Ασφάλεια στο Internet

18 Οκτώβριος 2009

Θα μπορούσαμε να μιλάμε ώρες για το συγκεκριμένο θέμα. Τα δύο video που ακολουθούν τα λένε όλα σε λίγα λεπτά. Μπορούμε να τα δούμε με τους μαθητές μας και να τα σχολιάσουμε…

Home

18 Ιούνιος 2009

Το ντοκιμαντέρ «Home» του Yann Arthus-Bertrand έκανε πρεμιέρα σε όλο τον κόσμο την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, όπως έχει οριστεί η 5η Ιουνίου. Μάλιστα, προβλήθηκε ταυτόχρονα στον κινηματογράφο, στην τηλεόραση αλλά και σε dvd. Είναι μια πάρα πολύ καλή ταινία που προσπαθεί (και πιστεύω το καταφέρνει) να ευαισθητοποιήσει για την διάσωση του “σπιτιού μας”, την Γη. Πιστεύω ότι θα ήταν πολύ καλό να  προβληθεί και στα σχολεία. Δείτε το τρέϊλερ….

Μπορείτε ακόμη να δείτε την ταινία και στον υπολογιστή σας, κάνοντας “κλικ” ΕΔΩ (χωρίς ελληνικούς υπότιτλους)

(μπορείτε να πατήσετε το βελάκι που δείχνει προς τα πάνω και βρισκεται στη γωνία κάτω αριστερα, να επιλέξετε CC και από έκει Translate και έπειτα English>>Greek, θα έχετε μέτρια μετάφραση των υποτίτλων που θα την δείτε αν βάλετε την ταινία να παίζει σε πλήρη οθόνη)

Μια ιδέα από Linux…

13 Ιούνιος 2009

Τα λόγια είναι περιττά…   

Εισαγωγικές εκτός Λυκείου

12 Ιούνιος 2009

Τον Σεπτέμβριο οι προτάσεις της Επιτροπής Μπαμπινιώτη για Λύκειο και Εξεταστικό

 

contentsegment_11452112w800_h_r0_p0_s1_v1jpg.jpg

Με στόχο «να φύγει το άγχος από το σχολείο», η Επιτροπή Μπαμπινιώτη (όπως έχει γίνει γνωστό το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης) πλησιάζει σιγά σιγά στο στάδιο της σύνταξης ολοκληρωμένης πρότασης για το νέο Λύκειο και το εξεταστικό σύστημα.

 

Σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», οι προτάσεις αυτές που έχουν κερδίσει τη συναίνεση των περισσοτέρων εκ των συμμετεχόντων, αλλά και των εκπροσώπων των τριών κομμάτων (Ν.Δ., ΠΑΣΟΚ, ΛΑΟΣ) που μετέχουν στον διάλογο για την Παιδεία, θα εξειδικευθούν μετά τις Εξετάσεις αλλά θα δοθούν στη δημοσιότητα τον Σεπτέμβριο. Μάλιστα δεν θα ισχύσουν αμέσως, ίσως ύστερα από 2-3 χρόνια.

 

Όπως προκύπτει από την κωδικοποίηση των προτάσεων, οι κατευθύνσεις για το νέο Λύκειο θα έχουν να κάνουν με λιγότερη ύλη, περισσότερα μαθήματα Επιλογής, ζώνες πολιτισμού, διεύρυνση του καθημερινού ωραρίου αλλά μείωση των διδακτικών εβδομάδων, Επαγγελματικό Λύκειο που θα παρέχει πιστοποίηση για πρόσβαση στην αγορά εργασίας, κ.ά.

 

Όσον αφορά το Εξεταστικό, βέβαιο είναι πως οι εξετάσεις εισαγωγής θα γίνονται εκτός Λυκείου. Πιθανότατα το νέο σύστημα θα επιτρέπει ελεύθερη εισαγωγή στις Σχολές χαμηλής ζήτησης, περιφερειακά τεστ στις μικρές τάξεις και δημιουργία διαρκούς εξεταστικού κέντρου όπου, μετά την αποφοίτηση, οι υποψήφιοι για τα ΑΕΙ θα μπορούν να εξετάζονται 3-4 φορές τον χρόνο.

 

(Πηγή: Τα Νέα, www.tanea.gr, Πέμπτη 11 Ιουνίου 2009, Ρεπορτάζ: Νίκος Μάστορας)

Διώκεται επειδή ενσωμάτωσε τα παιδιά των μεταναστών στη ζωή του σχολείου

10 Ιούνιος 2009

contentsegment_11434066w800_h_r0_p0_s1_v1jpg.jpg 

Απίστευτο κι όμως αληθινό! Την Τρίτη 16 Ιουνίου 2009 στο Α΄ Μονομελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών δικάζεται μια φωτεινή δασκάλα, η Στέλλα Πρωτονοταρίου, πρώην διευθύντρια του 132ου Δημ. Σχολείου, για δράσεις του σχολείου που είχε συναποφασίσει με τον σύλλογο διδασκόντων και που σύμφωνα με τον Συνήγορο του Πολίτη είχαν ως αποτέλεσμα «την πραγμάτωση σε σημαντικό βαθμό μιας ατμόσφαιρας αλληλοσεβασμού και συνεργασίας ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας, το οποίο αποτελεί ζητούμενο στο πλαίσιο λειτουργίας των σχολικών μονάδων και της επιδίωξης του παιδαγωγικού ιδεώδους». 

 

Το 132ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών στεγάζεται στο σχολικό συγκρότημα της Γκράβας. Περισσότερο από το 75% των μαθητών του είναι αλλόγλωσσοι, προερχόμενοι από διαφορετικές εθνότητες. Λίγα χρόνια πριν, η μαθητική διαρροή κινούνταν σε υψηλά επίπεδα, ενώ φαινόμενα ρατσισμού και ξενοφοβίας ήταν συχνά. Η διευθύντρια του σχολείου, Στέλλα Πρωτονοταρίου και ο σύλλογος διδασκόντων αντιμετώπισαν συλλογικά το πρόβλημα, προχωρώντας σε μια σειρά παιδαγωγικών παρεμβάσεων, με στόχο την αντιστροφή της κατάστασης. Στα πλαίσια αυτά διοργάνωσαν μαθήματα ελληνικής γλώσσας σε μετανάστες γονείς και μαθήματα μητρικής γλώσσας σε αλλοδαπούς μαθητές (αλβανικής και αραβικής καταγωγής), εξέδιδαν τις ανακοινώσεις του σχολείου σε τρεις γλώσσες (ελληνικά, αλβανικά και αγγλικά) και ανέλαβαν πλήθος άλλων πρωτοβουλιών με σκοπό πάντα την εξυπηρέτηση των μορφωτικών αναγκών των μαθητών τους. Πολύ σύντομα εξαιτίας των παρεμβάσεων αυτών, η μαθητική διαρροή σχεδόν μηδενίστηκε, τα κρούσματα βίας εξαφανίστηκαν, οι μαθητές βελτίωσαν τις επιδόσεις τους και οι Έλληνες και οι μετανάστες γονείς ξεπέρασαν τις αναστολές και τις φοβίες τους και συμμετείχαν ενεργά στη ζωή του σχολείου. 

 

Σύμφωνα όμως με το ΥΠΕΠΘ, η ικανοποίηση των μορφωτικών αναγκών των μαθητών δεν αποτελεί πρωταρχικό κριτήριο για τη στάση του απέναντι στις πρωτοβουλίες των εκπαιδευτικών, γι΄ αυτό την προηγούμενη σχολική χρονιά η Στέλλα Πρωτονοταρίου απομακρύνθηκε από το 132ο Δημοτικό Σχολείο. Η νέα διοίκηση επέβαλε τη διακοπή όλων των προαναφερθεισών παιδαγωγικών παρεμβάσεων, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις από τους δασκάλους και τους γονείς, καθώς και από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, συνδικαλιστικούς, πολιτικούς φορείς και πανεπιστημιακούς. 

 

Η δίωξη 

 

Σήμερα, έναν και πλέον χρόνο μετά την απομάκρυνσή της από το 132ο Δημοτικό Σχολείο, η Στέλλα Πρωτονοταρίου διώκεται ποινικά, με μοναδικό μάρτυρα κατηγορίας τον τωρινό διευθυντή του σχολείου κ. Γιουτλάκη, επειδή παραχώρησε σχολικές αίθουσες για την πραγματοποίηση μαθημάτων μητρικής γλώσσας σε αλλόγλωσσους μαθητές το διάστημα 2005- 2007, εκτός διδακτικού ωραρίου. Την ίδια στιγμή που οι σχολικοί χώροι παραχωρούνται από τον Δήμο Αθηναίων για κάθε λογής δραστηριότητες (κοπή πίτας, ενοριακές ανάγκες εκκλησιών, αθλητικούς συλλόγους κ.ά.). Για συνδρομή στο ίδιο «έγκλημα» διώκεται και η δασκάλα που δίδασκε στα προγράμματα αυτά. 

 

Η «ΑΝΤΑΜΟΙΒΗ»

Η νέα διοίκηση διέκοψε τα προγράμματα και διώκει τη διευθύντρια για την παραχώρηση των αιθουσών

 

Στο πλευρό της οι εκπαιδευτικοί 

 

 

Η ΣΤΕΛΛΑ Πρωτονοταρίου δεν είναι μόνη της. Τη στηρίζουν οι εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες και δεκάδες διδασκαλικοί Σύλλογοι και Ενώσεις Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης που απαιτούν την παύση κάθε δίωξης εναντίον της, καθώς πιστεύουν ότι «η επίθεση που γίνεται στη συγκεκριμένη δασκάλα είναι επίθεση απέναντι σε κάθε σύλλογο διδασκόντων και κάθε εκπαιδευτικό που με τις παιδαγωγικές του πρωτοβουλίες ξεπερνάει την κρατική παιδαγωγική και παλεύει για την ικανοποίηση των μορφωτικών αναγκών όλων των μαθητών, ανεξάρτητα από την κοινωνική ή εθνική τους προέλευση». 

 

(Πηγή: Τα Νέα, www.tanea.gr, Τρίτη 9 Ιουνίου 2009, του Χρήστου Κάτσικα) 

 

Στιγμιότυπα από της εκδηλώσεις του 1ου και του 2ου Γυμνασίου Κω

31 Μάιος 2009

Πατήστε εδώ για να δείτε στιγμιότυπα από της εκδηλώσεις του 1ου και του 2ου Γυμνασίου Κω

Το μέλλον ανήκει στα “green boys”

30 Μάιος 2009

solar_panel.jpg

 «Όταν πέρασα στο Τμήμα Μηχανολογίας της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών στο ΤΕΙ Καβάλας, πριν από τέσσερα χρόνια, η έννοια της πράσινης ενέργειας σε συνδυασμό με την προοπτική της απασχόλησης μού ήταν παντελώς άγνωστη. Τώρα είναι η δουλειά μου».  O ηλικίας 21 ετών Χρυσόστομος Μπούρας από την Καβάλα μιλά στα Νέα (28.05.2009) και αναφέρει ότι πριν καν ολοκληρώσει τις σπουδές του ασχολείται ήδη με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων, ενώ ο συνομήλικος συνέταιρός του Μιχάλης Γεωργόπουλος, απόφοιτος του ίδιου τμήματος, ασχολείται με τη γεωθερμία και την εγκατάσταση γεωθερμικών συστημάτων παραγωγής ενέργειας σε σπίτια και επαγγελματικές μονάδες. Και οι δύο όταν περνούσαν το κατώφλι της Σχολής τους δεν γνώριζαν τις δυνατότητες αποκατάστασης στον τομέα της πράσινης ανάπτυξης. 

«Αν και τα τελευταία χρόνια αρκετοί νέοι έχουν αρχίσει να ενδιαφέρονται για σπουδές σε θέματα περιβάλλοντος και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ακόμη φαίνεται ότι δεν υπάρχει η κατάλληλη πληροφόρηση για τη σύνδεση αυτών των σπουδών με την αγορά εργασίας», λέει ο Χρήστος Κάτσικας, εκπαιδευτικός- ερευνητής σε θέματα εκπαίδευσης και προσθέτει: «Παράλληλα, η ενημέρωση των υποψηφίων για τις σπουδές περιβάλλοντος, για τα υπάρχοντα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα, είναι και αυτή ελλιπής, με αποτέλεσμα τα τμήματα αυτά να επιλέγονται ακόμη από μικρό αριθμό υποψηφίων». 

Ωστόσο, οι Σχολές με αντικείμενο σπουδών το περιβάλλον αυξάνονται. Όπως λέει ο κ. Κάτσικας, «αρκετά είναι τα Τμήματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης που παρέχουν προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές σε θέματα περιβάλλοντος και πράσινης ενέργειας (ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως ανεμογεννήτριες, φωτοβολταϊκά, οργανικά απόβλητα) και στοχεύουν αφενός στη μελέτη περιβαλλοντικών προβλημάτων με έμφαση σε ζητήματα που σχετίζονται με ενεργειακές εφαρμογές και αφετέρου σε θέματα που αφορούν την ορθολογικότερη χρήση ενέργειας με την παράλληλη μελέτη εναλλακτικών, μορφών ενέργειας». 

Πάντως, η περίπτωση του κ. Μπούρα επιβεβαιώνει τη διαπίστωση του κ. Κάτσικα ότι, παρά το άλμα στις πράσινες σπουδές, η ενημέρωση των υποψηφίων για τα υπάρχοντα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα είναι ελλιπής. «Εκτός από τη Σχολή μου, χρειάστηκε η βοήθεια του πατέρα μου που είναι μηχανολόγος και μου έδειξε τον δρόμο για να ασχοληθώ με τον συγκεκριμένο τομέα. Το επόμενο βήμα ήταν να επισκεφθώ μια έκθεση για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στην Κομοτηνή, πριν από δύο χρόνια», λέει ο κ. Μπούρας. «Με έκαναν να σκεφθώ το απλό: περισσότερες από 300 ημέρες τον χρόνο οι ακτίνες του ήλιου ζεσταίνουν τη χώρα. Αυτές οι δεσμίδες φωτός, αν γίνουν ηλεκτρική ενέργεια, τότε μπορούν να δώσουν 4.500 κιλοβατώρες ανά τετραγωνικό μέτρο. Στη Σχολή μάθαμε τη φράση “Άνθρωπος και πλανήτης, κέρδος και για τους δύο” και αυτό έγινε οδηγός μου», καταλήγει. 

Στροφή στις πράσινες σπουδές διαπιστώνει και ο Μιχάλης Γεωργόπουλος και εξηγεί πως εκτός από τις επαγγελματικές προοπτικές, σημαντικό ρόλο παίζει το γεγονός ότι συμβαδίζουν με την προστασία του περιβάλλοντος.  «Η πράσινη ενέργεια βοηθάει και στην αποκέντρωση», λέει χαμογελώντας ο Μιχάλης Γεωργόπουλος, εξηγώντας πως τα περισσότερα πάρκα γίνονται εκτός των μεγάλων πόλεων. «Πριν από τέσσερα χρόνια δεν ήξερα ότι θα μπορούσα να ασχοληθώ με τον κλάδο, αλλά “τσίμπησα” όταν άκουσα τι σημαίνει πράσινη ενέργεια και βρήκα πολύ ενδιαφέρον το γεγονός ότι θα μπορώ να έχω μια καλή δουλειά με ποιότητα ζωής, περισσότερη οικονομία και καθαρότερο περιβάλλον».

Στη χώρα μας τα βήματα που γίνονται στον συγκεκριμένο κλάδο είναι αργά αλλά σταθερά λέει η Ελένη Αποστολίδου, καθηγήτρια στο ΤΕΙ Καβάλας με ειδίκευση στα φωτοβολταϊκά συστήματα. «Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι πολλά Τμήματα έχουν εντάξει τον ενεργειακό τομέα στην εκπαίδευσή τους. Μόνο από το δικό μας Τμήμα αποφοιτούν κάθε χρόνο 50 φοιτητές, οι οποίοι απασχολούνται σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην πράσινη ενέργεια». 

(Πηγή: www.e-paideia.net )

Το καλύτερο μάθημα… την τελευταία μέρα

17 Μάιος 2009

Μετά από την περιπετειώδη φετινή σχολική χρονιά, με τα Δεκεμβριανά (όπως ονομάστηκαν), με το μακελειό στον ΟΑΕΔ από τον μαθητή που άκουγε Heavy Metal, με διάλογο για την Παιδεία, με πολλές συζητήσεις επί συζητήσεων, από ειδικούς και μη, για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στην Παιδεία , συζητήσεις για κατάργηση του ασύλου στα Πανεπιστήμια και τόσα άλλα, οι μαθητές μας (2ου Γυμνάσιο Κω, άλλα και του 1ου Γυμνασίου Κω) μας έβαλαν τα γυαλιά διοργανώνοντας υπέροχες εκδηλώσεις την τελευταία μέρα της σχολικής χρονιάς (με την βοήθεια κάποιων «ηρωικών» εκπαιδευτικών), διδάσκοντας μας πολιτισμό, μουσική, θέατρο, αρχαία ιστορία, πληροφορική, έκθεση, χορό, ζωγραφική, την περιβόητη διαθεματικότητα, αγάπη, συνεργασία, συνέπεια, υπευθυνότητα.
Συγκεκριμένα στο σχολείο μας οι μαθητές της Γ΄ τάξης οργάνωσαν μια καταπληκτική γιορτή, διάβασαν ένα υπέροχο κείμενο που αναφερόταν στην ζωή τους στο σχολείο και στους καθηγητές τους (ήταν πολύ επιεικείς), στο σκηνικό είχαν ζωγραφίσει ένα γκράφιτι αφού είχαν ψάξει στο Internet για να δουν κάποια σχέδια, με το Power Point μας έδειξαν εικόνες από την ζωή τους στο σχολείο, μοίρασαν λουλούδια, χόρεψαν, και τέλος «τα έσπασαν» (για όσους δεν ξέρουν είναι αργκό που σημαίνει ότι τα έδωσαν όλα, έγινε χαμός) με ένα μουσικό συγκρότημα από το σχολείο και περάσαμε όλοι πολύ καλά.
Το 1ο Γυμνάσιο παρουσίασε μια υπέροχη θεατρική παράσταση στον Δημοτικό Κινηματογράφο με τίτλο «ΚωμΟδύσσεια» ο κινηματογράφος ήταν γεμάτος, το γέλιο άφθονο όπως και το διαρκές χειροκρότημα που ακολούθησε στο τέλος της παράστασης. Παιδία που μπορεί να μην είχαν πάει ποτέ σε θέατρο, ή μπορεί να μην ήξεραν πολλά για την Οδύσσεια και τον Όμηρο, έπαιξαν ή παρακολούθησαν αυτή τη παράσταση με ενθουσιασμό.
Τα δύο αυτά σχολεία «συγκατοικούν» στο ίδιο κτίριο, μας χωρίζουν πολλά (κυρίως κτιριακά προβλήματα) αλλά και άλλα τόσα μας ενώνουν, και αυτές οι εκδηλώσεις μας ένωσαν, πολλοί μαθητές και καθηγητές από το 2ο Γυμνάσιο παρακολούθησαν την παράσταση του 1ου Γυμνασίου και πολλοί μαθητές του 1ου Γυμνασίου βρέθηκαν στην εκδήλωση του 2ου .
Και στις δύο εκδηλώσεις συμμετείχαν μαθητές που σε λίγες μέρες θα συζητάμε γι’ αυτούς για το αν θα τους «αφήσουμε» ή θα τους «περάσουμε». Αυτά τα παιδιά έδειξαν ένα άλλο πρόσωπο με τις ικανότητες, με την συνέπεια, την υπευθυνότητα και τον ζήλο που επέδειξαν. Και το πιο σημαντικό είναι ότι όλα τα παιδιά το κατευχαριστήθηκαν.
Μήπως τα παιδιά μας δείχνουν τον δρόμο; Μήπως τελικά αυτό είναι το σχολείο που θέλουμε;

ΜΠΡΑΒΟ!!!!

(Σε λίγες μέρες θα ανεβάσω συνδέσμους με υλικό από τις δύο εκδηλώσεις)

Μαθητές: Τι σχολείο θέλουμε – Οχι στις κάμερες και στους κανόνες

2 Μάιος 2009

Τη δική τους νεανική και ριζοσπαστική απάντηση στο σημερινό γκρίζο σχολείο του αυταρχισμού και της απουσίας συνεννόησης δίνουν οι μαθητές. Επιζητούν ένα σχολείο δημοκρατικό, ανοικτό στην κοινωνία, χωρίς διακρίσεις και αναξιοπρεπείς συμπεριφορές. Επιθυμούν επίλυση των σχολικών διαφορών και παραπτωμάτων με διαδικασίες πειθούς και αναλογική τιμωρία των υπευθύνων, αντί της μονόπλευρης επιβολής ποινών. Λένε όχι στις κάμερες μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας και στους προαύλιους χώρους, ζητούν σεβασμό στις ιδιαιτερότητές τους και δικαίωμα προαιρετικής συμμετοχής στις παρελάσεις και σε άλλες εξωσχολικές εκδηλώσεις.

 

contentsegment_10509320w438_h0_r0_p0_s0_v0jpg.jpg 

Οι μαθητές δεν συμμετέχουν βέβαια στον εθνικό διάλογο για την Παιδεία, όπου προετοιμάζεται, χωρίς αυτούς, το δικό τους μέλλον. Είχαν όμως την ευκαιρία να εκφράσουν τις απόψεις τους σε συναντήσεις με τον Συνήγορο του παιδιού. Σε μία από τις συναντήσεις αυτές, στη Θεσσαλονίκη, τον περασμένο μήνα, 130 μαθητές από 60 γυμνάσια και λύκεια του νομού κατέθεσαν με τόλμη τις απόψεις τους για ένα σχολείο διαφορετικό: Με περισσότερο χρώμα, ανοχή και δημιουργικότητα. Ιδού οι πιο ενδιαφέρουσες απόψεις, όπως τις συνόψισαν οι εκπρόσωποι του Συνηγόρου, συνθέτοντας ορισμένες φορές και τις διαφορετικές θέσεις που ακούστηκαν:

1. Κάθε σχολείο πρέπει να έχει τον δικό του κανονισμό λειτουργίας, κάτι σαν «τοπικό Σύνταγμα». Η σύνταξή του γίνεται έπειτα από διάλογο. Θα περιλαμβάνει υποχρεώσεις, αλλά και δικαιώματα των μαθητών. Θα λειτουργεί περισσότερο προληπτικά, εισάγοντας στο σχολείο τις αρχές της δημοκρατίας, του αλληλοσεβασμού, της επικοινωνίας, της ισότητας, της συμμετοχής, της ανεκτικότητας και της αλληλεγγύης. Θα πρέπει να προωθεί την ισότιμη ενσωμάτωση των αλλοδαπών μαθητών και την αποφυγή των διακρίσεων.

2. Το περιεχόμενο του κανονισμού συζητείται σε όλες τις τάξεις στην αρχή της χρονιάς. Σε περίπτωση διαφωνίας με τους καθηγητές, να γίνεται ανοικτός διάλογος και να υπάρχει αμοιβαία συναίνεση. Ο κανονισμός κάθε χρόνο θα αναθεωρείται με βάση τις αλλαγές αναγκών και αντιλήψεων στην κοινωνία και τις ιδιαιτερότητες του σχολείου.

3. Οι μαθητές ζητούν καθαρούς κανόνες στα σχολεία. Δεν έχουν αντίρρηση για την αυστηρότητα, αρκεί να πηγάζει και να νομιμοποιείται από δημοκρατικές διαδικασίες. Οι μαθητές αντιδρούν στην αυταρχικότητα και στην επιβολή ποινής χωρίς διάλογο και προηγούμενη ενημέρωση.

4. Να απαγορεύεται αυστηρά η χρήση κινητών τηλεφώνων την ώρα του μαθήματος απ’ όλους. Να μην παρακρατείται όμως το κινητό του παραβάτη από το σχολείο, αλλά να επιβάλλεται η προβλεπόμενη κύρωση και το κινητό να παραδίδεται στον μαθητή ή στον κηδεμόνα του.

5. Το κάπνισμα να μην επιτρέπεται σε δημόσιους χώρους του σχολείου ούτε σε μαθητές ούτε σε εκπαιδευτικούς. Μεγαλύτεροι σε ηλικία μαθητές υποστήριξαν ότι πρέπει να επιτραπεί το κάπνισμα σε επιλεγμένους προαύλιους χώρους, εφόσον υπάρχει η σύμφωνη γνώμη των γονέων τους. Χρειάζεται επομένως εκτεταμένη συζήτηση και δέσμευση όλων των μερών για την τήρηση των αποφάσεων που λαμβάνονται.

6. Οι καθηγητές να είναι συνεπείς στην τήρηση των κανόνων, δίνοντας πρώτοι το παράδειγμα. Εκπαιδευτικοί που καπνίζουν στους διαδρόμους και απαντούν στο κινητό τους μέσα στην τάξη, χωρίς προηγούμενη ενημέρωση των μαθητών για τον λόγο που επιβάλλει παρέκκλιση από τον κανόνα, δεν βοηθούν στον αλληλοσεβασμό.

7. Κάμερες δεν πρέπει να τοποθετούνται στα προαύλια και στους εσωτερικούς χώρους του σχολείου. Αν αυτό κρίνεται απαραίτητο για λόγους ασφάλειας, π.χ. αποτροπή κλοπών ή βανδαλισμών, να εξασφαλισθεί ότι δεν θα λειτουργούν τις ώρες του σχολείου.

8. Η συμμετοχή των μαθητών σε παρελάσεις και στις δραστηριότητες του σχολείου εκτός προγράμματος να είναι προαιρετική. Τα θέματα της πρωινής προσευχής και του εκκλησιασμού πρέπει να συζητιούνται με σεβασμό στις θρησκευτικές ανάγκες και τις πεποιθήσεις των μαθητών. Με δεδομένο το δικαίωμα κάθε ανηλίκου να έχει τις δικές του θρησκευτικές πεποιθήσεις και να επιλέγει σε ποιες λατρευτικές εκδηλώσεις θα συμμετέχει, η υποχρεωτικότητα ή μη της προσευχής και του εκκλησιασμού να αποφασίζεται με προσοχή και ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες του σχολικού πληθυσμού.

9. Η εμφάνιση των μαθητών να αντιμετωπίζεται με ιδιαίτερο σεβασμό στην ιδιαιτερότητά τους και με παιδαγωγική ευαισθησία. Να αποφεύγονται δημόσια επικριτικά σχόλια. Σε περίπτωση που εκτιμάται από τους εκπαιδευτικούς ότι μαθητής παρεκκλίνει από τους κανόνες ευπρέπειας, να γίνεται σύσταση και συζήτηση με τους εκπροσώπους των μαθητών. Επειδή δεν υπάρχουν αντικειμενικά κριτήρια για την ευπρέπεια και την κοσμιότητα, απαιτείται διαρκής διάλογος.

10. Ο στιγματισμός των μαθητών εκ μέρους των καθηγητών, είτε για λόγους συμπεριφοράς είτε για λόγους απόδοσης (καλοί-κακοί μαθητές), δεν διευκολύνει το κλίμα συνεργασίας στο σχολείο.

11. Οι ποινές που θα επιβάλλονται στους μαθητές να είναι ανάλογες των πράξεων και της εν γένει συμπεριφοράς τους. Να προβλεφθούν και άλλες «ποινές», όπως η αποκατάσταση της ζημιάς από τους ίδιους τους μαθητές σε περίπτωση φθοράς και η προσφορά κοινωφελούς εργασίας στο σχολείο.

12. Η επιβολή ποινών να μη συνδυάζεται με την προσβολή της αξιοπρέπειας και τη δημόσια διαπόμπευση των μαθητών. Οι κυρώσεις να μη χρησιμοποιούνται ως απειλές ή μέσα εκφοβισμού, αλλά ως συμφωνημένες συνέπειες μέσω του κανονισμού του σχολείου. Να μην επιβάλλεται ως ποινή η μείωση της βαθμολογίας εξαιτίας πειθαρχικών παραπτωμάτων. Η ωριαία αποβολή να μη γίνεται καταχρηστικά και να έχει εκπαιδευτική χρησιμότητα (π.χ. ένταξη σε άλλη διαδικασία).

13. Η διακίνηση ιδεών και εντύπων που δεν έχουν προσβλητικό ή ρατσιστικό περιεχόμενο να είναι ελεύθερη. Να ενισχυθούν οι καλλιτεχνικές δραστηριότητες, οι σχολικές εφημερίδες, οι ηλεκτρονικές σελίδες των σχολείων. Τα σχολικά κτήρια να αποκτήσουν περισσότερο χρώμα, να δοθεί η δυνατότητα φύλαξης στις τάξεις των προσωπικών ειδών των μαθητών (π.χ. βιβλία, ρούχα). Να δημιουργηθούν βιβλιοθήκες σε κάθε σχολείο.

14. Οι μαθητές να συμμετέχουν στον σχεδιασμό και στην επιλογή των σχολικών εκδρομών. Θέλουν επίσης να έχουν λόγο στη λήψη των αποφάσεων και να μπορούν να αξιολογούν τόσο τα βιβλία όσο και το έργο των καθηγητών τους. Να καθιερωθούν τακτικές ώρες διαλόγου και επικοινωνίας για θέματα που απασχολούν τους μαθητές.

15. Να αναβαθμιστεί ο ρόλος των μαθητικών συμβουλίων. Οι διευθυντές των σχολείων να συνομιλούν τακτικά με τα 15μελή συμβούλια και τα 5μελή συμβούλια των τάξεων, για να ακούν τις απόψεις των μαθητών. Στα 15μελή να εκπροσωπούνται οι μαθητές όλων των τάξεων (π.χ. με ποσόστωση). *

Δείτε προηγούμενη καταχώριση για το ίδιο θέμα… 

(Πηγή: Ελευθεροτυπία, του Χρήστου Ζέρβα, www.enet.gr)  

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση