Διαφυγές

 

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙΟΥ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

« Οι Διαφυγές στο Γυμνάσιο Μεγαλοχωρίου»

Στις αρχές Νοεμβρίου 2015, οι Β’ και Γ’ τάξεις του Γυμνασίου Μεγαλοχωρίου ενημερώθηκαν για τις «Διαφυγές», ένα καλά οργανωμένο εκπαιδευτικό Θεατρο-Παιδαγωγικό Πρόγραμμα και παράσταση για σχολεία με τεχνικές Θεάτρου Φόρουμ για τη λήψη αποφάσεων και την πρόληψη, το οποίο υλοποιείται με παρέμβαση στο σχολείο από μια ομάδα ηθοποιών-παιδαγωγών (Θεατροπαιδαγωγική Ομάδα Θ.Ο.). Η παρέμβαση περιλαμβάνει δραστηριότητες με τους μαθητές και μια παράσταση Θεάτρου Φόρουμ, δηλ. παράσταση όπου οι μαθητές/κοινό παίρνουν μέρος. Η παράσταση και το εκπαιδευτικό υλικό της έχουν εγκριθεί και από το Υπουργείο Παιδείας (68597/Γ7/5-5-14) και το ΙΕΠ (2417/14-3-2014).

Σκοπός του προγράμματος είναι να θέσει ερωτήματα που σχετίζονται με το θέμα της λήψης αποφάσεων από τους εφήβους σε συνθήκες πίεσης. Το ζητούμενο δεν είναι οι απαντήσεις, αλλά η «διαδρομή» που θα διανύσουν, για να φτάσουν σε αυτές. Μια διαδρομή- αναζήτηση που φέρνει τους συμμετέχοντες απέναντι σε προσωπικές και κοινωνικές στάσεις, ιδανικά, επιθυμίες και ευθύνες.

Στα Τρίκαλα το πρόγραμμα ανέλαβαν οι Αντονέλλα Χήρα, Βίκυ Ιακωβάκη, Αρτέμης Αρκουμάνης σε εμψύχωση Χριστίνας Κρίθαρη με την Υποστήριξη της Διεύθυνσης Παιδείας και Πολιτισμού του Δήμου Τρικκαίων. Συνεργαζόμενος φορέας είναι το Κέντρο Κοινωνικής Παρέμβασης ΟΚΑΝΑ-Δήμου Τρικκαίων, και η σκηνοθεσία-διδασκαλία-εμψύχωση είναι του Νίκου Γκόβα.

Έπειτα από σκέψη και συνεννοήσεις μεταξύ τους και με τους γονείς τους, καθώς και με την υποστήριξη του Διευθυντή του Γυμνασίου Μεγαλοχωρίου κου Σωτήρη Τσαντίλα και την καθοδήγηση της καθηγήτριας κας Λουίζας Πουλιάνα, ΠΕ06 Αγγλικής,  οι μαθητές των δύο τάξεων αποφάσισαν να καλέσουν την  Θεατροπαιδαγωγική Ομάδα στο σχολείο, μια και η ιδέα της διάδρασης και της προσωπικής τους εμπλοκής στα δρώμενα της παράστασης ήταν και πρωτόγνωρη και δελεαστική.

Στις 7 Δεκεμβρίου 2015, η Θεατροπαιδαγωγική Ομάδα επισκέφθηκε το σχολείο και συνεργάστηκε με 37 μαθητές για 2,5 ώρες με απλά σκηνικά μέσα στην αίθουσα του διαδραστικού πίνακα.

Το πρόγραμμα αποτελούνταν από τρία μέρη. Στο Α΄ Μέρος, πριν την παράσταση, οι μαθητές προετοιμάστηκαν με μια σειρά ασκήσεων εκπαιδευτικού δράματος και παιχνίδια συνεργασίας, συντονισμού και επικοινωνίας, χρησιμοποιώντας την τεχνική του «πακέτου εξερεύνησης», δηλαδή παρουσιάστηκαν στοιχεία του σεναρίου της παράστασης. Οι μαθητές-κοινό προσπάθησαν να μαντέψουν τι έχει συμβεί στη Χριστίνα, την κεντρική ηρωίδα, και σε ομάδες να παρουσιάσουν και να ετοιμάσουν μερικές «δυναμικές εικόνες».

Στο Β’ Μέρος παρουσιάστηκε  η παράσταση «Διαφυγές», μια δομημένη αλλά με στοιχεία αυτοσχεδιασμού ημίωρη παράσταση, όπου οι μαθητές παρακολούθησαν την παράλληλη πορεία της ηρωίδας με τον περίγυρο της και τις εντάσεις, τα αδιέξοδα και τις σχέσεις καταπίεσης που δημιουργούνται με συμμαθητές, γονείς, σχολείο κ.ά. Η παράσταση σταμάτησε όταν η Χριστίνα απελπισμένη το έσκασε από το σπίτι και απευθυνόμενη στο κοινό λέει «..δεν ξέρω τι να κάνω… πείτε μου τι πρέπει να κάνω..».

Στο Γ’ Μέρος έγινε εμβάθυνση στα κίνητρα των διαφόρων χαρακτήρων και το «φόρουμ» δηλαδή οι αντικαταστάσεις. Συγκεκριμένα, περιλάμβανε την τεχνική της «ανακριτικής καρέκλας» με την οποία οι μαθητές-κοινό είχαν την ευκαιρία να «ανακρίνουν» τους χαρακτήρες της παράστασης, και το «Φόρουμ», όπου οι σκηνές της παράστασης ξαναπαίχτηκαν, οι μαθητές-κοινό σταματούσαν τη δράση, έπαιρναν τη θέση του «πρωταγωνιστή» και έπαιζαν  οι ίδιοι την πρότασή τους προσπαθώντας να οδηγήσουν τη σκηνή σε διαφορετικό τέλος.

Οι μαθητές με αυξημένη την περιέργειά τους ανταποκρίθηκαν και στα τρία μέρη του προγράμματος με έντονο ενδιαφέρον και ζήλο, και σε πολλές περιπτώσεις με πραγματική ανησυχία, ενεργό ρόλο και παρεμβάσεις για το μέλλον της ηρωίδας. Και αυτό ήταν και το πιο σημαντικό στοιχείο του προγράμματος: η παράσταση έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές να πάρουν μέρος στη δράση προτείνοντας λύσεις και δοκιμάζοντας ιδέες στην πράξη αντί στα λόγια. Οι μαθητές δηλαδή βίωσαν για πρώτη φορά μια μορφή «αλληλεπιδραστικού» θεάτρου, το οποίο χρησιμοποιεί τεχνικές που δεν αποσκοπούν τόσο στο να οδηγήσουν τους μαθητές να πάρουν τελεσίδικη θέση σε αμφιλεγόμενα θέματα όσο στο να αναδείξουν τις πολλές πλευρές με τις οποίες μπορεί να προσεγγιστεί ένα τέτοιο ζήτημα.

Στο τέλος, οι συντελεστές- παιδαγωγοί της παράστασης εντυπωσιάστηκαν από την ενεργό συμμετοχή και τον ενθουσιασμό των μαθητών και όλοι μαζί φωτογραφήθηκαν έχοντας στα πρόσωπά τους χαμόγελα ικανοποίησης και χαράς.

Την παράσταση-πρόγραμμα  είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν και άλλα μέλη του συλλόγου καθηγητών.

Φωτο

24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Αφήστε μια απάντηση