Η Ευρώπη των πέντε αισθήσεων
Κυριακή, 4 Μαΐου 2014, 20:53
Κάτω από: Χωρίς κατηγορία  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η Ευρώπη των πέντε αισθήσεων

1.    ΤΙΤΛΟΣ:                                    t4e

«Ταξιδεύοντας στην Ευρώπη των πέντε αισθήσεων»

Τάξη: Στ΄

Σχολική χρονιά: 2013-14

 5ο Χέλμειο Δημοτικό Σχολείο Αγίας Παρασκευής

 

2.    ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Γενικός σκοπός της παρούσας δράσης είναι η επίγνωση της ευρωπαϊκής ταυτότητας και η προαγωγή της διαπολιτισμικής συνειδητοποίησης και ευαισθητοποίησης μέσα από την κατανόηση της διαφορετικότητας, της ποικιλομορφίας και της αξίας των Ευρωπαϊκών πολιτισμών. Οι μαθητές ανακαλύπτουν τους πολιτισμούς (culturalawareness) διαφόρων ευρωπαϊκών χωρών μέσα από ένα φανταστικό ταξίδι με όχημα τις πέντε αισθήσεις.

Ειδικότεροι στόχοι συνδέονται με  την απόκτηση γνώσεων, την ανάπτυξη δεξιοτήτων και ικανοτήτων και την καλλιέργεια στάσεων που προωθούν και  ενισχύουν τις ευρωπαϊκές αξίες της ισότητας και της αλληλεγγύης, του σεβασμού και της αποδοχής της διαφορετικότητας, της μείωσης των προκαταλήψεων και κοινωνικών στερεοτύπων. Οι μαθητές συνεργάζονται και δημιουργούν το δικό τους ταξίδι, τη δική τους ιστορία για να γνωρίσουν τις άλλες χώρες μέσα από την αφή (παιχνίδι), τη γεύση (παραδοσιακά εδέσματα), την ακοή (Μουσική), την όραση (αξιοθέατα – φυσικές ομορφιές), την όσφρηση (ο φυτικός κόσμος).

Ακολουθήθηκε η συνεργατική μέθοδος που υποστηρίζει την ενεργητική συμμετοχή των μαθητών μέσα από δραστηριότητες βιωματικού χαρακτήρα. Οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες και «κατέγραψαν» το ταξίδι τους (ebook). Επίσης, έφτιαξαν την αφίσα του ταξιδιού τους καθώς και εμπνεύστηκαν τους στίχους και επέλεξαν τη μελωδία ενός τραγουδιού για τις χώρες που γνώρισαν. Δημιούργησαν επίσης, το όχημα των πέντε αισθήσεων με το οποίο ταξίδεψαν και έφτιαξαν σελιδοδείκτες που απεικονίζουν στοιχεία των ευρωπαϊκών χωρών που επισκέφτηκαν. Τέλος, εικονογράφησαν τη δική τους αφίσα για το μοναδικό αυτό δικό τους ταξίδι.

 

3.    ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΕΩΝ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΥΛΟΠΟΙΗΘΕΙ

 

3.1 Αναλυτική Περιγραφή δραστηριοτήτων

Αρχικά γίνεται εισαγωγή στο θέμα. Σε επίπεδο τάξης γίνεται συζήτηση για τις χώρες στις οποίες θα ταξιδέψουμε και τις πόλεις που θα επισκεφτούμε. Οι μαθητές αποφασίζουν να επισκεφτούν την Ισπανία, την Πολωνία, την Ιρλανδία, τη Γαλλία, τη Βουλγαρία και την Ιταλία. Γίνεται επίσης αναφορά και για το πότε οι παραπάνω χώρες έγιναν μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επίσης, επισκεπτόμαστε όλοι μαζί για λίγο τις χώρες αυτές με τη βοήθεια του λογισμικού GoogleEarth.

Στη συνέχεια οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και η κάθε ομάδα αναλαμβάνει να ταξιδέψει σε δύο χώρες με όχημα τις πέντε αισθήσεις και συνοδοιπόρο την Χελμένια, τη μασκότ του σχολείου μας.

Δραστηριότητα 1:

Η κάθε ομάδα ζωγραφίζει το όχημα για να ταξιδέψει στις χώρες που θα αποφασίσει. Δέσμευσή της είναι όταν επιστρέψει από το ταξίδι να φέρει πληροφορίες για τις χώρες αυτές γνωρίζοντάς τες μέσα από τις πέντε αισθήσεις.

DSCN2979

Δραστηριότητα 2: Το ταξίδι αρχίζει…

Η ομάδα 1 επισκέπτεται την Πολωνία και Ισπανία.

DSCN2909

DSCN2943

Η ομάδα 2 επισκέπτεται την Τουρκία.

DSCN2923

Η ομάδα 3 επισκέπτεται την Ιρλανδία.

DSCN2918

Η ομάδα 4 επισκέπτεται την Γαλλία

DSCN2921

Η ομάδα 5 επισκέπτεται την Ιταλία και Βουλγαρία.

DSCN2914

DSCN2908

Η κάθε ομάδα κάνει το δικό της ταξίδι και το περιγράφει με εικόνες και κείμενα πάνω σε ένα κανσόν χαρτί για την κάθε χώρα.

Αφού η κάθε ομάδα ολοκληρώσει την εργασία της (το ταξίδι της) το παρουσιάζει στην ολομέλεια της τάξης.

Δραστηριότητα 3:

Οι εικόνες και τα κείμενα ενώνονται σε ένα κοινό ημερολόγιο (ebook).

ejvfyllo

Δραστηριότητα 4:

Δημιουργία αφίσας με τίτλο «Οι αναμνήσεις ενός ταξιδιού». Οι μαθητές ζωγραφίζουν τα συναισθήματα που ένιωσαν μέσα από αυτό το ταξίδι.

DSCN2928

Δραστηριότητα 5:

Η κάθε ομάδα προτείνει στίχους  για το ταξίδι που έκανε. Προηγουμένως οι μαθητές επέλεξαν τη μουσική. Όλοι οι στίχοι ενώνονται και συνθέτουν το δικό τους τραγούδι για το «ταξίδι στην Ευρώπη των 5 αισθήσεων».

Για να το ακούσετε πατήστε εδώ.

Για τους στίχους του τραγουδιού πατήστε εδώ.

Δραστηριότητα 6:

Η κάθε ομάδα δημιουργεί το δικό της σελιδοδείκτη με τις χώρες που επισκέφτηκε.

DSCN2932

Ακολουθεί συζήτηση και αναστοχασμός σχετικά με το περιεχόμενο των δραστηριοτήτων, τη γνώση που οι μαθητές οικοδόμησαν αλλά και τα συναισθήματα που ένιωσαν από την εμπλοκή τους στις παραπάνω δραστηριότητες.

 

3.2 Διδακτικές προσεγγίσεις/μέθοδοι

Το προτεινόμενο σενάριο στηρίζεται: α) στην κοινωνική αλληλεπίδραση μέσα από τη συνεργασία  και στη συλλογική δράση των μελών μιας ομάδας ή μιας κοινότητας πρακτικής και β) στη διαθεματική προσέγγιση της γνώσης όταν αυτή συμβαίνει μέσα σε αυθεντικό πλαίσιο μάθησης. Αυτό σημαίνει ότι χαρτογραφείται από το πλαίσιο του  κοινωνικού εποικοδομητισμού (socialconstructivism) και της εμπλαισιωμένης φύσης της μάθησης (situatedlearning) (Vygotsky, 1978, Lave & Wenger, 1991, Lawton.D., Cairns.J. & R.Gardner, 2000).

Οι παραπάνω τεχνικές και η εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής διδακτικής μεθόδου υποστηρίζουν τις αρχές των κοινωνικοπολιτισμικών θεωρήσεων για τη μάθηση οι οποίες προσδίδουν σημαντικό ρόλο στην κοινωνική αλληλεπίδραση καθώς το άτομο δεν κατασκευάζει την προσωπική του γνώση μέσα σε ένα πολιτισμικό και επικοινωνιακό «κενό» αλλά μέσα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο.

Επίσης, η εφαρμογή των παραπάνω τεχνικών και μεθόδων στηρίζει τους στόχους των τεσσάρων επιπέδων της UNESCO (1996) σύμφωνα με τους οποίους οι μαθητές:

  •  Μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν
  • Μαθαίνουν πώς να ενεργούν
  • Μαθαίνουν πώς να συμβιώνουν με τους άλλους
  • Μαθαίνουν πώς να υπάρχουν

4.    ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Οι δραστηριότητες του προγράμματος (όπως αναφέρονται παραπάνω, στην αναλυτική περιγραφή των δραστηριοτήτων), αφορούσαν την επίτευξη των στόχων του, όπως καταγράφονται παρακάτω:

Γνωστικοί στόχοι

Τα παιδιά:

·         Να γνωρίσουν βασικά στοιχεία των ευρωπαϊκών χωρών (γεωγραφικά στοιχεία, σημείες, κ.λπ).

·         Να μάθουν για τον πολιτισμό, και την ιστορία των άλλων χωρών.

·         Να γνωρίσουν αξιοθέατα διαφόρων ευρωπαϊκών χωρών.

 

Ανάπτυξη Δεξιοτήτων

Τα παιδιά:

·         Να δημιουργήσουν και να εικονογραφήσουν το δικό τους ταξίδι.

·         Να συνθέσουν ένα τραγούδι για τις ευρωπαϊκές χώρες που γνώρισαν.

·         Να δημιουργήσουν αφίσα εμπνευσμένη από το ταξίδι τους.

·         Να δημιουργήσουν και να εικονογραφήσουν σελιδοδείκτες.

·          

Συναισθηματικοί στόχοι

Τα παιδιά:

·    Να χαρούν τη συμμετοχή στις δραστηριότητες και τη συνεργασία με τα άλλα μέλη της ομάδας σε όλη τη  διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος.

·         Να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες με σκοπό την προσωπική έκφραση και ανάπτυξη.

·         Να νιώσουν ασφάλεια και εμπιστοσύνη μέσα στην ομάδα.

·         Να εκφραστούν και να βιώσουν συναισθήματα χαράς, ενθουσιασμού και προβληματισμού.

·         Να επικοινωνήσουν μεταξύ τους ανταλλάσσοντας απόψεις και σκέψεις.

·   Να οδηγηθούν σε ανάληψη πρωτοβουλιών και να συνεργάζονται με όλες τις κοινωνικές ομάδες στην καθημερινή πραγματικότητα.

Έργα μαθητών:

Οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες και:

 «Kατέγραψαν» το ταξίδι τους (ebook).

Δημιούργησαν το όχημα των πέντε αισθήσεων με το οποίο ταξίδεψαν.

Έφτιαξαν σελιδοδείκτες που απεικονίζουν στοιχεία των ευρωπαϊκών χωρών που επισκέφτηκαν.

Εμπνεύστηκαν τους στίχους και επέλεξαν τη μελωδία ενός τραγουδιού για τις χώρες που γνώρισαν.

Βιβλιογραφία

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Periperal Participation. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Lawton.D., Cairns.J. and R.Gardner eds (2000), “Education for citizenship”. Great Britain: Cromwell Press.

Vygotsky, L.S. (1978). Mind in Society. Cambridge, MA: Harvard University Press.

 



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση