Απρ 11

Συμμετοχή στην 38η ετήσια συνάντηση του τομέα Γλωσσολογίας

Ο Τομέας Γλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης διοργανώνει την 38η Συνάντηση Εργασίας στις 28 Απριλίου 2017 με θέμα:

             Αρχαία ελληνική, νέα ελληνική και εκπαίδευση

Στόχος της εφετινής συνάντησης είναι να αναδειχθεί η επιστημονική πλευρά του καίριου αυτού ζητήματος. Στη συνάντηση θα συμμετάσχουμε μαζί με αξιόλογες συναδέλφους ανιχνεύοντας (στις 28/4/2017, ώρα 10.30-11.00 π.μ.), σύμφωνα με τον τίτλο της εισήγησης, «Δυνατότητες εκπαιδευτικής αξιοποίησης του «Αρχείου Γεωργακά» στη διδασκαλία της αρχαίας και της νέας ελληνικής».  Την ομάδα που θα παρουσιάσει το περιβάλλον και τις διδακτικές προτάσεις αποτελούν οι Μαρία Αλεξίου, Εύη Μητρούση, Ιωάννα Τσιλιγιάννη και ο υπογράφων.

Για το πλήρες πρόγραμμα της συνάντησης πατήστε εδώ.

Διδακτικές προτάσεις για την αξιοποίηση του Αρχείου βλ. εδώ.

Μαρ 06

Εφαρμογές σεναρίων για τη Νεοελληνική λογοτεχνία γυμνασίου (νέες προσθήκες)

Αναρτήθηκαν στο περιβάλλον του «Πρωτέα»  νέα αρχεία και τεκμήρια από την εφαρμογή διδακτικών σεναρίων για τη Νεοελληνική λογοτεχνία. Τα σενάρια εφαρμόστηκαν στο 4ο Γυμνάσιο Σπάρτης «Γιάννης Ρίτσος» στο πλαίσιο προγράμματος του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας. Πρόκειται για τα σενάριά μου:

«Τα σπίτια που είχα μου τα πήραν: περι-διαβάζοντας στη Θεσσαλονίκη» (πρόταση αξιοποίησης της ενότητας «Λογοτεχνία και πόλεις» των «Ψηφίδων για την ελληνική γλώσσα».

«Μια απροσδόκητη συνάντηση: Καβάφης-Ευριπίδης» (Δημιουργία κόμικς με τη… συνάντηση των δύο ποιητών).

«Μέσα από τον καθρέφτη και τι βρήκαμε εκεί» (Αξιοποίηση της «Ανεμόσκαλας» από τις «Ψηφίδες για την ελληνική γλώσσα»).

«Μεταξύ Έβρου και Ευρώτα» (Μια προσέγγιση στο φαινόμενο της αστικοποίησης και της συνακόλουθης καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος).

«Ένα διήγημα κι εγώ-Ένα διήγημα κι εμείς» (Εισαγωγικό σενάριο για το λογοτεχνικό είδος του διηγήματος).

«Το ουσιώδες είναι που… παίξαμε: παιχνίδια με την ποίηση» (Εφαρμογή του διαθεματικού σεναρίου που εκκινεί από την Ιστορία και τον Καβάφη και καταλήγει… στη Χημεία (συμβολή Ελένης Παλούμπα).

Επίσης, αναρτήθηκαν   εφαρμογές  που επιχειρήσαμε με μαθητές/τριές μου στα σενάρια: α. της συναδέλφου Αλεξάνδρας Γερακίνη με τίτλο «Εικόνες από τη ζωή ενός ξενιτεμένου» και β. της συναδέλφου Δέσποινας Παπαδοπούλου με τίτλο: «Η επίδραση του ανθρώπου στο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον«.

 

Μαρ 06

Εκδήλωση για τον Κωνσταντίνο Καραθεοδωρή (Σπάρτη, 11-3-2017)

Στο πλαίσιο προγράμματος που υλοποιείται εφέτος στο 4ο Γυμνάσιο Σπάρτης «Γιάννης Ρίτσος» με τίτλο «Ονομάτων επίσκεψις», το Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών του σχολείου θα μετονομαστεί σε αίθουσα Κωνσταντίνου Καραθεοδωρή, προς τιμήν του μεγάλου Έλληνα μαθηματικού. Για τον  λόγο αυτό, το 4ο Γυμνάσιο, σε συνεργασία με το Παράρτημα Λακωνίας της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, διοργανώνει εκδήλωση με θέμα «Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή: ο Έλληνας επιστήμονας που σημάδεψε τον εικοστό αιώνα» και ομιλητές τους καθηγητές του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου κ.κ. Βασίλειο Κωνσταντινόπουλο και Θανάση Χρήστου, καθώς και τον Σχολικό Σύμβουλο Μαθηματικών κ.  Κωνσταντίνο Νάκο. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 11 Μαρτίου 2017, 7.30 μ.μ., στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Σπάρτης (Ισόγειο της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Σπάρτης).

Θα ακολουθήσει βράβευση των μαθητών που διακρίθηκαν στον διαγωνισμό «Θαλής» της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας.

Διαβάστε το πρόγραμμα της εκδήλωσης, πατώντας εδώ.

Φεβ 27

Εισήγηση σε ημερίδα για τον Μικρασιατικό Ελληνισμό

Ημερίδα για τον «Μικρασιατικό Ελληνισμό από την αρχαιότητα ως τις ημέρες μας» στο Ινστιτούτο Έρευνας Βυζαντινού Πολιτισμού στον Μυστρά. Η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 4 Μαρτίου 2017 από τις 9.30 έως 21.30. Στην τέταρτη συνεδρία θα έχω την τιμή να παρουσιάσω εισήγησή μου με θέμα: «Στης Ίδης τα ριζά. Οι ρίζες της νοσταλγίας για τη χαμένη πατρίδα και το έργο του Δημήτρη Καμίτζου» (Σάββατο 20.10΄-20.30΄, σύμφωνα με το πρόγραμμα).

Διαβάστε το πρόγραμμα της ημερίδας πατώντας εδώ.

Νοε 15

Επίσκεψη στο αρχαίο θέατρο της Σπάρτης

«Κι ως έκοβα μες στην ποδιά μου | τριαντάφυλλα δροσάτα, στη Χαλκίοικη | δώρο την Αθηνά για να τα πάω, | μ” άρπαξε ο Ερμής κι απ”  τον αιθέρα εδώ | στον άχαρο μ”  έφερε τόπο | τη δόλια». Με αυτούς τους υπέροχους στίχους, η Ελένη θρηνεί για την αρπαγή και μεταφορά της στην Αίγυπτο, σύμφωνα με την ευριπίδεια εκδοχή του μύθου (βλ. Ευριπίδη «Ελένη», στ. 279-284, μετάφραση: Τ. Ρούσσου).  Ο μεγάλος Αθηναίος τραγικός αφιερώνει πολλούς στίχους του έργου του σε εμβληματικά σημεία της αρχαίας Σπάρτης, δίνοντας το ερέθισμα για συζήτηση με τους μαθητές και τις μαθήτριες σχετικά με τη σημασία τους στη ζωή των αρχαίων Σπαρτιατών (π.χ. για τον  γεμάτο καλάμια -τον «δονακόεντα»- Ευρώτα και για τις παλαίστρες στις όχθες του, όπου γυμνάζονταν τα αδέλφια της Ελένης, οι Διόσκουροι Κάστωρ και Πολυδεύκης, βλ. ό.π.  στ. 238-243).

     Οι αναφορές αυτές έδωσαν την αφορμή για μια επίσκεψη του 4ου Γυμνασίου Σπάρτης «Γιάννης Ρίτσος» στο πλαίσιο του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών Κειμένων από Μετάφραση (Γ΄ Γυμνασίου) και του προγράμματος «Γνωρίζω τους αρχαιολογικούς χώρους της γειτονιάς μου», που υλοποιείται στο σχολείο. Υπό την καθοδήγηση των φιλολόγων Παπαποστόλου Μεταξίας και Κονδυλόπουλου Ιωάννη, οι μαθητές περιηγήθηκαν στον χώρο της ακρόπολης της αρχαίας Σπάρτης. Καθισμένοι στις κερκίδες του αρχαίου θεάτρου της πόλης μας, ενημερώθηκαν για την αρχιτεκτονική του, την ιστορία του και τις προσπάθειες για την ανάπλαση και ανάδειξή του.  Με τη βοήθεια των ενημερωτικών πινακίδων και υλικού της Εφορείας Αρχαιοτήτων Λακωνίας, οι μαθητές εντυπωσιάστηκαν από τις αναπαραστάσεις των αρχαίων κτισμάτων, ενώ ενδιαφέρον έδειξαν και για το κυκλοτερές οικοδόμημα, το οποίο έχει αναδειχθεί μετά τις πρόσφατες εργασίες της Εφορείας Αρχαιοτήτων.

Παλαιότερα άρθρα «

Top
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων