Μία ενταξιακή δραστηριότητα μέσω παιχνιδιού – Τα QR CODE στην εκπαίδευση

Τίτλος:<< Ο χαμένος ψηφιακός θησαυρός>>

 Μέσα από τη δραστηριότητα με τίτλο <<Ο χαμένος ψηφιακός θησαυρός>> τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν νέες πληροφορίες και να αλληλεπιδράσουν αποτελεσματικά μέσω  παιχνιδιού.

Τα παιδιά ανεξαρτήτως ύπαρξης ή μη ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, χάρη στο παιχνίδι νιώθουν ασφάλεια και μπορούν να μάθουν αβίαστα νέες έννοιες, στη βάση της δικής τους ιδιοσυγκρασίας. Η δραστηριότητα αυτή θα τους δώσει την ευκαιρία να εργαστούν με τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών (κινητά τηλέφωνα) και να κατανοήσουν το πόσο χρήσιμα εργαλεία μπορούν να αποτελέσουν, υπό προυποθέσεις, για τη μάθηση. Η δραστηριότητα βασίζεται στην αυτόνομη δράση από πλευράς μαθητών που θα συνεργαστούν μεταξύ τους για την επιτυχή ολοκλήρωση της δραστηριότητας, καλλιεργώντας την αυτενέργεια και την πίστη στις δυνατότητές τους, ενώ δίνει έμφαση στην οπτική και ηχητική παρουσιάση των πληροφορίων , στοιχείο κρίσιμο και απαραίτητο για αρκετά παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες(π.χ. για παιδιά με διαταραχές αυτιστικού φάσματος, αισθητηριακά προβλήματα όρασης ή ακοής κτλ). Η δραστηριότητα καλό είναι να γίνει σε ομάδες (4-5 παιδιών) όπου θα ενυπάρχουν διαφορετικές ικανότητες και ανάγκες, ώστε μέσω της αλληλεπίδρασης να συνθέσουν ομαδικά το τελικό έργο.

Εξοπλισμός

Κινητά τηλέφωνα τόσα όσα και οι ομάδες. Να τονιστεί εδώ πως για τα κινητά τηλέφωνα θα χρειαστεί η βοήθεια των συναδέλφων ή των γονέων των μαθητών.Επιπλεόν, κάθε κινητό τηλέφωνο θα πρέπει να έχει ενσωματωμένο πρόγραμμα αναγνώρισης πληροφοριών που έχουν αποθηκευτεί σε μορφή QR code, δηλαδή το πρόγραμμα QR code scanner/reader που διατίθεται μέσω play store).

 Ενδεικτική ανάπτυξη δραστηριότητας

Η δράση μας ως εκπαιδευτικοί στην εν λόγω δραστηριότητα είναι αρχικά να ορίσουμε και να αναθέσουμε τα θέματα με βάση τα οποία θα εργαστεί η κάθε ομάδα, καθώς και τα χρώματα που θα φέρουν(π.χ. αν το μάθημα είναι αυτό της Γεωγραφίας μία ομάδα θα ασχολήθει με τα ποτάμια και θα είναι η μπλε ομάδα, μία με τα βουνά και θα είναι η καφέ κτλ.). Πριν την έναρξη της δραστηριότητας στην τάξη, ο εκπαιδευτικός οφείλει στο σπίτι του με ειδικό λογισμικό (QR code maker) να δημιουργήσει πληθώρα QR code που κάθε ένα θα αντιστοιχεί και σε μια πληροφορία, η οποία θα είναι ορατή στα κινητά των μαθητών, όταν θα σκανάρεται με το λογισμικό που γονείς και συνάδελφοι θα έχουν εγκαταστήσει στα κινητά τους. Οι μαθητές θα αρκεί απλώς να περνούν το κινητό πάνω από το QR code. Η εμφανιζόμενη πληροφορία μπορεί να είναι ένας γρίφος, μια εικόνα, ένα βίντεο, ένα τραγούδι, ένα κείμενο κτλ. Θεμιτό είναι κάθε ομάδα να κληθεί να σκανάρει πληθώρα QR code, ώστε να ικανοποιηθούν οι ανάγκες όλων των μαθητών(π.χ. ένα παιδί με προβλήματα όρα σης δε θα βοηθηθεί αν όλες η πληροφορίες έχουν τη μορφή εικόνων ή βίντεο, ενώ ένα παιδί με διαταραχές αυτιστικού φάσματος θα βοηθηθεί με την οπτική παρουσίαση των δεδομένων).

Έπειτα, ο εκπαιδευτικός καλείται να εκτυπώσει τα QR code σε χρωματιστά χαρτιά ανάλογα με τα χρώματα των ομάδων, να τα κόψει και να τα τοποθετήσει σε μη ορατά σημειά στον χώρο της τάξης.Τα παιδιά καλούνται να ανακαλύψουν μόνα τους με τις ομάδες τους μέσω συνεργασίας τα κρυμμένα QR code(μπορούμε να βοηθάμε με το γνωστό σε όλους<<ζέστη/κρύο>>), να μελετήσουν και να συζητήσουν μεταξύ τους τις εκάστοτε πληροφορίες και να παρουσιάσουν εντός της τάξης τα όσα βρήκαν και τα όσα έμαθαν με δικά τους λόγια, κινήσεις και/ή ζωγραφιές. Καλό είναι η δραστηριότητα να γίνει στο πλαίσιο μίας ολόκληρης ημέρας και το <<κυνήγι>> των QR code να αφορά διαφορετικούς χώρους του σχολείου με τη σύμφωνη γνώμη των συναδέλφων. Μάλιστα, η τελική παρουσίαση των όσων έμαθαν οι ομάδες θα μπορούσε να γίνει σε μία άλλη τάξη του σχολείου ή στον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων.

 

Σημείωση: Πριν την υλοποίηση της παρούσας δραστηριότητας, μπορούμε να εντάξουμε τα παιδιά στον κόσμο των QR code, μέσα από προϊόντα της καθημερινής τους ζωής (π.χ. τρόφιμα).

 

Γεωργία Παπαδημητρίου

Δασκάλα/ Ειδική παιδαγωγός

 

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο  Μία ενταξιακή δραστηριότητα μέσω παιχνιδιού – Τα QR CODE στην εκπαίδευση

Καλημέρα κόσμε!

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτό είναι το πρώτο σας άρθρο. Αλλάξτε το ή διαγράψτε το και αρχίστε το “Ιστολογείν”!

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | 1 σχόλιο