και τις άλλες τέχνες τον 18ο και αρχές του 19ου αιώνα.
  • Μνήμες της επανάστασης στην πόλη/ τη γειτονιά μου (μνημεία, προσωπικότητες, ιστορικά γεγονότα), τοπωνύμια, οδωνύμια, κλπ. Θεματικοί περίπατοι σε κτίρια και μνημεία του 19ου αιώνα. Χάραξη τοπικών πολιτιστικών διαδρομών με άξονα τις μνήμες και τα υλικά κατάλοιπα της περιόδου
  • Πολιτιστικό τοπίο: οι αλλαγές, από τον 17ο αιώνα στο παρόν
  • Η Επανάσταση, πριν και μετά, μέσα από βιβλία για παιδιά.
  • Η Επανάσταση μέσα από τις Τέχνες
  • Ελληνική και Παγκόσμια Λογοτεχνία τον 19ο αιώνα
  • Ανθρώπινα δικαιώματα στην Ελλάδα και στον κόσμο: Οι συνταγματικοί χάρτες στην Ελλάδα και τον Κόσμο, η χάρτα του Ρήγα, τα πρώτα Συντάγματα της Ελλάδας, κείμενα της Επανάστασης
  • Τι συνέβαινε στον υπόλοιπο κόσμο;
  • Η Ελληνική Επανάσταση και οι Επαναστάσεις στον κόσμο. Πνευματικά κινήματα στην Ευρώπη
  • Φιλέλληνες και το όραμα της ελευθερίας. Πώς είδαν οι περιηγητές την Ελλάδα. Κείμενα και εικόνες / Η Αττική του 19ου αιώνα μέσα από φωτογραφίες, γκραβούρες…
  • Τα καράβια που στήριξαν την επανάσταση: Νησιωτικές περιοχές, Λιμάνια, Σκαριά, Ναυτιλία, Εμπόριο,  Πειρατεία, καθημερινή ζωή…  (Ύδρα, Σπέτσες)
  • Με αφορμή ένα άγαλμα, ένα μνημείο
  • Δημοτικό τραγούδι: αποτυπώσεις της καθημερινής ζωής στα προεπαναστατικά και επαναστατικά χρόνια, αρματολοί και κλέφτες κ.ά.
  • Η Επανάσταση και οι ήρωες όπως αποτυπώνονται στο Θέατρο Σκιών
  • Αρχιτεκτονική τον 19ο αιώνα στην Αττική (κάστρα, οικισμοί, αρχοντικά, τζαμιά …)
  • Αρχαιότητες και αρχαιοκαπηλία. Σύγχρονες διεκδικήσεις.
  • Αρχαιότητες, Βυζαντινά κατάλοιπα και διαμόρφωση εθνικής συνείδησης
  • Πρόσληψη της Αρχαιότητας και του υλικού πολιτισμού  στην εποχή της Επανάστασης, του Όθωνα και σήμερα
  • Οι περιπέτειες του βράχου της Ακρόπολης την εποχή της Επανάστασης και του Όθωνα.
  • Η γλώσσα μέσα από τα απομνημονεύματα των αγωνιστών και τα κείμενα της εποχής. /Το γλωσσικό ζήτημα στα τέλη του 19ου αι.
  • Πολιτικοί θεσμοί, πολιτικοί, πολιτική και Επανάσταση
  • Τα όπλα του Αγώνα για την ελευθερία
  • Διαφορετικές αφηγήσεις για την Επανάσταση του ΄21 (όπως καταγράφηκαν από διαφορετικές κοινωνικές/ πολιτισμικές ομάδες
  • Οι ελληνικές παροικίες σε όλο τον κόσμο παραμονές της Επανάστασης
  • Σύγχρονες προσλήψεις της Επανάστασης του 1821 σε λογοτεχνία, μουσική, παραστατικές τέχνες, εικαστικά κ.ά. /Το 1821 στην ελληνική ποίηση
  • Οι αναπαραστάσεις της επανάστασης του 1821 σε άλλους λαούς
  • Η Αθήνα  στην εποχή της οθωμανικής κυριαρχίας, οι άλλες πόλεις  (π.χ. Θεσσαλονίκη, Γιάννενα κλπ.)
  • Τύπος, Τυπογραφεία και Επανάσταση
  • Τοπική Ιστορία και Επανάσταση
  • Υλική και άυλη πολιτιστική κληρονομιά και Επανάσταση/ Η ιστορική περίοδος με αρωγό τη μουσειακή εκπαίδευση
  • Αθέατες όψεις της Επανάστασης για την Ανεξαρτησία.

Για να ενταχθεί μια σχολική μονάδα στο δίκτυο, θα πρέπει να υλοποιεί σχολικό πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων με θέμα που εντάσσεται στην ευρύτερη θεματολογία του.  

 

Η υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων Ιωάννα Δεκατρή

 

Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

 

 

 

ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΗΣ

 

 

 

 

 

Εγκύκλιος Σχολικών Δραστηριοτήτων σχ. έτους 2020-21

Νέα Εγκύκλιος

Έγκριση διεξαγωγής Πανελλαδικού Μαθητικού Διαγωνισμού Σχολικής Εφημερίδας: « 1821-2021: Aγγίζοντας τα ίχνη μιας Επανάστασης…»

Απαντώντας στην από 15-06-2020 αίτησή σας και λαμβάνοντας υπόψη το με αρ. 34/02-07-2020
Απόσπασμα Πρακτικού του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), σας ενημερώνουμε ότι εγκρίνουμε
τη διεξαγωγή του Πανελλαδικού Μαθητικού Διαγωνισμού Σχολικής Εφημερίδας με τίτλο: « 1821-2021:
Aγγίζοντας τα ίχνη μιας Επανάστασης…». Δείτε περισσότερα…

Όμορφη εικαστική παρέμβαση σε σχολείο του Περιστερίου

unnamed

Δείτε περισσότερα…

Η έννοια του πολιτισμού

Ο πολιτισμός  αποτελεί μια ιδιαίτερα φορτισμένη έννοια, που έχει εγείρει, κατά τους τελευταίους πέντε αιώνες, έντονη προβληματική αναφορικά με τον προσδιορισμό, την εξέλιξη και τη διαμόρφωση του. Οι πρώτες απόπειρες διερεύνησης και ερμηνείας του πολιτισμού εντοπίζονται κατά το 16ο αι. και σχετίζονται σύμφωνα με τον ιστορικό  Febvre με το ζεύγος των λέξεων  civilité – civilizé, όρους που έλκουν την καταγωγή τους από τις λατινικές λέξεις civis ( πολίτης ), civilis (πολιτικός ) (Rundell – Mennell, 1998, σ.5)  και  δηλώνουν τις αρετές της διακριτικότητας, ειλικρίνειας,  ευγένειας. Συνιστούν  αυτό που αποκαλείται  « άψογη συμπεριφορά » ενός ατόμου, έως τότε ίδιον αποκλειστικά της ανωτερότητας της  αυλικής αριστοκρατίας !  Το 18ο αι. βρίσκουμε σε χρήση τη λέξη civilization- πολιτισμός, που δηλώνει αφενός έναν κώδικα κόσμιας και ευπρεπούς κοινωνικής συμπεριφοράς και αφετέρου έναν πνευματικά καλλιεργημένο  τρόπο ζωής. (Rundell & Mennell, 1998, σ. 6) … περισσότερα

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση