Μουσικό Σχολείο Τρικάλων

Ενα σχολείο αλλιώτικο απο τα άλλα . . .

Η ποιήτρια Δήμητρα Χριστοδούλου στο Μουσικό Σχολείο Τρικάλων

Δεκ 201720

Την Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου 2017 είχαμε τη χαρά και την τιμή να μας επισκεφτεί στο σχολείο μας μια σημαντική ποιήτρια της γενιάς του εβδομήντα, η  Δήμητρα Χριστοδούλου, βραβευμένη με το Κρατικό Βραβείο Ποίησης για την ποιητική συλλογή «Λιμός» (2008 ) και το Βραβείο Ποίησης για το 2014 του ηλεκτρονικού λογοτεχνικού περιοδικού Αναγνώστης για την ποιητική συλλογή «Το Ελάχιστο Ψωμί Της Συνείδησης». Προσκεκλημένη από τη γράφουσα, Γεωργία Κολοβελώνη, στο πλαίσιο του Λογοτεχνικού εργαστηρίου το οποίο υλοποιείται στο σχολείο και συντονίζεται από κοινού με τη φιλόλογο Αλεξάνδρα Χιώτη, αλλά και στο ευρύτερο πλαίσιο του μαθήματος της Λογοτεχνίας, η ποιήτρια  συνομίλησε με μαθητές από τις τρεις τάξεις του Λυκείου για την ποίηση και τη διαδικασία της γραφής.

Στόχος της συνάντησης ήταν, μεταξύ άλλων,  να γνωρίσουν οι μαθητές μια από τις σημαντικότερες ποιήτριες αυτής της γενιάς  και να συζητήσουν μαζί της για ζητήματα που αφορούν την ποίηση και τη διαδικασία της γραφής. Το έργο της δεν  ήταν άγνωστο στους μαθητές, καθώς ποίημά της ανθολογείται στο σχολικό εγχειρίδιο Λογοτεχνίας της Γ΄Λυκείου, αλλά και της Β΄Γυμνασίου. Επιπλέον,  πριν την παρουσία της στην τάξη, είχε προηγηθεί σχετική προεργασία με ανάγνωση και σχολιασμό ποιημάτων από το σύνολο του έργου της, ενός έργου που αριθμεί δεκατρία βιβλία ποίησης,  ένα βιβλίο με πεζά κείμενα, ένα με μεταφρασμένη αρχαία ελληνική λυρική ποίηση και ένα  (υπό έκδοση) με μεταφράσεις αρχαίου δράματος.

Μπαίνοντας στο εργαστήρι της ποιήτριας, οι μαθητές προβληματίστηκαν για την πράξη της συγγραφής και για ιδιαίτερα θέματα της ποιητικής τέχνης. Της έθεσαν ενδιαφέροντα ερωτήματα, σχετικά με τα ερεθίσματά της για γραφή, τα πρώτα βήματά της στην ποίηση, την ύπαρξη αυτοβιογραφικών στοιχείων στα ποιήματα, τον ρόλο της ποίησης στην εποχή μας, την πρόσληψη ενός λογοτεχνικού έργου, τα κριτήρια για την αποτίμηση και την αξιολόγηση ενός ποιήματος.

Στο τέλος της συζήτησης η κυρία Χριστοδούλου, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα μαθήτριας, αποπειράθηκε έναν σύντομο σχολιασμό τού ποιήματός της το οποίο ανθολογείται στο σχολικό εγχειρίδιο και διάβασε ένα ποίημα από την πρόσφατη ποιητική συλλογή της «Παράκτιος οικισμός».   Ο προσηνής και απλός τρόπος με τον οποίο η ποιήτρια απάντησε  στα ερωτήματά τους και ο καίριος λόγος της εντυπωσίασαν τους μαθητές, όπως και η αμεσότητα και η φιλική της διάθεση.

Σταχυολογώ ενδεικτικά  εντυπώσεις μαθητών:

«Ήταν μια πολύ εποικοδομητική εμπειρία που θα ήθελα πολύ να επαναληφθεί. Η ειλικρίνεια, η μετάδοση των εμπειριών και των βιωμάτων της ήταν κάτι το οποίο μου κέντρισε το ενδιαφέρον. Ιδιαίτερα συγκλονιστική ήταν η ερμηνεία ενός ποιήματός της. Δεν έκανε επίδειξη του «εγώ» της, παρόλο που είναι μια σημαντική ποιήτρια και εκεί πραγματικά φαίνεται το μεγαλείο του ανθρώπου. Απέναντί μας ήταν πρόσχαρη, απλή, κατανοητή, γεμάτη θετικό πνεύμα που τη διακατείχε σε όλη τη διάρκεια αυτής της εποικοδομητικής συνάντησης. Νιώθω ευτυχής που μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω την κυρία Χριστοδούλου από κοντά. Επιτέλους η δίψα που είχα να συναντήσω τον άνθρωπο που έπαιρνε ένα χαρτί και μολύβι και με μάγευε με τα γραπτά του  ικανοποιήθηκε. Ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου την καθηγήτριά μου, γιατί χωρίς εκείνη δεν θα είχα ποτέ την ευκαιρία να συναντήσω την ποιήτρια, θα συνέχιζα να είμαι εγκλωβισμένη στις ψυχρές σελίδες του βιβλίου, χωρίς να γνωρίσω αυτόν τον εκπληκτικό, γεμάτο καλοσύνη και χαμόγελο άνθρωπο. Δυστυχώς η διάρκεια ήταν μόνο δύο ώρες, αλλά ακόμη και αυτό ήταν υπέροχο και απόλυτα κερδοφόρο για μας. Θα ήθελα πολύ να επαναληφθεί, γιατί ήταν από τις εμπειρίες και τις στιγμές που θα μείνουν ανεξίτηλες στη μνήμη μου».  (Νικολέττα Χαρατσάρη)

«Η συνάντησή μας με την ποιήτρια Δήμητρα Χριστοδούλου ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, όπως και η προσωπικότητά της. Αυτό φαίνεται κυρίως από τις περιεκτικότατες και ενδιαφέρουσες απαντήσεις που μας έδινε, καθώς και από την προθυμία της να μας εξηγήσει, να μας πληροφορήσει, να μας κατατοπίσει. Επιπλέον, μας μετέδιδε το πάθος της για την ποίηση, γεγονός που μας κίνησε τόσο την περιέργεια όσο και το ενδιαφέρον και μας οδήγησε στη συνεχή έκφραση αποριών. Είναι ένα άτομο προσιτό, φιλικό, με απίστευτες γνώσεις και πάθος για την ποίηση, αφού όπως ανέφερε η ποίηση είναι ένας τρόπος να υπάρχει». (Μαρία Καλαμαρά)

«Ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία. Εντρυφήσαμε στην τέχνη της ποίησης και μέσω ερωτήσεων που κάναμε, μαγευτήκαμε και καταλάβαμε πόσο απλός άνθρωπος είναι ένας ποιητής και πόσο πρόσχαρος και ευδιάθετος μπορεί να είναι». (Παναγιώτης Αρέστης)

«Η συνάντηση ήταν απολαυστικότατη. Ο χρόνος πέρασε ευχάριστα, σε πολύ καλό κλίμα και ήρθαμε πολύ κοντά με την ποιήτρια. Η φιλικότητα του χαρακτήρα της βοήθησε να απλωθεί η συζήτηση σε πολλά θέματα και να γίνει κατανοητή σε όλους». (Κωνσταντίνος Μόρφος)

«Χάρηκα πολύ που γνώρισα από κοντά μια σπουδαία ποιήτρια. Αυτό που ένιωσα ήταν μια γαλήνη και μια ηρεμία καθώς μας μιλούσε, αφού το ποίημα που μας διάβασε με άγγιξε, κάνοντάς με να αναθεωρήσω πολλά πράγματα για την ποίηση». (Χριστίνα Μίχου)

«Η κυρία Χριστοδούλου ήταν πολύ ευγενική, με ένα λαμπερό χαμόγελο που δεν άφησε στιγμή το πρόσωπό της. Κατάφερε να εντυπωσιάσει όλα τα παιδιά με τα λόγια της. Ελπίζω να έχω την ευκαιρία να την ξαναδώ, γιατί εντυπωσιάστηκα από τις απαντήσεις που έδινε στους μαθητές». (Λίζα  Σδράκα)

«Η συνάντηση με την ποιήτρια ήταν πολύ ενδιαφέρουσα. Μου άρεσε πολύ η επικοινωνία που είχε μαζί μας, αφού απαντούσε με ενθουσιασμό στις ερωτήσεις που της κάναμε. Μας μίλησε για την πορεία της στην ποίηση, κάτι που ήταν πολύ ενδιαφέρον, διότι η πορεία μιας μεγάλης ποιήτριας, όπως είναι η Δήμητρα Χριστοδούλου, περιέχει πολλά διδακτικά στοιχεία. Επίσης, μοιράστηκε πολλές από τις γνώσεις της μαζί μας. Πρέπει να επισημάνω πως το να γνωρίζεις σημαντικές προσωπικότητες είναι πολύ σημαντικό για την πορεία της ζωής σου». (Χρυσοβαλάντια Δρούγκα)

«Ο γλυκός και μελωδικός της λόγος, η ευγένεια και η καλοσύνη, η προθυμία να απαντήσει σε κάθε μας ερώτηση και φυσικά τα ωραία ποιήματά της είναι μόνο ελάχιστα από αυτά που με εντυπωσίασαν. Ποιήτριες όπως η Δήμητρα Χριστοδούλου είναι σπάνιες». (Ηλιάνα- Όλγα Νικολάου)

Πιστεύοντας ακράδαντα στα παιδαγωγικά οφέλη τέτοιων δράσεων, θα ήθελα να ευχαριστήσω από καρδιάς την ποιήτρια για την ανταπόκρισή της στην πρόσκληση και για την ευκαιρία που μας έδωσε να γνωρίσουμε το ποιητικό της σύμπαν και να συζητήσουμε μαζί της για την ποίηση.

 

Γεωργία Κολοβελώνη, Φιλόλογος, M.Ed., MA

Ένας Αρχαιολόγος διεθνούς κύρους στο Μουσικό Σχολείο Τρικάλων

Νοέ 201714

Ένας Αρχαιολόγος διεθνούς κύρους στο Μουσικό Σχολείο Τρικάλων


IMG_0880

 

Την Πέμπτη 9 Νοεμβρίου, οι μαθητές της Α’ Λυκείου είχαμε την ευκαιρία να επισκεφθεί το Σχολείο μας και να μας μιλήσει ένας καταξιωμένος επιστήμονας -και γλυκύτατος άνθρωπος- Καθηγητής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Birmingham της Αγγλίας, ο Δρ K.A. Wardle. Ο Δρ Wardle έχει ειδικευτεί στην αρχαιολογία της Ελλάδας, αγαπάει πολύ τη χώρα μας και μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση οτι τα ελληνικά του είναι σχεδόν άριστα! Στην πολύ ενδιαφέρουσα διάλεξή του, με θέμα «Αρχαιολογία: Επιστήμη και Πάθος», μας μίλησε αρχικά για την επιστήμη της αρχαιολογίας γενικά και στη συνέχεια αναφέρθηκε στο κομμάτι με το οποίο ασχολείται ο ίδιος. Εστίασε κυρίως σε ευρήματα του Μυκηναϊκού πολιτισμού αλλά και της Μακεδονίας, κάτι που βρήκαμε εξαιρετικά ενδιαφέρον δεδομένου οτι αυτοί οι πολιτισμοί αναπτύχθηκαν περίπου τρεις χιλιάδες χρόνια πριν.IMG_0878

Στο τέλος της πλούσιας σε εποπτικό υλικό παρουσίασής του, ο Δρ Wardle ήταν πρόθυμος να απαντήσει σε όλες μας τις ερωτήσεις που αφορούσαν στην αρχαιολογία γενικότερα, αφού αυτό που μας φάνηκε περισσότερο ενδιαφέρον είναι το πώς μια ομάδα ειδικών μπορεί να συνδέει αντικείμενα (ή ακόμη και θραύσματα) που βρίσκει θαμμένα στο χώμα, με ολόκληρους πολιτισμούς. Νιώθοντας πολύ ικανοποιημένοι απ´ αυτή την ιδιαίτερη εμπειρία, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε πολύ τον Δρ Wardle για την επίσκεψη και διάλεξή του, καθώς και την καθηγήτριά μας κ. Φανή Μπαλαμώτη που τον προσκάλεσε και ήταν υπεύθυνη για το γεγονός.

Ναταλία Μάγκου

Μαθήτρια της Α’ Λυκείου

Μουσικό Σχολείο Τρικάλων

 

Βραβείο μελοποίησης ποίησης και ενορχήστρωσης

Ιούλ 201720

Βραβείο μελοποίησης ποίησης και ενορχήστρωσης

 

Μαρία Πολυδούρη «Σ’ έναν νέο που αυτοκτόνησε»

Το έργο απέσπασε το τρίτο βραβείο στον Πανελλήνιο και Παγκύπριο Διαγωνισμό Μελοποίησης Ποίησης, Ενορχήστρωσης και Μουσικής για Ταινία της Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών για το έτος 2016-2017.Το βίντεο που το συνοδεύει δημιουργήθηκε μετά τη βράβευση, με την πολύτιμη βοήθεια της Βασιλένας Μητσιάδη, του Μουσείου Τσιτσάνη και του Στέλιου Καραγιώργου.

Μουσική: Βάιος Κουκουλέτσος, Αναστάσης Τσιακμάκης

Φωνή: Κωνσταντίνα- Όλγα Κωτούλα

Φλάουτο: Δήμητρα Κωστίκα

Βιολί : Βιβή Γρηγορίου

Κιθάρες: Χρυσοβαλάντια Δρούγκα, Αναστάσης Τσιακμάκης

Πιάνο: Νικόλας Παππάς, Βάιος Κουκουλέτσος

Καλλιτεχνική επιμέλεια: Ιωάννης Μπέης

Καλλιτεχνική επιμέλεια – Ηχογράφηση: Ανδρέας Τσέγας

Συντονίστρια εκπαιδευτικός: Γεωργία Κολοβελώνη

Πρωτιά του Μουσικού Σχολείου στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Γαλλοφωνίας 2017

Μαΐ 201722

1er Grand Prix au Concours de la Francophonie 2017 pour les élèves du Lycée Musical de Trikala.
La production lauréate concerne une photo de 1938 rejouée par les élèves et un texte relatant les souvenirs d’un photographe sous forme d’interview radiophonique.
Le texte suit le modèle du livre de Georges Perrec «Je me souviens»

Πρωτιά του Μουσικού Σχολείου
στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Γαλλοφωνίας 2017

Και η παράδοση καλά κρατεί!
Την κορυφή του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Γαλλοφωνίας κατάφεραν να κατακτήσουν για άλλη μια φορά οι αγαπημένοι και ταλαντούχοι μαθητές μου του Μουσικού Σχολείου Τρικάλων και να μας κάνουν όλους ιδιαίτερα χαρούμενους και περήφανους.

Πόσες φορές δεν έχουμε ξεφυλλίσει ένα άλμπουμ παλιών φωτογραφιών και δεν νιώσαμε τις αναμνήσεις να ξεπηδούν και να μας συνεπαίρνουν σε ταξίδια μακρινά!
Πόσες στιγμές συγκίνησης, χαράς αλλά και λύπης δεν έχουμε αναβιώσει μέσα από αυτή τη μαγική εφεύρεση που λέγεται φωτογραφία!
Ξεφυλλίζοντας νοερά το άλμπουμ της γαλλόφωνης πορείας των μαθητών του Μουσικού Σχολείου Τρικάλων, πόσες στιγμές χαράς, συγκίνησης και περηφάνιας δεν έχουμε να θυμηθούμε! Πολλές από αυτές χάρη στις διακρίσεις των μαθητών μας στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Γαλλοφωνίας.
Το σχολείο μας συμμετέχει για έκτη συνεχή χρονιά στον εν λόγω διαγωνισμό και για έκτη συνεχή χρονιά καταφέρνει να διακριθεί σε αυτόν και να είναι στην λίστα των νικητών παρόλο τον μεγάλο αριθμό υποψηφίων και τον ανταγωνισμό.
Δεν είναι μάλιστα η πρώτη φορά που οι μαθητές μας κατορθώνουν να σκαρφαλώσουν στην κορυφή της λίστας των νικητών και να κατακτήσουν το 1ο Πανελλήνιο Βραβείο προσφέροντάς μας απέραντη χαρά και ικανοποίηση!

O Διαγωνισμός Γαλλοφωνίας διοργανώνεται κάθε χρόνο και στην Ελλάδα από τη Γαλλική Πρεσβεία σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών και Θεσσαλονίκης και τις υπόλοιπες γαλλόφωνες πρεσβείες στην Ελλάδα.
Πρόκειται για έναν διαγωνισμό που αφορά στην παραγωγή κειμένου στη γαλλική γλώσσα, το οποίο οι υποψήφιοι μπορούν συνήθως να παρουσιάσουν με ποικίλους τρόπους : έντυπη μορφή, παρουσίαση τύπου Power Point, τραγούδι, κινηματογραφημένη ιστορία κ.α..

Στον φετινό Διαγωνισμό οι μαθητές κλήθηκαν να αναβιώσουν μία παλιά, ιστορική φωτογραφία και παράλληλα να συντάξουν ένα κείμενο γεμάτο αναμνήσεις, σύμφωνα με το μοντέλο του έργου του Georges Perrec, “Je me souviens”- “Θυμάμαι”, που να αντικατοπτρίζει στιγμές από την καθημερινότητα της εποχής.
Οι ποιοτικές δημιουργίες των μαθητών μας κατά τα προηγούμενα έτη και κυρίως οι επιτυχίες που αυτές σημείωσαν στον Διαγωνισμό Γαλλοφωνίας (1er Grand Prix – 1ο Μεγάλο Βραβείο το 2012, 3ème Grand Prix – 3ο Μεγάλο Βραβείο το 2013 και απλά βραβεία-διακρίσεις το 2013, το 2014, το 2015 και το 2016) καθώς και τα έπαθλα (δωρεάν εκπαιδευτικά ταξίδια στη Γαλλία και άλλα μικρότερα δώρα) αποτέλεσαν κίνητρο για νέες δημιουργίες και νέα συμμετοχή στον Διαγωνισμό.
Έτσι, οι μαθητές μας, ιδιαίτερα πρόθυμοι, προχώρησαν σε ποικίλες αναπαραστάσεις φωτογραφιών και κειμενικές δημιουργίες γεμάτες αναμνήσεις. Καταφέραμε να ολοκληρώσουμε επιτυχώς τις εργασίες όλων των ομάδων και έτσι το Σχολείο μας συμμετείχε τελικά στον Διαγωνισμό με οκτώ ιδιαίτερα αξιόλογες παραγωγές : οι επτά δημιουργήθηκαν από αντίστοιχες ομάδες μαθητών όλων των τάξεων του Γυμνασίου και μία από ομάδα μαθητριών του Λυκείου μας.
Οι μαθητές «σκηνοθέτησαν» και ξαναζωντάνεψαν τα στιγμιότυπα που επέλεξαν και οι φωτογραφίες που δημιούργησαν είναι εντυπωσιακές και τα κείμενά τους πραγματικά ενδιαφέροντα και πρωτότυπα.

Η διακριθείσα ομάδα του Λυκείου που απαρτίζεται αποκλειστικά από κορίτσια, αποφάσισε να αναβιώσει μία ιστορική φωτογραφία της Δημοτικής Φιλαρμονικής Τρικάλων που χρονολογείται πριν από τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, γύρω στο 1936. Η φωτογραφία ανήκει στην συλλογή του κ. Οδυσσέα Τράντου και εκτίθεται στο μουσείο της Δημοτικής Φιλαρμονικής, στο κτήριο της Δωροθέας Σχολής της πόλης μας.
Στην φωτογραφία διακρίνονται οι παρακάτω μουσικοί και τα μουσικά τους όργανα :
Επάνω, από αριστερά επάνω : Μουταλής : κάσα, Γιώργος Αβραμούλης : κλαρίνο, Ιωσήφ Κοέν : τρομπόνι, Τζαμάρας : τζένις και Πλακιάς : τρόμπα.
Κάτω από αριστερά : Κωνσταντίνος Λαζαρίκος : μπάσο, Λάζαρος Ζιώγκας : τζένις, Στέφανος Γιωτάκης : τρομπέτα, Μάνιας : τρομπόνι, Γιάννης Γιωτάκης : ταμπούρο

Οι μαθήτριες του σχολείου μας, προσπάθησαν η καινούρια φωτογραφία να είναι όσο το δυνατόν πιο πιστή στην πρωτότυπη. Ως πραγματικοί επαγγελματίες, ετοίμασαν το σκηνικό, μεταμφιέστηκαν καταλλήλως σε άνδρες – μέλη της φιλαρμονικής και με απόλυτη συνεργατικότητα και υπομονή κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα.
Με τον ίδιο τρόπο, επιδεικνύοντας ομαδικό πνεύμα, οι μαθήτριες επιδόθηκαν στην δημιουργική γραφή και κατέληξαν στο κείμενο των αναμνήσεων με τίτλο «Mémoires d’un artiste» «Αναμνήσεις ενός καλλιτέχνη», που συνοδεύει την φωτογραφία τους.
Για να κάνουν πιο πρωτότυπη την εργασία τους, αποφάσισαν να εντάξουν τις αναμνήσεις σε μία ραδιοφωνική εκπομπή στην οποία πρωταγωνιστεί ο ηλικιωμένος πλέον καλλιτέχνης που απαντώντας στις ερωτήσεις του δημοσιογράφου ξετυλίγει το κουβάρι των όμορφων αναμνήσεών του στους ακροατές.
Στη συνέχεια, η ομάδα των μαθητριών προχώρησε στην τελική διαμόρφωση της εργασίας με τη μορφή ταινίας όπου ακούγεται το κείμενο στα γαλλικά από τις μαθήτριες Αλίκη Φλιούκα (δημοσιογράφος) και Ομηρόλη Μπάλτου (καλλιτέχνης).

Το αποτέλεσμα αυτής της συλλογικής δουλειάς που δημιουργήθηκε με πολλή αγάπη, ευαισθησία και εφευρετικότητα, δεν άφησε, προφανώς, ασυγκίνητους τους κριτές του Διαγωνισμού που κατέταξαν το σχολείο μας στην πρώτη θέση.
Στον διαγωνισμό έλαβαν μέρος πάνω από 3.500 μαθητές πολλών σχολείων της χώρας μας, μεταξύ των οποίων και πολλά ιδιωτικά και γαλλόφωνα σχολεία, πράγμα το οποίο καθιστά ακόμα πιο δύσκολο τον ανταγωνισμό.
Παρόλα ταύτα οι μαθήτριές μας κατάφεραν όχι μόνο να διακριθούν στον διαγωνισμό αλλά και να σκαρφαλώσουν στην πρώτη θέση κατακτώντας το Χρυσό Grand Prix (1ο Μεγάλο Βραβείο).
Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι φέτος στην πόλη μας απονεμήθηκε και το Αργυρό Grand Prix (2ο Μεγάλο Βραβείο), σε ομάδα του 1ου Γυμνασίου Τρικάλων με καθηγήτρια την συνάδελφο κ. Βασιλική Ακράτου.
Η απονομή των βραβείων έγινε σε τελετή που διοργάνωσε η Γαλλική Πρεσβεία, στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης. Το βραβείο απένειμε στις μαθήτριές μας ο Γάλλος Πρόξενος .

Την φωτογράφηση για την αναβίωση της παλιάς φωτογραφίας της Φιλαρμονικής, έκανε ο κ. Θέμης Αντωνιάδης, πατέρας μίας εκ των μαθητριών της ομάδας, τον οποίο και ευχαριστούμε θερμά για τον χρόνο που διέθεσε, το μεράκι και τον σχεδόν επαγγελματικό τρόπο με τον οποίο έκανε την φωτογράφηση.

Ένα μεγάλο ευχαριστώ οφείλουμε, επίσης , στην Δημοτική Φιλαρμονική της πόλης μας και στην Αρχιμουσικό της, την κ. Μαίρη Μητσοπούλου, χάρη στην οποία μπορέσαμε να χρησιμοποιήσουμε τα καπέλα καθώς και κάποια μουσικά όργανα, στοιχεία απαραίτητα για την πιστή αναβίωση της παλιάς φωτογραφίας.

Φυσικά πρέπει να ευχαριστήσουμε και τον κ. Οδυσσέα Τράντο για την αρχική, ιστορική φωτογραφία και τις πληροφορίες που μας έδωσε.

Όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να δει την βραβευμένη εργασία στον παρακάτω σύνδεσμο είτε στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του 10ου Δημοτικού Σχολείου, δίπλα στον Άγιο Νεκτάριο όπου θα παρουσιαστεί από τις μαθήτριες το Σάββατο 20 Μαΐου 2017, στις 6:30μ.μ, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τη Γαλλοφωνία που πραγματοποιεί ο Σύλλογος Καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Ν. Τρικάλων.
https://www.youtube.com/watch?v=G2qE4xgBoDM&t=57s

Ελπίζοντας η διάκριση του σχολείου μας να αποτελέσει κίνητρο και έμπνευση δημιουργίας για όλους τους μαθητές και να τους προτρέψει να διευρύνουν τους ορίζοντές τους, να… ταξιδεύουν και να ονειρεύονται, απευθύνουμε θερμά συγχαρητήρια για την μεγάλη τους επιτυχία στις μαθήτριες του Μουσικού Λυκείου :
1. Ακρίβου Καίτη
2. Αντωνιάδη Αθηνά
3. Ζάμπρα Ρεβέκκα
4. Κοκκόρα Αγγελική
5. Μπάλτου Ομηρόλη
6. Μπαντόλια Παρασκευή
7. Πασσιά Κωνσταντίνα
8. Σάρρη Διονυσία
9. Σφέικου Αθηνά
10. Τολίκα Εμμέλεια
11. Φλιούκα Αλίκη

Οι ποιητές Νίκος Λάζαρης και Αντώνης Φωστιέρης στο Μουσικό Σχολείο Τρικάλων

Μαΐ 20175

Δύο σημαντικοί ποιητές της γενιάς του εβδομήντα, ο Νίκος Λάζαρης και ο Αντώνης Φωστιέρης επισκέφθηκαν το Μουσικό Σχολείο Τρικάλων, την Τετάρτη 22 Μαρτίου 2017, προσκεκλημένοι από τη γράφουσα, Γεωργία Κολοβελώνη, στο πλαίσιο του Λογοτεχνικού εργαστηρίου Δημιουργικής Γραφής το οποίο υλοποιείται στο σχολείο και συντονίζεται από κοινού με τη φιλόλογο Αλεξάνδρα Χιώτη, αλλά και στο ευρύτερο πλαίσιο του μαθήματος της Λογοτεχνίας. Συνομίλησαν με μαθητές από τις τρεις τάξεις του Λυκείου για την ποίηση και τη διαδικασία της γραφής.

Στόχος της συνάντησης ήταν, μεταξύ άλλων,  να γνωρίσουν οι μαθητές δύο από τους σημαντικότερους ποιητές αυτής της γενιάς  και να συζητήσουν μαζί τους για ζητήματα που αφορούν την ποίηση και τη διαδικασία της γραφής. Το έργο των ποιητών δεν  ήταν άγνωστο στους μαθητές, αφού πριν την παρουσία  τους στην τάξη, είχε προηγηθεί σχετική προεργασία με ανάγνωση και σχολιασμό ποιημάτων από το σύνολο του έργου τους. Παρών στη συζήτηση ήταν και ο συντοπίτης ποιητής Ηλίας Κεφάλας.

Μπαίνοντας στο εργαστήρι των ποιητών, οι μαθητές προβληματίστηκαν για την πράξη της συγγραφής και για ιδιαίτερα θέματα της ποιητικής τέχνης. Τους έθεσαν  ενδιαφέροντα ερωτήματα, σχετικά με τα ερεθίσματά τους για γραφή, τα πρώτα βήματά τους στην ποίηση, την ύπαρξη αυτοβιογραφικών στοιχείων στα ποιήματα, τον ρόλο της ποίησης στην εποχή μας, την πρόσληψη ενός λογοτεχνικού έργου, τον ρόλο της κριτικής σήμερα. Οι ποιητές απάντησαν  με τρόπο προσηνή και απλό στα ερωτήματά τους και εντυπωσίασαν τους μαθητές.

P3220083Σταχυολογώ ενδεικτικά:

«Ενδιαφέρουσα εμπειρία! Μπορέσαμε, μέσα από τις απαντήσεις των δύο ποιητών, να δούμε τα πράγματα από δύο διαφορετικές οπτικές γωνίες και να διαπιστώσουμε πόσο διαφορετικά αντιλαμβάνεται ο καθένας από εμάς τον όρο ‘ποίηση’, αυτή την τέχνη που περικλείει διαφορετικά συναισθήματα, εικόνες, εμπειρίες, μουσική». (Κωνσταντίνα-Όλγα Κωτούλα)

«Ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία! Οι απαντήσεις των ποιητών με βοήθησαν να δω τα πράγματα αλλιώς. Ήταν πολύ ενδιαφέρον το πώς οι ποιητές συνδυάζουν τις καθημερινές τους ζωές με το ‘επάγγελμά’ τους. Ήταν τιμή μου να μπορέσω να συζητήσω μαζί τους και θα ήθελα πολύ να ξαναέχω αυτή την ευκαιρία». (Κρίστη Ράρρα)

«Είναι απίθανο να συναντάς και να έχεις την ευκαιρία να γνωρίσεις ποιητές για τους οποίους έχεις ακούσει τόσα και ξέρεις ότι θα συνεχίσεις να ακούς, καθώς πρόκειται για ποιητές με μεγάλη αξία». (Ρεβέκκα Ζάμπρα)

«Ήταν μια πολύ εποικοδομητική συνάντηση που με έβαλε σε σκέψεις και με ώθησε να εκτιμήσω την ποίηση. Ήταν μια αξέχαστη εμπειρία με κάποιους πολύ αξιόλογους ανθρώπους». (Βιβή Γρηγορίου)

«Η συνομιλία με τους ποιητές ήταν κάτι πρωτόγνωρο για μένα, διότι πρώτη φορά παρακολούθησα ανθρώπους του πνεύματος. Εντυπωσιάστηκα από τον τρόπο με τον οποίο μιλούσαν, δηλαδή το λεξιλόγιο που χρησιμοποιούσαν. Επίσης, μου άρεσε η αντίθεση που υπήρχε μεταξύ τους ως προς το πότε και πώς ξεκίνησε ο καθένας να γράφει ποίηση. Ο ένας ασχολείται από πολύ μικρή ηλικία, ενώ ο άλλος εντελώς τυχαία ξεκίνησε να γράφει ποίηση κατά τη διάρκεια των σπουδών του. Μου φάνηκαν ενδιαφέρουσες οι ιστορίες και των δυο. Απάντησαν ακόμη και σε ερωτήσεις που θεωρούνται προσωπικές, ίσως και αδιάκριτες». (Δήμητρα-Χριστίνα Ψωμά)

«Εποικοδομητική συνάντηση. Ο κύριος Φωστιέρης ήταν πυκνός και λιτός στον λόγο του, ο δε κύριος Λάζαρης μας μετέφερε την ουσία της καθημερινής ζωής. Επίσης, ευχάριστη ήταν και η παρουσία του κυρίου Ηλία Κεφάλα, ο οποίος σχολίασε με τον δικό του –χιουμοριστικό- τρόπο τα θέματα και τις ερωτήσεις οι οποίες τέθηκαν. Η εμπειρία που απέκτησα μέσω αυτής της συνάντησης είναι πως οι ποιητές, οι συγγραφείς και γενικότερα οι καλλιτέχνες μπορούν να αντιστρέψουν την εντύπωση που υπάρχει και να δημιουργήσουν μια άνεση και μια οικειότητα χωρίς απαραίτητα να υπάρχει γνωριμία από πριν. Ήταν ιδιαίτερα ωφέλιμη αυτή η συνάντηση και πιστεύω πως τέτοιες δράσεις πρέπει να ενισχύονται, για την κατάρριψη των στερεοτύπων σχετικά με τους καλλιτέχνες». (Ομηρόλη-Μαρία Μπάλτου)

«Η συζήτηση που πραγματοποιήθηκε υπήρξε πράγματι εποικοδομητική για το σύνολο των μαθητών που την παρακολούθησαν. Οι ποιητές, όντας ειλικρινείς και λεπτομερείς στις απαντήσεις τους, κατόρθωσαν να μεταδώσουν επακριβώς τις ευρύτερες ιδέες και αντιλήψεις τους για την ποίηση, εκφράζοντας μέσω των λόγων τους την ιδιαίτερη αγάπη τους γι’ αυτή». (Αλίκη Φλιούκα)

«Υπήρξε ενδιαφέρουσα συζήτηση με ουσία, καθώς οι ποιητές απάντησαν σε όλα τα ερωτήματα βαθυστόχαστα». (Δωροθέα Νίτκο)

«Οι φωνές των ποιητών άγγιξαν την καρδιά μου. Συνομιλώντας μαζί τους κατάλαβα πως η δύναμη του λόγου βρίσκεται αιχμάλωτη στα χέρια τους, όταν αναφερόμαστε στην ποίηση». (Κωνσταντίνα Πασσιά)

«Ήταν μια εξαιρετική εμπειρία που θα μου μείνει αξέχαστη. Τους λάτρεψα. Από δω και πέρα μόνο ποίηση!!!» (Ηλιάνα –Όλγα Νικολάου)

Πιστεύοντας ακράδαντα στα παιδαγωγικά οφέλη τέτοιων δράσεων, όπως αυτά αποτυπώνονται και μέσα από την αποτίμησή τους από τους ίδιους τους μαθητές, οι οποίοι ενθουσιάστηκαν από αυτή τη συνάντηση, θα ήθελα να ευχαριστήσω από καρδιάς τους ποιητές για την ανταπόκρισή τους στην πρόσκληση και για την ευκαιρία που μας έδωσαν να αποπειραθούμε μαζί τους ωραίες διαδρομές στις λέξεις, αναζητώντας τη μαγεία της ποίησης και εγκολπώνοντας μέσα μας αυτό το «ρυθμικά σκεπτόμενο αίσθημα», αυτή τη «σύμπτυξη του στίλβοντος κόσμου σε αλφάβητο», όπως χαρακτηριστικά την ορίζει ο Αντώνης Φωστιέρης.    Της ποίησης η οποία  μας οικειώνει με έναν ξεχωριστό καινούριο κόσμο και μας καλεί, μέσα από τους στίχους του Νίκου Λάζαρη,  «να βγούμε απ’ τον λήθαργο» υποσχόμενη ότι «θα λάμψουμε μια μέρα σαν σπάνια μέταλλα».

 

Γεωργία Κολοβελώνη, Φιλόλογος, M.Ed., MA

« Παλιότερα άρθρα

Παλαιότερες Δημοσιεύσεις



Top
...
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων