Μουσικό Σχολείο Τρικάλων

Ενα σχολείο αλλιώτικο απο τα άλλα . . .

«Ο Πολιτισμός μέσα από τα μάτια των παιδιών»

Μαρ 201819

«Ο Πολιτισμός μέσα από τα μάτια των παιδιών»

 

Την Κυριακή, 18 Μαρτίου 2018, έλαβε χώρα στο Μουσείο Τσιτσάνη στα Τρίκαλα το 43ο Προσυνέδριο της Πολιτιστικής Ένωσης Εργαζομένων του Ο.Τ.Ε. Θέμα της εκδήλωσης ήταν «Ο Πολιτισμός μέσα από τα μάτια των παιδιών» και εισηγήτρια η κ. Ελένη Χρ.Αλεξίου, καθηγήτρια του Μουσικού Σχολείου Τρικάλων. Στο τέλος της εισήγησης προβλήθηκε η βραβευμένη ταινία μικρού μήκους, «Σκασιαρχείο», που δημιούργησαν μαθητές του Μουσικού Σχολείου Τρικάλων. Η ταινία απέσπασε θερμό χειροκρότημα εκ μέρους των παρευρισκομένων, συνέδρων από όλη την Ελλάδα και αρχών της πόλης. Η εκδήλωση έκλεισε με την παρουσίαση τραγουδιών παραδοσιακής μουσικής από τα παιδιά που συμμετείχαν στην ταινία. Τα παιδιά, μέλη της χορωδίας και ορχήστρας παραδοσιακής μουσικής του σχολείου, συγκίνησαν με τις μελωδικές φωνές τους, την δεξιοτεχνία που επέδειξαν και την όλη άψογη παρουσία τους.

Απόσπασμα από την εισήγηση της κ. Ελένης Αλεξίου:

«[…] Ο Πολιτισμός μέσα από τα μάτια των παιδιών. Θέμα πολυδιάστατο, θέμα διαχρονικό, θέμα που αφορά την κοινωνία και τους θεσμούς της, σχολείο, οικογένεια, πολιτεία. Θέμα που μου είναι οικείο, καθώς ως εκπαιδευτικός, έχω μάθει να διαβάζω τα μάτια των παιδιών και να βλέπω στην ψυχή τους. Θέμα που εναρμονίζεται απόλυτα με την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά των Τρικάλων και με αυτόν τον χώρο δημιουργικής έκφρασης, όπως είναι το Μουσείο Τσιτσάνη. Θέμα που επιδέχεται πολλές ερμηνείες, καθώς λόγω απουσίας ρήματος μπορεί να αναγνωσθεί ποικιλοτρόπως:

Ο Πολιτισμός όπως τον βλέπουν τα παιδιά

Ο Πολιτισμός όπως τον ζουν τα παιδιά

Ο Πολιτισμός όπως τον κληρονομούν, τον κληροδοτούν, τον ερμηνεύουν, τον διαμορφώνουν, τον αποδέχονται, τον κρίνουν, τον κατακρίνουν, τον φαντάζονται, τον δημιουργούν, τον διδάσκονται τα παιδιά ή ορθότερα όπως τον διδάσκουμε στα παιδιά.

[…]

Για να δούμε, όμως, τον Πολιτισμό μέσα από τα μάτια των παιδιών, να τον αφουγκραστούμε, να τον γευτούμε, όπως τα παιδιά,  θα πρέπει να γίνουμε ή ίδιοι παιδιά. Αυτό, όμως, είναι εφικτό μόνο μεταφορικά. Θεώρησα, λοιπόν, ότι για να έρθω όσο γίνεται πιο κοντά στην κυριολεκτική ερμηνεία του τίτλου, πρέπει να δώσω τον λόγο στα ίδια τα παιδιά. Γι αυτό, στο τέλος αυτής της σύντομης εισήγησης θα παρακολουθήσουμε μια ταινία μικρού μήκους, που δημιούργησαν μαθητές του Μουσικού Σχολείου Τρικάλων, και θα τους απολαύσουμε ζωντανά να μας ερμηνεύουν τραγούδια ως μέλη της παραδοσιακής χορωδίας κι ορχήστρας του σχολείου. Ευχαριστώ, λοιπόν, τους μαθητές και τις μαθήτριες που παρευρίσκονται εδώ σήμερα για να ομορφύνουν με την παρουσία τους το συνέδριο, καθώς και τις καθηγήτριες τους, Δήμητρα Κοσβύρα και Σοφία Χαλιάσα, για την συνεργασία».

Επίσκεψη μαθητών του Μουσικού Σχολείου Τρικάλων στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καρδίτσας.

Φεβ 20186

Την Τετάρτη, 24 Ιανουαρίου 2018, οι μαθητές της Α1 Γυμνασίου του Μουσικού Σχολείου Τρικάλων πραγματοποίησαν διδακτική επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καρδίτσας και συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Μαψαταία ειμί: Από το Κιέριον στην Μητρόπολη».

Πρόκειται για μια εκπαιδευτική δράση του Μουσείου που απευθύνεται σε μαθητές της Α΄ Γυμνασίου και έχει ως στόχο να πλουτίσει τις γνώσεις τους σε θέματα τοπικής ιστορίας, που δεν καλύπτονται από τα σχολικά εγχειρίδια. Έτσι, κατά το πρώτο μέρος της δράσης, τα παιδιά παρακολούθησαν τη φανταστική ιστορία του Μαψαταία, ενός αθηναίου εμπόρου, που ταξιδεύει στην δυτική Θεσσαλία του 4ου αι. π.Χ. και επισκέπτεται τις αρχαίες πόλεις του Κιερίου και της Μητρόπολης. Μέσα από αυτό το φανταστικό ταξίδι ξεδιπλώθηκε η ιστορία και η πολιτική οργάνωση της αρχαίας Θεσσαλίας και δίνεται μια ανάγλυφη εικόνα της καθημερινής ζωής, της θρησκείας και της οικονομίας της. Επιπλέον, μέσα από την αφήγηση και την διάδραση, οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με αρχαία χρηστικά αντικείμενα και έργα τέχνης, αναπτύσσοντας την παρατηρητικότητα και την κριτική ικανότητά τους και κινητοποιώντας τη φαντασία τους.

 

Στο δεύτερο μέρος τουπρογράμματος τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να περιηγηθούν στον εκθεσιακό χώρο του Μουσείου, το οποίο φιλοξενεί αντιπροσωπευτικά και πολύ σημαντικά ευρήματα του νομού Καρδίτσας, καλύπτοντας χρονικά όλες τις περιόδους από την Εποχή του Λίθου έως την Ύστερη Αρχαιότητα. Οι εκθέσεις είναι δομημένες κατά χρονολογική σειρά και σε θεματικές ενότητες, εστιάζοντας σε ανθρωποκεντρικά θέματα του παρελθόντος, όπως η καθημερινή ζωή, το εμπόριο, η οικονομία, η αισθητική, η λατρεία και ο θάνατος. Οι μαθητές ενθουσιάστηκαν από τα πλούσια ευρήματα της προϊστορικής περιόδου, αλλά και από τα ενδιαφέροντα θρησκευτικά μνημεία των ιστορικών χρόνων, όπως τον αρχαϊκό ναό του Απόλλωνα στη Μητρόπολη και το Ομοσπονδιακό Θεσσαλικό Ιερό της Ιτωνίας Αθηνάς. Επιπλέον, αναγνώρισαν και παρατήρησαν από κοντά αντικείμενα και έργα τέχνης που περιέχονται στην ύλη των σχολικών εγχειριδίων. Έτσι, η περιήγηση στο Μουσείο μετατράπηκε σε μια ευχάριστη εμπειρία εξερεύνησης, ενισχύοντας και συμπληρώνοντας με τρόπο βιωματικό την υπάρχουσα σχολική γνώση. 

Η παραπάνω διδακτική επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος της Αρχαίας Ιστορίας με συνοδούς τη διδάσκουσα καθηγήτρια, κα Πλεσιώτη Κων/να και τον υποδιευθυντή του σχολείου, κο Κωστάκη Χρήστο. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα υλοποίησε η αρχαιολόγος της εφορίας Αρχαιοτήτων Καρδίτσας, κα Θεογιάννη Λευκή, την οποία και ευχαριστούμε θερμά.

 

Η ποιήτρια Δήμητρα Χριστοδούλου στο Μουσικό Σχολείο Τρικάλων

Δεκ 201720

Την Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου 2017 είχαμε τη χαρά και την τιμή να μας επισκεφτεί στο σχολείο μας μια σημαντική ποιήτρια της γενιάς του εβδομήντα, η  Δήμητρα Χριστοδούλου, βραβευμένη με το Κρατικό Βραβείο Ποίησης για την ποιητική συλλογή «Λιμός» (2008 ) και το Βραβείο Ποίησης για το 2014 του ηλεκτρονικού λογοτεχνικού περιοδικού Αναγνώστης για την ποιητική συλλογή «Το Ελάχιστο Ψωμί Της Συνείδησης». Προσκεκλημένη από τη γράφουσα, Γεωργία Κολοβελώνη, στο πλαίσιο του Λογοτεχνικού εργαστηρίου το οποίο υλοποιείται στο σχολείο και συντονίζεται από κοινού με τη φιλόλογο Αλεξάνδρα Χιώτη, αλλά και στο ευρύτερο πλαίσιο του μαθήματος της Λογοτεχνίας, η ποιήτρια  συνομίλησε με μαθητές από τις τρεις τάξεις του Λυκείου για την ποίηση και τη διαδικασία της γραφής.

Στόχος της συνάντησης ήταν, μεταξύ άλλων,  να γνωρίσουν οι μαθητές μια από τις σημαντικότερες ποιήτριες αυτής της γενιάς  και να συζητήσουν μαζί της για ζητήματα που αφορούν την ποίηση και τη διαδικασία της γραφής. Το έργο της δεν  ήταν άγνωστο στους μαθητές, καθώς ποίημά της ανθολογείται στο σχολικό εγχειρίδιο Λογοτεχνίας της Γ΄Λυκείου, αλλά και της Β΄Γυμνασίου. Επιπλέον,  πριν την παρουσία της στην τάξη, είχε προηγηθεί σχετική προεργασία με ανάγνωση και σχολιασμό ποιημάτων από το σύνολο του έργου της, ενός έργου που αριθμεί δεκατρία βιβλία ποίησης,  ένα βιβλίο με πεζά κείμενα, ένα με μεταφρασμένη αρχαία ελληνική λυρική ποίηση και ένα  (υπό έκδοση) με μεταφράσεις αρχαίου δράματος.

Μπαίνοντας στο εργαστήρι της ποιήτριας, οι μαθητές προβληματίστηκαν για την πράξη της συγγραφής και για ιδιαίτερα θέματα της ποιητικής τέχνης. Της έθεσαν ενδιαφέροντα ερωτήματα, σχετικά με τα ερεθίσματά της για γραφή, τα πρώτα βήματά της στην ποίηση, την ύπαρξη αυτοβιογραφικών στοιχείων στα ποιήματα, τον ρόλο της ποίησης στην εποχή μας, την πρόσληψη ενός λογοτεχνικού έργου, τα κριτήρια για την αποτίμηση και την αξιολόγηση ενός ποιήματος.

Στο τέλος της συζήτησης η κυρία Χριστοδούλου, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα μαθήτριας, αποπειράθηκε έναν σύντομο σχολιασμό τού ποιήματός της το οποίο ανθολογείται στο σχολικό εγχειρίδιο και διάβασε ένα ποίημα από την πρόσφατη ποιητική συλλογή της «Παράκτιος οικισμός».   Ο προσηνής και απλός τρόπος με τον οποίο η ποιήτρια απάντησε  στα ερωτήματά τους και ο καίριος λόγος της εντυπωσίασαν τους μαθητές, όπως και η αμεσότητα και η φιλική της διάθεση.

Σταχυολογώ ενδεικτικά  εντυπώσεις μαθητών:

«Ήταν μια πολύ εποικοδομητική εμπειρία που θα ήθελα πολύ να επαναληφθεί. Η ειλικρίνεια, η μετάδοση των εμπειριών και των βιωμάτων της ήταν κάτι το οποίο μου κέντρισε το ενδιαφέρον. Ιδιαίτερα συγκλονιστική ήταν η ερμηνεία ενός ποιήματός της. Δεν έκανε επίδειξη του «εγώ» της, παρόλο που είναι μια σημαντική ποιήτρια και εκεί πραγματικά φαίνεται το μεγαλείο του ανθρώπου. Απέναντί μας ήταν πρόσχαρη, απλή, κατανοητή, γεμάτη θετικό πνεύμα που τη διακατείχε σε όλη τη διάρκεια αυτής της εποικοδομητικής συνάντησης. Νιώθω ευτυχής που μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω την κυρία Χριστοδούλου από κοντά. Επιτέλους η δίψα που είχα να συναντήσω τον άνθρωπο που έπαιρνε ένα χαρτί και μολύβι και με μάγευε με τα γραπτά του  ικανοποιήθηκε. Ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου την καθηγήτριά μου, γιατί χωρίς εκείνη δεν θα είχα ποτέ την ευκαιρία να συναντήσω την ποιήτρια, θα συνέχιζα να είμαι εγκλωβισμένη στις ψυχρές σελίδες του βιβλίου, χωρίς να γνωρίσω αυτόν τον εκπληκτικό, γεμάτο καλοσύνη και χαμόγελο άνθρωπο. Δυστυχώς η διάρκεια ήταν μόνο δύο ώρες, αλλά ακόμη και αυτό ήταν υπέροχο και απόλυτα κερδοφόρο για μας. Θα ήθελα πολύ να επαναληφθεί, γιατί ήταν από τις εμπειρίες και τις στιγμές που θα μείνουν ανεξίτηλες στη μνήμη μου».  (Νικολέττα Χαρατσάρη)

«Η συνάντησή μας με την ποιήτρια Δήμητρα Χριστοδούλου ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, όπως και η προσωπικότητά της. Αυτό φαίνεται κυρίως από τις περιεκτικότατες και ενδιαφέρουσες απαντήσεις που μας έδινε, καθώς και από την προθυμία της να μας εξηγήσει, να μας πληροφορήσει, να μας κατατοπίσει. Επιπλέον, μας μετέδιδε το πάθος της για την ποίηση, γεγονός που μας κίνησε τόσο την περιέργεια όσο και το ενδιαφέρον και μας οδήγησε στη συνεχή έκφραση αποριών. Είναι ένα άτομο προσιτό, φιλικό, με απίστευτες γνώσεις και πάθος για την ποίηση, αφού όπως ανέφερε η ποίηση είναι ένας τρόπος να υπάρχει». (Μαρία Καλαμαρά)

«Ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία. Εντρυφήσαμε στην τέχνη της ποίησης και μέσω ερωτήσεων που κάναμε, μαγευτήκαμε και καταλάβαμε πόσο απλός άνθρωπος είναι ένας ποιητής και πόσο πρόσχαρος και ευδιάθετος μπορεί να είναι». (Παναγιώτης Αρέστης)

«Η συνάντηση ήταν απολαυστικότατη. Ο χρόνος πέρασε ευχάριστα, σε πολύ καλό κλίμα και ήρθαμε πολύ κοντά με την ποιήτρια. Η φιλικότητα του χαρακτήρα της βοήθησε να απλωθεί η συζήτηση σε πολλά θέματα και να γίνει κατανοητή σε όλους». (Κωνσταντίνος Μόρφος)

«Χάρηκα πολύ που γνώρισα από κοντά μια σπουδαία ποιήτρια. Αυτό που ένιωσα ήταν μια γαλήνη και μια ηρεμία καθώς μας μιλούσε, αφού το ποίημα που μας διάβασε με άγγιξε, κάνοντάς με να αναθεωρήσω πολλά πράγματα για την ποίηση». (Χριστίνα Μίχου)

«Η κυρία Χριστοδούλου ήταν πολύ ευγενική, με ένα λαμπερό χαμόγελο που δεν άφησε στιγμή το πρόσωπό της. Κατάφερε να εντυπωσιάσει όλα τα παιδιά με τα λόγια της. Ελπίζω να έχω την ευκαιρία να την ξαναδώ, γιατί εντυπωσιάστηκα από τις απαντήσεις που έδινε στους μαθητές». (Λίζα  Σδράκα)

«Η συνάντηση με την ποιήτρια ήταν πολύ ενδιαφέρουσα. Μου άρεσε πολύ η επικοινωνία που είχε μαζί μας, αφού απαντούσε με ενθουσιασμό στις ερωτήσεις που της κάναμε. Μας μίλησε για την πορεία της στην ποίηση, κάτι που ήταν πολύ ενδιαφέρον, διότι η πορεία μιας μεγάλης ποιήτριας, όπως είναι η Δήμητρα Χριστοδούλου, περιέχει πολλά διδακτικά στοιχεία. Επίσης, μοιράστηκε πολλές από τις γνώσεις της μαζί μας. Πρέπει να επισημάνω πως το να γνωρίζεις σημαντικές προσωπικότητες είναι πολύ σημαντικό για την πορεία της ζωής σου». (Χρυσοβαλάντια Δρούγκα)

«Ο γλυκός και μελωδικός της λόγος, η ευγένεια και η καλοσύνη, η προθυμία να απαντήσει σε κάθε μας ερώτηση και φυσικά τα ωραία ποιήματά της είναι μόνο ελάχιστα από αυτά που με εντυπωσίασαν. Ποιήτριες όπως η Δήμητρα Χριστοδούλου είναι σπάνιες». (Ηλιάνα- Όλγα Νικολάου)

Πιστεύοντας ακράδαντα στα παιδαγωγικά οφέλη τέτοιων δράσεων, θα ήθελα να ευχαριστήσω από καρδιάς την ποιήτρια για την ανταπόκρισή της στην πρόσκληση και για την ευκαιρία που μας έδωσε να γνωρίσουμε το ποιητικό της σύμπαν και να συζητήσουμε μαζί της για την ποίηση.

 

Γεωργία Κολοβελώνη, Φιλόλογος, M.Ed., MA

Ένας Αρχαιολόγος διεθνούς κύρους στο Μουσικό Σχολείο Τρικάλων

Νοέ 201714

Ένας Αρχαιολόγος διεθνούς κύρους στο Μουσικό Σχολείο Τρικάλων


IMG_0880

 

Την Πέμπτη 9 Νοεμβρίου, οι μαθητές της Α’ Λυκείου είχαμε την ευκαιρία να επισκεφθεί το Σχολείο μας και να μας μιλήσει ένας καταξιωμένος επιστήμονας -και γλυκύτατος άνθρωπος- Καθηγητής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Birmingham της Αγγλίας, ο Δρ K.A. Wardle. Ο Δρ Wardle έχει ειδικευτεί στην αρχαιολογία της Ελλάδας, αγαπάει πολύ τη χώρα μας και μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση οτι τα ελληνικά του είναι σχεδόν άριστα! Στην πολύ ενδιαφέρουσα διάλεξή του, με θέμα «Αρχαιολογία: Επιστήμη και Πάθος», μας μίλησε αρχικά για την επιστήμη της αρχαιολογίας γενικά και στη συνέχεια αναφέρθηκε στο κομμάτι με το οποίο ασχολείται ο ίδιος. Εστίασε κυρίως σε ευρήματα του Μυκηναϊκού πολιτισμού αλλά και της Μακεδονίας, κάτι που βρήκαμε εξαιρετικά ενδιαφέρον δεδομένου οτι αυτοί οι πολιτισμοί αναπτύχθηκαν περίπου τρεις χιλιάδες χρόνια πριν.IMG_0878

Στο τέλος της πλούσιας σε εποπτικό υλικό παρουσίασής του, ο Δρ Wardle ήταν πρόθυμος να απαντήσει σε όλες μας τις ερωτήσεις που αφορούσαν στην αρχαιολογία γενικότερα, αφού αυτό που μας φάνηκε περισσότερο ενδιαφέρον είναι το πώς μια ομάδα ειδικών μπορεί να συνδέει αντικείμενα (ή ακόμη και θραύσματα) που βρίσκει θαμμένα στο χώμα, με ολόκληρους πολιτισμούς. Νιώθοντας πολύ ικανοποιημένοι απ´ αυτή την ιδιαίτερη εμπειρία, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε πολύ τον Δρ Wardle για την επίσκεψη και διάλεξή του, καθώς και την καθηγήτριά μας κ. Φανή Μπαλαμώτη που τον προσκάλεσε και ήταν υπεύθυνη για το γεγονός.

Ναταλία Μάγκου

Μαθήτρια της Α’ Λυκείου

Μουσικό Σχολείο Τρικάλων

 

Βραβείο μελοποίησης ποίησης και ενορχήστρωσης

Ιούλ 201720

Βραβείο μελοποίησης ποίησης και ενορχήστρωσης

 

Μαρία Πολυδούρη «Σ’ έναν νέο που αυτοκτόνησε»

Το έργο απέσπασε το τρίτο βραβείο στον Πανελλήνιο και Παγκύπριο Διαγωνισμό Μελοποίησης Ποίησης, Ενορχήστρωσης και Μουσικής για Ταινία της Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών για το έτος 2016-2017.Το βίντεο που το συνοδεύει δημιουργήθηκε μετά τη βράβευση, με την πολύτιμη βοήθεια της Βασιλένας Μητσιάδη, του Μουσείου Τσιτσάνη και του Στέλιου Καραγιώργου.

Μουσική: Βάιος Κουκουλέτσος, Αναστάσης Τσιακμάκης

Φωνή: Κωνσταντίνα- Όλγα Κωτούλα

Φλάουτο: Δήμητρα Κωστίκα

Βιολί : Βιβή Γρηγορίου

Κιθάρες: Χρυσοβαλάντια Δρούγκα, Αναστάσης Τσιακμάκης

Πιάνο: Νικόλας Παππάς, Βάιος Κουκουλέτσος

Καλλιτεχνική επιμέλεια: Ιωάννης Μπέης

Καλλιτεχνική επιμέλεια – Ηχογράφηση: Ανδρέας Τσέγας

Συντονίστρια εκπαιδευτικός: Γεωργία Κολοβελώνη

« Παλιότερα άρθρα

Παλαιότερες Δημοσιεύσεις



Top
...
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων