gkoub's blog

Ιστολόγιο εκπαιδευτικού περιεχομένου

Σχεδιασμός διδακτικής παρέμβασης με χρήση διαδραστικού πίνακα (Διδακτική πρόταση).

Συγγραφέας: gkoub στις 24 Φεβρουαρίου, 2018

Γυμνάσιο Β’ Τάξη

Γνωστικό αντικείμενο: Πληροφορική

Εκπαιδευτικό πρόβλημα: Βασικές έννοιες ΤΠΕ

Χρονική Διάρκεια: 45 λεπτά της ώρας Χώρος Διεξαγωγής: Εργαστήριο πληροφορικής

Γενική Περιγραφή:

Οι μαθητές θα πειραματιστούν και θα αντιληφθούν την έννοια ψηφιακό – αναλογικό.

Οι μαθητές υλοποιούν κατάλληλες δραστηριότητες, μέσα από την επίλυση προβλημάτων από το σχολικό πρόγραμμα σπουδών και τη ζωή, οι οποίες στοχεύουν τόσο στη επίτευξη γνωστικών στόχων όσο και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων χειρισμού εργαλείων ΤΠΕ αλλά και διαμόρφωσης στάσεων σε σχέση με τη συνεργασία και την ενεργή συμμετοχή και δέσμευση στην οικοδόμηση της προσωπικής αλλά και της ομαδικής γνώσης.

Η ενότητα περιγράφεται στο Βιβλίο Μαθητή – Πληροφορική (Β’ Γυμνασίου) – (Εμπλουτισμένο)

Κεφάλαιο 1: Ψηφιακός Κόσμος

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSB101/535/3534,14519/
Διδακτικοί Στόχοι:

  • Ο μαθητής/τρια να είναι ικανός/ή να περιγράφει τι είναι το αναλογικό και τι το ψηφιακό
  • Ο μαθητής/τρια να είναι ικανός/ή να καταλαβαίνει τη διαφορά μεταξύ διαδικού και δεκαδικού συστήματος
  • Ο μαθητής/τρια να είναι ικανός/ή να εξηγεί τη χρήση του δυαδικού συστήματος αρίθμησης.

Διαδικασία:

Οι μαθητές θα χωριστούν σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων και θα καθίσουν μπροστά σε ένα υπολογιστή η κάθε ομάδα.

  1. Θα γίνει μικρή εισαγωγή από τον εκπαιδευτικό για την έννοια των αναλογικών και ψηφιακών ποσοτήτων (5’).
  2. Έπειτα από τις ομάδες θα ζητηθεί να μεταβούν στον παρακάτω σύνδεσμο του εμπλουτισμένου βιβλίου για να σημειώσουν στο φύλλο εργασίας τις διαφορές που παρατηρούν στις δυο εικόνες (αναλογική, ψηφιακή) όταν αυξομειώνουμε των αριθμό των αποχρώσεων στην ψηφιακή (10’). http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/736
    Συμπληρώνουν το Φύλλο Εργασίας 1. Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία οι μαθητές θα αναφέρουν τις διαφορές που εντόπισαν και θα τις δείξουν στο διαδραστικό πίνακα.
  1. Στη συνέχεια για να αντιληφθούν την έννοια του αναλογικού και του ψηφιακού θα μεταβούν στη δραστηριότητα του εμπλουτισμένου βιβλίου τους στον παρακάτω σύνδεσμο.
    http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/558  
    Αφού ακολουθήσουν τις οδηγίες της δραστηριότητα θα διατυπώσουν τις παρατηρήσεις τους στο φύλλο εργασίας 2 (10’).
    Όταν ολοκληρώσουν την δραστηριότητα θα σηκωθεί στον διαδραστικό πίνακα ένας εκπρόσωπος μιας ομάδας και θα εκθέσει τις παρατηρήσεις της ομάδας εξηγώντας με την βοήθεια του πίνακα, οι υπόλοιπες ομάδες θα παρακολουθούν και θα κάνουν τις δικές τους παρατηρήσεις.
  1. Δυαδικό ψηφίο: Για να αντιληφθούν την έννοια του δυαδικού ψηφίου θα μεταβούν στο ακόλουθο link του εμπλουτισμένου βιβλίου (10’).   http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/1008 
    Εκεί θα δουν την αναπαράσταση ενός δυαδικού ψηφίου και πως αυτό παίρνει τις αντίστοιχες τιμές όταν ανοίγει και όταν κλείνει το κύκλωμα. Εκπρόσωπος ομάδας θα δείξει στην ολομέλεια του τμήματος τον τρόπο λειτουργίας του κυκλώματος.
  1. Μετατροπή από δυαδικό σε δεκαδικό. Θα μεταβούν στο παρακάτω link του εμπλουτισμένου βιβλίου τους και θα δουν πως μια συστοιχία 8 δυαδικών ψηφίων μετατρέπεται σε ψηφία του δεκαδικού συστήματος (10’).  http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/737
    Εκπρόσωπος ομάδας θα δείξει στο διαδραστικό τον τρόπο μετατροπής του δυαδικού αριθμού σε δεκαδικό.

Ο εκπαιδευτικός κατά την διάρκεια ομαδικών εργασιών θα περνάει πάνω από τις ομάδες και θα λύνει πιθανές απορίες θα καθοδηγεί και θα εμψυχώνει τους μαθητές. Ενώ κατά την ώρα επίδειξης των αποτελεσμάτων από τους εκπροσώπους ο εκπαιδευτικός θα συντονίζει τη διαδικασία και θα παροτρύνει τους μαθητές να έχουν ενεργή συμμετοχή και να εκθέτουν τις απόψεις τους.

 

Φύλλο Εργασία 1

Γράψτε τις διαφορές που παρατηρείται όταν αυξομειώνεται των αριθμό των αποχρώσεων.

Φύλλο Εργασία 2

Διατυπώστε παρακάτω τις παρατηρήσεις σας:

Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | Δεν υπάρχουν σχόλια »

Eνσωμάτωση της αναζήτησης πληροφοριών στη διδακτική-μαθησιακή διαδικασία.

Συγγραφέας: gkoub στις 24 Φεβρουαρίου, 2018

Η βασική επιδίωξη του εκπαιδευτικού κατά την διδακτική διαδικασία είναι η υλοποίηση των στόχων του προγράμματος σπουδών. Για την επίτευξη αυτού του θεμελιώδες στόχου ένα πολύ ισχυρό εργαλείο στα χέρια του εκπαιδευτικού πλέον είναι τα διάφορα εκπαιδευτικά λογισμικά και ψηφιακά περιβάλλοντα τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ψηφιακή υποστήριξη της διδασκαλίας και της μάθησης. Η αναζήτηση πληροφορίας στα ψηφιακά περιβάλλοντα είναι μια ισχυρή λειτουργία την οποία χρησιμοποιούν μαθητές και εκπαιδευτικοί ανεξαρτήτου αντικειμένου, αποτελεί ουσιαστικό στοιχεία ψηφιακού γραμματισμού. Καλούνται οι μαθητές να αποκτήσουν την ικανότητα αναζήτησης της σωστής πληροφορίας από τον τεράστιο όγκο πληροφοριών που τους παρουσιάζεται. Θα πρέπει, να αναπτύξουν κριτική σκέψη σε σχέση με το σύνολο των πληροφοριών που έχουν βρει, να αναπτύξουν δεξιότητες λήψης αποφάσεων βάσει των σωστών πληροφοριών, να αποκτήσουν τη δυνατότητα αναδιοργάνωσης των υπαρχουσών γνώσεων τους. Επίσης θα πρέπει να αναπτύξουν και ικανότητες επίλυσης προβλημάτων στα πλαίσια καλής συνεργασίας και κοινής προσέγγισης.

Θεωρώ ότι τα πλεονεκτήματα της αναζήτησης πληροφοριών είναι τέτοια που οδηγούν στην υιοθέτηση της στην τάξη, βασικοί στόχοι θα ήταν η ανάπτυξη ικανοτήτων επίλυσης προβλημάτων, η ανάπτυξη κριτικής σκέψης, η ανάπτυξη δεξιοτήτων λήψης αποφάσεων αλλά και η συνεργασία των μελών των ομάδων με σκοπό την επίλυση προβλημάτων.

Στα πλαίσια του μαθήματος της ερευνητικής εργασίας θα χώριζα τους μαθητές σε ολιγομελή ομάδες και θα ζητούσα να αναπτύξουν το θέμα «Επιπτώσεις της ρομποτικής στη σημερινή κοινωνία». Μετά από μια μικρή μου εισήγηση για το θέμα θα ζητούσα να χωρίσουμε σε ενότητες το θέμα και η κάθε ομάδα θα αναζητούσε πληροφορίες για μια ενότητα. Στο τέλος η σύνθεση των αποτελεσμάτων της κάθε ομάδας θα ήταν και η παρουσίαση του θέματος.

Συγγραφέας άρθρου:

Κουμπαρούλης Γεώργιος

Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | Δεν υπάρχουν σχόλια »

Διδακτική αξιοποίηση βίντεο στο μάθημα «Δίκτυα υπολογιστών» της Γ’ Τάξης ΕΠΑΛ ειδικότητα Πληροφορικής.

Συγγραφέας: gkoub στις 24 Φεβρουαρίου, 2018

Με βασικό σκοπό την κινητοποίηση της προσοχής και της αντίληψης των μαθητών θεωρώ ότι η ένταξη κατάλληλου βίντεο στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μια πολύ καλή τεχνική. Μπορεί να επιτευχθεί τόνωση του ενδιαφέροντος, αύξηση της συμμετοχής των μαθητών  αλλά και ανάκληση πληροφορικών στοιχείων καθώς και ερμηνευτική κατανόηση δεδομένων, εννοιών και φαινομένων.

Πλαίσιο εφαρμογής: «Δίκτυα Ηλεκτρονικών Υπολογιστών» – Γ’ τάξη ΕΠΑΛ, ενότητα «1.2.2 Το μοντέλο δικτύωσης TCP/IP αναφοράς για τη Διασύνδεση Συστημάτων (OSI)» «Δραστηριότητα 1η». Πριν το μάθημα έχει προηγηθεί το θεωρητικό μέρος της ενότητας.

Το μάθημα Δίκτυα Υπολογιστών είναι από τα ποιο δύσκολα μαθήματα που έχουν οι μαθητές της ειδικότητας, έχει περίπλοκους όρους και δυσνόητες έννοιες. Οι μαθητές θα πρέπει, για να τις κατανοήσουν, να κάνουν συνεχώς αφαιρετικές σκέψεις, σε αυτό ακριβώς το σημείο το κατάλληλο βίντεο εμπλουτισμένο με σχετικές κινούμενες εικόνες θα βοηθήσει.

Στόχος του μαθήματος είναι να κατατάσσουν οι μαθητές κάθε υλικό ή λογισμικό μέρος του δικτύου στο αντίστοιχο επίπεδο λειτουργίας.

Αρχικά θα γίνει μια αναφορά στο προηγούμενο μάθημα, έπειτα θα γίνει μικρή εισήγηση για το βίντεο που θα παρουσιαστεί. Έπειτα οι μαθητές θα παρακολουθήσουν το βίντεο, εκεί περιγράφονται τα επίπεδα του OSI αλλά και όλα τα τμήματα που εμπλέκονται. Περιγράφεται η λειτουργία του κάθε υλικού και λογισμικού με την αντιστοίχιση στο επίπεδο OSI, γίνεται χρήση εικόνων και μικρών animation, ο εκφωνητής κάνει χρήση σωστής ορολογίας, μιλάει καθαρά και κατανοητά, το βίντεο έχει σχετικά μικρή διάρκεια περίπου 6 λεπτά. Μετά την ολοκλήρωση του βίντεο θα γίνει σχολιασμός για σημεία που μπορεί να μην έγιναν κατανοητά. Τέλος θα δοθεί φύλλο εργασίας με τα επίπεδα OSI και μέρη δικτύου όπως κάρτα δικτύου, καλώδιο, πρόγραμμα πλοήγησης, κ.α. και θα ζητηθεί από τους μαθητές να τα κατατάξουν στο αντίστοιχο επίπεδο OSI.

Σύνδεσμος Βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=M3vFGYGXvHs&index=2&list=PL0lmANJiug0FkRQ9PPR9Pc-N0oViXrlXa

Συγγραφέας άρθρου:

Κουμπαρούλης Γεώργιος

Κατηγορία Γενικά Θέματα, Γυμνάσια, Χωρίς κατηγορία | Με ετικέτα: | Δεν υπάρχουν σχόλια »

Καλωσήρθατε στο ιστολόγιο μου!

Συγγραφέας: gkoub στις 23 Νοεμβρίου, 2011

Καλωσήρθατε στο ιστολόγιο μου, είναι ένα ιστολόγιο με εκπαιδευτικά θέματα.

Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | 1 Σχόλιο »