Δοκιμαστική παρουσίαση

Υποβολή σχολίου Δημοσιευμένο στην κατηγορία  Γενικά 23/11/2023 ΗΛΙΑΝΝΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΟΥ

Πολυπολιτισμική Θεσσαλονίκη

Η Θεσσαλονίκη αποτελεί ένα ιδανικό γεωγραφικό τοπίο που προσέλκυσε τον 4ο αι. π.Χ. τους ιδρυτές της Θεσσαλονίκης, Μακεδόνες επιγόνους του Αλεξάνδρου, και φυτεύτηκε δίπλα ή επάνω στο χώρο της αρχαίας Θέρμης. Τμήμα ζωτικό τριών αυτοκρατοριών, της Ρωμαϊκής, της Βυζαντινής και της Οθωμανικής, υποδέχτηκε στο χώρο της όλες τις μεγάλες θρησκείες της αρχαιότητας και, αργότερα, το χριστιανισμό, το μωαμεθανισμό και τον εβραϊσμό. Η βυζαντινή περίοδος σημάδεψε το χώρο της με μεγάλα και μικρότερα θρησκευτικά μνημεία που την έχουν κάνει γνωστή στον κόσμο για τη βυζαντινή της αρχιτεκτονική.

Ένα σύντομο πέρασμα των Βενετών από το 1423 έως το 1430 προηγείται της οθωμανικής κατάκτησης, που θα διαρκέσει πέντε σχεδόν αιώνες. Η μεταμόρφωση της βυζαντινής σε οθωμανική πόλη θα γίνει με αργούς ρυθμούς. Οι κατακτητές αναδιατάσσουν τις εθνοτικές ομάδες στο χώρο, αφήνοντας την ανατολική περιοχή στους Έλληνες και κρατώντας για τον εαυτό τους τα υψώματα του λόφου, στην Άνω Πόλη. Η γλώσσα των κατακτητών ακούγεται δίπλα στην ελληνική, που από παλιά είχε μπορέσει να αντισταθεί στο καθαρό πνεύμα του λατινικού λόγου.

Μετά το 1492, οι Εβραίοι που εγκαταλείπουν την Ισπανία, φτάνουν στη Θεσσαλονίκη με πρόσκληση και υπό την υψηλή προστασία του Σουλτάνου και εγκαθίστανται στην Κάτω Πόλη.Ως το τέλος του 19ου αιώνα η πόλη κρατά το σχήμα που είχε αναπτύξει στη μακραίωνη ιστορία της και παραμένει περιχαρακωμένη στο εσωτερικό του βυζαντινού τείχους, που την περιβάλλει σε μια περίμετρο 8 χιλιομέτρων. Στο εσωτερικό της οι κάτοικοι ζουν σε χωριστές συνοικίες κατά θρησκεία και εθνική προέλευση, σε επαφή μεταξύ τους αλλά χωρίς καμία ανάμιξη. Ο διαχωρισμός είναι οικειοθελώς αποδεκτός, χωρίς να εκλαμβάνεται ως γκέτο, καθώς αφορά όλους. Οι τουρκικές συνοικίες στην Άνω Πόλη είναι αραιά δομημένες με ήσυχους κήπους. Αντίθετα, η Κάτω Πόλη παρουσιάζει μια εικόνα πλήρους αναρχίας. Χωριστά από τις περιοχές κατοικίας αναπτύσσονται οι δραστηριότητες των εργαστηρίων και της αγοράς. Εδώ οι φυλές και οι θρησκείες αναμιγνύονται ανενόχλητες, οι μόνιμοι κάτοικοι έρχονται σ’ επαφή με τους περαστικούς, οι ντόπιοι συναντώνται με τους ξένους.

Όταν οι Έλληνες μπαίνουν στην πόλη, εννοούν να συμπεριφερθούν ως δύναμη πολιτισμού. Νικήτρια και κάτοχος της Θεσσαλονίκης, το 1912, η Ελλάδα έχει στο πρόσφατο παρελθόν της (Κίνημα στο Γουδί, 1909) μια εκφρασμένη με εθνική εξέγερση πρόθεση να εκσυγχρονίσει τις κρατικές και κοινωνικές δομές της. Άλλωστε τα χρόνια αυτά οι Έλληνες θεωρούν καθετί παραδοσιακό ως υπενθύμιση της τουρκοκρατίας. Οι μορφωμένοι Εβραίοι της μεγάλης και πλούσιας κοινότητας της Θεσσαλονίκης, που μαζί με τους εξισλαμισμένους Εβραίους – τους ντονμέδες – αποτελούν και την πολυπληθέστερη εθνικοθρησκευτική ομάδα, είναι ακόμη πιο εξευρωπαϊσμένοι από τους χριστιανούς.

Οι νεοεγκατεστημένες αρχές αντιμετωπίζουν με σεβασμό την πολυπολιτισμικότητα της Θεσσαλονίκης. Φροντίζουν να εξασφαλίσουν την εμπιστοσύνη της εβραϊκής κοινότητας και διατηρούν το μουσουλμάνο δήμαρχο ως το 1916, ο οποίος επανέρχεται μεταξύ 1920 και 1922. Πολλοί από τους Τούρκους κατοίκους παραμένουν στην πόλη, 30.000 περίπου, και μάλιστα θα διεκδικήσουν πεισματικά, αν και ατελέσφορα, την παραμονή τους αργότερα, όταν, σύμφωνα με τους όρους της υποχρεωτικής ανταλλαγής του 1923, θα αναγκαστούν να την εγκαταλείψουν.

Η πολυεθνική πληθυσμιακή δομή αντανακλάται στις επίσημες απογραφές, όπως και στη σύνθεση της δημοτικής αρχής. Εντυπώνεται στην ανεπανάληπτη άνθηση εφημερίδων και περιοδικών και στην πολύχρωμη εικονογραφία των ταχυδρομικών δελταρίων της πόλης. Η αύξηση του αριθμού των εφημερίδων, τόσο των ελληνόγλωσσων όσο και των ξενόγλωσσων (στη γαλλική, λαντίνο, αγγλική, σερβική, ρωσική, τουρκική και ιταλική γλώσσα) παρέχει ευθείες ενδείξεις για την πολυεθνικότητα και την πολυθρησκευτικότητα των πληθυσμών που ζούσαν στην πόλη.

 

Οι μαθητές του 1ου ΕΠΑΛ Περάματος που συμμετείχαμε στο πολιτιστικό πρόγραμμα “Πολυπολιτισμική Αθήνα-Πολυπολιτισμική Θεσσαλονίκη”, σχ. έτος 2018-19

Υποβολή σχολίου Δημοσιευμένο στην κατηγορία  Γενικά 06/10/2019 ΗΛΙΑΝΝΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΟΥ

Περιβάλλον και μνημεία στη Θεσσαλονίκη- Η ομαδική μας εργασία

Υποβολή σχολίου Δημοσιευμένο στην κατηγορία  Γενικά 06/10/2019 ΗΛΙΑΝΝΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΟΥ

Περιβάλλον και μνημεία στη Θεσσαλονίκη

Η Θεσσαλονίκη αποτελεί ένα ιδανικό γεωγραφικό τοπίο που προσέλκυσε τον 4ο αι. π.Χ. τους ιδρυτές της Θεσσαλονίκης, Μακεδόνες επιγόνους του Αλεξάνδρου, και φυτεύτηκε δίπλα ή επάνω στο χώρο της αρχαίας Θέρμης. Η βυζαντινή περίοδος σημάδεψε το χώρο της με μεγάλα και μικρότερα θρησκευτικά μνημεία που την έχουν κάνει γνωστή στον κόσμο για τη βυζαντινή της αρχιτεκτονική. Η μεταμόρφωση της Θεσσαλονίκης από βυζαντινή σε οθωμανική πόλη θα γίνει με αργούς ρυθμούς. Οι κατακτητές αναδιατάσσουν τις εθνοτικές ομάδες στο χώρο, αφήνοντας την ανατολική περιοχή στους Έλληνες και κρατώντας για τον εαυτό τους τα υψώματα του λόφου, στην Άνω Πόλη.

Η παραδοσιακή δομή της πόλης, που αντανακλάται άμεσα στη χωρική οργάνωση, παρουσιάζει σημάδια διάλυσης γύρω στα 1880, όταν αρχίζουν να υλοποιούνται οι εξαγγελίες του εξευρωπαϊσμού της αυτοκρατορίας. Πολιτικά και αστικά δικαιώματα στις θρησκευτικές μειονότητες και ελεύθερος οικονομικός ανταγωνισμός εισάγουν νέα ήθη διαβίωσης για τους ανθρώπους των πόλεων και νέες απαιτήσεις σε χώρο. Η θάλασσα και το λιμάνι, η γεωγραφία και η οικονομία θα κυριαρχήσουν στην αστική ζωή, ανοίγοντας τους ορίζοντες, γεφυρώνοντας τις αποστάσεις, διευκολύνοντας τις επικοινωνίες.

Η πόλη αρχίζει διστακτικά να μεταμορφώνεται. Τα τείχη κατεδαφίζονται, δρόμοι διανοίγονται μέσα από ετοιμόρροπες και σκοτεινές συνοικίες. Πλατείες και μέγαρα, προκυμαίες και θέατρα κατασκευάζονται. Καινούρια επαγγέλματα, νέες μορφές εκπαίδευσης και αναψυχής, βιβλία, μόδες, εφημερίδες κάνουν την εμφάνισή τους. Οι διαφορετικές κοινωνικές τάξεις εγκαταλείπουν τις παραδοσιακές περιχαρακώσεις στο εσωτερικό της εθνικοθρησκευτικά ομοιογενούς ομάδας.

Με την είσοδο στον 20ο αιώνα, η Θεσσαλονίκη, πόλη συνδεδεμένη με τη μοίρα των Βαλκανίων, πρόκειται να γνωρίσει τις πιο γρήγορες και βαθιές αλλαγές στην ιστορία της: εθνικές και διεθνείς γεωπολιτικές ανακατατάξεις, πληθυσμιακές και εθνολογικές μετακινήσεις, οικονομικούς και κοινωνικούς αναπροσανατολισμούς, πρωτοφανείς μετασχηματισμούς του αστικού τοπίου και των πολεοδομικών χαρακτηριστικών του χώρου.

 

Οι μαθητές του 1ου ΕΠΑΛ Περάματος που συμμετείχαμε στο περιβαλλοντικό πρόγραμμα “Περιβάλλον και μνημεία” , σχ.έτος 2018-19

Βιβλιογραφία/Δικτυογραφία

https://el.wikipedia.org/wiki/Θεσσαλονίκη

http://1gym-peir-thess.thess.sch.gr/autosch/joomla15/images/stories/Ekdoseis/%CE%9F%20%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%A5%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%99%CE%A4%CE%99%CE%A3%CE%9C%CE%99%CE%9A%CE%9F%CE%A3%20%CE%A7%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%9A%CE%A4%CE%97%CE%A1%CE%91%CE%A3%20%CE%A4%CE%97%CE%A3%20%CE%98%CE%95%CE%A3%CE%A3%CE%91%CE%9B%CE%9F%CE%9D%CE%99%CE%9A%CE%97%CE%A3.pdf

Υποβολή σχολίου Δημοσιευμένο στην κατηγορία  Γενικά 06/10/2019 ΗΛΙΑΝΝΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΟΥ

1ο ΕΠΑΛ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ


Υποβολή σχολίου Δημοσιευμένο στην κατηγορία  Γενικά 11/11/2009 ΗΛΙΑΝΝΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΟΥ


Κατηγορίες

  • Σύνδεσμοι

  • Πηγές - Feeds


    Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
    Αντίθεση