Κακόβουλο λογισμικό

0

Συγγραφέας: ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 24-05-2013

Spyware

Με τον όρο Spyware (Λογισμικό Κατασκοπίας) αναφερόμαστε σε ένα είδος κακόβουλου λογισμικό το οποίο φορτώνεται κρυφά (με ύπουλο τρόπο) σε έναν υπολογιστή χωρίς να το ξέρει ο χρήστης και εκτελείται στο παρασκήνιο κάνοντας διάφορα πράγματα πίσω από την πλάτη του χρήστη. Το Spyware κρύβεται ώστε να μην μπορεί το θύμα να τον εντοπίσει εύκολα, συγκεντρώνει στοιχεία σχετικά με το χρήστη (ιστοσελίδες που επισκέπτεται, κωδικούς πρόσβασης, ακόμη και αριθμούς πρόσβασης πιστωτικών καρτών). Επίσης αλλάζει ρυθμίσεις και εκτελεί άλλες κακόβουλες και ενοχλητικές δραστηριότητες.

Adware

Είναι τα προγράμματα που κολλάμε και πολύ απλά μας φέρνουν με ύπουλο τρόπο διαφημίσεις στον υπολογιστή μας, χωρίς την έγκρισή μας.

Χρησιμοποιούν bandwidth της σύνδεσής μας στο internet, περιορίζοντάς μας σε πιο χαμηλές ταχύτητες και ξεπετάνε συνέχεια διαφημίσεις, χωρίς να μπορούμε να κάνουμε κάτι.

Cookies

Τα cookies είναι μικρά αρχεία κειμένου τα οποία αποθηκεύονται στον υπολογιστή μας κατά την πλοήγησή μας στο διαδίκτυο. Συνήθως περιγράφουν στοιχεία μας όπως όνομα χρήστη (user name) και συνθηματικό πρόσβασης (password) με σκοπό κατά την επίσκεψή μας στον ίδιο ιστότοπο αργότερα, να μας “θυμάται” και να κάνει login χωρίς να γράψουμε εμείς τίποτα. Τα cookies μπορεί να προέρχονται από τον ιστότοπο τον οποίο έχουμε επισκεφθεί ή από κάποιον άλλον. Συνήθως είναι άκακα, έχει όμως αποδειχθεί ότι μπορούν να στείλουν πληροφορίες για τη συμπεριφορά μας στο διαδίκτυο. Υπάρχουν προγράμματα που καθαρίζουν τα κακόβουλα cookies, ενώ αν ο χρήστης επιθυμεί να τα διαγράψει δίνεται αυτή η δυνατότητα μέσα από το φυλλομετρητή ιστοσελίδων.

Spam

Σπαμ (spam) ονομάζεται η μαζική αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων ή άλλων, σε μια προσπάθεια προώθησης προϊόντων ή ιδεών. Λόγω του χαμηλού κόστους αποστολής, η αποστολή γίνεται σε μεγάλο αριθμό αποδεκτών. Πρόκειται για παγκόσμιο φαινόμενο και υπάρχουν εκτιμήσεις για επτά τρισεκατομμύρια ανεπιθύμητα μηνύματα spam στο 2011. Σε αρκετές χώρες η αποστολή σπαμ διώκεται δικαστικά.

Dialers

Eίναι λογισμικό μικρής χωρητικότητας το οποίο καλεί τηλεφωνικούς σταθμούς έτσι ώστε ο αντίστοιχος χρηστής να έχει πρόσβαση σε κάποιες υπηρεσίες. Αρχικά ο λόγος δημιουργίας και ύπαρξης αυτών των προγραμμάτων διανέμονταν από εταιρίες παροχής Ιντερνετ για να μπορούν οι πελάτες αυτών να διασυνδεθούν στους server τους. Τελικά όμως η τελική μορφή αυτών των προγραμμάτων δεν ήταν και τόσο καλή αφού πλέον χρησιμοποιούνται σχεδόν αποκλείστηκα σε πορνογραφικές δραστηριότητες μέσω ειδικών τηλεφωνικών γραμμών υψηλής χρέωσης. Αυτό εκμεταλλεύτηκαν κάποιοι με βασικό σκεπτικό την απόκτηση πολλών χρημάτων μέσω αυτών των προγραμμάτων.

Phising

Το Phishing επιχειρείται συνήθως με τη αποστολή κάποιου spam email (*), το οποίο ισχυρίζεται -ψευδώς- ότι αποστέλλεται από κάποια υπαρκτή και νόμιμη εταιρεία (τράπεζα, ηλεκτρονικό κατάστημα, υπηρεσία ηλεκτρονικών πληρωμών κλπ.), σε μία προσπάθεια να παραπλανήσει τον παραλήπτη και να του αποσπάσει απόρρητα προσωπικά και οικονομικά δεδομένα. Στη συνέχεια, τα στοιχεία αυτά θα χρησιμοποιηθούν από τους εγκέφαλους της απάτης για την πραγματοποίηση μή εξουσιοδοτημένων/παράνομων οικονομικών συναλλαγών.

Τα email αυτά ισχυρίζονται ότι ο παραλήπτης απαιτείται να ενημερώσει ή να επαληθεύσει άμεσα κάποια προσωπικά στοιχεία του για λόγους ασφαλείας, και τον οδηγούν μέσω συνδέσμων σε πλαστά web sites, τα οποία μιμούνται πολύ πειστικά τους διαδικτυακούς τόπους υπαρκτών και αξιόπιστων οργανισμών. Σε κάποιες περιπτώσεις η αντιγραφή είναι τόσο καλή που και ο ίδιος ο internet browser «ξεγελιέται» και δείχνει στην γραμμή θέματος την αναμενόμενη διεύθυνση και όχι την πραγματική διεύθυνση της πλαστής διαδικτυακής τοποθεσίας.

 

Ορισμοί και παραδείγματα

0

Συγγραφέας: ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 24-05-2013

Ένα επιστημονικό μοντέλο είναι ένα εννοιολογικό σύστημα το οποίο απεικονίζεται(προβάλλεται)-στο πλαίσιο μιας θεωρίας-σε ένα ειδικό μοτίβο (pattern)-πρότυπο του πραγματικού κόσμου με σκοπό να αναπαραστήσει αυτό το μοτίβο αξιόπιστα και ως προς το περιεχόμενο και ως προς τις λειτουργίες του, πάντα όμως ενταγμένο στο πλαίσιο μιας θεωρίας ήδη καθιερωμένης (Halloun, 2006).
Στην μοντέρνα λογική, υιοθετώντας την άποψη ότι μια θεωρία είναι ένα κλειστό σύστημα προτάσεων γραμμένες σε φορμαλιστικό επίπεδο, το μοντέλο θεωρείται ως μια δομή που «καθιστά» όλες τις προτάσεις της θεωρίας σωστές (Bell & Moshé, 1977; Hodges, 1997), χωρίς βέβαια να αποκλείεται από τα δεδομένα του φυσικού πειράματος ή των πειραματικών προσομοιώσεων η διάψευση ορισμένων προτάσεων της θεωρίας. Ως παράδειγμα μπορούμε π.χ. να θεωρήσουμε την Ευκλείδεια γεωμετρία η οποία συνίσταται από αξιώματα και θεωρήματα που παράγονται από τα αξιώματα. Έτσι κάθε δομή που αναφέρεται σε αληθείς δηλώσεις της Ευκλείδειας γεωμετρίας είναι ένα μοντέλο ευκλείδειας γεωμετρίας.
Επίσης μπορούμε να θεωρήσουμε τους νόμους του Νεύτωνα για την κλασική Μηχανική και τα πορίσματα που προκύπτουν για τη κίνηση υλικών σημείων.
Κάθε δομή που περιέχει αληθείς «καταστάσεις» της Νευτώνειας Μηχανικής είναι ένα μοντέλο των νόμων του Νεύτωνα.
Κάθε δομή επίσης που περιέχει καταστάσεις της Κβαντικής Μηχανικής και περιέχει υποθέσεις και καταστάσεις που περιγράφονται από αυτήν, είναι ένα μοντέλο συμβατό με την Κβαντική Μηχανική.

 

 

Προσομοίωση (simulation) είναι η αναπαράσταση μιας διεργασίας με τη βοήθεια ενός μοντέλου. Η αναπαράσταση αυτή μπορεί να είναι:

  • οικονομικότερη,
  • ταχύτερη,
  • λιγότερο επικίνδυνη ή
  • περισσότερο προσιτή

 

Προσοµοίωση (simulation) είναι η µίµηση της λειτουργίας συστηµάτων ή της εξέλιξης
διαδικασιών µέσα στο χρόνο µε τη βοήθεια υπολογιστή. ∆ιαδικασία ή σύστηµα
ονοµάζεται ένα σύνολο στοιχείων τα οποία εξελίσσονται και αλληλεπιδρούν σύµφωνα µε
κάποιους κανόνες. Οι κανόνες αυτοί εκφράζονται µε µαθηµατικές ή λογικές σχέσεις, και
αποτελούν το µοντέλο του συστήµατος. Κατάσταση είναι το σύνολο των µεταβλητών οι
οποίες δίνουν την απαραίτητη πληροφορία για την περιγραφή του συστήµατος.

 

Η Εικονική Πραγματικότητα (αγγλ. Virtual Reality (VR)) είναι η προσομοίωση ενός περιβάλλοντος από έναν υπολογιστή.

 

« Η χρήση της μοντελοποίησης και της προσομοίωσης μέσω υπολογιστικών συστημάτων προκειμένου να δώσει στον χρήστη την δυνατότητα να αλληλεπιδράσει με ένα τεχνητό τρισδιάστατο οπτικό περιβάλλον. Οι εφαρμογές της εικονικής πραγματικότητας εμβαπτίζουν τον χρήστη σε ένα υπολογιστικό περιβάλλον το οποίο προσομοιώνει την πραγματικότητα μέσω της χρήσης interactive συσκευών, οι οποίες στέλνουν και λαμβάνουν πληροφορία.»

 

 

Τι είναι μικρόκοσμος;

Πιο πρόσφατα, έχουν υλοποιηθεί λιγότερο γενικευμένα υπολογιστικά περιβάλλοντα, που στοχεύουν στην επεξεργασία στενότερων και πιο συγκεκριμένων περιοχών της γνώσης. Αυτά έχουν ονομαστεί [2] “ανοιχτοί εκπαιδευτικοί μικρόκοσμοι”, δηλαδή περιβάλλοντα προγραμματισμού, που πληρούν απαραίτητα δύο προϋποθέσεις:

  • Ο χρήστης έχει μεγάλη δυνατότητα επιλογών, εξερεύνησης και διαμόρφωσης του περιβάλλοντος σε αντίθεση με περιβάλλοντα που ουσιαστικά καθοδηγούν από μόνα τους τον χρήστη, δηλαδή τον τοποθετούν σε παθητικό ρόλο και
  • Ο χρήστης αναπόφευκτα χρησιμοποιεί σε μεγάλη συχνότητα τα νοήματα που ο μικρόκοσμος έχει στόχο να “διδάξει”.

Ένας μικρόκοσμος είναι ένα μικρό κομμάτι της πραγματικότητας. Ο Papert [3] αναφέρει ότι είναι αυστηρά περιορισμένος και πλήρως ορισμένος, αλλά και ότι είναι πλούσιος. Οι μικρόκοσμοι έχουν δημιουργηθεί και σχεδιαστεί σαν ασφαλείς χώροι για εξερεύνηση. Μπορείς να δοκιμάσεις τα πάντα.

Παρόλο όμως που είναι ασφαλείς, είναι σχεδιασμένοι να είναι πλούσιοι σε ανακαλύψεις με την έννοια ότι μικρά τμήματα γνώσης έχουν σκορπιστεί μέσα σ’ αυτόν τον κόσμο για να τα βρεις εσύ. Ποτέ δεν θα μπλέξεις, ποτέ δεν θα αισθανθείς ανόητος, ποτέ δεν θα σου πει κάτι αγενές, ποτέ δεν θα σε φέρει σε δύσκολη θέση, ποτέ δεν θα διαλυθεί, ποτέ δεν θα σε τιμωρήσει ή θα σου βάλει ένα χαμηλό βαθμό. Δεν υπάρχει σωστό και λάθος.

Είναι κατά κάποιο τρόπο σαν ένα κατασκευαστικό πακέτο, σαν να κτίζεις με κύβους. Σε όλες αυτές τις δραστηριότητες μπορείς να κάνεις τα πάντα και να περιορίζεσαι μόνο από τους νόμους του κόσμου μέσα στον οποίο βρίσκεσαι. Για παράδειγμα οι κύβοι δεν μπορούν να σταθούν εκτός αν υποστηριχτούν.  Υπάρχουν κάποια όρια για κάθε ένα από τα κομμάτια αυτά της πραγματικότητας.

Αλλά γενικότερα και για όλη τη μάθηση, ένας ουσιαστικός κεντρικός μηχανισμός είναι να περιοριστούμε σε ένα μικρό κομμάτι πραγματικότητας το οποίο είναι αρκετά απλό για να το κατανοήσουμε. Κοιτάζοντας μικρά κομμάτια της πραγματικότητας κάθε στιγμή, μαθαίνουμε να κατανοούμε τις μεγαλύτερες πολυπλοκότητες ολόκληρου του κόσμου, του μακρόκοσμου.

Ο κάθε μικρόκοσμος εμπεριέχει ένα σύνολο από έννοιες, με τις οποίες απασχολείται ο μαθητής κατά την εξερεύνησή που κάνει μέσα από κάποιες δοσμένες καταστάσεις. Βλέπουμε έτσι μια αντιστοιχία ανάμεσα στους μικρόκοσμους και στα νοητικά πεδία, που αναφέρει ο Vergnaud, όπως είδαμε στο κεφάλαιο “Επισκόπηση βιβλιογραφίας για τη μάθηση”.

Επίσης, όπως το νοητικό πεδίο έτσι και κάθε μικρόκοσμος έχει ένα σύνολο από καταστάσεις, οι οποίες μας βοηθούν να καταλάβουμε κάποιες έννοιες μέσα από την εξερεύνησή μας.  Μέσα από τις καταστάσεις, φανερώνονται οι διαφορετικές μορφές που μπορεί να πάρει κάθε έννοια. Οι συμβολικές αναπαραστάσεις στον μικρόκοσμο είναι τα primitive του μικρόκοσμου, τα οποία τα σύμβολα κάποιων λειτουργιών.  Μπορούμε έτσι να θεωρήσουμε ότι κάθε μικρόκοσμος αποτελεί ένα νοητικό πεδίο και η μάθηση επιτυγχάνεται μέσα από τα “θεωρήματα στην πράξη” .

Οι μικρόκοσμοι δηλαδή, έχουν καταστάσεις, κατασκευασμένες έτσι ώστε ο μαθητής να συναντήσεις μαθηματικές ιδέες που εμπεριέχονται στο περιβάλλον πλούσια νοηματικών δραστηριοτήτων. Τέτοιες καταστάσεις πρέπει να λαμβάνουν υπόψη το τεχνικό μέρος (τι είδους προγράμματα παρέχονται ή δημιουργούνται και πώς αυτά μοντελοποιούν την μαθηματική γνώση), τις αρχικές αντιλήψεις των μαθητών για αυτή την γνώση και ερμηνεία των απαιτήσεων που τίθενται και τελικά στην εκπαιδευτική καθοδήγηση που προσφέρεται.

Ουσιαστικά, ο μικρόκοσμος δεν διδάσκει τίποτα. Ο χρήστης τοποθετείται στο ρόλο του δασκάλου-κατασκευαστή. Διδάσκοντας τον υπολογιστή, αναγκαστικά μαθαίνεις σε βάθος τα νοήματα ο ίδιος – αλλιώς ο υπολογιστής “δεν τα καταλαβαίνει”.

Η πείρα από την παρακολούθηση παιδιών που προγραμματίζουν σε Logo έχει δείξει ότι ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά δουλεύουν με τη Logo επηρεάζεται σημαντικά από την παιδαγωγική κατάσταση μέσα στην οποία βρίσκονται τα παιδιά.  Αυτό σημαίνει ότι ένας μικρόκοσμος δεν μπορεί να ορισθεί μοναδικά μόνο από το τεχνικό του μέρος. Τα παιδιά (αλλά και οι μεγάλοι) κατανοούν τις έννοιες διαφορετικά. Φέρνουν στο μυαλό τους κάποιες προηγούμενες εμπειρίες και γνώσεις που έχουν, διάφορα επίπεδα κατανόησης και συναισθήματα από την προηγούμενη μάθησή τους. Όλα αυτά δημιουργούν ένα background απέναντι στο οποίο πρέπει να εξεταστεί ο ρόλος του μικρόκοσμου. Ένας μικρόκοσμος δεν μπορεί να ορισθεί χωρίς να ληφθεί υπ’ όψιν ο μαθητής, ο δάσκαλος ή το περιβάλλον, ενώ η δραστηριότητα μέσα στο μικρόκοσμο θα διαμορφωθεί από τις προηγούμενες εμπειρίες του μαθητή και από τους σκοπούς και τις προσδοκίες του δασκάλου.

Ερωτηματολόγιο

0

Συγγραφέας: ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 18-05-2013

Παρακαλώ συμπληρώστε το παρακάτω δοκιμαστικό ερωτηματολόγιο

Ερωτηματολόγιο

Τι είναι το WebQuest;

0

Συγγραφέας: ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 18-05-2013

Το Webquest ή ελληνηστί ιστοεξερεύνηση είναι μια ιστοσελίδα κατασκευασμένη από τον καθηγητή όπου οι μαθητές αναζητώντας πληροφορίες με ή χωρίς καθοδήγηση  μαθαίνουν. Πρόκειται για μια οργανωμένη δραστηριότητα όπου υπάρχουν όλα τα βήματα από την αρχή

  1. Εισαγωγή
  2. Εργασία
  3. Διαδικασία
  4. Αξιολόγηση
  5. Συμπέρασμα
  6. Σελίδα εκπαιδευτικού

Οδηγός για Webquest στο Zunal

Η δική μου ιστοεξερεύνηση στο Zunal.com

 

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση