Volissos

Οχι απλά ένα ακόμα ιστολόγιο!

Λαμπριάτικα κουλουράκια με μαστίχα!

 

Υλικά

1 κιλό αλεύρι για όλες τις χρήσεις

1 φακελάκι μπέηκην πάουντερ

1 φλυτζάνι γάλα

1 φλυτζάνι ηλιέλαιο

1 πακέτο βιτάμ

1 φλυτζάνι ζάχαρη

1 φακελάκι μαστίχα κοπανισμένη

1 κουταλάκι γαρύφαλλο

Εκτέλεση

 Ανακατεύουμε σε μια λεκάνη πρώτα όλα τα υγρά και προσθέτουμε σιγά σιγά τα υπόλοιπα υλικά. Πλάθουμε σε διάφορα σχήματα και ψήνουμε σε προθερμασμένο φούρνο για 20 λεπτά.

  

Oικολογικό αποτύπωμα

Στα πλαίσια του προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα «Διαχείριση Απορριμάτων – Εξοικονόμηση Ενέργειας» που έχει αναλάβει το Γυμνάσιό μας το σχολικό έτος 2010-11, οι μαθητές υπολόγισαν μέσω αντίστοιχου ερωτηματολογίου που συμπλήρωσαν και της διαδικτυακής εφαρμογής της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών (http://www.dipe-serron.gr/co2schools/), το οικολογικό αποτύπωμα του σχολείου μας. Ακολουθούν τα αποτελέσματα της μέτρησής μας:

 

Το ενεργειακό αποτύπωμα του σχολείου σας έχει ως εξής:

 
   Καταναλώνει ηλεκτρική ενέργεια: 1887,75 KWh/χρόνο
  Η ενέργεια αυτή αντιστοιχεί στην έκλυση: 1536,63 kgCO2/χρόνο
  Η μέση τιμή εκπομπών CO2 που αντιστοιχούν στην μέση κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας των σχολείων που έχουν πάρει μέρος μέχρι στιγμής στο πρόγραμμα είναι 5120,57 kgCO2/χρόνοΣτο σχολείο σας εκπέμπεται ετησίως ποσότητα CO2 λόγω κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας που είναι μικρότερη από τον αντίστοιχο μέσο όρο για το σύνολο των εξετασθέντων σχολείων.Επομένως το σχολείο σας καταλαμβάνει την 26η θέση από τα 127 μέχρι στιγμής σχολεία που έχουν αποτυπωθεί.
  Οι συνολικές εκπομπές* του σχολείου σας είναι: 5436,63 kgCO2/χρόνο
  * Οι συνολικές εκπομπές είναι το άθροισμα των εκπομπών από την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και από την κατανάλωση πετρελαίου ή φυσικού αερίου (που προορίζονται συνήθως για θέρμανση)


Τι μπορείτε να κάνετε για να πάρετε το κλίμα στα χέρια σας; Ορίστε μερικές απλές συμβουλές:

 
  Κλείνετε όλες τις ηλεκτρονικές συσκευές (υπολογιστές, τηλεοπτικός εξοπλισμός κλπ.) από τον κεντρικό διακόπτη on/off που βρίσκεται πάνω στη συσκευή και εξοικονομήστε:
    30 Ευρώ/χρόνο
    300 kgCO2/χρόνο
  Όταν δεν χρησιμοποιείτε την τηλεόραση, το DVD ή τον υπολογιστή, καλό είναι να τα κλείνετε από τον κεντρικό διακόπτη και όχι μόνο από το τηλεχειριστήριο. Oι συσκευές σε αναμονή καταναλώνουν το 10% του ηλεκτρικού ρεύματος που καταναλώνουν όταν βρίσκονται σε λειτουργία. Yπολογίζεται ότι η συνήθεια των καταναλωτών να έχουν σε κατάσταση αναμονής τις ηλεκτρικές συσκευές ευθύνεται στη χώρα μας για την έκλυση 600.000 τόνων διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα και για 42 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον χρήματα σε φουσκωμένους λογαριασμούς!
 
  Χρησιμοποιήστε φορητό υπολογιστή αντί για σταθερό και εξοικονομήστε:
    15 – 20 Ευρώ/χρόνο
    150 – 200 kgCO2/χρόνο
  Οι φορητοί υπολογιστές καταναλώνουν έως και 93% λιγότερη ενέργεια από τους σταθερούς.
 
  Βγάλτε από την πρίζα τους φορτιστές (κινητών ή ασύρματων τηλεφώνων, μπαταριών, διάφορων ηλεκτρικών συσκευών, κ.α.) όταν δεν τους χρησιμοποιείτε και εξοικονομήστε:
    2-3 Ευρώ/χρόνο
    20-30 kgCO2/χρόνο
 
  Όταν αγοράζουμε νέες ηλεκτρικές συσκευές, επιλέγουμε υψηλή ενεργειακή κλάση (Α++, Α+, Α). Αν έπιλέξουμε ψυγείο υψηλής ενεργειακής κλάσης τότε έχουμε ετήσια εξοικονόμηση 25 ευρώ και μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 25 κιλά.

Περισσότερες συμβουλές…

Επιλέξτε λαμπτήρες χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης

  • Αντικαταστήστε τους ενεργοβόρους λαμπτήρες πυρακτώσεως με τους σύγχρονους λαμπτήρες εξοικονόμησης ενέργειας και εξασφαλίστε 8-15 φορές μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, καθώς και 60% εξοικονόμηση ενέργειας στο φωτισμό.
  • Σβήνετε πάντα τα φώτα στις αίθουσες που δεν χρησιμοποιούνται.
  • Έχετε υπόψη σας ότι οι λαμπτήρες εξοικονόμησης ενέργειας καθώς και οι λαμπτήρες φθορισμού ΔΕΝ πρέπει να πετιούνται στα σκουπίδια μαζί με τα κανονικά απορρίμματα, αλλά πρέπει να ανακυκλώνονται σε επιλεγμένα σημεία.

Αποδοτική θέρμανση-ψύξη χώρου

  • Φροντίστε για την τακτική συντήρηση και τον καθαρισμό των συστημάτων θέρμανση/ ψύξης (συντήρηση λέβητα, καθαρισμό φίλτρων κλιματιστικού κτλ).
  • Ρυθμίστε το θερμοστάτη του χώρου στη σωστή θερμοκρασία, δηλαδή 20οC-21οC το χειμώνα και 26οC – 28οC το καλοκαίρι.
  • Έχετε πάντα κλειστά τα παράθυρα όταν θερμαίνετε ή ψύχετε ένα χώρο και φροντίστε για τον αερισμό των αιθουσών σε ώρες που αυτές δεν χρησιμοποιούνται.
  • Φροντίστε ώστε να μη περνάει αέρας από τα κουφώματα (πόρτες, παράθυρα). Κλείσετε τυχόν χαραμάδες σε πόρτες και παράθυρα με μονωτικό υλικό, ειδικές αυτοκόλλητες ταινίες του εμπορίου ή σιλικόνη.

Χρησιμοποιείτε ανεμιστήρες οροφής

  • Ο ανεμιστήρας οροφής είναι μια οικονομική και αποτελεσματική λύση που δροσίζει καταναλώνοντας ελάχιστη ενέργεια (όση και ένας κοινός λαμπτήρας φωτισμού) και ταυτόχρονα έχει χαμηλό κόστος αγοράς. Επιτρέπει να αισθανόμαστε άνετα μέχρι και τους 29οC, περιορίζοντας ή και αποφεύγοντας με αυτόν τον τρόπο τη χρήση κλιματιστικών μονάδων.

Δημιουργήστε τις κατάλληλες συνθήκες στο χώρο σας

  • Φυτέψτε δέντρα για να σκιάσετε εξωτερικά το κτίριό σας, αλλά και για να δημιουργήσετε καλύτερο, ευνοϊκό «μικροκλίμα», όπου αυτό είναι δυνατόν. Αξιοποιήστε τη βλάστηση στην οροφή του κτιρίου του σχολείου (βελτιώνει τη θερμομόνωση) αλλά και σε μπαλκόνια και ημιυπαίθριους χώρους (πέργκολες, κ.λπ.).
  • Σκιάστε όλα σας τα παράθυρα. Επιλέξτε το κατάλληλο σύστημα σκιασμού ανάλογα με τον προσανατολισμό του παραθύρου. Στο νότο προτιμήστε οριζόντια σκίαστρα, σταθερά ή κινητά, στην ανατολή και τη δύση κατακόρυφα. Η σκίαση εξωτερικά του παραθύρου είναι πάντα η καλύτερη.

Ενεργειακά αποδοτικές συσκευές

  • Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι όλες οι οικιακές ηλεκτρικές συσκευές δηλαδή ψυγεία, καταψύκτες, ηλεκτρικοί φούρνοι, κλιματιστικά, πλυντήρια ρούχων και πιάτων αλλά και οι λαμπτήρες φωτισμού ανάλογα με την ενέργεια που καταναλώνουν έχουν καταταγεί σε μία ενεργειακή κλάση που υποδηλώνετε από ένα κεφαλαίο γράμμα του λατινικού αλφαβήτου (Α++, Α+, Α, Β, C, …,G) όπως φαίνεται και στο διπλανό σχήμα, όπου παρουσιάζεται μία ετικέτα ενεργειακή κατανάλωσης.
  • Στην ετικέτα ενεργειακής κατανάλωσης παρουσιάζεται η ενεργειακή κλάση στην οποία ανήκει η συσκευή και πρέπει να τοποθετείται σε εμφανές σημείο στα καταστήματα όπου πωλούνται οι συσκευές, προκειμένου ο καταναλωτής να μπορεί να την δει και να πάρει έτσι τις απαραίτητες πληροφορίες για την ηλεκτρική κατανάλωση της συσκευής που πρόκειται να αγοράσει. Αν τυχόν κάποιο κατάστημα δεν έχει αναρτήσει δίπλα ή πάνω στην κάθε ηλεκτρική συσκευή την ετικέτα ενεργειακής κατανάλωσης, ζητείστε από τον υπεύθυνο να το κάνει.
  • Όταν αγοράζουμε κάποια ηλεκτρική συσκευή, επιλέγοντας υψηλή ενεργειακή κλάση (δηλ. Α++, Α+, Α) εξασφαλίζουμε ότι η συσκευή θα καταναλώνει λιγότερη ενέργεια σε σχέση με την ενέργεια που θα κατανάλωνε μία συσκευή που ανήκει σε χαμηλότερη ενεργειακή κλάση και εξοικονομούμε με αυτόν τον τρόπο ενεργεία αλλά και χρήμα.

Εξοπλισμός γραφείου

  • Όταν πρόκειται να αγοράσετε εξοπλισμό γραφείου φροντίστε να έχει τουλάχιστον ετικέτα Energy Star και οικολογική σήμανση (eco label).
  • Φροντίστε να ενεργοποιήσετε τις ρυθμίσεις εξοικονόμησης ενέργειας στον υπολογιστή και την οθόνη σας.

 

 

Η ΒΟΛΙΣΣΟΣ ΣΤΙΣ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ

Για πρώτη φορά στην ιστορία του το σχολείο μας πραγματοποίησε εκπαιδευτική επίσκεψη στο εξωτερικό.  

«Τυχεροί» οι μαθητές της Α’ και Β’ Λυκειακής τάξης οι οποίοι από τις 27 μέχρι τις 31 Μαρτίου 2011 ταξίδεψαν στις Βρυξέλλες προκειμένου να επισκεφτούν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προσκεκλημένοι της ευρωβουλευτoύ και τέως υπουργού Παιδείας κ.Μαριέττας Γιαννάκου μετά από παρέμβαση του συντοπίτη μας  βουλευτή Χίου  κ. Κωστή Μουσουρούλη.  


  

Τους μαθητές συνόδευαν τρεις καθηγητές, ο μαθηματικός κ. Δημήτρης Ψυχιάς, η καθηγήτρια Γαλλικής Φιλολογίας κ.Ακριβή Δούμουρα και η οικονομολόγος κ.Κατερίνα Καλτσά. Οι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα ήταν οι Αργέττα Νταούτη και Ελπίδα Κακαλιά από την Α’ Λυκείου και οι Νίκος Γιγής, Στέφανος Μαδιανός, Αγγελική Πλακίδα και Δήμητρα Λούρου από τη Β’Λυκείου.  

  

Οι μαθητές αναχώρησαν από τη Χίο την Κυριακή 27 Μαρτίου και παρέμειναν για ένα βράδυ στην Αθήνα. Τη Δευτέρα το πρωί ξεκίνησε το ταξίδι στις Βρυξέλλες. Αμέσως μετά την άφιξη μας στην πρωτεύουσα του Βελγίου ξεκινήσαμε την ξενάγηση. Επισκεφτήκαμε το Atomium και το Parc de l’Europe. Η μέρα μας τελείωσε με μια βόλτα στην Grand Place και στο Manneken Pis.  


  


  

Η μεγάλη μέρα του Γυμνασίου Βολισσού «Μιχάλης Παπαμαύρος» ήταν όμως η επόμενη μέρα που ήταν αφιερωμένη στο Ευρωκοινοβούλιο. Εκεί που λαμβάνονται οι αποφάσεις που αφορούν τη ζωή όλων των Ευρωπαίων πολιτών μας υποδέχτηκε μια ελληνική αντιπροσωπεία ευρωβουλευτών με επικεφαλής την κ. Μαριέττα Γιαννάκου.   


  

Εκεί μας καλωσόρισε ο κ. Καϊλής και ακολούθησε ενημέρωση από την κ. Γιαννάκου, τον πορτογάλο ευρωβουλευτή κ. Mario David και τον κ. Γεώργιο Παπανικολάου, το νεότερο εκπρόσωπο της χώρας μας στο Ευρωκοινοβούλιο, πάνω σε θέματα που αφορούν την δημιουργία, τη λειτουργία και τα προβλήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στη συνέχεια ξεναγηθήκαμε και φωτογραφηθήκαμε στους χώρους του κοινοβουλίου και την αίθουσα συνεδριάσεων. Στις Βρυξέλλες, όπως είναι γνωστό πραγματοποιούνται οι συνεδριάσεις των κοινοβουλευτικών επιτροπών και οι έκτακτες σύνοδοι. Η μέρα συνεχίστηκε με βόλτα στο κέντρο της πόλης, επίσκεψη στο Centre Belge de la BD και έκλεισε με δείπνο που παρέθεσε η κ. Γιαννάκου προς τιμή των προσκεκλημένων της μαθητών και καθηγητών του σχολείου μας σε γνωστό εστιατόριο.  


  

Την Τετάρτη 30 Μαρτίου η αποστολή αναχώρησε από τις Βρυξέλλες με προορισμό την Μπρυζ. Περιηγηθήκαμε στην όμορφη αυτή πόλη με τα ξεχωριστά κτίρια και τα μαγευτικά κανάλια και δοκιμάσαμε τοπικές γεύσεις. Στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε προς το αεροδρόμιο των Βρυξελλών από όπου και αναχωρήσαμε για την Αθήνα. Το ταξίδι μας ολοκληρώθηκε την Πέμπτη το πρωί με την επιστροφή μας στη Χίο. Οι μαθητές επέστρεψαν πλουσιότεροι σε γνώσεις  και εμπειρίες και έχοντας στις αποσκευές τους μπόλικες ευρωπαϊκές εικόνες  που θα τους μείνουν αξέχαστες. Οφείλουμε να ευχαριστήσουμε θερμά την κ.Παπαφιλίππου, υπεύθυνη του πολιτικού γραφείου της κ.Γιαννάκου, για την άψογη οργάνωση της εκδρομής και τη φιλοξενία, καθώς και τον βουλευτή του νησιού μας κ.Μουσουρούλη, χωρίς την βοήθεια του οποίου δεν θα είχαμε πραγματοποιήσει αυτό το ταξίδι.
  


 

 

  

Κριτσίνια με αριούσιο οίνο!

Υλικά

1 πακέτο φαρίνα

1 φλυτζάνι του τσαγιού κρασί λευκό ξηρό

1 φλυτζάνι του τσαγιού λάδι

1 κουταλάκι του γλυκού αλάτι

σουσάμι

Εκτέλεση

Ανακατεύουμε σ’ένα μπωλ όλα τα υλικά εκτός από το σουσάμι. Πλάθουμε σε μπαστουνάκια, πασπαλίζουμε με το σουσάμι και ψήνουμε για 20 λέπτα στους 180 βαθμούς. Μπορούμε μέσα στη ζύμη να ανακατέψουμε τριμμένο καρότο, ή φέτα με ρίγανη, ή ελιές ή σκόρδο ή κρεμμύδι.

 

Παραδοσιακά προϊόντα-Το κρασί

Το κρασί γενικά

Το κρασί  είναι ένα αλκοολούχο ποτό προϊόν της ζύμωσης του χυμού των σταφυλιών (μούστος). Το κρασί είναι ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για διάφορους λόγους. Είναι αφενός ένα δημοφιλές ποτό που συνοδεύει και ενισχύει ένα ευρύ φάσμα γεύσεων και αφετέρου αποτελεί σημαντικό γεωργικό προϊόν που αντικατοπτρίζει την ποικιλία του εδάφους και το κλίμα ενός τόπου. Το κρασί χρησιμοποιείται επίσης σε θρησκευτικές τελετές σε πολλούς πολιτισμούς ενώ το εμπόριο κρασιού είναι ιστορικής σπουδαιότητας για πολλές περιοχές.

Το αμπέλι από το οποίο προέρχεται το κρασί έχει προϊστορία πολλών εκατομμυρίων ετών. Στην περιοχή  μεταξύ Ευξείνου Πόντου, Κασπίας θάλασσας και Μεσοποταμίας, γεννήθηκε το είδος Αμπελος η οινοφόρος (λατ. Vitis vinifera). Οι διαφορετικές ποικιλίες αυτού του είδους καλλιεργούνται και σήμερα. Από τους πρώτους γνωστούς αμπελοκαλλιεργητές θεωρούνται οι  Πέρσες. Οι Αρχαίοι Έλληνες έπιναν το κρασί αναμειγνύοντας το με νερό. Διέθεταν ειδικά σκεύη τόσο για την ανάμειξη (κρατήρες) όσο και για την ψύξη του. Οι Ρωμαίοι ήρθαν σε επαφή με το κρασί από τους Έλληνες αποίκους και τους γηγενείς Ετρούσκους και επιδόθηκαν επίσης στην αμπελοκαλλιέργεια. Σημαντικό ρόλο στην διάσωση της οινοποιίας είχαν οι κληρικοί και μοναχοί, που χρειάζονταν το κρασί για τελετουργικούς σκοπούς.

Οι ρώγες του σταφυλιού, που αποτελεί και την πρώτη ύλη του κρασιού, περιέχουν σάκχαρα, οργανικά οξέα και νερό (πάνω από 70%). Η διαδικασία της ζύμωσης διαρκεί συνήθως 8-25 ημέρες. Ιδιαίτερη αξία έχει τέλος και η διαδικασία ωρίμανσης του κρασιού. Θεωρείται γενικά πως ένα κρασί γίνεται καλύτερο όσο παλιώνει. Σημαντικό διακριτικό κάθε κρασιού είναι και το χρώμα του. Τα κρασιά διακρίνονται γενικά σε λευκά, κόκκινα και ροζέ. Τα κρασιά μπορούν να ταξινομηθούν επίσης ως ξηρά, γλυκά ή ημίγλυκα.

Το κρασί στη Χίο

Το κρασί ήταν ένα από τα πιο αξιόλογα και φημισμένα προϊόντα, που παρήγαγε η Χίος στην αρχαιότητα. Ο θεός Διόνυσος, κατά την παράδοση, έδωσε την ευλογία του στο νησί. Κατά το Χιώτη ιστορικό της αρχαιότητας Θεόπομπο, ο Οινοπίων, που θεωρήθηκε γιος του θεού, έμαθε στους Χιώτες να φυτεύουν και να καλλιεργούν αμπέλια και να παράγουν το μαύρο κρασί.

Πρώτος και με μεγάλη ακρίβεια ορίζει την περιοχή της Αριουσίας ο γεωγράφος Στράβων. Αυτός την τοποθετεί μεταξύ του όρους Πελιναίου και της «Μελαίνης άκρης». Το όνομα Αριουσία, καταγράφηκε από τους περιηγητές ως Αρουϊσία, Arvisia, Αροϊσία και με κάποιες παρεμβάσεις έγινε Α(φ)ρο(δ)ίσια, αφού ήταν πιο ευεξήγητο το όνομα να είχε σχέση με τη θεά Αφροδίτη, στην οποία, ενδεχομένως, να υπήρχε αφιερωμένο ιερό, παρά να προερχόταν από το όνομα Αριουσία, που ήταν ξεχασμένο, άγνωστο στους ντόπιους και γνωστό μόνο σε Ευρωπαίους φιλολογούντες.

 

Τα Κουρούνια συνέχιζαν την παράδοση του Αριούσιου και η αμπελοκαλλιέργεια είχε πάρει μεγάλη ανάπτυξη. Αυτό φανερώνουν και αρκετά σχετικά τοπωνύμια. Το Αμπελάκι (Αμανή), τα Αμπελοκόπια (Κουρούνια ), ο Αμπελίτης (Εγρηγόρος). Τις τελευταίες εκατονταετίες η αμπελοκαλλιέργεια στη Χίο δοκιμάστηκε. Συνεχείς ασθένειες οδήγησαν στη μείωση της παραγωγής. 

Από τις μαθήτριες των α’ και β’ τάξεων του γυμνασίου.

Τα χιόνια έφτασαν μέχρι τη Βολισσό!

Τυροπιτάκια κουρού

Υλικά

1 κεσεδάκι γιαούρτι

1 κεσεδάκι λάδι

1 πακέτο φαρίνα

αλάτι, πιπέρι

1 αυγό χτυπημένο-σουσάμι

τυρί τριμμένο (εμείς χρησιμοποιήσαμε το τυρί που φτιάξαμε στο σχολείο, εσείς μπορείτε να βάλετε φέτα ή μυζήθρα)

 

 

Ανακατεύετε σε μια λεκάνη το αλεύρι, το γιαούρτι και το λάδι. Αλατοπιπερώνετε και πλάθετε μέχρι να γίνει μια αφράτη ζύμη. Ανοίγετε στο χέρι σας ένα μικρό κομματάκι ζύμης και γεμίζετε με τυρί τριμμένο. Το κλείνετε καλά, το αλείφετε με αυγό και πασπαλίζετε με σουσάμι. Ψήνετε σε μέτριο φούρνο για 20 λεπτά.

Γάλα και τα παραδοσιακά προϊόντα (α).

Το γάλα είναι ένα θρεπτικό, λευκό ή ελαφρώς κιτρινωπό υγρό.

Το γάλα δεν είναι ομοιογενές, αλλά μείγμα διάφορων οργανικών ουσιών και αποτελείται από νερό, λίπος, πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, ένζυμα, άλατα και βιταμίνες. Μερικά από τα συστατικά αυτά, όπως το λίπος, είναι δυνατό να χωριστούν από το υπόλοιπο γάλα με μηχανικό τρόπο.Η σύνθεση και ο χαρακτήρας του γάλακτος εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες, σπουδαιότερος από τους οποίους είναι το είδος του ζώου από το οποίο προέρχεται.Η σύνθεση όμως του γάλακτος είναι δυνατό να διαφέρει και στο ίδιο το ζώο, ανάλογα με την τροφή που έχει φάει ή ακόμη και την ώρα που έγινε το άρμεγμα.

Η δημιουργία του γάλακτος είναι μια από τις πιο σύνθετες οργανικές διαδικασίες. Εξαρτάται τόσο από το νευρικό σύστημα, όσο και από την έκκριση και παρουσία πολλών ορμονών. Για να αρχίσει η έκκριση του γάλακτος, είναι απαραίτητη η παρουσία της ορμόνης προλακτίνης, καθώς και σειράς άλλων ορμονών που παράγονται βασικά από την υπόφυση.

Σήμερα το γάλα αποτελεί έναν από τους στυλοβάτες της αγροτικής οικονομίας. Στα εργοστάσια, αφού αφαιρεθεί ένα μέρος από το λίπος, αρχίζει η διαδικασία της παστερίωσης, η οποία αποβλέπει στο να καταστρέψει τους μικροοργανισμούς που περιέχει το γάλα. Η παστερίωση γίνεται μέσα σε ειδικές εγκαταστάσεις. Το γάλα που διατίθεται για κατανάλωση παστεριώνεται από τις βιομηχανίες ώστε να είναι ασφαλές για κατανάλωση. Το γάλα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε υγρή κατάσταση, μπορεί όμως να επεξεργαστεί και σε διάφορες άλλες μορφές. Ακόμη, το γάλα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την παρασκευή διάφορων γαλακτοκομικών προϊόντων. Τέτοια γαλακτοκομικά προϊόντα είναι το γιαούρτι, τα τυριά κλπ.  Η παρασκευή του γιαουρτιού και των τυριών γίνεται με τη βοήθεια ειδικών ενζύμων, που προκαλούν την πήξη των πρωτεϊνών που περιέχει το γάλα.

Τόσο το γάλα, όσο και τα προϊόντα του είναι πρώτης τάξης τροφές για τον άνθρωπο. Εξασφαλίζουν τις απαραίτητες θρεπτικές ουσίες, όπως είναι το λίπος, το γαλακτικό ζάχαρο και οι πρωτεΐνες, αλλά περιέχουν και μεγάλη ποσότητα από ασβέστιο και φώσφορο, που είναι πολύ απαραίτητα για τη δημιουργία του σκελετού.  Περιέχει ακόμη και αρκετή ποσότητα από βιταμίνες Α και D.

Φτιάχνοντας το δικό μας τυρί!

 

 

Το γάλα, αφού βράσει και απαλλαγεί απο τους βλαβερούς μικροοργανισμούς, πρέπει να υποστεί ζύμωση έτσι ώστε να δώσει το τυρί. Για τη ζύμωση αυτή χρησιμοποιείται μαγιά ή πυτιά όπως αλλιώς λέγεται που θα βοηθήσει το γάλα να πήξει. Στο σχολείο, μην έχοντας μαγιά, βράσαμε το γάλα και ρίξαμε μέσα λευκό ξύδι που κάνει την ίδια δουλειά!

Το αποτέλεσμα ήταν δύο μικρά κεφαλάκια λευκό τυρί, που μοιάζει με τη φρέσκια μυζήθα και είναι νοστιμότατο! Το τυρί αυτό θα χρησιμοποιήσουμε για να φτιάξουμε τυροπιτάκια με δική μας ζύμη!

Εργασίες μαθητών β’ γυμνασίου στο μάθημα της γεωγραφίας-Οι μεγαλύτερες Λίμνες της Ευρώπης

Η μεγαλύτερη λίμνη της Ευρώπης είναι η Λαντόγκα που βρίσκεται στη Ρωσία. Με συνολική έκταση 17.700 km2 είναι η 14ηη μεγαλύτερη λίμνη στον κόσμο είναι η Ονέγκα που βρίσκεται και αυτή στη Ρωσία, με έκταση 9.894 km2. Στη Ρωσία βρίσκεται και η 3η λίμνη της Ευρώπης, η Κουιμπίσεβ, με έκταση 6.450 km2, η οποία είναι και το 3ο μεγαλύτερο απόθεμα νερού στον κόσμο.

Η μεγαλύτερη λίμνη στη Σουηδία, η Βένερν, με έκταση 5.655 km2 είναι και η 4η μεγαλύτερη λίμνη της Ευρώπης, ενώ η λίμνη Ρυμπίνσκ στη Ρωσία με έκταση 4.500 km2 είναι η 5η λίμνη της Ευρώπης. Η μεγαλύτερη λίμνη στη Φινλανδία, η Σάϊμαα, με έκταση 4.377 είναι η 6η μεγαλύτερη λίμνη της Ευρώπης, ενώ η λίμνη Πεϊπούς που ανήκει τόσο στην Εσθονία όσο και στη Ρωσία, με συνολική έκταση 3.555 km2 είναι η μεγαλύτερη λίμνη στην Εσθονία και 7η στην Ευρώπη.

Τέλος, οι λίμνες Τσιμλιάνσκ στη Ρωσία (έκταση 2702 km2), Κρεμεντσούκ και Καχόβκα στην Ουκρανία, με έκταση 2.250 και 2.155 km2 αντίστοιχα, καταλαμβάνουν την 9η και 10η θέση στις μεγαλύτερες λίμνες της Ευρώπης.

Επόμενα άρθρα »