ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Απρίλιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Πρόσφατα σχόλια

Σελίδες

Kατηγορίες

Kατηγορίες

Εφαρμογή με Διακοπή Χρόνου

Έλεγχος Μετρητή







Σύνδεσμοι

Πρόσφατα άρθρα

Αναζήτηση

Ενημέρωση και περιβαλλοντική δράση

25 Μαρτίου 2010 από

Η ανάπτυξη της τεχνολογίας σήμερα με ξέφρενους ρυθμούς επηρεάζει την εκπαιδευτική διαδικασία σε τέτοιο βαθμό που δύσκολα θα αμφισβητήσει κάποιος την άποψη του Γάλλου επικοινωνιολόγου Friedman για την εμφάνιση ενός «παράλληλου σχολείου». Η οπτικοακουστική γλώσσα αποτελεί μια νέα κουλτούρα που σαγηνεύει και μαγνητίζει τον νέο άνθρωπο. Το «σφαιρικό χωριό» – όρος που χρησιμοποιήθηκε από τον Μάρσαλ Μακλουχαν για να δηλώσει ότι η εικόνα ένωσε τόσο πολύ τον κόσμο , που μοιάζει με σφαιρικό χωριό ? είναι πλέον μια πραγματικότητα. Η μαζική επικοινωνία αποτελεί σήμερα πηγή γνώσης και αυτός που την ελέγχει , ελέγχει και την γνώση.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες η εκπαίδευση γενικότερα αλλά και στην περίπτωσή μας η Περιβαλλοντική θα πρέπει να βοηθήσει το παιδί να κτίσει την δική του οικολογική φωλιά. Έτσι είναι ανάγκη να καταγγείλει στο παιδί τις ψευδαισθήσεις της τεχνολογίας, να το απελευθερώσει από την τεχνολογική μαγεία και να το κάνει δύσκολο, απαιτητικό με πλήρη συνείδηση. Μόνον έτσι το παιδί θα είναι σε θέση να κατανοήσει βαθύτερα τα μηνύματα , να τα κρίνει , να τα εκτιμήσει , να τα χρησιμοποιήσει αλλά και να μείνει ελεύθερο από την επιρροή τους.

Η εισαγωγή της επικαιρότητας στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση αποτελεί χρήσιμο παιδαγωγικό εργαλείο αφού :

  • Βάζουμε ερωτήματα για τα περιβαλλοντικά προβλήματα
  • Παίρνουμε θέση για τα προβλήματα αυτά
  • Καταγγέλλουμε τις λανθασμένες πολιτικές αποφάσεις
  • Καταγγέλλουμε κάθε είδους καταχρήσεις εξουσίας
  • Αποκτούμε ευαισθησία σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος
  • Χτίζουμε το σχολείο από τη ζωή για τη ζωή
  • Εδραιώνουμε την αρμονική συνύπαρξη του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον με όρους δημοκρατίας και κοινωνικής δικαιοσύνης.Το πόσο αποτελεσματικά δρούν τα ΜΜΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία περιγράφει ο παρακάτω πίνακας [Rigg, 1971,18]:
    Μαθαίνουμε Θυμόμαστε
    1% με τη γεύση 10% από όσα διαβάζουμε
    1,5% με την αφή 20% από όσα ακούμε
    3,5% με την όσφρηση 30% από όσα βλέπουμε
    11% με την ακοή 50% από όσα βλέπουμε και ακούμε
    83% με την όραση 80% από όσα λέμε
    90% από όσα λέμε και κάνουμε

    Με αφορμή την τελευταία γραμμή του παραπάνω πίνακα θα θέλαμε να εμβαθύνουμε στον τομέα της προσωπικής ευθύνης και δράσης. Έτσι δεν είναι λίγοι σήμερα αυτοί που αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης μετά από τόσα χρόνια εφαρμογής της στο σχολείο αφού τα περιβαλλοντικά προβλήματα οξύνονται και οι σημερινοί πολίτες , παλαιοί μαθητές παραμένουν αδρανείς.

    Πράγματι ενώ η Π.Ε προσφέρει πλήθος γνώσεων, εμπειριών , βιωματικών δραστηριοτήτων αλλά και ποικιλία μέσων έκφρασης υπολείπεται στον τομέα της ανάληψης δράσης και της συμμετοχής για την επίλυση των περιβαλλοντικών προβλημάτων. Όταν λέμε περιβαλλοντική δράση εννοούμε το σύνολο των ενεργειών που στοχεύουν να επιτύχουν μια δυναμική ισορροπία ανάμεσα στην ποιότητα ζωής και την ποιότητα περιβάλλοντος [Hungerford & Peyton, 1980]. Με τη δράση οι μαθητές συνεισφέρουν ουσιαστικά στην επίλυση των περιβαλλοντικών προβλημάτων και παράλληλα νιώθουν χρήσιμοι στην κοινωνία.

    Γι? αυτό θα πρέπει να δοθεί περισσότερη βαρύτητα στους στόχους που αφορούν την ανάληψη δράσης και την συμμετοχή. Συγκεκριμένα να αναπτυχθεί η ικανότητα των μαθητών ώστε : να παίρνουν αποφάσεις προκειμένου να αναλάβουν δράση, να σχεδιάζουν την δράση τους, να κατανοήσουν τις πτυχές του προβλήματος επιτυγχάνοντας ποιοτική και αποτελεσματική δράση και τελικά να αλλάξουν στάσεις ,τρόπο ζωής και νοοτροπία.

    Κάθε κινητοποίηση που θα προτείνεται με στόχο το ενδιαφέρον του κοινού ή των μαθητών θα πρέπει να εμπεριέχει ξεκάθαρη λύση ή πρόταση. Υπάρχει μια ποικιλία στρατηγικών[Hungerford & Peyton, 1980]. που προτείνονται για χρήση όπως :

    § Δραστηριότητες οικοδιαχείρισης [ εξοικονόμηση ενέργειας ή νερού , ανακύκλωση ]

    § Μέθοδοι πειθούς [ αποστολή επιστολών, συγκεντρώσεις υπογραφών ]

    § Δράση μέσω κατανάλωσης [ μποϋκοτάζ, αγορά προϊόντων φιλικών στο περιβάλλον]

    § Νομική δράση [ νομικές ενέργειες]

    § Πολιτική δράση [να πείσουν ψηφοφόρους , νομοθέτες, κυβερνητικούς φορείς]

    Τελικά καθοριστικός είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού αλλά και των γονέων για την επίτευξη των στόχων που προαναφέραμε. Σίγουρα αμφότεροι θα νιώσουν την ικανοποίηση βλέποντας τα παιδιά τους ενεργούς και υπεύθυνους πολίτες και όχι έρμαια της κατανάλωσης , της αδιαφορίας και του άκρατου ατομικισμού που οδηγεί στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος και την εκποίηση κάθε ανθρώπινης κουλτούρας.

    Παντελίδης Γιώργης

     

    Βιβλιογραφία

    1. Hungerford H. & B. Peyton, 1980. A paradigm for citizen responsibility: Enviromental action. ERIC, Current Issues,VI,Nov. 1098,146-154
    2. Σοφία Γ. Ασλανίδου, Εκπαιδευτική τεχνολογία και οπτικοακουστική αγωγή, εκδ. Αδελφών Κυριακίδη, Αθήνα, 2000

Κατηγορία Γενικά | 1 σχόλιο »

Φυσικές επιστήμες – εξάσκηση

25 Μαρτίου 2010 από

Υγεία και Ανάπτυξη

Κατηγορία 1, Γενικά | 1 σχόλιο »

Ένας χρήσιμος ιστότοπος

25 Μαρτίου 2010 από

Επισκεφθείτε  τον ιστότοπο του 2ου Δημοτικού Σχολείου Βροντάδου Παναγίας Ερειθιανής :

http://2dim-vront.chi.sch.gr/

Κατηγορία 1, Γενικά | 1 σχόλιο »

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Συμμετοχή ? Αξιοπιστία – Υπευθυνότητα

24 Απριλίου 2008 από

 Τα τελευταία χρόνια γνωρίζει ιδιαίτερη φροντίδα και ανάπτυξη η περιβαλλοντική εκπαίδευση είτε ενσωματωμένη μέσα στο αναλυτικό πρόγραμμα [ ευέλικτη ζώνη] είτε έξω από αυτό με την εφαρμογή ανάλογων projects. Η καταξίωσή της στο χώρο της εκπαιδευτικής κοινότητας καταδεικνύει το ενδιαφέρον όλων  γύρω από τα οικουμενικά οικολογικά ζητήματα, αλλά και την διάθεσή τους να αποδράσουν από το δεσμευτικό αναλυτικό πρόγραμμα μέσα από μεθόδους αλληλεπιδραστικές  με  την ουσιαστική συμμετοχή των μαθητών. Ωστόσο εμβαθύνοντας στη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στο μαθητή και τον εκπαιδευτικό κατά την εξέλιξη των περιβαλλοντικών προγραμμάτων, χρήζει επισήμανσης  ο ρόλος του εκπαιδευτικού ως προτύπου μίμησης συμπεριφοράς και υιοθέτησης  θετικών στάσεων που αφορούν περιβαλλοντικά προβλήματα . Έτσι σύμφωνα με την κοινωνική μάθηση [ Bαndura,1963] ο μαθητής έχει τη δυνατότητα να ενσωματώνει και να αποδέχεται τρόπους συμπεριφοράς και εμπειρίες άλλων σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, χωρίς να χρειάζεται να περάσει από το στάδιο της δοκιμής και του λάθους. Ο εκπαιδευτικός αποτελεί στην περίπτωση των προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης την «πηγή του μηνύματος» (Κ. Γεώργας , 1995) δηλαδή είναι αυτός που μεταδίδει τη συμπεριφορά ή τη στάση.  Κρίσιμοι παράμετροι που σχετίζονται με τη αποτελεσματικότητα της πηγής του μηνύματος αποτελούν η αξιοπιστία του εκπαιδευτικού που οικοδομείται πάνω στις γνώσεις και τις εμπειρίες του,  που σχετίζονται με τα περιβαλλοντικά ζητήματα, αλλά και η εμπιστοσύνη  δηλαδή ο σεβασμός του μαθητή στο πρόσωπό του.  Οι γνώσεις και οι εμπειρίες του εκπαιδευτικού  ενισχύονται πολλάκις από την συνεργασία του με επιστήμονες που προσφέρουν εξειδικευμένες γνώσεις για παράγοντες του εξεταζόμενου περιβαλλοντικού ζητήματος . Τι γίνεται όμως με τον τομέα που συνδέεται με την καλλιέργεια  αμφίδρομης αξιοπιστίας και σεβασμού ανάμεσα στα παιδιά και τον εκπαιδευτικό ή στα παιδιά και τους γονείς; Είναι προφανές ότι ο εκπαιδευτικός και ο γονέας αποτελούν ισχυρά πρότυπα μίμησης με υψηλό κύρος. Πόση όμως αξιοπιστία μπορεί να εμπνεύσει στους μαθητές του ένας εκπαιδευτικός  που σκοτώνει ανεξέλεγκτα ό,τι πετάει στον ουρανό το Σαββατοκύριακο και τη Δευτέρα στο σχολείο πασχίζει να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές του σε ζητήματα που αφορούν τον κίνδυνο εξαφάνισης που διατρέχουν τα αποδημητικά πουλιά ή οποιαδήποτε ενδημική πανίδα; Η σύγκρουση αρχών και στάσεων δημιουργούν σύγχυση στους μαθητές και απόρριψη του θετικού οικολογικού μοντέλου που πασχίζει να εμπεδώσει ο εκπαιδευτικός. Παράλληλα και ο γονέας που καταναλώνει αφειδώς ό,τι η διαφήμιση προσφέρει δείχνει στο παιδί του το μελλοντικό δρόμο που θα ακολουθήσει όσο κι αν το σχολείο εφαρμόζει προγράμματα ανακύκλωσης , ορθολογικής διαχείρισης των απορριμμάτων ή εξοικονόμησης ενέργειας στα πλαίσια μιας αειφορικής θεώρησης των πραγμάτων. Πόσο πιστικός αλλά και αποτελεσματικός μπορεί να είναι ο εκπαιδευτικός που σφυρίζει αδιάφορα μπροστά στα μεγάλα οικολογικά προβλήματα του τόπου του διατηρώντας μια στάση παθητική εκείνη του  απλού θεατή χωρίς ενεργητική συμμετοχή σε κάθε προσπάθεια ανάδειξής τους ή αντιμετώπισής  τους. «Στο λόγο βρίσκουμε δυο διαστάσεις : τη σκέψη και τη δράση σε βαθιά αλληλεπίδραση.» (Freire P. 1974)  Όταν ένας λόγος αποστερείται από τη διάσταση της δράσης τότε καταντά φλυαρία και κενολογία. Η δράση για το περιβάλλον δεν πρέπει να περιορίζεται μέσα στα στενά όρια της εκπαιδευτικής διαδικασίας όπως ορίζει το αναλυτικό πρόγραμμα με την αυταπάτη ότι κάναμε το καθήκον μας  αλλά να την υπερβαίνει να εξαπλώνεται στον κοινωνικό περίγυρο να προσφέρει σ? αυτόν αλλά και να εισπράττει . Ο ακτιβισμός είναι σύμφυτος με την οικολογία και τα ορατά αποτελέσματα του εμπνέουν τους μαθητές και ισχυροποιούν τις θετικές τους αντιλήψεις για την προστασία του περιβάλλοντος. Αλλαγή χωρίς δράση δεν μπορεί να υπάρξει. Πρέπει βέβαια να υπάρχει ισορροπία αποφεύγοντας τις υπερβολές που οδηγούν στη δράση για τη δράση.          Αναγκαία η σύνδεση της μάθησης με τη «Ζωή» και την «Πράξη» [John Dewey]  που θα παρέχει μεγαλύτερη αυτονομία, υψηλή ενεργοποίηση, αυξημένη συλλογικότητα και υπευθυνότητα. Διαμορφώνεται έτσι μια μάθηση άμεση , ζωντανή , σφαιρική, ανθεκτική στο χρόνο αλλά και πιο εφαρμόσιμη. (Μιχαηλίδης Μ., 2003)

Καταλήγοντας θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε  ότι δεν μπορούμε να αφυπνίσουμε με  ενεργητικές εκπαιδευτικές μεθόδους διαμέσου των προγραμμάτων της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης τους μαθητές μας, έχοντας ουσιαστικά αποτελέσματα,  εάν παραμένουμε αδρανείς ως εκπαιδευτικοί και ως πολίτες απέναντι σε μείζονα οικολογικά προβλήματα.Η δράση, η συμμετοχή , η παρρησία των εκπαιδευτικών και των γονέων τους  ενδυναμώνει την αξιοπιστία τους προς τους μαθητές και  τα παιδιά τους  ενώ ταυτόχρονα εδραιώνει μια ειλικρινή  σχέση μεταξύ τους.

Παντελίδης Γιώργης

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 

Δ. ΓΕΩΡΓΑΣ: «Κοινωνική Ψυχολογία , τομ. Α΄» , Αθήνα, 1995Α. ΚΑΨΑΛΗΣ: « Παιδαγωγική Ψυχολογία», εκδ. Αφοι. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη ,1983Μ. ΜΙΧΑΗΛΙ?ΗΣ: «Ο?αδικές περιβαλλοντικές δραστηριότητες, σχέδια εργασίας και συνεργασία»  ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΝΕΑΣ ΓΕΝΙΑΣ ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝ?ΝΙΚ?Ν ΕΡΕΥΝ?Ν ΑΘΗΝΑ 2003P.FREIRE: « Η αγωγή του καταπιεζόμενου» εκδ. Ράππα, Αθήνα, 1974

Κατηγορία Γενικά | 1 σχόλιο »

Η ΣΙΩΠΗ ΤΩΝ ΑΜΝΩΝ ΚΑΙ Η ΕΝΟΧΗ ΤΩΝ ΛΥΚΩΝ

24 Απριλίου 2008 από

  

Σίγουρα  έχετε έρθει στην Κλειδού για να πάρετε πόσιμο νερό και μερικοί ίσως δεν έχετε έρθει καθόλου ή την έχετε ακούσει από τις συχνές φωτιές που την αποψιλώνουν. Στρίβοντας αριστερά στον επαρχιακό δρόμο Χίου ? Βολισσού στο ύψος του γηπέδου του Βροντάδου ακολουθούμε ένα τσιμεντόδρομο για να κατεβούμε χαμηλά στο ύψος ενός χειμάρρου . Συνεχίζουμε  την πορεία παράλληλα με το χείμαρρο φθάνουμε σε μια πλατεία όπου παρέχεται από το Δήμο πόσιμο νερό και λίγο παρακάτω συναντάμε τις εγκαταστάσεις του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.  Η διαδρομή που περιγράψαμε προηγουμένως γίνεται αρκετά συχνά από πληθώρα ανθρώπων που έρχονται συχνά εδώ για να προμηθευτούν νερό  όμως ελάχιστοι είναι αυτοί που παρατηρούν προσεχτικά τι έχει συμβεί ώστε να προβληματιστούν. Ας γνωρίσουμε όμως καλύτερα αυτόν τον τόπο.

 Ο ΠΟΛΥΜΟΡΦΟΣ ΤΟΠΟΣ

Από γεωλογική άποψη

Με την εξαιρετική παραλλαγή στην τοπογραφία της περιοχής που βρίσκεται  στο στάδιο της νεότητας με την επιβλητική χαράδρα του Φαγάνου που οριοθετείται από τους ορεινούς ασβεστολιθικούς όγκους [ Αίπος ? Πηγανιά] με τις  χαρακτηριστικές σάρες και τις βαθιές «ρυτίδες» σημάδια έντονης διάβρωσης. Με εδαφικές αποθέσεις πλούσιες σε ανόργανα και οργανικά συστατικά που καθιστούν γόνιμα και εύφορα τα χωράφια και αντίστοιχα ρυθμίζοντας τη ροή ύλης στα οικοσυστήματα της ευρύτερης περιοχής.

 Από υδρολογική άποψη

Σχηματίζεται μια λεκάνη απορροής  με πρωταγωνιστή , τον ορμητικό χείμαρρο Αρμένη.  Δυστυχώς οι χείμαρροι  υποβαθμίζονται από τους ανθρώπους αφού μετατρέπονται σε σκουπιδότοπους με αποτέλεσμα να μετατρέπονται σε πηγές ρύπανσης και μόλυνσης ή μπαζώνονται οπότε προξενούν πλημμύρες με καταστροφικά αποτελέσματα.Ας αποδεχτούμε την αξία των χειμάρρων εκτιμώντας την προσφορά τους : Μαζεύουν  τα νερά της βροχής  , προστατεύουν την περιοχή από τις πλημμύρες , προσφέρουν πράσινο στην περιοχή , καθαρίζουν την ατμόσφαιρα , ρυθμίζουν ντο μικροκλίμα της περιοχής, εμπλουτίζουν τα υπόγεια νερά [πηγάδια Λιβαδείων, πηγή Κλειδούς κλπ], αποτελούν φυσικούς πόρους  και οικοσυστήματα για την προστασία του περιβάλλοντος, διατηρούν τη συνέχεια της ιστορικής μνήμης της περιοχής

 Για αυτό πρέπει να αλλάξουμε νοοτροπία πασχίζοντας με κάθε τρόπο για την αποκατάσταση των φυσικών λειτουργιών των χειμάρρων. Είναι απαραίτητο :

  1. Να διατηρούνται οι φυσικές τους διαστάσεις , ως αυτόνομοι σχηματισμοί,
  2. Να αναγνωρίζεται ο κοινόχρηστος χαρακτήρας τους και ο πολλαπλός ρόλος τους,
  3. Να αντιμετωπίζεται συνολικά η φροντίδα τους σε όλο το μήκος τους και όχι αποσπασματικά, σε κάθε χωριό και πόλη.
  4. Να διατηρούνται στην κοίτη τους οι φυσικοί σχηματισμοί τους και οι κατασκευαζόμενοι υπερχειλιστές να είναι χαμηλοί και πέτρινοι,
  5. Να διατηρούνται, στα πρανή τους, οι φυσικές διατομές τους και όπου υπάρχει διάβρωση να γίνονται οι αναγκαίες ήπιες παρεμβάσεις, με φυσικά υλικά,
  6. Να υποστηρίζεται και να ελέγχεται , στα πρανή τους, η φυσική βλάστηση,
  7. Να καθορίζονται ζώνες προστασίας εκατέρωθεν της παραρεμάτιας ζώνης και να ενισχύεται η βλάστηση μέσω κοινόχρηστων χώρων, πεζοδρόμησης, ήπιας κυκλοφορίας, χαμηλού συντελεστή δόμησης κ.ά.

  ΠΟΛΥΛΑΤΡΕΥΤΟΣ ΤΟΠΟΣ 

Στο νότιο τμήμα της κοιλάδας της Κλειδούς και κυρίως στα γύρω υψώματα μπορεί ο επισκέπτης να παρατηρήσει διάσκορπα μικρά ξωκλήσια αποτέλεσμα μιας διάθεσης έκφρασης της ανθρώπινης πίστης με ευαισθησία και προσαρμογή  στην κλίμακα της περιοχής  . Πόλοι έλξης για τους περαστικούς και εκδρομείς στο παρελθόν περισσότερο και λιγότερο σήμερα. Η μονή του Αγίου Στεφάνου χαμηλότερα , ο Άγιος Δημήτριος των Χαλάδρων ψηλότερα με την ομώνυμη πηγή από την οποία στην ουσία εξασφαλίζει πόσιμο νερό μεγάλο μέρος των κατοίκων της Χίου και του Βροντάδου. Και ακόμη ψηλότερα λες ανηφορίζοντας  στους πρόποδες του  όρους Πηγανιά ο Άγιος Γεώργιος ο Ρεστάς και ο Άγιος  Ιωάννης ο Τρυπατές που με τα πανηγύρια τους καλωσόριζαν τους πιστούς στους αυλόγυρούς τους. Όλοι μαζί οι Άγιοι βιγλάτορες της κοιλάδας της Κλειδούς χρόνια τώρα προσπαθούν να την  θέσουν στην προστασία τους παρ? όλες τις δυσχέρειες που συναντούν με την ανθρώπινη ασυλλογισιά και ματαιοδοξία.

 ΠΟΛΥΠΟΙΚΙΛΟΣ ΤΟΠΟΣ:

Από φυτικά είδη

Παραθέτουμε ένα ενδεικτικό κατάλογο χωρίς να μπούμε σε λεπτομερείς αναφορές για σπάνια ενδημικά είδη , εύτρωτα ή κινδυνεύοντα:

Allium cupani , <>Hypericum empetrifolium, Muscari comosum ( βολβός- σταφύλι του κούκου) , Onosma rigidum, Ornithogalum umbrllatum, Rumulea linaresii, Sedum hispanicum, Umbilicus rupestris, Αγριελιά [Olea europaea, sylvestris],  Αγριόκλημα [Vinus Vinifera L. ssp. Sylvestris]  , Αγριοκλήματα [Vitis Vinifera],  Αγριαγκινάρα [Cynara cardunculus],   Αγριαχλαδιά [Pyrus sp], Αγριοβρώμη  [Avena barbata] ,Αγριοζοχός  [Uropermum picroides],  Αγριοσέλινο  [Smyrnium rotundifolium],  Άγρια σπαράγγια [Asparagus verticulatus] 

Από ζωικά είδη           

Η κοιλάδα της Κλειδούς αποτελεί καταφύγιο ενδημικών και μεταναστευτικών πουλιών: Κότσυφας (Turdus Merula), Τσίχλα (Turdus philomelos), Μαυροκεφαλα (Sylvia melanocefala)           , Περδικα   (alectoris chukar)          , Κουκουβαγια (Athene noctua), Καρδερίνα (Carduelis carduelis), Τσαλαπετεινός [ Upopa epops], Δεκαοχτούρα (Streptopelia decaocto),   Κουκουβάγια ( Athene noctua),  Γκιώνης(Otus scops)        

Λευκοσουσουράδα  ( Motacilla alba)  ,Αηδόνι ( Luscinia megarhynchos),  Ψαρόνι ( Sturnus vulgaris),  Σπιστοσπουργίτης ( Passer domesticus),  Φλώρος ( Carduelis chloris),  Τρυποκάρυδος ( Troglodytes troglodytes),           Κοκκινολαίμης ( Erithacus rubecula),  Σπίνος ( Fringilla coelebs),  Φρετζούνι (Coccothraustes coccothraustes),  Δενδροσπουργίτης ( Passer montanus),  Γερακίνα(Buteo buteo),  Κίσσα (garrulus glandarius),  Αετομάχος (Lanius collurio),  Τσίφτης ( Milvus migrans ),  Αετογερακίνα (Buteo rufinus),  Κοκκινόκωλος,Κοκκινούρης(Phoenicurus phoenicurus),   Σπασούρα Καλόγερος( Parus major),  Λούγαρο (Carduelis spinus),  Φανέτο(Carduelis cannabina),  Δενδροφυλλοσκόπος, Σουιτάκι (Phylloskopus collybita),  Αγριοπερίστερο (Columbia livia),  Ορτύκι  (Coturnix coturnix),  Μπεκάτσα(Scolopax rusticola),  Τρυγόνι (Streptopelia turtur),  Τυτώ (Tyto alba),  Σταρήθρα (Alauda arnensis)

 Ποικιλία ασπόνδυλων :Τζιτζίκι [ Cicadidae Hemiptera],Σκαθάρια [Loghrom Beetle],Ακρίδες  ,Τριζόνια, Λιμπελούλες, Μύγες, Μυρμήγκια, Σφήκες, Πεταλούδες Αρκετά ερπετά και αμφίβια:Βάτραχοι και φρύνοι, Σαύρα  [Hemidactylus turcicus], Λαφιάτης [ Elaphe situla], Οχιά  [Vipera xanthina], Χελώνες  

Μερικά θηλαστικά:

Αλεπούδες [Vulpes vulpes] ,Κουνάβια (ατσίδα) [Martes foina] ,Σκαντζόχοιροι [ Erinacus europaeus] , Μαύροι και καφέ αρουραίοι ,Λαγοί  [Lepus europaeus]

  ΠΟΛΥΠΑΘΟΣ ΤΟΠΟΣ

 Η φωτιά στην Κλειδού

Αξιομνημόνευτη είναι η πυρκαγιά που ξέσπασε στις 18-7-1998 και ώρα 13.30 στην ευρύτερη περιοχή της Κλειδού από άγνωστη αιτία σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας  Χίου . Όπως αναφέρεται καταστράφηκαν 6.000 στρέμματα αγροτοδασικής έκτασης  από τα οποία τα 2.500 στρέμματα ήταν δασική έκταση δηλαδή πευκοδάσος , 2.500 στρέμματα θαμνώνες  και χορτολιβαδικές εκτάσεις και 1000 στρέμματα αγροτικές καλλιέργειες [ ελαιόδεντρα ? συκιές ]. Η φωτιά σβήστηκε από 18 πυροσβεστικά οχήματα και 136 πυροσβέστες  από τη Χίο   και τη Μυτιλήνη , το έργο τους συνέδραμαν και 2 οχήματα με 83 πυροσβέστες από την Αθήνα  αλλά ακόμη και η 1η ΕΜΑΚ με 2 πυροσβεστικά οχήματα και 33 άντρες. Από τότε αναρίθμητες οι προσπάθειες για να ολοκληρωθεί η καταστροφή και να αρχίσει η οικοπεδοποίηση, τα μπαζώματα, η παράνομη διάνοιξη δρόμων, η ανεξέλεγκτη ρίψη σκουπιδιών.. Η ποικιλία των σκουπιδιών συναγωνίζεται την βιοποικιλότητα της περιοχής. Συμπληρωματικά 

Η υπερβόσκηση

παρεμποδίζει τη φυσική ανανέωση των φυτοκοινωνιών , αλλά και διαταράσσει το ισοζύγιο στον κύκλο των θρεπτικών συστατικών. Το αποτέλεσμα είναι να υποβαθμίζεται  συνεχώς το έδαφος , να μειώνεται η παραγωγική του ικανότητα, να υποβαθμίζονται οι φυτοκοινωνίες , να ελαττώνεται η βιόμαζα της περιοχής , να μειώνεται ο βαθμός της εδαφοκάλυψης, να αυξάνονται  οι επιφανειακές απορροές  των νερών και οι διαβρώσεις, να αποπλύνονται τα εδαφικά συστατικά και γενικότερα να υποβαθμίζεται το οικοσύστημα και να μετατρέπεται σε απογυμνωμένη άγονη βραχώδη περιοχή. 

Η λαθροθηρία:

 Το κυνήγι στη Χίο είναι ένα από τα δημοφιλέστερα σπορ και ο αριθμός των κυνηγών με άδεια είναι υπερβολικά μεγάλος σε ποσοστιαία αναλογία με άλλες περιοχές της χώρας μας. Τα πουλιά που εξοντώνονται κάθε χρόνο με τις διάφορες αυτές μεθόδους υπολογίστηκαν σε 8.500 περίπου  το 1990 [ Choremi and Spinthakis 1990].Είτε νόμιμο το κυνήγι είτε παράνομο ασκεί τεράστια πίεση στα αποδημητικά είδη των πουλιών και απειλεί μάλιστα να εξαφανίσει ένα μεγάλο μέρος από αυτά που ζουν στην Κοιλάδα της Κλειδούς . Γίνεται συχνά στην απαγορευμένη ζώνη νότια του χειμάρρου Αρμένη με τρόπο «άνανδρο» και ύπουλο από μικρή μερίδα ασυνείδητων κυνηγών προκαλώντας ανεπανόρθωτες καταστροφές στην ορνιθοπανίδα που φωλιάζει , τρέφεται και αναπαράγεται στην ευρύτερη περιοχή.   

ΑΥΤΟΣ ΤΟ ΤΟΠΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΕΙ : 

      Σύμφωνα με το άρθρο 24 του Συντάγματος: «Η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος αποτελεί υποχρέωση του Κράτους. Για τη διαφύλαξη του το Κράτος έχει υποχρέωση να παίρνει ιδιαίτερα προληπτικά ή κατασταλτικά μέτρα.

      Σύμφωνα με το νόμο υπ? αριθμ. 1650/86  και το άρθρο 1: Όπου αναφέρεται ως σκοπός του συγκεκριμένου νόμου « η θέσπιση θεμελιωτών κανόνων και η καθιέρωση κριτηρίων και μηχανισμών για την προστασία του περιβάλλοντος , έτσι ώστε ο άνθρωπος ως άτομο και ως μέλος του κοινωνικού συνόλου , να ζει σε ένα υψηλής ποιότητας περιβάλλον, μέσα στο οποίο να προστατεύεται η υγεία του και να ευνοείται η ανάπτυξη της προσωπικότητάς του»Συγκεκριμένα η ευρύτερη περιοχή της Κλειδούς προτείνουμε με βάσει το άρθρο 18 του παραπάνω νόμου να χαρακτηριστεί ως «προστατευόμενος φυσικός σχηματισμός ή /και προστατευόμενο τοπίο ή /και στοιχείο τοπίου» επειδή πληροί τα κριτήρια που ορίζει ο νόμος . Δηλαδή όπως αναφέρει η παράγραφος 4 του άρθρου 18 : « Ως προστατευόμενοι φυσικοί σχηματισμοί χαρακτηρίζονται λειτουργικά τμήματα της φύσης ή μεμονωμένα δημιουργήματά της που έχουν ιδιαίτερη επιστημονική , οικολογική ή αισθητική αξία ή συμβάλλουν στη διατήρηση των φυσικών διεργασιών και στην προστασία των φυσικών πόρων , όπως δέντρα , συστάδες δέντρων και θάμνων , προστατευτική βλάστηση, παρόχθια και παράκτια βλάστηση, φυσικοί φράχτες, καταρράχτες , πηγές, φαράγγια, θίνες, ύφαλοι, σπηλιές , βράχοι, απολιθωμένα δάση, δέντρα ή τμήματά τους , παλαιοντολογικά ευρήματα, κοραλλιογενείς και γεωμορφολογικοί σχηματισμοί. Ως προστατευόμενα τοπία χαρακτηρίζονται περιοχές μεγάλης αισθητικής ή πολιτιστική αξίας και εκτάσεις που είναι ιδιαίτερα πρόσφορες για αναψυχή του κοινού ή συμβάλλουν στην προστασία ή αποδοτικότητα των φυσικών πόρων λόγω των ιδιαίτερων φυσικών ή ανθρωπογενών χαρακτηριστικών τους. Στα προστατευόμενα τοπία μπορεί να δίνονται με βάση τα κύρια χαρακτηριστικά τους , ειδικότερες ονομασίες, όπως αισθητικό δάσος, τοπίο άγριας φύσης, τοπίο αγροτικό, αστικό ή βιομηχανικό. Ως προστατευόμενα στοιχεία του τοπίου χαρακτηρίζονται τμήματα ή συστατικά στοιχεία του τοπίου που έχουν ιδιαίτερη αισθητική ή πολιτιστική αξία ή συμβάλλουν στην προστασία ή αποδοτικότητα φυσικών πόρων λόγω των ιδιαίτερων φυσικών ή ανθρωπογενών χαρακτηριστικών τους, όπως αλσύλλια, παραδοσιακές καλλιέργειες, αγροικίες , μονοπάτια, πέτρινοι φράχτες και αναβαθμίδες, προστατευτικές φυτείες, κρήνες. Ενέργειες που μπορούν να επιφέρουν καταστροφή φθορά ή αλλοίωση των προστατευόμενων φυσικών σχηματισμών, των προστατευόμενων τοπίων ή στοιχείων του τοπίου απαγορεύονται , σύμφωνα με τις ρυθμίσεις των οικείων κανονισμών.»Το άρθρο 21 του παραπάνω νόμου περιγράφει τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί ώστε να επιτευχθεί ο χαρακτηρισμός της περιοχής της Κλειδούς συγκεκριμένα αναφέρει: « Ο χαρακτηρισμός περιοχών , στοιχείων ή συνόλων της φύσης και του τοπίου , σύμφωνα με τα άρθρα 18 και 19 και ο καθορισμός των ορίων τους και των τυχόν ζωνών προστασίας τους γίνονται με προεδρικό διάταγμα , που εκδίδεται ύστερα από πρόταση των Υπουργών Γεωργίας , Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων , Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας και του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού ύστερα από γνώμη του νομαρχιακού συμβουλίου, σε εφαρμογή περιφερειακού ή νομαρχιακού ή ειδικού χωροταξικού σχεδίου ή γενικού πολεοδομικού σχεδίου ή ειδικής περιβαλλοντικής μελέτης. Σε κάθε περίπτωση η σύνταξη ειδικής περιβαλλοντικής μελέτης είναι απαραίτητη για την τεκμηρίωση της σημασίας  του προστατευόμενου αντικειμένου και τη σκοπιμότητα των προτεινόμενων μέτρων προστασίας.» 

      Αλλά και σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις:Διεθνής σύμβαση για τη βιολογική ποικιλότητα, Ρίο 1992 [κυρώθηκε με το ν. 2204/1994 ΦΕΚ 59/Α]Διεθνής σύμβαση για την προστασία των υγρότοπων, Ραμσάρ(Ιράν) 1971, [κυρώθηκε με το Ν.Δ. 191/1974 ΦΕΚ 350/Α]Διεθνής σύμβαση για τη διατήρηση της άγριας ζωής και του φυσικού περιβάλλοντος της Ευρώπης, Βέρνη 1979 [κυρώθηκε με το ν. 1335/1983 ΦΕΚ 32/Α]Διεθνής σύμβαση για τη διατήρηση των αποδημητικών πτηνών , της άγριας πανίδας, Βόννη 1979 [ κυρώθηκε με το ν. 2719/1999 ΦΕΚ 106/Α] 

      Σύμφωνα με τους  Κοινοτικούς Κανονισμούς:92/2156/ ΕΟΚ για την πυροπροστασία των κοινοτικών δασών , όπως έχει συμπληρωθεί97/338/ΕΟΚ για την προστασία των ειδών άγριας πανίδας και χλωρίδας με τον έλεγχο του εμπορίου τους όπως έχει τροποποιηθεί μέχρι σήμερα. 

      Σύμφωνα με τις Κοινοτικές οδηγίες:79/409/ΕΟΚ για τη διατήρηση των αγρίων πτηνών [ εναρμονίστηκε με την υπουργική απόφαση 414985/1985 ΦΕΚ 757/Β]92/43/ΕΟΚ για τη διατήρηση των φυσικών οικοτόπων καθώς και της άγριας πανίδας και χλωρίδας . Επιτέλους  «ο κόμπος έφτασε στο χτένι» η σιωπή και η αδιαφορία αρκετές ανεπανόρθωτες ζημιές έχουν προκαλέσει στον οικότοπο της Κλειδούς. Είναι καιρός να επικηρυχθούν : οι εμπρηστές, οι οικοπεδοφάγοι, οι καταπατητές, οι λαθροκυνηγοί, αυτοί που μπαζώνουν παράνομα, εκείνοι που έχουν μετατρέψει την Κλειδού σε σκουπιδότοπο. Καλούμε όλους τους πολίτες  τους κοινωνικούς φορείς, τα πολιτιστικά σωματεία, τις εθελοντικές οργανώσεις, την εκκλησία, το δημοτικό συμβούλιο Ομηρούπολης , το νομαρχιακό συμβούλιο Χίου να αναλογιστούν τις ευθύνες τους και να δράσουν με στόχο τον χαρακτηρισμό της περιοχής ως «προστατευόμενος φυσικός σχηματισμός ή /και προστατευόμενο τοπίο ή /και στοιχείο τοπίου». 

Παντελίδης Γιώργης    

Κατηγορία Γενικά | 1 σχόλιο »