Το πρώτο μας animation στο Μουσικό Γυμνάσιο Τρίπολης έγινε αυθόρμητα σε ένα κενό και το διασκεδάσαμε πολύ! Μια πρώτη μας απόπειρα στον πίνακα της τάξης, όπου παιδιά της Α Γυμνασίου ζωγράφισαν μαζί ενώ φωτογραφίζαμε καρέ-καρέ την πορεία των σχεδίων. Το animation μας είναι μικρό αλλά μας πήρε μια ολόκληρη σχολική ώρα! Στο δεύτερο μέρος του ίδιου βίντεο θα δείτε στα γρήγορα όλη τη διαδικασία της δημιουργίας:

Μια δεύτερη απόπειρα με το Γ1 του Μουσικού Γυμνασίου Τρίπολης: ένα δοκιμαστικό stop-motion animation με μια “χορογραφία” που προκύπτει από φωτογραφίες. Μια δοκιμή στο μάθημα των Εικαστικών για το πώς αναλύουμε και συνθέτουμε την κίνηση!

Μια λίστα με προγράμματα freeware και open source που μπορούν να υποκαταστήσουν το εμπορικό λογισμικό για εκπαιδευτική χρήση (και όχι μόνο):

Προγράμματα για επεξεργασία ή δημιουργία εικόνας:

  • GIMP (download από http://www.gimp.org/downloads/). Το GIMP είναι ένα πολύ χρήσιμο και εύχρηστο πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας αντίστοιχο του Photoshop. Επιπλέον, δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας και επεξεργασίας animated gif. Διατίθεται μεταφρασμένο στα ελληνικά.
  • Irfanview (www.irfanview.com), ένα πρόγραμμα με ποικίλα εργαλεία, ιδιαίτερα δημοφιλές για τη μαζική μετατροπή αρχείων εικόνας (αλλαγή μεγέθους, μετονομασία κλπ) με εύκολο και γρήγορο τρόπο.
  • Ειδικά για τη μετατροπή μεγέθους εικόνων υπάρχει και το FastStone Photo Resizer. Από το FastStone μπορεί να κατεβάσει επίσης κανείς επιπλέον εργαλεία όπως image browsers αλλά και ένα πρόγραμμα καταγραφής δραστηριοτήτων στην οθόνη για τη δημιουργία video-tutorials (οδηγίες σε βίντεο με δυνατότητα προσθήκης ήχου), το FastStone Capture. (www.faststone.org)
  • Ένα χρήσιμο πρόγραμμα για τη διαχείριση, οργάνωση, ανέβασμα στο διαδίκτυο (διαμοίραση) και βασική επεξεργασία φωτογραφιών είναι το Picasa, που διατίθεται δωρεάν από την Google (picasa.google.com).
  • Τέλος, ένα ελεύθερο, βραβευμένο πρόγραμμα ζωγραφικής (αντίστοιχο του Paint των Windows) που προτείνεται κυρίως για παιδιά ηλικίας από 3 εως 12 (δηλαδή παιδιά προσχολικής ηλικίας και παιδιά δημοτικού) είναι το Tux Paint (http://tuxpaint.org/).

Επεξεργασία βίντεο:

  • Εδώ να σημειωθεί καταρχήν ότι σε κάθε υπολογιστή με λειτουργικό σύστημα Windows υπάρχει το Windows Movie Maker, που παρέχει όλες τις βασικές δυνατότητες μοντάζ και δημιουργίας μιας ταινίας- βίντεο.
  • Αντίστοιχο ελεύθερο πρόγραμμα επεξεργασίας βίντεο (για Linux, BSD, Mac OS X και Microsoft Windows) είναι το Avidemux (http://avidemux.sourceforge.net/). Θεωρείται το πιο ολοκληρωμένο ελεύθερο λογισμικό επεξεργασίας βίντεο.
  • Για τις πολύ βασικές λειτουργίες capture και editing βίντεο υπάρχει επίσης το Virtualdub (http://www.virtualdub.org/) και πολλά ακόμη, που μπορεί να τα βρει κανείς με μια σχετική αναζήτηση στο διαδίκτυο, ανάλογα με τις απαιτήσεις του και το τι ακριβώς θέλει να κάνει.
  • Για τη δημιουργία τελικού DVD (με υποστήριξη πολλών τύπων αρχείων βίντεο και λειτουργίες δημιουργίας μενού και γραφικών) υπάρχει το DVDStyler (www.dvdstyler.org)

Επεξεργασία ήχου:

  • Το δημοφιλέστερο ίσως πρόγραμμα ανοιχτού κώδικα για γενική επεξεργασία και μετατροπές αρχείων ήχου είναι το Audacity (http://audacity.sourceforge.net/).

Players-αναπαραγωγή ήχου και βίντεο:

Ένα ζήτημα που προκύπτει κάποιες φορές είναι ότι ορισμένοι τύποι αρχείων, ειδικά βίντεο, δεν αναπαράγονται από όλους τους players (προγράμματα αναπαραγωγής). Ένα ιδιαίτερα δημοφιλές δωρεάν πρόγραμμα ανοικτού κώδικα που εγγυάται τη σωστή αναπαραγωγή σχεδόν όλων των τύπων βίντεο είναι το VLC (www.vlcmediaplayer.org).

Σημείωση: Είναι βέβαια προφανές ότι η λίστα αυτή είναι στην ουσία ένα μικρό μόνο μέρος των δωρεάν προγραμμάτων που διατίθενται στο διαδίκτυο και ότι μπορεί κανείς να αναζητήσει ανά πάσα στιγμή νεότερες εκδόσεις ή αναβαθμίσεις και περισσότερα προγράμματα και εργαλεία, ανάλογα με την εργασία που τον ενδιαφέρει. Ας σημειωθεί επίσης ότι πολλές φορές απαιτείται ο συνδυασμός χρήσης δύο ή περισσότερων εξειδικευμένων προγραμμάτων για την ολοκλήρωση μιας εργασίας (πχ. ένα εφέ βίντεο που χρειαζόμαστε μπορεί να υπάρχει σε ένα λογισμικό, αλλά μια άλλη λειτουργία που μας ενδιαφέρει, πχ. η μετατροπή ενός βίντεο σε DVD ή η επεξεργασία VOB, να απαιτεί τη χρήση ενός διαφορετικού προγράμματος).

Γενικά, τα δωρεάν προγράμματα διακρίνονται σε 2 κατηγορίες:

1. Λογισμικό που διατίθεται δωρεάν (freeware) από συγκεκριμένους παροχείς και εταιρείες με συγκεκριμένους όρους και περιορισμούς. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων δίνεται η δυνατότητα να εγκαταστήσεις και να τρέξεις το πρόγραμμα δωρεάν για οποιοδήποτε σκοπό (συχνά όμως με περιορισμένες λειτουργίες, ενώ μπορείς να αποκτήσεις ολοκληρωμένη –premium ή pro- έκδοση του προγράμματος αγοράζοντας το).

2. Ελεύθερο λογισμικό (free software) και λογισμικό ελεύθερου-ανοικτού κώδικα (open source software): οι όροι αυτοί χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν μια ολόκληρη κατηγορία προγραμμάτων των οποίων ο πηγαίος κώδικας είναι προσβάσιμος σε άτομα εκτός της εταιρίας παραγωγής και των άμεσων συνεργατών της ώστε να μπορούν να τροποποιηθούν προγραμματιστικά και να βελτιωθούν από οποιονδήποτε χρήστη γνωρίζει προγραμματισμό και προτίθεται να προσφέρει εθελοντική εργασία μέσω μιας διαδικτυακής κοινότητας (στην ουσία τα προγράμματα αυτά εξελίσσονται συνεχώς με ένα είδος ανοικτής, συλλογικής διαδικασίας, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμα κι αν κάποιος δεν ξέρει προγραμματισμό μπορεί να συμβάλλει στη βελτίωσή τους με σχόλια, παρατηρήσεις, προτείνοντας διορθώσεις ή ακόμα και να βοηθήσει στη μετάφραση τους στη γλώσσα του, να γράψει οδηγίες κλπ). Με αντίστοιχο τρόπο δημιουργήθηκε και το ελεύθερο λειτουργικό σύστημα Linux, για το οποίο και έχουν φτιαχτεί πολλά προγράμματα ελεύθερου-ανοικτού κώδικα. Τα παραπάνω προγράμματα όμως διατίθενται και για Windows και Mac.

Ορισμένες δωρεάν διαδραστικές εφαρμογές και online προγράμματα που έχω δοκιμάσει*, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο μάθημα των Εικαστικών. Δεν απαιτούν εγκατάσταση, λειτουργούν online και είναι ακόμα πιο αποτελεσματικά -και θεαματικά- σε συνδυασμό με χρήση διαδραστικού πίνακα:

SumoPaint : http://www.sumopaint.com/
Ένα εντυπωσιακό πακέτο ζωγραφικής με πολλές δυνατότητες και δωρεάν online εκδοχή. Διατίθεται και σε εμπορική έκδοση με περισσότερα στοιχεία και δυνατότητες.
__________________________
Sketchpad : http://mugtug.com/sketchpad/
Έχει όλα τα βασικά εργαλεία ζωγραφικής και δουλεύει online
__________________________
Odosketch : http://sketch.odopod.com/
Απλό, αλλά με ωραίο αποτέλεσμα, online πρόγραμμα «υδατογραφίας»
__________________________
Bomomo : http://bomomo.com/
Ένα πρόγραμμα με πιο «περίεργα» και εξεζητημένα brushes, που δημιουργούν abstract effects.
__________________________
Artpad: http://artpad.art.com/artpad/painter/ Απλό στη χρήση του, με ωραίο replay (ώστε να βλέπεις ξανά τα στάδια δημιουργίας του έργου και μάλιστα επιλέγοντας ταχύτητα!)
__________________________
Crayola : http://www.crayola.com/coloring_application/index.cfm?referrer=/index.cfm
Ένα πρόγραμμα για μικρότερα παιδιά, με ποικιλία από «κραγιόν» και «μαρκαδόρους».
__________________________
Graffiti Creator : http://graffiticreator.net/
Μια δωρεάν online εφαρμογή flash που δίνει τη δυνατότητα να σχεδιάσει κανείς, με συγκεκριμένες γραμματοσειρές και αυτοματοποιημένα εφέ, λογότυπα σε στυλ graffiti. Πολύ διασκεδαστικό και εύχρηστο για παιδιά.
__________________________
Κινέζικη ζωγραφική: http://www.cleo.net.uk/consultants_resources/gfx/chinapaint/chinapaint.swf
Ένα πρόγραμμα για ζωγραφική σε «κινέζικο στυλ», με το κατάλληλο υπόβαθρο («χαρτί»), μελάνι και τα αντίστοιχα πινέλα!
__________________________
Making patterns: http://www.museumeducation.bedford.gov.uk/bedfordbytes/nature/making_patterns.htm
Ένα εισαγωγικό πρόγραμμα για δημιουργία μοτίβων από φωτογραφημένες υφές και φυσικές μορφές.
__________________________
Συλλογή διαδραστικών εργαλείων: The Art Zone http://www.nga.gov/kids/zone/zone.htm
Μια πολύ ωραία συλλογή με διαδραστικές δραστηριότητες (still life composer, collage machine κα).
________________________________________________________
Ορισμένα πιο θεωρητικά ή παιχνίδια + δραστηριότητες σχετικά σε συγκεκριμένους καλλιτέχνες/κινήματα κλπ

·         TATE tools (interactive whiteboard materials) (αποθηκεύονται, είναι σε μορφή powerpoint και σημειώσεων): http://www.tate.org.uk/learning/schools/interactivewhiteboardmaterials13282.shtm
·         Kurt Schwitters – Collage A4 (με παιχνίδι)
·         Kandinsky (με παιχνίδι)
·         www.monet2010.com (tour)
·         Mondrian (παιχνίδι) http://www.stephen.com/mondrimat/
·        Jackson Pollock (https://wbx-files.s3.amazonaws.com/jacksonpollock_by_miltos_manetas.swf) Ένα παλιότερο έργο-εφαρμογή του Μίλτου Μανέτα: ζωγραφική σε στυλ Jackson Pollock, χωρίς όμως να λερώνεται κανείς! Κάνοντας κλικ το χρώμα αλλάζει με τυχαίο τρόπο.
__________________________
Μουσεία –Πινακοθήκες

Google Art Project : http://www.googleartproject.com/
Το Google Art Project δίνει τη δυνατότητα της εικονικής περιήγησης σε πολλές από τις μεγαλύτερες πινακοθήκες και μουσεία του κόσμου.
__________________________

Πηγές με διάφορες διαδραστικές εφαρμογές κλπ:
·         http://smartboardresources.pbworks.com/w/page/15606699/Art
·         http://www.cleo.net.uk/ (για διάφορες ηλικιακές βαθμίδες)
·         http://www.topmarks.co.uk/Interactive.aspx?cat=86
·         http://www.woodlandgrange.leics.sch.uk/iwb/art.htm
·         http://ccsabres.blogspot.com/p/interactive-music-and-art-activities.html (Interactive Music and Art Activities)
__________________________

Διαθεματικά

Βασικό λεξιλόγιο της ζωγραφικής (θεματικές δραστηριότητες) στα αγγλικά: http://www.curriculumbits.com/art-design/art-words-landscape-painting/ και http://www.curriculumbits.com/prodimages/details/art/art0014.html

*(Η λίστα αυτή αποτελεί μέρος και βασικό υλικό της παρουσίασης μου με θέμα «Ο Διαδραστικός Πίνακας και η αξιοποίησή του στο μάθημα των Εικαστικών» που πραγματοποιήθηκε στις 17 Οκτωβρίου 2011 σε συνάντηση Καθηγητών Εικαστικών μαθημάτων ΠΕ08 στο Πειραματικό Γυμνάσιο Τρίπολης, με πρωτοβουλία της Σχολικής Συμβούλου Εικαστικών Μαθημάτων Όλγας Ζιρώ. Εννοείται οτι είναι μια λίστα που εμπλουτίζεται συνεχώς!)

Πρόγραμμα Σπουδών για το “Νέο Σχολείο”: οι 2 προτάσεις για το πεδίο “Τέχνες-Πολιτισμός”
  1. Επιστημονικό Πεδίο: Τέχνες – Πολιτισμός — πρόταση α´
  2. Επιστημονικό Πεδίο: Πολιτισμός — Δραστηριότητες Τέχνης — πρόταση β´

Πηγή: http://digitalschool.minedu.gov.gr/info/newps.php

Ένα πολύ ωραίο άρθρο για μια άγνωστη πλευρά του Ντα Βίντσι!

(πηγή: lifo)

Το γιγαντιαίο μίξερ του Λεονάρντο Ντα Βίντσι

Ή τρία άλογα για να σπάσουν ένα καρύδι: βιβλίο για την κουζίνα από τον μεγάλο άντρα της Αναγέννησης

Τον φώναζαν «ο χοντρός». Όταν ήταν 17 χρονών δούλευε ως βοηθός στο εργαστήριο του Φλωρεντίνου ζωγράφου  Verrocchio. Ο πατέρας του Verrocchio ήταν ζαχαροπλάστης κι έστελνε γλυκά στο εργαστήριο. Ο μικρός Ντα Βίντσι καταβρόχθιζε τόσο γρήγορα τα γλυκά στα πακέτα που ο ζωγράφος τον τιμώρησε, αναγκάζοντάς τον να ζωγραφίσει έναν άγγελο στη γωνία ενός μέτριου πίνακα ο οποίος απεικονίζει τη βάφτιση του Χριστού. Ο πίνακας βρίσκεται στο Ουφίτσι επειδή πρόκειται για το πρώτο έργο του ντα Βίντσι.

Μετά από τρία χρόνια στο εργαστήριο ο εικοσάχρονος Λεονάρντο άρχισε να δουλεύει ως μάγειρας στην ταβέρνα «τα τρία σαλιγκάρια» η οποία βρισκόταν κοντά στη γέφυρα Ponte Vecchio. Την ημέρα ζωγράφιζε, τα βράδια έφτιαχνε πολέντα. Πολέντα ήταν ό,τι είχε να προσφέρει αυτή η ταβέρνα, μαγειρεμένη μερικές φορές με λίγο κρέας. Οι υπόλοιποι μάγειρες αδιαφορούσαν για την ποιότητα του φαγητού και όταν το 1473 μία δηλητηρίαση σκότωσε την πλειοψηφία των εργαζομένων στην ταβέρνα, ο Λεονάρντο πήρε αναγκαστική προαγωγή κι έγινε αρχιμάγειρας. Αποφάσισε να αλλάξει εντελώς το μενού κι άρχισε να σερβίρει την πολέντα σε ντελικάτους σχηματισμούς πάνω στα πιάτα. Οι πελάτες όμως προτιμούσαν την ποσότητα από την ποιότητα και δεν εκτίμησαν την προσπάθεια- ο θυμωμένος ιδιοκτήτης απέλυσε το Λεονάρντο.
Παλεύοντας να τα καταφέρει ως ζωγράφος, δούλευε παράλληλα ως μάγειρας και ως προσωπικός σεφ. «Η ζωγραφική μου και η γλυπτική μου είναι καλές όσο οποιουδήποτε άλλου καλλιτέχνη» έγραψε στον Ludovico Sforza, μελλοντικό δούκα του Μιλάνου, όταν ζήτησε δουλειά. «Είμαι πολύ καλός στα αινίγματα και στους κόμπους. Και μπορώ να φτιάξω τα καλύτερα κέικ.»
Ο Sforza δεν τον προσέλαβε ως μάγειρα, ως ζωγράφο ή γλύπτη, αλλά για να παίζει φλάουτο μετά το δείπνο. Τελικά του ανέθεσε να ανακαινίσει την κουζίνα, κάτι που ίσως μετάνιωσε, γιατί η δουλειά κράτησε όσο όλη η ζωή του Λεονάρντο και ανακάτεψε όλη τη ζωή της αυλής.
Στο βιβλίο The Kitchen Notebooks of Leonardo da Vinci φαίνονται όλες οι προσπάθειες και οι ιδέες του Λεονάρντο για την κουζίνα. Το φαγητό έπρεπε να προετοιμάζεται αποκλειστικά από μηχανές. Βέβαια κατέγραφε και συνταγές (μαρμελάδα λάχανο, σούπα με σαλιγκάρια) μαζί με σκέψεις («μηχανές που πρέπει να σχεδιάσω για την κουζίνα μου»)
Προσπαθούσε να φτιάξει μηχανές για όλες τις δουλειές της κουζίνας: το λιώσιμο σκόρδου, για το ξεπουπούλιασμα χήνας, για το τεμαχισμό χοίρου – μόνο που μερικές φορές οι μηχανές ήταν πιο περίπλοκες απ’ όσο χρειαζόταν.
Στην εικόνα βλέπετε ένα σχέδιο για ένα μίξερ με ύψος δύο αντρών. Για να λειτουργήσει απαιτείται ένας άνθρωπος ο οποίος κινδυνεύει να ανακατευτεί μαζί με τη σάλτσα ενώ μία άλλη μηχανή απαιτούσε τη δύναμη τριών αλόγων προκειμένου να σπάσει ένα καρύδι.
Όμως, το πιο αξεπέραστο κομμάτι του βιβλίου είναι οι σκέψεις του Λεονάρντο γύρω από τους καλούς τρόπους στο τραπέζι, δείχνοντας ότι η εποχή του ήταν πιο κοντά στο Μεσαίωνα παρά στην Αναγέννηση:
  • Δεν επιτρέπεται να καθόμαστε πάνω στο τραπέζι όταν τρώμε
  • Δεν επιτρέπεται να βάζουμε τις μισομασημένες μπουκιές μας στο πιάτο του διπλανού μας, αν δεν τον έχουμε ρωτήσει πρώτα.
  • Δεν επιτρέπεται να σκουπίζουμε το μαχαίρι μας στα ρούχα του διπλανού μας.
  • Ούτε να χαράζουμε το τραπέζι με το μαχαίρι.
  • Ο οικοδεσπότης δεν πρέπει να αφήνει ελεύθερα τα πουλιά στο δείπνο, ούτε τα φίδια.
  • Και όποιος θέλει να κάνει εμετό πρέπει να φεύγει από το τραπέζι.
  • Το ίδιο ισχύει και για όποιον θέλει να ουρήσει.

(από το Roundtable)

Ένα πολύ ωραίο και κατατοπιστικό διαδραστικό site για το έργο του Claude Monet (Κλοντ Μονέ), το οποίο φτιάχτηκε για την έκθεση “Claude Monet (1840-1926)” που παρουσιάστηκε πριν από μερικούς μήνες στο Grand Palais, στο Παρίσι. Όταν φορτώσει η αρχική σελίδα, μπορείτε να διαλέξετε το Journey για να κάνετε ένα παιχνιδιάρικο ονειρικό ταξίδι μέσα από γνωστά έργα του Μονέ ή το Gallery για μια πιο ολοκληρωμένη παρουσίαση των έργων της έκθεσης σε ένα ιστορικό timeline. Θα σας πρότεινα να δοκιμάσετε και τα δυο!

Κλικ εδώ: www.monet2010.com

The Ice Book (HD) from Davy and Kristin McGuire on Vimeo.

Οι Davy & Kristin McGuire έφτιαξαν ένα δικό τους “θέατρο σκιών” κατά τη διάρκεια ενός residency. Το βίντεο μας δείχνει πώς ένα pop-up βιβλίο μετατρέπεται σε σκηνικό μιας οπτικο-ακουστικής αφήγησης που συνδυάζει βίντεο, επεξεργασία εικόνας, θέατρο, χορό, υποκριτική και animation.

περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα των καλλιτεχνών: theicebook.com

Αναμιγνύοντας χρώματα!

17 Φεβρουαρίου, 2011

Ένα πολύ όμορφο βίντεο για το πώς να παίζει κανείς με τα χρώματα! Ο καλλιτέχνης ονομάζεται Holton Rower και έχει βρει τον δικό του τρόπο να δημιουργεί, παίζοντας και αφήνοντας ένα μέρος της δημιουργίας στην τύχη…

Directing, Cinematography, Editing – Dave Kaufman

Paintings – Holton Rower

just a little mix and match.

Δημιουργώ κάθε μέρα!

17 Φεβρουαρίου, 2011

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ

The Art Project: κάθε μέρα και ένα έργο απο τους μαθητές και τις μαθήτριες των Γυμνασίων Δυτ.Ελλάδας, Ηλείας, Αιτ/νίας, Ζακύνθου, Κεφαλλονιάς, Λευκάδας, Ρόδου, Αττικής, Πελοποννήσου και Δωδεκανήσου

Τα art projects τόσο του ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ όσο και του ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ προχωράνε με καταπληκτική επιτυχία. Ηδη η επισκεψιμότητά τους έχει ξεπεράσει κάθε προσδοκία. Επισκεφθείτε τα!

Φυσικά συμμετέχουμε με τα παιδιά από το Πειραματικό Γυμνάσιο Τρίπολης!

Βαγγέλης Αδαμόπουλος, Α1
Χρυσαυγή Γιαννακούλια, Γ1

Βαρβάρα Δημάκη, Β1

Γλυκερία Παπαδημητρίου, Γ3

Βασιλική Παπαδοπούλου, Γ3
Κωνσταντίνος Σταθούλης, Γ3
Συμπληρώνοντας πορτραίτα Φαγιούμ, από τα παιδιά του Β1
———–
Για όσους μαθαίνουν τώρα για το project διαβάστε μια αναλυτική περιγραφή εδώ http://tehnikaiekpaideusi.blogspot.com/2011/01/art-project.html

Back to the future!

17 Φεβρουαρίου, 2011

Μια ενδιαφέρουσα σειρά φωτογραφιών της  Irina Werning: οι ίδιοι άνθρωποι φωτογραφημένοι στο παρελθόν και πρόσφατα, με διαφορά ηλικίας, στα ίδια μέρη, με τα ίδια (περίπου!) ρούχα, με ίδιο καδράρισμα κλπ. Πολύ ενδιαφέρον το αποτέλεσμα!

http://irinawerning.com/back-to-the-fut/back-to-the-future/

Ένα-δυο παραδείγματα:

LUCIA IN 1956 & 2010, Buenos Aires
: LUCIA IN 1956 & 2010, Buenos Aires


BENN AND DAN IN 1979 & 2010, London

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων