Δημιουργία ιστολογίου στο ΠΣΔ (ΚΠΛΗΝΕΤ ΚΥΚΛΑΔΩΝ)
-
-
Πρόσφατα άρθρα
-
Kατηγορίες
-
Άρθρα
-
Χρήσιμοι σύνδεσμοι
Δημιουργία ιστολογίου στο ΠΣΔ (ΚΠΛΗΝΕΤ ΚΥΚΛΑΔΩΝ)
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
ΥΠΟΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΕΝΑΡΙΟΥ : ΜΑΤΣΙΚΑΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ
1.ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
Υποπρογράμματα
2.ΕΚΤΙΜΩΜΕΝΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
3 διδακτικές ώρες
3.ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ/ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
Το παρόν σενάριο εντάσσεται στο μάθημα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» της Γ’, στη 10η ενότητα «ΥΠΟΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ» για την αναπαράσταση των αλγορίθμων με μορφή προγράμματος.
Το σενάριο απευθύνεται σε μαθητές που έχουν ήδη διδαχθεί τις θεμελιώδεις έννοιες του προγραμματισμού, καθώς και τις βασικές αλγοριθμικές δομές. Οι έννοιες αυτές διδάσκονται υποχρεωτικά και εξετάζονται στις πανελλαδικές εξετάσεις της Γ’ Λυκείου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Για την επιτυχή εκτέλεση του σεναρίου οι μαθητές θα πρέπει να:
γνωρίζουν το προγραμματιστικό περιβάλλον Γλώσσα, (γλωσσομάθεια ή το περιβάλλον http://www.pseudoglossa.gr/), και να κατέχουν την έννοια της δομής της ακολουθίας, της δομής επιλογής και της δομής της επανάληψης (τις οποίες και έχουν διδαχθεί σε προηγούμενα του κεφάλαια) και να δημιουργούν απλά προγράμματα σε κωδικοποίηση σε ΓΛΩΣΣΑ με αυτές τις δομές.
4.ΣΚΟΠΟΙ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
Ο γενικός σκοπός του μαθήματος είναι να καταστούν ικανοί οι μαθητές να χρησιμοποιούν υποπρογράμματα για τη δημιουργία συνθέτων προγραμμάτων.
Εξοικείωση με τη χρήση προγραμματιστικών εννοιών στο περιβάλλον της ΓΛΩΣΣΑ.
4.1 Ειδικοί διδακτικοί σκοποί
Οι μαθητές μετά το τέλος της διδασκαλίας θα μπορούν να:
4.2 Οδηγίες – επισημάνσεις
Οι μαθητές πρέπει να ενθαρρύνονται να χρησιμοποιούν υποπρογράμματα. Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στην σωστή ανάλυση του προγράμματος σε υποπρογράμματα και στην επιλογή του κατάλληλου τύπου συνάρτησης ή διαδικασίας. Η ανάλυση αυτή πρέπει να γίνεται πάντα πριν αρχίσουν να γράφουν το πρόγραμμα. Πρέπει να αποφασίζουν για κάθε υποπρόγραμμα το είδος του, τη λειτουργία του καθώς και τον αριθμό των παραμέτρων που χρειάζεται.
Ο τρόπος με τον οποίο υλοποιούνται τα υποπρογράμματα σε κάθε γλώσσα
προγραμματισμού έχει ιδιαιτερότητες. Αυτό που πρέπει να τονιστεί στους μαθητές, είναι ότι υπάρχουν δυο είδη παραμέτρων. Αυτές που απλώς περνούν τιμές στη διαδικασία κατά την κλήση της (in parameters ή value parameters) και αυτές που περνούν τιμές κατά την κλήση αλλά επιστρέφουν τιμές μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας (in- out parameters ή variable parameters).
Η κατανόηση του τρόπου που γίνεται η ανταλλαγή των τιμών ανάμεσα στις παραμέτρους είναι ιδιαίτερα σημαντική και γι αυτό ας παραθέσουμε στους μαθητές το επόμενο παράδειγμα και να τους επισημάνουμε τον τρόπο ανταλλαγής των τιμών στη ΓΛΩΣΣΑ που θα χρησιμοποιήσουμε στο μάθημα.
Οι μεταβλητές Α, Β, Διαφ1, Αθρ1, Α,Β, Διαφ2, Αθρ2 είναι μεταβλητές του προγράμματος Παράδειγμα_3 και αποτελούν τις πραγματικές παραμέτρους, ενώ οι μεταβλητές Χ,Υ, Διαφορά, Άθροισμα είναι μεταβλητές της διαδικασίας Πράξεις, και ονομάζονται τυπικές παράμετροι.
Οι μεταβλητές Χ,Υ, Διαφ1 καθώς και όλες οι μεταβλητές του προγράμματος Παράδειγμα_3 δεν είναι γνωστές στη διαδικασία Πράξεις και αντίστοιχα όλες οι μεταβλητές της διαδικασίας Πράξεις είναι άγνωστες στο πρόγραμμα Παράδειγμα_3. Τα ονόματα των τυπικών και των πραγματικών παραμέτρων μπορούν να είναι οποιαδήποτε. Αφού είναι ονόματα μεταβλητών σε διαφορετικά τμήματα προγράμματος, είναι υποχρεωτικά διαφορετικές μεταβλητές, άσχετα αν έχουν το ίδιο όνομα.
Όλες οι μεταβλητές είναι γνωστές, έχουν ισχύ όπως λέγεται, μόνο για το τμήμα προγράμματος στο οποίο έχουν δηλωθεί, ισχύουν δηλαδή τοπικά για το συγκεκριμένο υποπρόγραμμα ή κυρίως πρόγραμμα.
5.ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
Περιλαμβάνει 2 φύλλα εργασίας με δραστηριότητες αυξανόμενης δυσκολίας
Στοχεύει στη διδασκαλία βασικών εννοιών σχετικές με τα Υποπρογράμματα.
Οι μαθητές εργαζόμενοι σε ομάδες 2 μαθητών και καθοδηγούμενοι από φύλλο εργασίας, καλούνται να κατανοήσουν τη διαδικασία ανάλυσης, σχεδίασης και εκτέλεσης ενός προγράμματος – υποπρογράμματος μέσα από την προσπάθεια τους να γνωρίσουν και να εμβαθύνουν στην έννοια της ανταλλαγής τιμών και κλήσης υποπρογραμμάτων.
1η Διδακτική ώρα
Γίνεται θεωρητική παρουσίαση
Περιεχόμενα θεωρητικής παρουσίασης Τμηματικός προγραμματισμός
Ορισμός
Ανάλυση προβλήματος σε υποπροβλήματα
Διαγραμματική απεικόνιση της ανάλυσης
Υποπρογράμματα
Χαρακτηριστικά των υποπρογραμμάτων
Χρήση των υποπρογραμμάτων
Πλεονεκτήματα του τμηματικού προγραμματισμού
Διδακτικοί στόχοι :
Οι μαθητές πρέπει :
2η Διδακτική ώρα
Γίνεται υπενθύμιση της θεωρίας και παρουσιάζονται τα
Παράμετροι
Συναρτήσεις- διαδικασίες
Διαφορές συναρτήσεων και διαδικασιών
Σύνταξη συναρτήσεων
Κλήση συναρτήσεων
Διαδικασίες
Σύνταξη διαδικασιών
Κλήση διαδικασιών
Τυπικές παράμετροι – Πραγματικές παράμετροι
Στο τέλος της παρουσίασης δίδεται και το Φύλλο Εργασίας 1, οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες των δύο.
Διδακτικοί στόχοι :
Οι μαθητές πρέπει :
Δραστηριότητα :
Ζητείται από τους μαθητές να απαντήσουν σε απλές ερωτήσεις – ασκήσεις, σε ομάδες των δύο και να χρησιμοποιήσουν και τον Η/Υ, όπου αυτό είναι αναγκαίο.
3η Διδακτική ώρα
Γίνεται υπενθύμιση της θεωρίας και παρουσιάζεται το θέμα της κλήσης των υποπρογραμμάτων και της εμβέλειας των μεταβλητών. Δίδονται απλά παραδείγματα εκτέλεσης προγραμμάτων με υποπρογράμματα
Στο τέλος της παρουσίασης δίδεται και το Φύλλο Εργασίας 2, οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες των δύο.
Διδακτικοί στόχοι :
Οι μαθητές πρέπει :
6 . ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ /ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ Η ΤΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
Οι μαθητές θα μπορούν να εργαστούν σε ομάδες των δύο με την βοήθεια Η/Υ, στο εργαστήριο πληροφορικής, με τα επόμενα Φύλλα εργασίας, προκειμένου οι δραστηριότητές τους να παρουσιάζουν εναλλαγές.
Οι δυσκολίες ενός αρχάριου προγραμματιστή αποτελούν εμπόδιο για την εκμάθηση αρχών προγραμματισμού σε κλασσικά προγραμματιστικά περιβάλλοντα. Οι σχετικές με τα υποπρογράμματα δυσκολίες αφορούν:
Αδυναμία γενίκευσης
Οι αρχάριοι προγραμματιστές παρουσιάζουν την τάση να μην χρησιμοποιούν στα προγράμματα τους υποπρογράμματα διότι δεν μπορούν να κατανοήσουν την χρησιμότητά τους.
Αδυναμία εντοπισμού της εμβάλειας των παραμάτρων
Οι αρχάριοι προγραμματιστές δεν αντιλαμβάνονται σε μία πολύπλοκη σειρά κώδικα ποιες είναι οι πραγματικές και ποιες οι τυπικές παράμετροι με αποτέλεσμα να μην μπορούν να περάσουν αποτελεσματικά την τιμή τους μεταξύ προγράμματος και υποπρογράμμάτος.
ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗ ΑΞΙΑ
Tα χαρακτηριστικά των περιβαλλόντων (οπτικός προγραμματισμός και καθοδήγηση των μορφών) αποτελούν ένα ενδιαφέρον περιβάλλον για τους μαθητές ® ενεργός συμμετοχή μαθητών
Οπτική ανατροφοδότηση ® κατανόηση δύσκολων εννοιών
Εξάλειψη συντακτικών λαθών ® επικέντρωση σε επίλυση προβλήματος, δημιουργία έργου
10.ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΘΟΡΥΒΟΣ
Το περιβάλλον της ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑΣ εγκαθίσταται και λειτουργεί εύκολα χωρίς να δημιουργεί διδακτικό θόρυβο.
Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και το περιβάλλον της ψευδόγλωσσας
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1
Δραστηριότητα :
Συμπληρώστε με σωστό ή λάθος
Επιλέξτε μεταξύ των προτεινόμενων μία σωστή απάντηση.
Α) ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ Εμβαδό(β,υ)
Β) ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ Εμβαδό
Γ) ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ Εμβαδό(β,υ):ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ
Δ) ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ Εμβαδό
Συμπλήρωσε τα κενά με τη σωστή λέξη που λείπει:
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2
Δραστηριότητα :
Συμπλήρωσε τα κενά με τη σωστή λέξη που λείπει:
Χαρακτήρισε τα παρακάτω σαν σωστό ή λάθος:
Διάλεξε ένα μεταξύ των προτεινόμενων:
Α) Τοπική Β) Καθολική Γ) Παράμετρος Δ) Τυπική
Τι θα τυπώσουν οι παρακάτω εντολές:
5.
……
Α <- 5 Β <- 10 Γ <- 0 ΚΑΛΕΣΕ Διαδ1(Α, Β) ΓΡΑΨΕ Α,Β,Γ ……
|
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ Διαδ1(Γ,Δ)
…… ΑΡΧΗ Γ <- Γ-Δ ΤΕΛΟΣ_ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ Διαδ1
|
Α) 5,10,0 Β) 5,10,-5 Γ) -5,10,0 Δ) -5,10,-5
6.
……
Α <- 5 Β <- 10 ΚΑΛΕΣΕ Διαδ1(Β, Α) ΓΡΑΨΕ Α,Β …… |
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ Διαδ1(Α,Β)
…… ΑΡΧΗ ΓΡΑΨΕ Α,Β Α <- Α-Β ΤΕΛΟΣ_ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ Διαδ1
|
Α) 5,10 Β) 10,5 Γ) 5,10 Δ) 10,5
Μάθημα : Παγκόσμιος Ιστός (World Wide Web)
Σκοπός : Θα εξηγήσουμε πρώτα τι είναι το “Διαδίκτυο” και τι ο ¨Παγκόσμιος Ιστός” και στη συνέχεια θα παρκολουθήσουμε το βίντεο πατώντας στον δεσμό που βρήσκεται στο κείιμενο.
Ο Παγκόσμιος Ιστός δημιουργήθηκε το 1990 από τον Τιμ Μπερνερς-Λι στο CERN. Ο δημιουργός του ήθελε ένα εύχρηστο και γρήγορο τρόπο διαμοιρασμού των αποτελεσμάτων από τα πειράματα που έκαναν όλες οι ερευνητικές ομάδες στο CERN.
Η ιδέα αυτή εξαπλώθηκε πολύ γρήγορα και έξω από την ακαδημαϊκή κοινότητα, και κατέληξε στην ανταλλαγή και τον διαμοιρασμό εκατοντάδων χιλιάδων πληροφοριών. Κάθε Πανεπιστήμιο, οργανισμός και επιχείρηση «έστηναν» από έναν ιστότοπο (web site), για να κάνουν γνωστή την παρουσία τους.
Ο Παγκόσμιος Ιστός αποτελεί ίσως την κινητήρια δύναμη του Διαδικτύου, σε σημείο τέτοιο που να ταυτίζουμε τις δύο έννοιες. Στην ταύτιση αυτή συμβάλλει το γεγονός ότι έχει σε μεγάλο βαθμό ενσωματώσει όλες τις άλλες υπηρεσίες του Διαδικτύου που μπορούν πλέον να γίνουν μέσα από τον Παγκόσμιο Ιστό.
Ωστόσο, οφείλουμε να τονίσουμε εδώ ότι ο Παγκόσμιος Ιστός είναι μία υπηρεσία του Διαδικτύου. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το Διαδίκτυο είναι η φυσική υποδομή και ο Παγκόσμιος Ιστός ο τρόπος οργάνωσης των πληροφοριών.