Έρευνα για τη χρήση του Διαδικτύου από τα παιδιά

graur razvan ionut / FreeDigitalPhotos

Τα παιδιά στην Ευρώπη αρχίζουν, κατά μέσο όρο, να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο σε ηλικία 7 ετών, αλλά μόνο ένα στα τρία παιδιά ηλικίας 9-12 ετών βρίσκει ότι στο Διαδίκτυο υπάρχουν αρκετά “καλά πράγματα για τα παιδιά” της ηλικίας του, σύμφωνα με πανευρωπαϊκή έρευνα που δημοσιεύτηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η μελέτη δείχνει επίσης ότι ένα στα οχτώ παιδιά είχαν διαδικτυακές εμπειρίες που τα αναστάτωσαν και ότι δεν διαθέτουν ακόμα αρκετές δεξιότητες και αυτοπεποίθηση κατά τη χρήση του Διαδικτύου. Στο πλαίσιο του ψηφιακού θεματολογίου για την Ευρώπη, η Επιτροπή έχει δεσμευτεί να βοηθήσει τους γονείς και τα παιδιά τους ώστε να κινούνται με ασφάλεια στο Διαδίκτυο.

Ολοένα περισσότερα, ολοένα νεότερα τα παιδιά στο Διαδίκτυο

Σύμφωνα με την έρευνα, τα παιδιά αποκτούν απευθείας σύνδεση νεότερα παρά ποτέ. Παιδιά που σήμερα είναι 15 έως 16 χρόνων χρησιμοποίησαν για πρώτη φορά το Διαδίκτυο όταν ήταν 11, ενώ εννιάχρονα και δεκάχρονα παιδιά δήλωσαν ότι πρωτοχρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο στα επτά τους. Επίσης, υπάρχουν διαφορές μεταξύ των χωρών: οι νεότεροι που αποκτούν online σύνδεση προέρχονται από τις σκανδιναβικές χώρες, την Εσθονία, τις Κάτω Χώρες και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ σε μεγαλύτερη ηλικία συνδέονται τα παιδιά από την Αυστρία, την Ελλάδα, την Ιταλία, την Πορτογαλία και τη Ρουμανία. Τα μισά από τα παιδιά συνδέονται καθημερινά, κατά μέσο όρο μιάμιση ώρα. Τα 15-16χρονα είναι ακόμα πιο ενεργοί χρήστες του Διαδικτύου, με 77% ποσοστό καθημερινής σύνδεσης.

Τα παιδιά στην έρευνα δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο κυρίως για τα μαθήματά τους ή για να παρακολουθούν βίντεο (84% και 83% αντίστοιχα). Οι αμέσως επόμενες δημοφιλείς δραστηριότητες είναι τα παιχνίδια (74%) και η επικοινωνία μέσω μηνυμάτων (61%).

Τα παιδιά συνδέονται κυρίως στο σπίτι (85%), ενώ περισσότερα από τα μισά στην ηλικία των 13-16 ετών έχουν διαδικτυακή πρόσβαση στο υπνοδωμάτιό τους. Το σχολείο είναι ο δεύτερος πιο συνηθισμένος τόπος για πρόσβαση στο Διαδίκτυο (63%). Τα περισσότερα παιδιά συνδέονται μέσω προσωπικού ή φορητού υπολογιστή, ενώ ένας στους τρεις νέους συνδέεται πλέον μέσω του κινητού του τηλεφώνου ή άλλης φορητής συσκευής.

Οι διαδικτυακοί κίνδυνοι περιορίζονται, τα παιδιά όμως ακόμα δεν έχουν αποκτήσει βασικές δεξιότητες σε θέματα ασφάλειας

Από τη μελέτη προκύπτει επίσης ότι τα παιδιά αντιμετωπίζουν λιγότερους κινδύνους online από ό,τι είχαν δείξει προηγούμενες έρευνες. Το 5% των παιδιών στην Ευρώπη δηλώνουν ότι έχουν υποστεί διαδικτυακό εκφοβισμό – το υψηλότερο ποσοστό, 14%, σημειώθηκε στην Εσθονία και στη Ρουμανία. Ωστόσο, ένας στους οχτώ έχει ενοχληθεί ή αναστατωθεί από κάτι που αντίκρισε σε online σύνδεση.

Ταυτόχρονα, η έκθεση αναφέρει ότι, μολονότι οι ενήλικες θεωρούν ότι τα παιδιά είναι «ψηφιακά γηγενή», τα μισά από τα μικρότερα παιδιά παρουσιάζουν ελλείψεις σε βασικές δεξιότητες, όπως να κατέχουν τον τρόπο για ρυθμίσεις ιδωτικότητας ή να μπλοκάρουν ανεπιθύμητες επαφές.

Το 30% των νέων 11-16 ετών έχει παρουσιάσει συμπτώματα που συνδέονται με κατάχρηση του Διαδικτύου, όπως άσκοπο σερφάρισμα, παραμέληση της παρέας με τους φίλους, της οικογένειας ή των μαθημάτων τους εξαιτίας του χρόνου που αφιερώνουν διαδικτυακά ή επειδή είναι ευερέθιστοι όταν δεν μπορούν να είναι συνδεδεμένοι online. Το πρόγραμμα της EΕ για ασφαλέστερη χρήση του Ίντερνετ (Διαδικτύου) θα συγχρηματοδοτήσει το 2011 ένα έργο για καλύτερη κατανόηση του προβλήματος.

Ιστορικό

Η έρευνα EUKidsOnline πραγματοποιήθηκε με περισσότερα από 23.000 παιδιά και έναν από τους γονείς τους, στις εξής χώρες: Αυστρία, Βέλγιο, Βουλγαρία, Κύπρος, Τσεχική Δημοκρατία, Δανία, Εσθονία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ιταλία, Λιθουανία, Ολλανδία, Νορβηγία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβενία, Ισπανία, Σουηδία, Τουρκία και Ηνωμένο Βασίλειο. Η έρευνα αποτελεί μέρος του έργου EUKidsOnline ΙΙ, που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα για ασφαλέστερη χρήση του Διαδικτύου και συντονίζεται από το London School of Economics & Political Science.

Η Επιτροπή μεσολάβησε για τη σύναψη συμφωνιών αυτορύθμισης με ορισμένους από τους κύριους παρόχους online υπηρεσιών, τους δημοφιλέστερους στη νέα γενιά (κοινωνικά δίκτυα, εταιρείες κινητής τηλεφωνίας). Η περαιτέρω ανάπτυξη μέτρων αυτορύθμισης όσον αφορά τη διαδικτυακή ασφάλεια για τα παιδιά θεωρείται μέρος της πολιτικής του ψηφιακού θεματολογίου, για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης και ασφάλειας στις νέες τεχνολογίες.

Το 2009, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στήριξε μια εκστρατεία κατά του εκφοβισμού μέσω του Διαδικτύου σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, με φροντίδα του δικτύου κέντρων ευαισθητοποίησης INSAFE. Το δίκτυο INSAFE έχει επίσης δημιουργήσει τηλεφωνικές γραμμές βοήθειας, όπου παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικοί μπορούν να ζητήσουν εξατομικευμένες συμβουλές σχετικά με θέματα ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένου του κυβερνοεκφοβισμού.

Περισσότερες πληροφορίες:

Το πλήρες κείμενο της έκθεσης διατίθεται διαδικτυακά: www.eukidsonline.net

Φόρουμ για ασφαλέστερη χρήση του Διαδικτύου

Σχετικά με eSafety

Για κάθε γονιό έρχεται κάποτε η στιγμή που συνειδητοποιεί ότι η σχέση του παιδιού του με το Διαδίκτυο ξεπερνάει κατά πολύ όσα ο ίδιος έχει -ή δεν έχει- συζητήσει μαζί του. Λίγο αργότερα, όσο μεγαλώνει, φτάνει και η στιγμή που ίσως να στερείται απαντήσεων στις απορίες του. Για τους εκπαιδευτικούς τα πράγματα είναι ακόμη πιο σύνθετα, καθώς όσοι/ες έχουν σχέση με την τεχνολογία χρησιμοποιώντας ψηφιακά εργαλεία, καλούνται όλο και πιο συχνά να γεφυρώσουν το χάσμα της ενημέρωσης που αφήνει η πιθανή άγνοια της οικογένειας και του μεγαλύτερου μέρους της σχολικής κοινότητας. Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, μέσω του επίσημου κόμβου internet-safety.sch.gr, στοχεύει στην ενημέρωση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών σε θέματα ασφαλούς πλοήγησης στο Διαδίκτυο. Μέσα από το site παρέχει εργαλεία και υλικό τα οποία βοηθούν στην καλλιέργεια μιας πιο ώριμης κουλτούρας αντιμετώπισης πιθανών κινδύνων στο Διαδίκτυο.


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Γενικά. Ετικέτες: , , . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.