Καλωσορίζοντας σας …

Το ιστολόγιο αυτό δημιουργήθηκε ως απάντηση στη νέα πραγματικότητα που βιώνουμε σήμερα λόγω της εμφάνισης του ιού Covid-19. Σε μία περίοδο που η “φυσική” απόσταση επιβάλλεται ως μέτρο προστασίας της υγείας όλων μας, έχουμε ακόμη την επιλογή να μείνουμε συνδεδεμένοι! Εύχομαι, λοιπόν, το παρόν ιστολόγιο να συμβάλλει σε αυτήν την κατεύθυνση έως ότου η περίοδος αυτή κάνει τον κύκλο της.

Σε αυτό το χώρο θα αναρτώνται προτάσεις για δραστηριότητες δημιουργικής απασχόλησης για μικρούς και μεγάλους, ψυχοεκπαιδευτικές δραστηριότητες για παιδιά σχετιζόμενες με τη διαχείριση της παρούσας κατάστασης, καθώς και προτάσεις για τους γονείς που την περίοδο του locdown καλούνται να διαχειριστούν μία διαφορετική / πρωτόγνωρη καθημερινότητα. Εύχομαι να σας φανούν χρήσιμες και να τις απολαύσετε…

Κλείνοντας, παραθέτω ένα απόσπασμα, που παρά το ότι δημιουργείται αρκετά χρόνια πίσω, μοιάζει πολύ επίκαιρο…

“Έχουμε την εξυπνάδα και τις ικανότητες να δημιουργούμε τεχνολογία θαυμαστή, που προκαλεί δέος. Χρειάζεται ωστόσο πολλή δουλειά ακόμη για την επεξεργασία κάποιου αξιόπιστου τρόπου για τη συνύπαρξη και συνεργασία των λαών. Τώρα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε την εξυπνάδα μας για να το κατορθώσουμε. Όταν τ’ αποφασίσουμε ολόψυχα, πως τούτη είναι η στιγμή και πως είναι απαραίτητο, θα το πετύχουμε.” (Σατίρ, 1989)

Καλή περιήγηση!

Ξανά εδώ…

Μιας και βρισκόμαστε πάλι σε συνθήκη «φυσικής» απόστασης, το ιστολόγιο «επανενεργοποιείται» με στόχο την ενθάρρυνση της σύνδεσης και της επικοινωνίας παρά τους πραγματικούς περιορισμούς.

Η σημερινή ανάρτηση αφορά όσους γονείς καλούνται να υποστηρίξουν τα παιδιά τους στην εξ αποστάσεως διδασκαλία –κυρίως γονείς εφήβων. Για όσους από εσάς, λοιπόν, αυτή η συνθήκη αποτελεί μία «πρόκληση», παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε προτάσεις που ίσως σας φανούν χρήσιμες:

  1. Θα μπορούσατε, λοιπόν, να διαμορφώσετε μαζί με το παιδί σας ή να παροτρύνετε τον έφηβο να διαμορφώσει ένα καθημερινό πρόγραμμα διατηρώντας το όσο το δυνατόν πιο σταθερό το διάστημα της καραντίνας. Ο βαθμός προσήλωσης του παιδιού στην ολοκλήρωση του εκάστοτε έργου ενισχύεται όταν γνωρίζει τί έπεται στη διάρκεια της ημέρας του.
  2. Θα ήταν ωφέλιμο να βρείτε μαζί με το παιδί ή τον έφηβο ένα χώρο μέσα στο σπίτι –με τους λιγότερο δυνατόν περισπασμούς- όπου θα γίνεται η εξ αποστάσεως διδασκαλία των μαθημάτων του. Όσοι από εσάς έχετε, μάλιστα, τη δυνατότητα να εργάζεστε από το σπίτι, έχετε την ευκαιρία να «εκπαιδεύσετε» και τα παιδιά σας καθώς θα παρατηρούν το δικό σας παράδειγμα.
  3. Μπορείτε, επίσης, να προτρέψετε το παιδί σας να θέσει κάποιους στόχους για τη διάρκεια της ημέρας του (π.χ. ολοκλήρωση μίας εργασίας, επικοινωνία με φίλο που μπορεί να επιθυμεί, άθληση).
  4. Μην ξεχνάτε ότι αναπόσπαστο κομμάτι του σχολείου είναι η κοινωνική αλληλεπίδραση μεταξύ συνομηλίκων, ειδικότερα για τους έφηβους μαθητές. Σε αυτή τη νέα συνθήκη, λοιπόν, είναι εξίσου σημαντικό να ενθαρρύνετε τη διασύνδεση του παιδιού ή του εφήβου με τους συμμαθητές του σε σχέση, για παράδειγμα, με κάποια εργασία προκειμένου να διατηρηθεί η αίσθηση της σύνδεσης με το σχολείο.
  5. Προσπαθείστε να «εκπαιδεύσετε» τα παιδιά σας στο νέο τρόπο επικοινωνίας με τους εκπαιδευτικούς. Μην ξεχνάτε ότι παρά τη διαφορετική συνθήκη, παραμένετε γονείς και όχι δάσκαλοι. Ο ρόλο σας εμπλουτίζεται αλλά δεν αλλοιώνεται. Θα μπορούσατε, οπότε, να καθοδηγήσετε τα παιδιά σας να βρουν το δικό τους τρόπο να μαθαίνουν σε αυτή την ιδιαίτερη συνθήκη αλλά όχι να κάνετε εσείς τη «δουλειά» για αυτά.
  6. Μπορείτε να εστιάσετε στο βαθμό κινητοποίησης και στην προσπάθεια που καταβάλουν τα παιδιά σας το διάστημα αυτό για τη συμμετοχή τους στην εξ αποστάσεως διδασκαλία και να τα επιβραβεύσετε. Περνώντας περισσότερο χρόνο στο σπίτι ίσως να έχετε και περισσότερες ευκαιρίες να τα «ανταμείψετε» για την καλή τους δουλειά!
  7. Μη διστάσετε να ζητήσετε βοήθεια από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου ή από άλλες ειδικότητες που θα μπορούσαν να σας υποστηρίξουν ή να σας συμβουλεύσουν για την ιδιαίτερη αυτή περίοδο.

Και το πιο σημαντικό… επιτρέψτε πρώτα στον εαυτό σας και ακολούθως και στα παιδιά σας να μιλήσει για τα πιθανά δυσάρεστα συναισθήματα που μπορεί να σας προκαλεί αυτή η νέα συνθήκη της εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Αναγνωρίζοντάς τα ως φυσιολογικά, καμαρώστε τον εαυτό σας και τα παιδιά σας για όσα καταφέρνετε!

Ασκήσεις ενσυνειδητότητας και επιστροφή στο σχολείο

Καλησπέρα σας,

Στη σημερινή μου ανάρτηση σας προτείνω κάποιες δραστηριότητες που βοηθούν να εστιάζουμε σε αυτό που συμβαίνει τώρα. Πρόκειται για δραστηριότητες που εντάσσονται κάτω από την ευρύτερη λογική της προσέγγισης «mindfulness» ή αλλιώς της «ενσυνειδητότητας» και βοηθούν τους μικρούς μας φίλους να εστιάζουν την προσοχή τους σε αυτό που επιλέγουν να κάνουν τη συγκεκριμένη στιγμή. Αν λάβουμε υπόψη μας ότι το «τώρα» είναι το μόνο στοιχείο του χρόνου που μπορούμε σε ένα βαθμό να προβλέψουμε, αξίζει να δούμε πώς είναι να μένουμε σε αυτό μέσα από τις παρακάτω ασκήσεις.

  • Συννεφούληδες: Αν βρεθείτε στη φύση ή ακόμη και στη βεράντα σας στρώστε κάτω ένα σεντονάκι και αρχίστε να παρατηρείτε παρέα με τα παιδιά σας τα σύννεφα. Τι σχήματα βλέπουν; Ζωάκια; Ανθρώπους; Αφιερώστε 10-15 λεπτά στην παρατήρηση του ουρανού και στο πώς τα σύννεφα μετακινούνται και αλλάζουν σχήματα. Είναι ευκαιρία να παρουσιάσετε στο παιδί σας την ιδέα ότι το μυαλό μας είναι όπως ο ουρανός, σταθερός. Οι σκέψεις είναι τα σύννεφα που περνούν κι αλλάζουν μορφή από μόνα τους. Μπορούμε λοιπόν κι εμείς να παρατηρούμε τις σκέψεις μας να περνούν όπως τα σύννεφα.
  • Μικροί Εξερευνητές: Κάντε μια βόλτα στη γειτονιά σας και ζητείστε από τα παιδιά να παρατηρήσουν 10 πράγματα που δεν είχαν προσέξει ποτέ μέχρι τώρα. Για παράδειγμα, τις γλάστρες στο απέναντι μπαλκόνι, τους ήχους που ακούν γύρω τους, τις μυρωδιές του αέρα. Τι συνέβη αυτή τη φορά και τα παρατήρησαν;
  • Κοχύλια ευγνωμοσύνης: Ξεχυθείτε στην αμμουδιά και μαζέψτε κοχύλια μεσαίου και μεγάλου μεγέθους. Βρείτε μια ώρα μες στην ημέρα που θα αφιερώσετε στο να νιώσετε και να γράψετε σε κάθε κοχύλι όλα αυτά για τα οποία είστε ευγνώμονες.
  • Πριν λιώσει το παγωτό: Αυτό το παγωτό σίγουρα θα είναι διαφορετικό! Ας διαλέξει ο καθένας το αγαπημένο του παγωτό.  Ζητείστε από τα παιδιά να παρατηρήσουν τις γεύσεις, τη θερμοκρασία, την υφή του ενώ το τρώνε αθόρυβα. Ήταν δύσκολο για εκείνα να κάνουν ησυχία καθ’ όλη τη διάρκεια της άσκησης;
  • Έργα Τέχνης: Βρείτε σχέδια, όπως μάνταλας, συγκεντρωθείτε και ξεκινήστε να χρωματίζετε παρέα με τα παιδιά. Θα συμφωνήσετε ότι θα βάλετε τα δυνατά σας να  συνεργαστείτε χωρίς να μιλάτε. Όταν τελειώσετε το έργο σας θα το αφιερώσετε σε κάποιον που αγαπάτε.

Πηγή: https://mindfulnesskids.gr/askiseis-mindfulness/

Φεύγοντας λίγο από το τώρα και συλλογιζόμενη την επαναλειτουργία των σχολείων σε λίγες ημέρες παραθέτω παρακάτω υλικό που προτείνει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας.



Λήψη αρχείου

Μπορείτε αντίστοιχα να συμβουλευτείτε και την ιστοσελίδα του ΕΟΔΥ. https://eody.gov.gr/neos-koronaios-covid-19/

Με αφορμή όλα τα βίντεο και τις οδηγίες που θα παρακολουθήσουν οι μαθητές τις επόμενες ημέρες ώστε να επιστρέψουν στο σχολικό περιβάλλον με τον πιο ασφαλή τρόπο, είναι ευκαιρία να τους δώσετε τον χρόνο να δημιουργήσουν το δικό τους «βαλιτσάκι προστασίας» (κατασκευή με χαρτόνι ή μία ζωγραφιά που θα απεικονίζει ένα βαλιτσάκι). Αφού τους πληροφορήσετε σχετικά με τα απαραίτητα μέτρα που θα χρειαστεί να τηρούν από εδώ και πέρα, ζητείστε τους να φτιάξουν μία λίστα με όσα πράγματα χρειάζεται να έχει το βαλιτσάκι τους. Η λίστα αυτή μπορεί να φτιαχτεί με λέξεις για τους μεγαλύτερους μαθητές ή με εικόνες για τους μικρότερους σε ηλικία μαθητές. Εξηγείστε στα παιδιά ότι όπως οι γιατροί έχουν το βαλιτσάκι τους με τα απαραίτητα εργαλεία για να μπορούν να δουλέψουν, έτσι και εκείνα θα χρειαστεί πια βγαίνοντας από το σπίτι και ερχόμενα στο σχολείο να έχουν το δικό τους βαλιτσάκι (π.χ. μπορούν να διαλέξουν και να τοποθετήσουν μέσα στο βαλιτσάκι τους τα χαρτομάντιλα, τα αντισηπτικά μαντηλάκια ή το απολυμαντικό υγρό που θα χρησιμοποιούν ή ένα σύμβολο που μπορεί να τους θυμίζει την απόσταση που χρειάζεται να κρατούν από τους συμμαθητές τους κ.α.).  Με αυτόν τον τρόπο τους δίνεται η δυνατότητα να εξοικειωθούν με τα μέτρα προστασίας και υγιεινής, αλλά και να νιώσουν ότι μπορούν και εκείνα να συμβάλλουν ενεργά για την αντιμετώπιση των αλλαγών που ζουν μέσα στην καθημερινότητά τους.

 

Καλή συνέχεια!

 

Μία άσκηση ψυχικής ενδυνάμωσης

Καλησπέρα σας, 

Σήμερα σκεφτόμουν ότι βρισκόμαστε ήδη δύο εβδομάδες μετά την άρση της καραντίνας (του γνωστού ως «lockdown»)που είχε εφαρμοστεί για τον περιορισμό της μετάδοσης του ιού. Τι θα λέγατε, λοιπόν, για μία δραστηριότητα που θα μπορούσατε να προτείνετε αρχικά στα παιδιά σας, αλλά και…  γιατί όχι να την δοκιμάσετε και εσείς μαζί τους;

Η δραστηριότητα λέγεται «Το βάζο της ευτυχίας» και την εισήγαγε η συγγραφέας Elizabeth Gilbert. Τα βήματα που θα χρειαστεί να ακολουθήσετε είναι τα εξής:

  • Στο τέλος της ημέρας ζητείστε από τα παιδιά σας να σκεφτούν και να καταγράψουν σε ένα χαρτάκι μία στιγμή που έζησαν μέσα στην ημέρα και τους γέμισε χαρά (π.χ. ένα παιχνίδι που έπαιξαν, ένα τηλεφώνημα που είχαν, το «μπράβο» της δασκάλας τους στην τηλεδιάσκεψη που έλαβε χώρα, μία δουλειά που έκαναν μαζί με τους γονείς τους κ.α.).
  • Έπειτα, διαλέξτε μαζί με τα παιδιά ένα βάζο, μέσα στο οποίο μπορούν να τοποθετούν τα χαρτάκια τους στο τέλος κάθε μέρας. Προτείνετε στα παιδιά να ζωγραφίσουν ή να διακοσμήσουν το βάζο και να δώσουν το δικό τους όνομα σε αυτό (πάντα σε σχέση με τη λειτουργία που υπηρετεί).
  • Σε ημέρες που μπορεί να μοιάζουν βαρετές και τα παιδιά να μη βρίσκουν ιδέες για το πώς να χαρούν την ημέρα τους, προτείνετέ τους να ανοίξουν το βάζο και να διαβάσουν τα χαρτάκια τους. Ακόμη και αν δεν μπορούν να αξιοποιήσουν άμεσα τις ιδέες από τα χαρτάκια, θα αναγνωρίσουν αυτές τις στιγμές που το συναίσθημα της χαράς ήταν παρόν και θα μπορούν να σκεφτούν τρόπους –παρόμοιους ή διαφορετικούς- για να το ξαναζήσουν… γιατί όπως και να έχει αυτό το βάζο θα τους θυμίζει πάντα ότι μπορούν να χαίρονται.

Προσοχή! Είναι επιθυμητό, αλλά όχι υποχρεωτικό να βάζουν κάθε μέρα κάτι στο βάζο. Ο στόχος είναι να διασκεδάσουν με τη δραστηριότητα αυτή και όχι να πιεστούν να την εκτελέσουν.

Εναλλακτικά: προτείνετε στα παιδιά σας να βάλουν μέσα στο «βάζο της ευτυχίας» στιγμές που τους γέμισαν χαρά την περίοδο της καραντίνας, υποθέτοντας ότι τα εμπόδια και οι προκλήσεις για τις περισσότερες οικογένειες τότε ήταν περισσότερα συγκριτικά με τώρα.

https://www.elizabethgilbert.com/lets-talk-about-those-happiness-jars-shall-we-dear-lovelies-about-a-y/

https://www.wikihow.com/Keep-a-Happiness-Jar#relatedwikihows (εικόνες)

Καλή διασκέδαση!

Υ.Γ.: ήθελα να σας υπενθυμίσω ότι τα επεισόδια από την ιστορία «Ιολίνα και Κορονάκος» συνεχίζονται στο link που σας είχα στείλει και στο παρελθόν. https://ibrt.gr/edu/IK 

Κινητικά παιχνίδια… Παίζουμε τηρώντας τα μέτρα προστασίας για τον περιορισμό της μετάδοσης του ιού COVID-19

Στην ενότητα αυτή έκανα μία προσπάθεια να τροποποιήσω κάποια «γνώριμα» κατά τ’ άλλα παιχνίδια ώστε να είναι προσαρμοσμένα στις ανάγκες της εποχής αυτής.

  1. «Παίζοντας με το ζάρι»: κάθε παιδί κρατά το δικό του ζάρι. Έχοντας ορίσει με κάποιο σημάδι το τέρμα, τα παιδιά ρίχνουν το ζάρι και προχωρούν όσα βήματα αυτό ορίζει. Όποιος φτάσει πρώτος είναι ο νικητής. Για παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας με περισσότερο ανεπτυγμένες κινητικές δεξιότητες, θα μπορούσε να προταθεί να βαδίζουν κάνοντας κουτσό.
  2. «Περπατήματα και αγγίγματα»: τα παιδιά κινούνται στο χώρο. Ένα παιδί έχει το ρόλο του «συντονιστή». Χτυπώντας μία φορά «παλαμάκι» τα παιδιά που κινούνται στο χώρο καλούνται να χαιρετηθούν με τον τρόπο που ορίζει η εποχή (αγκώνα με αγκώνα). Όταν ο συντονιστής χτυπάει 2 φορές «παλαμάκι» τα παιδιά θα πρέπει να αγγίξουν το ένα το άλλο αλλά ακουμπώντας τα παπούτσια μεταξύ τους.[1]
  3. «Ο έμπιστος οδηγός»: ένα παιχνίδι για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης… το ένα παιδί καλείται να έχει κλειστά τα μάτια του με μαντήλι καθώς το άλλο θα το μετακινεί και θα το καθοδηγεί σε μία διαδρομή μετ’ εμποδίων (π.χ. μαξιλάρια ως εμπόδια). Η διαφορά με το κλασσικό παιχνίδι είναι ότι εδώ προκειμένου να τηρούνται οι απαραίτητες αποστάσεις, ο οδηγός κατευθύνει τον φίλο του δίνοντάς του ένα μαντήλι, με την μία άκρη δεμένη στο δικό του χέρι και την άλλη στον φίλο του. [1]

Όμως… νομίζω ότι μία καλύτερη ιδέα από τα παραπάνω είναι να δώσετε την ευκαιρία στα ίδια τα παιδιά να φτιάξουν τη δική τους λίστα με παιχνίδια και δραστηριότητες που θα μπορούσαν να αξιοποιούν αυτήν την περίοδο όταν συναντιούνται με τους φίλους τους, ενώ ταυτόχρονα θα τηρούν τα απαραίτητα μέτρα προστασίας.

[1] Υλικό με τροποποίηση από το βιβλίο «Ιστορίες για να ονειρεύεσαι… παιχνίδια για να μεγαλώνεις» των Φιλίππου Δ. & Καραντάνα Π. (2010), Εκδόσεις Καστανιώτη.

Παιχνίδι για την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης

Καλησπέρα σας,

Σήμερα έχω, αρχικά, να σας προτείνω μία δραστηριότητα ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης για όλα τα μέλη της οικογένειας. [1] Αν, λοιπόν, υπάρχει ο χρόνος να βρεθείτε όλοι μαζί αλλά και η διάθεση να χαρείτε τη συνάντηση σας αυτή, θα μπορούσατε να δοκιμάσετε το ακόλουθο παιχνίδι: α) κολλήστε στην πλάτη κάθε μέλους της οικογένειας σας μία κόλλα χαρτί Α4, β) καθένας από εσάς έχει ένα καθήκον… να συμπληρώσει το χαρτί των υπολοίπων μελών της οικογένειας απαντώντας στην ερώτηση «τι μου αρέσει σε εσένα;» (π.χ. η κόρη γράφει στο χαρτί της μητέρας της «είσαι τρυφερή», στο χαρτί του πατέρα «έχεις χιούμορ», στο χαρτί του αδερφού «έχεις ταλέντο να βρίσκεις ωραία παιχνίδια») και γ) πριν αρχίσετε τη συμπλήρωση των χαρτιών, συμφωνείστε μεταξύ σας ένα τραγούδι που θα είναι η μουσική υπόκρουση του παιχνιδιού σας, ενώ η λήξη του θα σηματοδοτεί και την παύση της συμπλήρωσης. Προσοχή! Όλοι θα πρέπει να γράψετε στα χαρτιά όλων έχοντας στο μυαλό σας ότι απαντάτε για κάποιο γνώρισμα του χαρακτήρα και όχι εξωτερικό χαρακτηριστικό! Για τους μικρούς μας φίλους που η γραφή μπορεί να μην έχει ακόμη κατακτηθεί πλήρως, δώστε τους την επιλογή να αποτυπώσουν με ένα σύμβολο αυτό που θα ήθελαν να γράψουν.

Όταν το τραγούδι ολοκληρωθεί και το παιχνίδι σας τελειώσει, πάρτε όλοι λίγο χρόνο να δείτε τις κόλλες σας. Συζητείστε μεταξύ σας αν κάτι σας έκανε εντύπωση από αυτό που έγραψαν τα μέλη της οικογένειάς σας για εσάς. Μιλήστε για το πώς νιώθετε για αυτά που διαβάζετε –πρώτα οι γονείς, ώστε, αν επιθυμούν, να ακολουθήσουν και τα παιδιά. Να θυμάστε ότι η αυτοεκτίμηση είναι ένα «δοχείο» που μπορεί συνεχώς να γεμίζει και να ανατροφοδοτείται και όχι μόνο για τους μικρούς που στην ηλικία αυτή χρειάζονται τον καθρέφτη των μεγάλων για να εμπλουτίσουν το «δοχείο» τους, αλλά και για τους μεγάλους… ώστε να θυμούνται τα καλά τους και να προχωρούν. Καλή απόλαυση!

Υ.Γ.: θα μπορούσατε να προτείνετε στα παιδιά σας να κολλήσουν τα χαρτιά τους σε κάποιο σημείο που τα ίδια θα ήθελαν ώστε να μπορούν όποτε επιθυμούν να έχουν πρόσβαση.

[1] Υλικό με τροποποίηση από το βιβλίο «205 βιωματικές ασκήσεις για εμψύχωση ομάδων» των Ζάννα Α. & Φιλίππου Δ. (2003). Εκδόσεις Καστανιώτη.

Το παραμύθι ως “μέσο έκφρασης” την περίοδο της πανδημίας

Καλησπέρα σας,

σε συνέχεια της προηγούμενης ανάρτησης παραθέτω ένα σύνδεσμο σχετικά με μία ιστορία… το όνομα αυτής “Ιολίνα και Κορονάκος”. Πρόκειται για μία ιστορία, κάπως διαφορετική,  καθώς οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθούν την εξέλιξή της σε βάθος χρόνου, ενώ θα τους δίνεται η δυνατότητα με την υποστήριξή των γονέων τους να συμβάλλουν στη διαμόρφωσή της στο βαθμό που τα ίδια το επιθυμούν. Η ιστορία αυτή δημιουργείται από επιστήμονες του Ινστιτούτου έρευνας και θεραπείας της συμπεριφοράς και θεωρώ ότι μπορεί να λειτουργήσει ως ένας “τόπος” όπου οι μαθητές θα μπορούν να αναγνωρίσουν τα συναισθήματά τους αυτήν την περίοδο, αλλά και να εξετάσουν “τρόπους – εργαλεία” που έχουν τα ίδια στη φαρέτρα τους ώστε να αντιμετωπίσουν την παρούσα και συνεχώς μεταβαλλόμενη κατάσταση. Οι συγγραφείς αυτής της δουλειάς δίνουν περισσότερες πληροφορίες στο link που ακολουθεί.

https://ibrt.gr/edu/IK

 

Δραστηριότητες δημιουργικής απασχόλησης μέσω των εικαστικών

Καλησπέρα σας,

Αυτή την εβδομάδα, σε αυτή την ενότητα, αναρτώ υλικό που εύχομαι να φανεί χρήσιμο στους μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων του Δημοτικού. Αναγνωρίζοντας και επαναξιολογώντας την περίοδο αυτή τη σημασία των τεχνών στη ζωή μας, εντόπισα έναν, προσωπικά, ενδιαφέρον σύνδεσμο, όπου όσα παιδιά επιθυμούν μπορούν να πειραματιστούν με τα χρώματα, τα σχέδια και τα σχήματα, όπως προτείνουν 18 καλλιτέχνες.

https://www.openbook.gr/creative-at-home/

Καλή συνέχεια!

Παιχνίδια δεξιοτήτων (κινητικών, κοινωνικών μα και γνωστικών)…

Καλημέρα σας!

Εύχομαι να είστε όλοι υγιείς και καλά. Η επικοινωνία μας συνεχίζεται μέσα από το blog όσο τα σχολεία παραμένουν κλειστά.

Σήμερα, λοιπόν, σας στέλνω κάποιο υλικό για δραστηριότητες που θα μπορούσατε να αξιοποιήσετε με τα παιδιά σας τόσο εντός όσο και εκτός σπιτιού. Αρχικά, στο link που ακολουθεί οι μαθητές μπορούν να βρουν δραστηριότητες –κυρίως ψηφιακές αλλά και μη- για να αυτοαπασχοληθούν.

http://talos.uth.gr/%CF%80%CE%B1%CE%AF%CE%B6%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%B5%20%CF%83%CF%80%CE%AF%CF%84%CE%B9/

Ακολούθως, λαμβάνοντας υπόψη την βελτίωση του καιρού αλλά και την αύξηση της δυνατότητας μετακίνησής μας –πάντα διατηρώντας τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, σας προτείνω κάποιες εξωτερικές δραστηριότητες.

  1. «Παιχνίδι με μπάλα». Στην παράγραφο αυτή εξετάζονται τρόποι που το παιχνίδι με την μπάλα θα μπορούσε να προσφερθεί τόσο για την ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων των παιδιών, αλλά και σημαντικών κοινωνικών δεξιοτήτων (π.χ. ευγένεια). Τα παιδιά με τη συντροφιά των γονέων τους ή των αδερφών τους μπορούν να παίξουν: α) ρίχνοντας σουτάκια σε συγκεκριμένο στόχο και λέγοντας ταυτόχρονα ενθαρρυντικά σχόλια ο ένας στον άλλον, β) δίνοντας πάσες μεταξύ τους, ενώ θα χρησιμοποιούν φράσεις σε πνεύμα συνεργασίας «Είσαι έτοιμος; Πάμε!», γ) ακολουθώντας διαδρομές με την μπάλα (π.χ. σουτ από σημείο έναρξης προς καθορισμένο στόχο και επιστροφή της μπάλας στο σημείο έναρξης) και περιμένοντας υπομονετικά κάθε παίκτης την σειρά του, δ) ρίχνοντας την μπάλα προς τα πάνω και στοχεύοντας όσο πιο ψηλά γίνεται, καθώς οι παίχτες θα ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλον για το κατόρθωμά του και όχι αναζητώντας τον νικητή, ε) δίνοντας πάσες ο ένας στον άλλον και τραγουδώντας από κοινού ένα τραγούδι της αρεσκείας τους και στ) μεταφέροντας την μπάλα από ένα σημείο σε ένα άλλο καθώς οι δύο παίκτες θα κρατούν την μπάλα ανάμεσά τους με σημείο επαφής την κοιλιά τους (αν ο συμπαίκτης είναι ενήλικας στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να είναι γονατιστός). Το παιχνίδι αυτό θα μπορούσε να ονομαστεί «Καλωσορίζοντας την ευγένεια».
  2. Παιχνίδι εξερεύνησης «Τα 5 στοιχεία»: οι γονείς αφηγούνται μία ιστορία μυστηρίου αφήνοντας τη φαντασία τους ελεύθερη ενώ τα παιδιά καλούνται να εντοπίσουν 5 αντικείμενα μέσα στο σπίτι ή και εκτός και να τα περιγράψουν. Τα παιδιά θα πρέπει να εξηγήσουν γιατί αυτά τα 5 στοιχεία είναι σημαντικά για την ιστορία. Με αυτόν τον τρόπο τους δίνεται το ερέθισμα ώστε να κινηθούν μέσα στο γνώριμο χώρο του σπιτιού τους, ενώ θα αναπτύσσουν τις δημιουργικές τους δεξιότητες.
  3. Και καθώς καθώς έχουμε καλωσορίσει τον Μάη… τι καλύτερο από μία δραστηριότητα που θα επιτρέψει την επαφή μικρών και μεγάλων με την φύση δίνοντάς τους τη δυνατότητα να ανακαλύψουν μερικά από τα μυστικά της. Η δραστηριότητα αυτή ονομάζεται «Τα λουλούδια του ουράνιου τόξου». Τα υλικά που θα χρειαστείτε είναι: λουλούδια με λευκά πέταλα (π.χ. λευκά τριαντάφυλλα, μαργαρίτες), ψαλίδι, πλαστικά ποτήρια και χρώματα ζαχαροπλαστικής και είστε έτοιμοι για το πείραμα. Γεμίστε τα ποτήρια με νερό και προσθέστε σε κάθε ποτήρι από ένα διαφορετικό χρώμα ζαχαροπλαστικής. Ανακατέψτε το νερό και τοποθετείστε ένα λουλούδι σε κάθε ποτήρι –αφού έχετε προσαρμόσει το μέγεθός του λουλουδιού με το ψαλίδι. Βάλτε όλα τα ποτήρια σε ένα ηλιόλουστο σημείο και αφήστε το χρόνο να σας αποκαλύψει τη μαγεία της φύσης. Μπορείτε να προτείνετε στα παιδιά σας να κρατούν ένα ημερολόγιο σημειώνοντας τις παρατηρήσεις τους μέρα με τη μέρα ή να φωτογραφίζουν την εξέλιξη των λουλουδιών συνθέτοντας στο τέλος την ιστορία τους. Παραθέτω, ακολούθως, σε link την πηγή της παραπάνω δραστηριότητας. Αν και το άρθρο είναι γραμμένο στα αγγλικά, μπορείτε να εντοπίσετε πολύ βοηθητικές φωτογραφίες για την κατανόηση του πειράματός σας.

https://www.growingajeweledrose.com/2012/02/transform-those-valentines-day-flowers.html

Καλή συνέχεια!

 

Παίζοντας όλοι μαζί αλλά και μόνος μου…

Καλημέρα και καλή εβδομάδα!

Μία κινητική δραστηριότητα σύνδεσης και συνεργασίας… Για όσο ακόμη έχετε χαλιά στο σπίτι ή πατάκια είναι ευκαιρία να τα αξιοποιήσετε και για παιχνίδι! Φανταστείτε ότι όλη η οικογένεια πατάει πάνω στο «μαγικό χαλί» (προτιμήστε ένα χαλί διαστάσεων ανάλογων του αριθμού των ατόμων που θα παίξουν). Αυτό, όμως, το «μαγικό χαλί» για να λειτουργήσει απαιτεί να γυρίσει ανάποδα. Τα μέλη της οικογένειας καλούνται σε κλίμα συνεργασίας να καταφέρουν να γυρίσουν το χαλί από την άλλη πλευρά, χωρίς όμως κανείς από την οικογένεια να πατήσει έξω από το χαλί. Πειραματιστείτε, δοκιμάστε, παίξτε και ξαναπαίξτε, μοιραστείτε ρόλους, αλλάξτε τους αν χρειαστεί και… καλή διασκέδαση!

Ώρα για αυτοαπασχόληση… στο link που παραθέτω παρακάτω οι μαθητές μπορούν να βρουν υλικό για να δημιουργήσουν τα δικά τους επιτραπέζια.

https://suxumuxu-info.blogspot.com/2016/12/typwse-paixnidia-paidia.html?m=1&fbclid=IwAR2rUEWm_uaIDdL3-cyGsvA88tEnWfwpQagI47z7l59wndgWJBBEpFZ82Rs

Σας εύχομαι καλό Πάσχα με υγεία και κάθε καλό σε εσάς και τις οικογένειές σας!

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση