Πειραματικός ιστότοπος Blogs.sch.gr

Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων (βραβευμένο ντοκιμαντέρ)


Πόσους αιώνες εφαρμοσμένης επιστήμης (αστρονομία, μαθηματικά) & τεχνολογίας  κουβαλάει άραγε πίσω του αυτός  ο μηχανισμός, ο οποίος αν δεν βρισκόταν τυχαία, ακόμη και ο πιο καλοπροαίρετος ορθολογιστής επιστήμονας, όχι μόνο δεν θα πίστευε στην ύπαρξη του, άλλα θα τον κατέτασσε στην σφαίρα … του μύθου και της αχαλίνωτης φαντασίας! Διότι  εκεί εντάσσεται ότι δεν μπορεί να κατανοηθεί ή δεν συνάδει με τις «αδιαμφισβήτητες» – σχεδόν εμμονικές απόψεις – ορισμένων εξ’ αυτών που διατείνονται ότι υπηρετούν την έρευνα & την αλήθεια. Ευτυχώς όμως υπάρχουν και επιστήμονες χωρίς τα προαναφερθέντα σύνδρομα, όπως ο Μάικλ Εντμούντ καθηγητής του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ στην Μεγάλη Βρετανία όπου συμμετείχε στην έρευνα του μηχανισμού και δήλωσε:  Εάν και στην έρευνα μας από πλευράς εξοπλισμού χρησιμοποιήσαμε την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, η τελειότητα του μηχανισμού μας κάνει να ντρεπόμαστε … ” .   Μια ιστορική και επιστημονική έρευνα που περιγράφει την εκπληκτική ιστορία του πώς οι αρχαίοι Έλληνες έφτιαξαν έναν υπολογιστή πριν από 2.000 χρόνια !!! Διαβάστε όλο το άρθρο »

Σύντομη Βιογραφία Αρχιμήδη


Το παλίμψηστο του Αρχιμήδη


Με τον όρο παλίμψηστο περιγράφονται αρχαίοι πάπυροι και περγαμηνές που επαναχρησιμοποιούνταν για γράψιμο, αφού πρώτα με τη βοήθεια χημικών ουσιών (κιτρικό οξύ κλπ.) ή άλλων μεθόδων (τριβή κλπ.) καθαριζόταν η προηγούμενη στρώση γραφής. Σήμερα, με τις μοντέρνες επιστημονικές μεθόδους (ακτίνων Χ, κ.ά.) οι επιστήμονες είναι σε θέση να επανεμφανίσουν τα σβησμένα κείμενα. Το παλίμψηστο με τα έργα του Αρχιμήδη είναι περγαμηνός κώδικας του 10ου αιώνα, που περιέχει μαθηματικές πραγματείες. Περί το 1229 ο κώδικας υπέστη επεξεργασία, η γραφή σβήστηκε, τα φύλλα του αναδιατάχθηκαν, διπλώθηκαν στη μέση έτσι ώστε ένα παλιό φύλλο να αποτελέσει δύο ενός καινούργιου κώδικα, και επάνω τους γράφηκαν λειτουργικά κείμενα.

Το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει τον τρόπο με τον οποίο ήρθε στο φως το έργο του Αρχιμήδη. Το έγγραφο με την ονομασία Codex C είναι η μόνη μέχρι σήμερα γνωστή πηγή που περιέχει μια διάσωση των πραγματειών Περί των μηχανικών θεωρημάτων, Περί των επιπλεόντων σωμάτων και Οστομάχιον. Σύμφωνα με τους γραφικούς χαρακτήρες του κειμένου χρονολογείται στον 10ο αιώνα μ.Χ. και πιστεύεται ότι πρόκειται για αντιγραφή από κάποια αρχαιότερη πηγή, η οποία δυστυχώς είναι άγνωστη.
Στο τέλος του ντοκιμαντέρ παρουσιάζεται η σημασία της διάδοσης των πληροφοριών μέσα από το διαδίκτυο και η εξάπλωση των γνώσεων.

Η Αρχή του Αρχιμήδη


Ένα πολύ ενδιαφέρον video από το youtube, για την Αρχή του Αρχιμήδη

Ευχές και ενημέρωση για μάθημα πρακτικής στο σεμινάριο Moodle


Πολλές ευχές σε όλους τους μελλοντικούς επισκέπτες του ιστολογίου, εν όψει της πρώτης προσπάθειας από μέρους μου για τη δημιουργία blog. Εύχομαι σε όλους τους συναδέλφους καθηγητές να μάθουμε τη χρήση των εργαλείων του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, προς όφελος δικό μας και των μαθητών μας. Βέβαια, η χρήση των νέων τεχνολογιών δεν αποτελεί πανάκεια για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όμως αυτό δε σημαίνει πως δεν πρέπει να προσεγγίσουμε τα νέα μέσα δικτύωσης και επικοινωνίας. Εξ’ άλλου αυτή η ενασχόληση μας βοηθάει να βγαίνουμε απ’ το “καβούκι” μας.

 

Το μάθημα-εργασία πρακτικής που επέλεξα στο σεμινάριο Moodle που συμμετέχω είναι η “Μέτρηση Κύκλου”.

1. Το μάθημα απευθύνεται στους μαθητές της Β΄ Λυκείου στα πλαίσια της Γεωμετρίας (11ο Κεφ. Σχολικού  Βιβλίου). Σχετίζεται με τα Κανονικά Πολύγωνα, τις εργασίες του Ιπποκράτη του Χίου, τη μέθοδο της “εξάντλησης” του Αρχιμήδη που αποτελεί την απαρχή του Ολοκληρωτικού Λογισμού και την πηγή έμπνευσης των μεγάλων μαθηματικών του 18ου και 19ουαιώνα (Gauss. Riemann, Newton κ.ά.) Επίσης σχετίζεται με τα 3 μή επιλύσιμα  γεωμετρικά προβλήματα της Αρχαιότητας (Δήλιο πρόβλημα ή διπλασιασμός του κύβου, τριχοτόμηση γωνίας και τετραγωνισμός του κύκλου) θέματα που απασχόλησαν σχεδόν όλους τους μαθηματικούς απ’ την αρχαιότητα μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα!  Άρα αποτελεί άριστη αφορμή για μια προσέγγιση της ιστορικής εξέλιξης των μαθηματικών.
2.  Διδακτικοί  στόχοι :  

  Άμεσοι: Οι προβλεπόμενοι από το αναλυτικό πρόγραμμα (διάκριση ιδιοτήτων και στοιχείων κανονικών πολυγώνων, εγγραφή βασικών κανονικών πολυγώνων σε κύκλο, η χρήση των τύπων για μήκος και εμβαδόν : κύκλου-κυκλικού δίσκου, τόξου-κυκλικού τομέα, κυκλικού τμήματος, μηνίσκου  κ.τ.λ.).

  Έμμεσοι: Η “συνάντηση” των παιδιών με τους “γίγαντες” του πνεύματος που προσέγγισαν αυτή τη γνωστική περιοχή των μαθηματικών και η έξαψη της περιέργειάς τους με την αναφορά στα μή επιλύσιμα  γεωμετρικά προβλήματα της Αρχαιότητας.

archimedes_stamp

Ελπίζω η όλη διαδικασία να αποτελέσει αφορμή για δημιουργική ανταλλαγή απόψεων και στα πλαίσια αυτού του πειραματικού ιστολογίου.

Γιώργος Κόκκινος

Καλημέρα κόσμε!


Καλωσήρθαμε στο Blogs.sch.gr.

Ας αρχίσουμε το “Ιστολογείν”!


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση