ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΟΡΗΣΟΥ
18 Σεπ 2014

1η ενότητα ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΟΥ Σ΄ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Νεοελληνική Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου

Συντάκτης: Αρετή Κάρκου | Κάτω από: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου

9789603788058-1000-0155708

Η ενότητα στον Ελληνικό Πολιτισμό εδώ.

Εισαγωγικά Κείμενα 

Λίτσα Ψαραύτη
Aνάσες και ψίθυροι του δάσους”
Πατάκης, 2000
Βράβευση: A’ Bραβείο του  Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Bιβλίου

Περίληψη:
Γιατί τα πουλιά “αυτοκτονούν” στο δάσος; Πώς σώθηκε από τη λάσπη η Kασσάνδρα; τι ήταν το παράξενο αντικείμενο που είδαν τα παιδιά στο ξέφωτο; Σ’ αυτό το βιβλίο, εκτός από τα παιδιά και το μυστήριο, πρωταγωνιστεί και ο εθνικός δρυμός με τα δέντρα, τα ζώα, τα πουλιά, τα έντομα. Mέσα σ’ αυτό τον υπέροχο κόσμο η παρέα των παιδιών περνάει τις καλοκαιρινές διακοπές. Oι περιπέτειες, τα απρόοπτα, οι εμπειρίες διαδέχονται η μια την άλλη, κι όταν οι διακοπές τελειώσουν, τα παιδιά θα έχουν γίνει πιο σοφά, πιο ευαίσθητα, γεμάτα αισιοδοξία και αγάπη για τη ζωή.

Kριτική:
“Παιδιά και περιβάλλον στο “Aνάσες και ψίθυροι του δάσους”, σε τούτο το έργο όπου εκφράζεται έντονη η ανησυχία της συγγραφέως για το φυσικό περιβάλλον που διαρκώς καταστρέφεται από τα ασυλλόγιστα έργα του ανθρώπου, ο οποίος προσβλέπει όλο και συχνότερα σ’ έναν εύκολο ή και σκοτεινό πλουτισμό, σε μια υπερκατανάλωση – ασφαλώς – άμετρη και εγωιστική, πληγώνοντας, μάλλον κατασπαράζοντας τη “Γη Πατρίδα”. Aλλά το μυθιστόρημα μιλά εύγλωττα και για την αποξένωση και απομάκρυνση των ανθρώπων από τη φύση.
…Εδώ παρακολουθούμε, όπως άλλωστε σε όλα τα έργα της συγγραφέως, ότι και μέσα σ’ αυτή την πανδαισία χρωμάτων, ήχων, αρωμάτων, σχημάτων, το ανθρώπινο ον δεν τοποθετείται μόνο και ασυντρό-φευτο.
…Σ’ εμάς δε τους αναγνώστες, χαρίστηκαν οι εκτυφλωτικές περιγραφές των ημερών, οι άπειρες αλλά και γοργές εντυπώσεις, τα παραδείγματα και διδάγματα της συνέπειας της φύσης. Tης δικαιοσύνης και της διάνοιάς της. Mαζί με τα παιδιά θητεύσαμε κι εμείς σ’ αυτό το λαμπερό, αγαπημένο, λησμονημένο από πολλούς κόσμο. Ξαναμάθαμε τις συνήθειες των λουλουδιών, τις προτιμήσεις των μυρμηγκιών, την οικογενειακή αφοσίωση των αετών, το ευσυγκίνητο σθένος των ελαφιών…
Με όχημα μια άρτια γραφή, με ελεγχόμενη πλην ορατή συγκίνηση, ακρίβεια λόγου, σαφήνεια, γνώση, η Λίτσα Ψαραύτη κατορθώνει, μέσα από ένα ελκυστικότατο μυθιστόρημα, να ξυπνήσει το έντονο ενδιαφέρον και το σεβασμό του νεαρού αναγνώστη για τη φύση αλλά και τη ζωή.”

EΛENH ΣAPANTITH
“Ελευθεροτυπία” 25.05.2001

Μετάβαση στο padlet.com

Βίντεο για την ενότητα και ασκήσεις Δ.Γ στο Ιστολόγιο της Αλεξάνδρας Γερακίνη εδώ(πατάω πάνω)  και εδώ (πατάω πάνω).

Λεξιλόγιο Ενότητας-Παραγωγή Λόγου εδώ(πατάω πάνω)

Θεωρία και Ασκήσεις στον ιστότοπο: Φιλολογικός Ιστότοπος (πατάω πάνω)

B1 Οι μορφές του υποκειμένου

Μαθαίνω για το υποκείμενο

  • Το υποκείμενο μπορεί να είναι ουσιαστικό, αντωνυμία ή οποιαδήποτε άλλη λέξη (επίθετο, μετοχή, άκλιτη λέξη κτλ.) ή πρόταση, με άρθρο ή χωρίς άρθρο.
  • Το υποκείμενο παραλείπεται συχνά όταν είναι: α΄ ή β΄ πρόσωπο (και δε δίνεται έμφαση σε αυτό). Στο γ΄ πρόσωπο συνήθως παραλείπεται:
    • όταν εννοείται εύκολα από τα συμφραζόμενα,
    • όταν είναι μια γενική έννοια (π.χ. οι άνθρωποι),
    • όταν μόνο ένα υποκείμενο μπορεί να εννοηθεί (π.χ. στις αρχές του 20ού αιώνα εφηύραν το τηλέφωνο, τον ασύρματο, τον κινηματογράφο, υποκείμενο: οι εφευρέτες)
    • όταν το ρήμα δείχνει κάποιο φυσικό φαινόμενο.
  • Τα απρόσωπα ρήματα και οι απρόσωπες εκφράσεις έχουν ως υποκείμενο μια ολόκληρη πρόταση (με το ότι  ή με το να).

Παιχνίδι Δημιουργικής Γραφής για τα Μέρη του Λόγου

Αφού τα παιδιά έχουν καταγράψει στο σπίτι τα Μέρη του Λόγου με κάποια παραδείγματα για το καθένα, χωρίζονται σε ομάδες και επιλέγει η κάθε ομάδα ένα Μέρος του Λόγου. Στη συνέχεια κάθε μέλος της ομάδας λέει από μία πρόταση με το Μέρος του Λόγου που έχει επιλέξει η ομάδα και θέμα που προτείνει ο καθηγητής ή οι μαθητές. Ας πούμε μπορεί οι προτάσεις να έχουν θέμα το σχολείο. Χάνει πόντους η ομάδα που επαναλαμβάνει την ίδια λέξη(μέρος του λόγου) π.χ. το ίδιο ουσιαστικό, όταν έχει επιλέξει η ομάδα τα ουσιαστικά. Και χάνουν πόντους οι άλλες ομάδας , αν επέμβουν για κάποιο λάθος της ομάδας που διαγωνίζεται, ενώ δεν είναι λάθος. Μ’  αυτό τον τρόπο τα παιδιά συγκεντρώνονται κι ακούνε…
Η σημερινή(28-9-2015) εμπειρία του παιχνιδιού στην τάξη ήταν απολαυστική.
Τα παιδιά έμαθαν τα Μέρη του Λόγου με χαρά!

ψηφιακό σχολείο

Γ  ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΕ ΑΧΩΡΙΣΤΑ ΜΟΡΙΑ

Οι πρώτες μου γνώσεις για τα αχώριστα μόρια

  • Ορισμένες λέξεις που δε στέκονται μόνες τους στο λόγο, αλλά χρησιμοποιούνται για την σύνθεση λέξεων, ονομάζονται αχώριστα μόρια.
    Μαθαίνω για τα αχώριστα μόριαεικόνα

Επιπλέον λόγια αχώριστα μόρια: ανα-, κατα-, απο-, προσ-

ψηφιακό σχολείο

Δείτε εδώ(πατάω πάνω) ενδεικτικά για την άσκηση 3 από το Διαβάζω και Γράφω της σελ. 19

Δ. Τρόποι ανάπτυξης της παραγράφου

Θυμάμαι για την παράγραφο

  • Στο βιβλίο της Α΄ τάξης μάθαμε τι είναι η παράγραφος, ποια είναι τα βασικά (δομικά) της μέρη (θεματική πρόταση, λεπτομέρειες, κατακλείδα) και με ποιους τρόπους συνδέουμε τις προτάσεις στο εσωτερικό μιας παραγράφου. Ενώ τα γνωρίζουμε όλα αυτά, διαπιστώνουμε ότι αρκετές φορές οι παράγραφοι στα κείμενά μας είναι πολύ σύντομες, παρότι το υλικό που έχουμε να αξιοποιήσουμε είναι αρκετό. Το πρόβλημα αυτό οφείλεται κυρίως στον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσουμε/παρουσιάζουμε τις λεπτομέρειες της παραγράφου.

Μαθαίνω ότι:

  • Ένας πρώτος βασικός τρόπος ανάπτυξης των λεπτομερειών μιας παραγράφου είναι η παρουσίαση στοιχείων-παραδειγμάτων από την Ιστορία ή και από τη σύγχρονη κοινωνική-καθημερινή μας ζωή.

ψηφιακό σχολείο

Ε΄Λεξιλόγιο

Άσκηση Δημιουργικής Γραφής για την άσκηση 3 της σελ. 24

Το ονομάζουμε: Λέξεις μετανάστριες

Βρίσκουμε στα κείμενα 3, 4 και 9 τις ξένες λέξεις που αναφέρονται στον τουρισμό, τις συγκεντρώνουμε σε έναν πίνακα και φτιάχνουμε προτάσεις μ΄ αυτές.

π.χ. Είχε έξοδο σε χάι ρεστοράν με φουά γκρα και άλλα ακατονόμαστα. Θα πάρω σε ταπεράκι μαζί μου το σνίτσελ από το μεσημέρι και κανένα κομμάτι κέικ, σκέφτηκε, μη με θερίσει το ποτό μετά.

Τα παραδείγματα από το εγχειρίδιο: Δημιουργική Γραφή, οδηγίες πλεύσεως του Μίμη Σουλιώτη (βιβλίο για τον εκπαιδευτικό), σελ. 122, Α΄ Έκδοση 2012 (προκαταρκτική), Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

3 σχόλια προς “1η ενότητα ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΟΥ Σ΄ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Νεοελληνική Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου”

  1. Βασίλης Κωνσταντινίδης είπε:

    Ξεκινάμε το ταξίδι. Αποφασίσαμε να πάμε σε ένα εξαιρετικό νησί στην Κέρκυρα. Μόλις φτάσαμε στο λιμάνι μας υποδέχτηκαν οι κάτοικοι του νησιού και για το καλωσόρισμα. Μας κέρασαν κουμκουάτ το τοπικό ποτό τους. Μετά πήγαμε σε μια ταβέρνα επειδή ήμασταν πολύ πεινασμένοι και παραγγείλαμε στο γκαρσόν παστιτσάδα. Τέλος, καθώς περπατούσαμε, για να δούμε τα μαγαζιά του νησιού συναντήσαμε ένα σύλλογο που γραφτήκαμε και πήγαμε να κάνουμε σέρφινγκ.

  2. Κέλλυ Λαδιά είπε:

    ΤΑΚΤΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ

    Πρέβεζα. Μια λέξη τόσο συνηθισμένη για μένα. Αλλά δεν με ενοχλεί, γιατί ξέρω γιατί με ελκύει τόσο. Ξέρω πόσο μαγευτική είναι. Ξέρω ότι αν κάποιος με ρωτούσε πού θα ήθελα να πάω διακοπές θα έλεγα πάλι στην Πρέβεζα! Κάθε φορά χάνομαι στα σμαραγδένια νερά της θάλασσας, αφήνομαι, και θα μπορούσα να αγναντεύω για ώρες τη θέα της απέραντης θάλασσας, αυτή την ομορφάδα που δύσκολα μπορείς να συναντήσεις…Τα βράδια να κάνεις βόλτες στα πολύκοσμα σοκάκια με τα μαγαζιά γεμάτα καρτ ποστάλ με φόντο το λιμάνι, τους υπαλλήλους των εστιατορίων να σου προτείνουν την σπεσιαλιτέ τους …. Ε, ναι τώρα πλέον ξέρω, ότι όπου κι αν πηγαίνω πάλι εκεί θα γυρίζω!!!

    (ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΑΣΚ.3 και 4)

  3. Fanis Tremopoulos είπε:

    Διακοπές..(πού αλλού;)
    Ήταν απόγευμα, περίπου στις 6, το πούλμαν διέσχιζε τα τελευταία του χιλιόμετρα πλάι στη θάλασσα μιας και βρισκόμασταν σχεδόν 10 χιλιόμετρα από το ξενοδοχείο που θα περνούσαμε τις καλοκαιρινές μας διακοπές. Στην θάλασσα υπήρχε πολύς κόσμος, τουρίστες και τουρίστριες κάνανε ηλιοθεραπεία, ενώ στα βαθιά διέκρινα κάτι τύπους να κάνουν πιθανότατα κάποιο είδος σέρφινγκ. Στρίψαμε στην πινακίδα με την επιγραφή ‘hotel’ και αμέσως αντικρίσαμε ένα πελώριο κτίριο, έμοιαζε να χωρά χιλιάδες ανθρώπους, με μια ματιά περιλάμβανε ντίσκο, εστιατόριο το οποίο είχε απ’έξω μια φωτεινή ταμπέλα ‘restaurant’ και φυσικά σπα. Οι ρεσεψιονίστ ήταν ντυμένοι κομψά και ομοιόμορφα. Mας μετέφεραν τις αποσκευές ως τα δωμάτιά μας, τα οποία είχαν θέα την πισίνα. Στη συνέχεια πήγαμε για δείπνο. Παρότι ήταν μόλις 7 το εστιατόριο είχε πάρα πολύ κόσμο. Οι σερβιτόροι δούλευαν με τάμπλετς. Mας έφεραν καταλόγους για το μενού και, αφού ρίξαμε μια ματιά, ήρθαν πάλι, για να παραγγείλουμε. Τα φαγητά ήταν τόσα πολλά που δεν μπορούσα να αποφασίσω. Έτσι ρώτησα να μου προτείνει κάτι ο ίδιος. Η σπεσιαλιτέ ήταν μια ποικιλία αποτελούμενη από διάφορα θαλασσινά. Τότε κατάλαβα πως βρίσκομαι στην Ελλάδα…