Γιατί φερόμαστε σκληρά ο ένας στον άλλο; Πώς γίνονται οι άνθρωποι σκληροί;

Μια λογική εξήγηση είναι ότι η ζωή και οι εμπειρίες τους έφτασαν να τους αφαιρέσουν τα συναισθήματα, να στεγνώσουν την ψυχή και το πνεύμα τους.

Βέβαια, ο Paul Bloom, καθηγητής ψυχολογίας στο Yale, πιστεύει ότι αυτή η εξήγηση είναι, στην καλύτερη περίπτωση, ατελής. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι είναι λάθος να υποθέτουμε ότι η σκληρότητα προέρχεται από την εξαθλίωση και ότι όλοι -χωρίς καμία εξαίρεση μπορούν να γίνουν απάνθρωποι- αρκεί να βρεθούν στις κατάλληλες συνθήκες…

Σε άρθρο του στο περιοδικό New Yorker υποστηρίζει ότι για όλα τα φρικτά, ντροπιαστικά πράγματα που είμαστε ικανοί να κάνουμε στους άλλους δεν ευθύνεται το ότι εντοπίζουμε επάνω τους την ανθρώπινη αδυναμία, την υπερβολική ανθρωπιά, μια δυνατότητα ή μια ευκαιρία να ταλαιπωρήσουμε μέχρι εξοντώσεως έναν καλό άνθρωπο…     “Εντοπίζουμε στους άλλους τη δική μας ηθική κατάπτωση. Θεωρούμε ότι δεν αξίζουν αυτά που κέρδισαν, την ωραία τους ζωή, τις σωστές επιλογές τους, την επιβράβευση που έλαβαν για κάτι και εκτιμώντας ότι αυτό θα έπρεπε να συμβεί σ’ εμάς, ότι αυτό που τους συμβαίνει δεν το αξίζουν, προχωράμε σε επίθεση χωρίς έλεος”, αναφέρει μεταξύ άλλων τόσο στο άρθρο όσο και σε σειρά διαλέξεων και συνεντεύξεων του.

Όπως χαρακτηριστικά εξηγεί, “είμαστε όλοι ευαίσθητοι σε ό,τι αφορά τις κοινωνικές ιεραρχίες, αλλά και στην επιθυμία μας να μας εγκρίνουν, να μας σέβονται και να μας εκτιμούν. Έτσι πολύ συχνά υπακούμε στις πιέσεις του κοινωνικού μας περιβάλλοντος. Αυτό δεν είναι απαραιτήτως κακό. Όμως αυτή η ανάγκη για κοινωνική καταξίωση έχει και την άσχημη πλευρά της. Αν μπορείς να κερδίσεις τον σεβασμό, βοηθώντας τους άλλους, αυτό είναι υπέροχο. Αν, όμως, μπορείς να τον κερδίσεις επιβάλλοντας τη φυσική σου παρουσία, τα μέσα και τις δυνάμεις σου, με τη βία και τη χρήση εξουσίας; Αυτό είναι καταστροφικό και εθιστικό. Όλα εξαρτώνται από το φυσικό σου περιβάλλον και όλα όσα μπορεί να σε διδάξει”.

Εξάλλου, βάσει των μελετών και των κοινωνικών πειραμάτων των οποίων ηγήθηκε τα προηγούμενα χρόνια, υποστηρίζει πως είναι μύθος ότι οι άνθρωποι που είναι ικανοί για φρικαλεότητες εναντίον άλλων ανθρώπων είναι ψυχοπαθείς ή σαδιστές ή τέρατα που οδηγούνται στο κακό μόνο από την προσωπική τους επιθυμία να δουν τους άλλους να υποφέρουν. Η αλήθεια είναι πολύ πιο περίπλοκη από όλα αυτά, εξηγεί.   “Η σκληρότητα, η ανθρώπινη τάση για κακό είναι κάτι πυρηνικό που καθορίζει αυτό που είμαστε και τις πράξεις μας. Σκεφτείτε απλώς τη ρητορική της Λευκής Υπεροχής. Οι σουπρεματιστές εννοείται ότι γνωρίζουν ότι οι Εβραίοι, οι μαύροι, οι ομοφυλόφιλοι είναι άνθρωποι με αισθήματα και δικαιώματα, απλώς τους συμπεριφέρονται ρατσιστικά γιατί η ύπαρξη τους τους τρομοκρατεί. Ένα από τα σλόγκαν τους είναι “δεν θα μας αντικαταστήσετε”. Αυτό δεν το λες σε κάποιον που δεν θεωρείς άνθρωπο. Το απευθύνεις σε κάποιον τον οποίο τρέμεις, ίσως γιατί μπορεί να έχει βρεθεί σε επίπεδο υψηλότερο από ‘σένα, σε κάποιον που θεωρείς ότι αποτελεί απειλή για το κοινωνικό σου στάτους και τον τρόπο ζωής σου”, λέει ο Bloom.

Στο άρθρο του περί ανθρώπινης σκληρότητας και κακίας δεν αφήνει σχεδόν κανένα περιθώριο στο τι δεν μπορεί να κάνει ένας άνθρωπος. Θεωρεί ότι απλώς χρειάζονται οι κατάλληλες συνθήκες για να γίνουμε όλοι τύραννοι. Σκληρό, υπερβολικό; Ο ίδιος έχει μια εξήγηση επ’ αυτού.    “Νομίζω ότι, υπό τις κατάλληλες συνθήκες, οι περισσότεροι από εμάς είναι σε θέση να κάνουν τρομερά πράγματα. Μπορεί να υπάρχουν εξαιρέσεις. Αλλά έχουμε δει, τόσο σε εργαστηριακές συνθήκες όσο και σε συνθήκες πραγματικού κόσμου, ότι οι άνθρωποι μπορούν να χειραγωγούνται για να κάνουν τρομερά πράγματα και ενώ υπάρχουν μερικοί άνθρωποι που θα πουν “όχι, δεν θα το κάνω αυτό”, τείνουν να είναι μειοψηφία.

New Yorker, Vox.com

Κατηγορίες: Ευρωπαϊκός Κινηματογράφος | Γράψτε σχόλιο

Οι υποσυνείδητοι ρόλοι: Το Θύμα, ο Θύτης και ο Σωτήρας

C6MHXMoXEAI6eqp

Η εμφάνιση της δυναμικής θύμα και θύτης ή θύμα και σωτήρας είναι πολύ συχνή στις ανθρώπινες σχέσεις. Πρόκειται για ρόλους που αναλαμβάνουμε υποσυνείδητα, κάθε φορά που σχετιζόμαστε με τους άλλους, είτε πρόκειται για σημαντικές σχέσεις ζωής είτε για δευτερεύουσες. Άλλες φορές, πρόκειται για στάση ζωής. Αυτοί οι ρόλοι, πολλές φορές, εναλλάσσονται: αυτοί, που τείνουν να είναι θύματα άλλες φορές, ή ακόμα και παράλληλα, μπορεί να είναι και θύτες. Ωστόσο, υπάρχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, που κυριαρχούν σε κάθε έναν από τους δύο ρόλους.

                                                                 Το Θύμα

Το θύμα στέλνει στους άλλους το μήνυμα «αχ εγώ ο καημένος, δεν τα καταφέρνω, φρόντισέ με!». Δεν είναι ευτυχισμένο. Είναι εκτεθειμένο σε όλων των ειδών τους κινδύνους, σε καθημερινή βάση. Του πάνε όλα στραβά και υποφέρει μονίμως από ένα αίσθημα αδικίας. Η κοινωνία αυτή είναι εχθρική και άδικη, μόνο προς αυτόν. Νιώθει ανήμπορος κι ότι μόνος του δεν μπορεί να τα καταφέρει. Αισθάνεται ότι η ζωή του είναι πέρα από τον έλεγχο του και κατηγορεί τους άλλους για ό,τι του συμβαίνει. Κατηγορεί τους γονείς του, την παιδική του ηλικία, την κακοτυχία του, το σύστημα και πιστεύει ότι για ότι του συμβαίνει φταίει κάποιος άλλος. Σηκώνει στους ώμους του τα βάρη όλου του κόσμου και ψάχνει αφορμές για παθήματα, αφού νιώθει ότι βρίσκεται στο έλεος των άλλων ανθρώπων. Σπάνια ψάχνει για λύσεις στα θέματά του, αφού πιστεύει ότι υπεύθυνοι για την κατάστασή του είναι μόνο οι άλλοι. Μάλιστα αν κάποιος προσπαθήσει να τον βοηθήσει να σταθεί στα πόδια του, τότε εκείνος θα βρει εκατομμύρια δικαιολογίες για το ότι δεν μπορεί να κάνει τίποτε. Φοβάται το λάθος και παραχωρεί στους άλλους τη δυνατότητα να καθορίζουν την αξία του.

Δεν αγαπά τον εαυτό του. Όσον αφορά στην αυτοεικόνα του, έχει την αίσθηση ότι «δεν είναι εντάξει» απέναντι στους άλλους, ενώ οι άλλοι «είναι εντάξει» και φτιάχνει ένα σενάριο ζωής, που να επιβεβαιώνει με κάθε τρόπο τη «μη εντάξει» αίσθηση του εαυτού του. Αυτό συμβαίνει επειδή είναι καθηλωμένο στη θέση της πρώιμης παιδικής ηλικίας, κατά την οποία το παιδί νιώθει να μειονεκτεί σε σχέση με τους ενήλικες. Έτσι βασανίζεται συνεχώς από την αγωνία να αρέσει, πάσχει από έλλειψη αυτοπεποίθησης, λειτουργεί πάντα συγκριτικά, ζηλεύει και υποφέρει από ενοχές και αγκιστρώνεται από τα υλικά αγαθά.

Διατηρεί στενές φιλικές σχέσεις προκειμένου να υπάρχει διαθέσιμο ένα αυτί να ακούει τα άπειρα παράπονά του από τη ζωή και τους άλλους. Από την άλλη ο φόβος της μοναξιάς και η αίσθηση του ανίκανου, το οδηγεί σε σχέσεις εξάρτησης. Έχει ανάγκη να το αγαπούν και να το αποδέχονται και πληρώνει ακριβό τίμημα για αυτό. Είναι ευάλωτο σε συναισθηματικές πιέσεις και οι προσωπικές του ανάγκες βρίσκονται πάντα σε δεύτερο πλάνο. Φοβάται να έρθει σε διαφωνία ή αντιπαράθεση κι οπισθοχωρεί με ευκολία ακόμη κι αν διαφωνεί. Δε βάζει ξεκάθαρα τα όριά του στους άλλους και δεν εκφράζει τα συναισθήματά του, όταν ενοχληθεί από κάποια συμπεριφορά, αλλά καταπίνει το θυμό του υιοθετώντας σταδιακά έναν παθητικό-επιθετικό τρόπο αντίδρασης, π.χ. έμμεσες κατηγορίες ή με υπονοούμενα, προδίδοντας έτσι τον εαυτό του. Ο αδύναμος σεβασμός που θρέφει για τον εαυτό του, το οδηγεί στην ανοχή και στην παντελή αποχή του από πρωτοβουλίες, ανάληψη ευθυνών και αποφάσεων. Έτσι αγκιστρώνεται σε κάποιον που θα τον σώσει (σωτήρα ή και τύραννο), θα τον περιποιείται και θα προστατεύει το αδύναμο κομμάτι μέσα του. Με αυτό τον τρόπο δεν αναλαμβάνει τις ευθύνες της ζωής του.

 Κατηγορίες θυμάτων

  1. Ο μοιρολάτρης. Είναι ο τύπος που πιστεύει ότι το λάθος είναι πάντα του άλλου.
  2. Ο αντιδραστικός. Εκδικείται για τις ταλαιπωρίες του και γίνεται εύκολα αυτό που μισεί, δηλαδή θύτης.
  3. Ο υποκριτής. Ψάχνει ασταμάτητα για τη λεία του. Αναζητά και προκαλεί την προσκόλληση του στον θύτη.
  4. Ο αυθεντικός. Είναι η μοναδική περίπτωση που αναπτύσσει διαύγεια πνεύματος και ψάχνει να δει, τι μπορεί να αλλάξει. Συνήθως ζητά βοήθεια ή ψάχνει για τον σωτήρα.

Το θύμα μισεί τον θύτη του, αλλά δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς αυτόν. Το ρόλο του θύτη μπορεί να παίξει μια δημόσια υπηρεσία, ένα μωρό που κλαίει ασταμάτητα τη νύχτα, το ψυγείο που χάλασε…                                                            Ο Θύτης (τύραννος)

Η εικόνα του θύτη είναι χαρακτηριστική. Στητός με προσεγμένη εμφάνιση. Το βλέμμα του είναι ερευνητικό και δίνει την εντύπωση ότι καταμετρά το άτομο που έχει απέναντί του. Δεν αναστενάζει, δεν παίρνει βαθιές ανάσες. Το στόμα του είναι συνήθως κλειστό ή χαμογελά σαν να προσπαθεί να μην φανερώσει τις σκέψεις του. Η φωνή του είναι σίγουρη και επηρεάζει άμεσα τη βούληση των άλλων. Το βήμα του είναι σταθερό.

Ο θύτης (τύραννος) απαιτεί πολλά και προσφέρει ελάχιστα, αφού νιώθει ότι ο εαυτός του «είναι εντάξει» σε σχέση με τους άλλους, ενώ οι άλλοι «δεν είναι εντάξει», δηλαδή θεωρεί ότι δεν χρωστά σε κανέναν, αντίθετα του χρωστούν. Ελέγχει απόλυτα τα συναισθήματά του και δεν τα εκφράζει ποτέ. Παίζει με όλες τις συναισθηματικές πτυχές μιας σχέσης. Μεταχειρίζεται την κολακεία, τον συναισθηματικό εκβιασμό, τις ενοχές, ακόμα και την βία προκειμένου να ικανοποιήσει τα αιτήματά του, τα οποία όμως, σπάνια είναι σαφή. Γοητευτικός τη μια μέρα, τύραννος την επομένη. Έχει έντονη ροπή στην χειραγώγηση. Δεν κάνει καμιά απολύτως προσπάθεια να είναι αρεστός, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να εμπνέει γοητεία στο θύμα του. Το θύμα τον εμπιστεύεται και του επιτρέπει να εισχωρεί παντού. Και οι δύο έχουν ανάγκη τις σχέσεις εξάρτησης. Αυτό που γνωρίζει πολύ καλά να κάνει ο θύτης, είναι να επιδρά πάνω στην ευαίσθητη χορδή της ενοχής.

Τα άτομα – θύτες, αμέσως μόλις νιώσουν ότι απειλούνται, εμφανίζουν επιθετική και εχθρική συμπεριφορά εξαπολύοντας απειλές και κατηγορίες στους άλλους, ενώ κάποιοι μπορεί να χρησιμοποιήσουν ακόμη και σωματική βία.  Αυτός είναι ένας άμεσος τρόπος με τον οποίο μπορεί να επιτίθεται ο θύτης. Άλλες φορές, η επίθεση του θύτη μπορεί να είναι έμμεση: δηλαδή, μπορεί να αρχίσει να υποβαθμίζει και να υποτιμά το θύμα με ειρωνία, σαρκασμό, υποτιμητικά σχόλια, αδιαφορία ή υποτιμητικές ματιές. Ο κύριος στόχος είναι να αποσταθεροποιηθεί το θύμα, έως ότου αρχίσει να αμφιβάλλει όχι μόνο για τις ικανότητές του, αλλά ακόμα και για τον ίδιο του τον εαυτό. Ο θύτης ποντάρει πολύ πάνω στο φόβο που νιώθει το θύμα, έτσι προσφέρει το κατάλληλο περιβάλλον στο θύμα, να παραμένει ανενεργός ως προς τα θέλω του και κυρίως να μην  αναλαμβάνει την ευθύνη της ίδιας του της ζωής.

                                                               Ο σωτήρας

Πάνω στην κατάλληλη στιγμή και όταν το θύμα έχει αρχίσει να νιώθει δυσανεξία για τον θύτη του, έρχεται ο σωτήρας! Είναι το πρόσωπο που θα ακούσει με μεγάλη προσοχή το θύμα και θα το επιβεβαιώσει για την αδικία που νιώθει. Το καταλαβαίνει εκεί που ο θύτης δεν το κάνει πια. Στα μάτια του θύματος, ο σωτήρας εξιδανικεύεται. Είναι αυτός που θα πάρει πάνω του όλα τα προβλήματα, θα δώσει πιθανώς λύσεις, θα πάρει την ευθύνη. Δίνει υπερβολικά πολλά, είναι ιδιαίτερα επινοητικός και έτοιμος για όλα. Διαθέσιμος κάθε στιγμή!

Ο σωτήρας όμως έχει και αυτός ανάγκη για αναγνώριση, αφού στην πραγματικότητα είναι ένα θύμα μεταμφιεσμένο. Δεν προσφέρει απλά συμπαράσταση, αλλά υπάρχει για να δίνει λύσεις και δύναμη στους άλλους, ξεχνώντας τον εαυτό του. Φαντάζει αλτρουιστής, αλλά ο αλτρουισμός έχει για βάση του την αγάπη, ενώ η δράση του σωτήρα το φόβο. Ο σωτήρας προτιμά να ασχολείται με τα προβλήματα των άλλων παρά με τα δικά του, γιατί με αυτόν τον τρόπο εξασκεί στους άλλους έλεγχο και χειραγώγηση, νιώθει χρήσιμος, σημαντικός, δυνατός, ικανός.

Στην πραγματικότητα ο σωτήρας στηρίζει το θύμα αποδυναμώνοντάς το, αποτρέποντάς το να εξελιχθεί σαν άνθρωπος! Κι αυτό συμβαίνει, επειδή φοβάται ότι αν ο άνθρωπος που στηρίζει, επικεντρωθεί στον εαυτό του και αναλάβει την ευθύνη του εαυτού του και της ζωής του, θα τον χάσει. Κάνει τα αδύνατα δυνατά, λοιπόν, ώστε να γίνει απαραίτητος για να μην τον αφήσουν ποτέ.

Ο σωτήρας δεν είναι πιο δυνατός από το θύμα, παρά το ότι φαίνεται να το στηρίζει. Είναι και οι δύο αδύναμοι μέσα στον φόβο. Ο ένας χρησιμοποιεί τον άλλον για να μπορεί να υπάρχει η σχέση εξάρτησης. Και σίγουρα αυτό δεν είναι αγάπη.

                                                      Ανακεφαλαιωτικά

Το Δραματικό Τρίγωνο (drama triangle) είναι μια έννοια που εφευρέθηκε στο 1960 από τον Dr. Stephan Karpman, για να περιγράψει με τον απλούστερο δυνατό τρόπο τους ψυχολογικούς ρόλους που παίζουμε σε συνηθισμένες, δυσλειτουργικές σχέσεις. Κάθε φορά που βιώνουμε μια αρνητική σχέση που μας αποθαρρύνει και μας απογοητεύει, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έχουμε εμπλακεί σε ένα τριγωνικό παιχνίδι, αφού αυτές οι αρνητικές καταστάσεις είναι παραδόξως σταθερές και ακολουθούν σχεδόν πάντα τους ίδιους αμετάβλητους κανόνες.Όταν δεν έχουμε κάνει την απαραίτητη δουλειά στη ζωή μας για να αντιμετωπίσουμε τον ανεπίλυτο συναισθηματικό πόνο και τα θέματά μας, συνήθως ο καθένας από εμάς εμπίπτει σε έναν από τους τρεις αυτούς ρόλους. Τα πράγματα περιπλέκονται ακόμα περισσότερο, όταν τα τρία αυτά πρόσωπα (ή και οικογένειες) που είναι παγιδευμένα στο Δραματικό Τρίγωνο καταλήγουν να αλλάζουν ρόλους μεταξύ τους, με τρόπο ώστε το Θύμα να γίνεται ο Διώκτης ( χειραγωγεί, τιμωρεί και κατηγορεί με επιθετικό τρόπο όλους όσους δεν τον/την βοήθησαν αρκετά), και ο Σωτήρας γίνεται το Θύμα (βρίσκεται υπό συνεχή επίθεση, νιώθει κομματιασμένος και εκφράζεται με τη φράση «Μετά από όλα όσα έχω κάνει για σένα, πώς μπορείς να μου φέρεσαι τόσο άσχημα;) και ούτω καθεξής. Έτσι το Δραματικό Τρίγωνο μετατρέπεται σε έναν ατέρμονο καταστρεπτικό κύκλο. Και το πραγματικό πρόβλημα είναι η επανάληψη.

Αν είμαστε «επαγγελματίες» Σωτήρες, μπορούμε να διαισθανθούμε ένα Θύμα από χιλιόμετρα μακριά, και θα τρέξουμε κατευθείαν στην τοξική δίνη του, όσο πιο γρήγορα μπορούμε, για να βυθιστούμε στη συνέχεια στους χειρισμούς και στα παιχνίδια του μυαλού τους..  Για τους χρόνιους Σωτήρες, ανεξάρτητα από το πόσο ειλικρινείς μπορεί να είναι οι προθέσεις τους («απλά θέλω να βοηθήσω!») τα τελικά αποτελέσματα είναι συνήθως αρκετά τραγικά.

Αν είμαστε «επαγγελματίες» Θύματα, θα αναζητούμε πάντοτε τους Θύτες και τους Σωτήρες μας για να συμπληρώσουν το δράμα και την απελπισία μας. Για τα συνήθη Θύματα, όσο βαθειά αβοήθητα κι αν νιώθουν, σίγουρα θέλουν απεγνωσμένα να σωθούν, αλλά η στάση τους δε λειτουργεί. Δε μπορούμε ποτέ να σωθούμε χάρη σε κάποιον άλλον, γιατί η πραγματική σωτηρία προέρχεται μόνο από μέσα μας.

Για τους κατά συρροή Διώκτες, φυσικά και η ζωή έχει πάντα μια πικρή γεύση, αφού στην πραγματικότητα πρόκειται για συναισθηματικά βαμπίρ που καιροφυλακτούν για τις αδυναμίες των άλλων. Αυτός είναι ο πιο τοξικός τρόπος ζωής που μπορεί να φανταστεί κανείς. Όλα αυτά οδηγούν σε μεγάλες ψυχικές ταλαιπωρίες, σε αγανάκτηση και δυστυχία, σε κύκλους καταστροφής ή ακόμα και σε βία. Με άλλα λόγια, το Δραματικό Τρίγωνο κάνει κακό σε όλους τους εμπλεκόμενους. Παρ’ όλ’ αυτά συνεχίζουμε να επαναλαμβάνουμε τα συμπεριφορικά αυτά μοτίβα, μέχρι να τα συνειδητοποιήσουμε και να σταματήσουμε να τα επαναλαμβάνουμε. Για να γίνει αυτό, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε τουλάχιστον, πώς εξελίσσονται αυτές οι (αυτο)καταστροφικές συνήθειες και να είμαστε ειλικρινείς στο ρόλο που παίζουμε εμείς προσωπικά σε τέτοιου είδους καταστάσεις, Και να θυμόμαστε ότι στην πραγματικότητα το Θύμα δεν είναι όσο αβοήθητο νιώθει, ο Σωτήρας δε βοηθά και οι κατηγορίες του Διώκτη είναι ανυπόστατες.

             Πώς εγκαταλείπονται οι ρόλοι του θύματος, του θύτη και του σωτήρα

Τρία πρόσωπα απόλυτα συνδεδεμένα μεταξύ τους. Ποτέ δεν έζησαν χώρια. Από την αρχαία τραγωδία ως την κομέντια ντελ’αρτε και από τον Μολιέρο ως τους πιο σύγχρονους θεατρικούς δημιουργούς, οι τρεις αυτοί τύποι μονοπωλούν το ενδιαφέρον στην πλοκή των έργων. Στο κλασσικό αυτό τρίγωνο, ο κάθε ένας ερμηνεύει τον ρόλο του εκ περιτροπής.

Μόνο, όταν καθένας από τη μεριά του συνειδητοποιήσει, ποια θέση τείνει να αναλαμβάνει στις σχέσεις του και για ποιους λόγους, ποια είναι τα οφέλη αλλά και το κόστος της εκάστοτε επιλογής, θα μπορέσει να βγει από αυτή τη δυσλειτουργική δυναμική. Τη συνειδητοποίηση αυτή, τις περισσότερες φορές, είναι δύσκολο να την κάνει κάποιος μόνος του. Συνήθως, χρειάζεται η βοήθεια ενός ειδικού, αλλά και αρκετός χρόνος ψυχοθεραπευτικής εργασίας προκειμένου να γίνει μία ουσιαστική αλλαγή στάσης ζωής.

Αν πιστεύεις ότι κάποιος δεν μπορεί να τα καταφέρει χωρίς εσένα τότε καλό θα είναι να ψάξεις το σωτήρα μέσα σου. Ο σωτήρας έχει ένα μυστικό συμβόλαιο με το θύμα του, που λέει: θα σε προσέχω, αρκεί να με χρειάζεσαι και να εξαρτάσαι από μένα!

Αν διακρίνεις χαρακτηριστικά θύματος μέσα σου, τότε σταμάτα να σκέφτεσαι τους άλλους περισσότερο από τον εαυτό σου, να προσφέρεσαι εύκολα και να αποφεύγεις τον ανταγωνισμό. Και ξεκίνα να πιστεύεις στις ικανότητές σου κι όταν χρειάζεται, να δείχνεις τη δυσαρέσκειά σου.

Αν έχεις εντοπίσει τον τύραννο μέσα σου, τότε σταμάτα να σκέφτεσαι μόνο τον εαυτό σου και ξεκίνα να ασχολείσαι με τα συναισθήματα και τα θέλω και των γύρω σου. Άρχισε να αφήνεις και τους άλλους να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και να έχουν άποψη. Επίσης να θυμάσαι ότι δεν έχεις δίκιο μόνο εσύ!

Δυνατός είναι ο άνθρωπος που είναι ο εαυτός του. Θέλει δύναμη να δεις τις αδυναμίες σου, να φωτίσεις και τα πιο σκοτεινά σου κομμάτια. Να αφήσεις και να στερηθείς τα παιχνίδια σου, τον για να υπάρχεις μέσα από αυτά, τον εγωιστικό, φοβισμένο εαυτό σου. Όταν κάποιος αποκτήσει τη γνώση και αναλάβει την ευθύνη της ζωής και των συναισθημάτων του, τότε παύει να παίζει ρόλους. Βλέπει την απεριόριστη δύναμη που υπάρχει μέσα του και τη δύναμη αυτή μπορεί να τη δει και στα μάτια των ανθρώπων γύρω του, ακόμη και στα μάτια εκείνων που δεν πιστεύουν ακόμη στον εαυτό τους. Όταν μπορείς να δεις τη δύναμη των άλλων τότε επικοινωνείς με την αλήθεια τους, τους θυμίζεις τη δύναμη τους. Κάθε φορά που το κάνεις αυτό βρίσκεσαι στο κέντρο της δικής σου δύναμης, στο κέντρο της αγάπης.

Βιβλιογραφία

Dr. Stephan Karpman (1968) .“Karpman Drama triangle”

Acey Choy (1990). The Winner’s Triangle

The Power of TED (2009).  TED

Hirigoyen, M. (2009). Ηθική Παρενόχληση. Εκδ. Πατάκη. Αθήνα.

Kast, V. (2001). Θύματα και Θύτες. Εκδ. Θυμάρι. Αθήνα.

Χάρρις, Τ. (1997). Είμαι Οκέυ, Είσαι Ο’ κέυ. Εκδ. Καστανιώτη. Αθήνα.

 

 

Κατηγορίες: Ευρωπαϊκός Κινηματογράφος | Γράψτε σχόλιο

Η δύναμη του επαίνου στην εκπαίδευση και στις σχέσεις

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Από το βιβλίο “Μπράβο της Φάλαινας!” του Ken Blanchard

Το πολύ πρωτότυπο και θετικό αυτό βιβλίο αναλύει τη δύναμη του επαίνου στη δημιουργία θετικών σχέσεων.

Αυτό το κατορθώνει εξηγώντας … με ποιο τρόπο εκπαιδεύονται οι φάλαινες όρκες σε ένα ζωολογικό πάρκο και πώς μαθαίνουν να εκτελούν διάφορα ακροβατικά κόλπα, χωρίς κακομεταχείριση, αλλά χτίζοντας μια σχέση εμπιστοσύνης-φιλίας και θετικής επικοινωνίας με τους εκπαιδευτές, με αποτέλεσμα να θέλουν οι ίδιες να συμμετέχουν στην παράσταση, αφού πρόκειται για μία θετική εμπειρία για αυτές.

Πώς γίνεται αυτό; Οι εκπαιδευτές δίνουν έμφαση μόνο στα θετικά και όχι στα αρνητικά. Δίνουν, δηλαδή,  μεγάλη σημασία όταν το ζώο κάνει αυτό που του ζητάνε, ενώ όταν κάνει λάθος, απλά το αγνοούν, επανεστιάζουν την ενεργητικότητα και ανακατευθύνουν τη συμπεριφορά του αλλού. Αυτή η απλή και αποτελεσματική στρατηγική επιτρέπει στους εκπαιδευτές να δημιουργούν νέες καταστάσεις στις οποίες μπορούν να ”συλλαμβάνουν” τα ζώα να κάνουν κάτι σωστά.

Από αυτό το παράδειγμα μπορούμε να μάθουμε πολλά για τις δικές μας σχέσεις.  Καταρχάς, είναι πολύ σημαντικό να δίνουμε έμφαση στα θετικά! Στα θετικά στη ζωή μας, στις σχέσεις μας με τους άλλους ανθρώπους, στη δουλειά μας, στις καταστάσεις που βιώνουμε καθημερινά. Είναι πολύ πιο ωραίο να ‘‘πιάνουμε’’ τους άλλους να κάνουν κάτι σωστό, από το να τους ‘‘πιάνουμε’’ να κάνουν κάτι λάθος. Δηλαδή αντί να τονίζουμε τα αρνητικά που κάνει κάποιος και να διαμαρτυρόμαστε, να γκρινιάζουμε, να τον επιπλήττουμε κ.ο.κ., μπορούμε να εστιαστούμε, να επαινέσουμε και να ενθαρρύνουμε τα θετικά που κάνει! Μπορούμε λοιπόν να εστιάζουμε την προσοχή μας στην καλή συμπεριφορά και όχι στην κακή. Όσο περισσότερη προσοχή δίνεις σε μία συμπεριφορά, τόσο θα επαναλαμβάνεται. Αν λοιπόν προσέχουμε τα αρνητικά, ενισχύουμε ακριβώς τη συμπεριφορά εκείνη που δεν θέλουμε!

Σύμφωνα με το βιβλίο υπάρχουν δύο είδη αντιδράσεων στις σχέσεις μας με τους άλλους:

  • Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΣΑΔΑΣ, δηλ. όταν πιάνουμε τους άλλους να κάνουν κάτι λάθος, και
  • ΤΟ ΜΠΡΑΒΟ ΤΗΣ ΦΑΛΑΙΝΑΣ (whale done: λογοπαίγνιο του Well done!), όταν πιάνουμε τους άλλους να κάνουν κάτι σωστό.

Αν μεγαλώνοντας μας μεταχειρίζονταν με τη μέθοδο της κατσάδας, ίσως έχουμε την τάση να την διαιωνίσουμε στις σχέσεις μας με τους άλλους. Πόσο καλό όμως είναι αυτό για τις φιλικές, ερωτικές ή ακόμα και τις επαγγελματικές μας σχέσεις; Προσέχοντας τα αρνητικά περνάμε καλά; Μήπως απλά μιζεριάζουμε κατηγορώντας όλο τον κόσμο για τα λάθη του και για τις άσχημες καταστάσεις που βιώνουμε εξαιτίας αυτών των λαθών; Ας αφυπνιστούμε λοιπόν και ας πούμε κάτι θετικό, όταν κάτι πηγαίνει καλά!

Πώς λειτουργεί το Μπράβο της Φάλαινας:

  • Επαινούμε τους ανθρώπους μας αμέσως.
  • Είμαστε σαφείς ως προς το τί έκαναν σωστά ή σχεδόν σωστά.
  • Εκφράζουμε τα θετικά μας συναισθήματα γι’ αυτό που έκαναν.
  • Τους ενθαρρύνουμε να συνεχίσουν την καλή απόδοση-συμπεριφορά.

Προσοχή όμως: το Μπράβο της Φάλαινας λειτουργεί μόνο όταν είμαστε ειλικρινείς και έντιμοι με τους άλλους. Αν υποψιαστούμε ότι εφαρμόζοντας αυτή τη μέθοδο οι άνθρωποί μας θεωρούν ανειλικρινείς τις θετικές μας αντιδράσεις, τότε πρέπει να αφιερώσουμε χρόνο και κόπο ώστε να τους δείξουμε ότι έχουν λάθος. Να προλάβουμε την αντίδρασή τους, να τους μιλήσουμε ειλικρινά, να παραδεχτούμε ότι ως τώρα ήμασταν αρνητικοί και ότι θέλουμε να αλλάξουμε την κατάσταση. Και τέλος να ζητήσουμε την βοήθειά τους γι’ αυτό.

Είναι πολύ πιο όμορφο, χαρούμενο και ανακουφιστικό να εστιάζεις στα θετικά σε μία σχέση. Όταν βλέπεις κάτι άσχημο και αρνητικό ανακατευθύνεις την ενέργειά σου σε κάτι άλλο.

Πώς γίνεται αυτό;

  • Περιγράφεις το λάθος ή το πρόβλημα το συντομότερο δυνατό, καθαρά και χωρίς να επιρρίπτεις ευθύνες.
  • Δείχνεις καθαρά τις αρνητικές του συνέπειες.
  • Αν χρειάζεται, παίρνεις επάνω σου την ευθύνη επειδή δεν είχες ξεκαθαρίσει τι ζητούσες.
  • Εξηγείς ξανά το τι θέλεις, φροντίζοντας να γίνει απόλυτα κατανοητό.
  • Εκφράζεις την αμείωτη εμπιστοσύνη σου και την πίστη σου στο πρόσωπο του άλλου.

Αν μετά από αυτή την ξεκάθαρη κουβέντα, παρατηρήσεις ότι ο άλλος έκανε κάτι σωστά ή σχεδόν σωστά, του εκφράσεις τα θετικά σου συναισθήματα, δηλ. ένα … Μπράβο της Φάλαινας.

Στην καθημερινότητά μας πάντα θα υπάρχουν άνθρωποι, πράγματα και καταστάσεις, τα οποία θα μας ενοχλούν, θα μας εκνευρίζουν, θα μας στενοχωρούν ή θα μας ρίχνουν ψυχολογικά. Αξίζουν όμως την τόση  σημασία που τους δίνουμε; Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι αν εστιαζόμαστε στα αρνητικά, μπορεί να προσπεράσουμε όλα τα όμορφα και θετικά της ζωής μας, να μην αντιληφθούμε καν ότι υπάρχουν. Ας γίνουμε λοιπόν πιο θετικοί άνθρωποι!

 

Κατηγορίες: Ευρωπαϊκός Κινηματογράφος | Γράψτε σχόλιο

Οι Εννέα θεμελιώδεις Αρχές του Gandhi

Capture16

Οι Εννέα θεμελιώδεις Αρχές του Gandhi

1. «Πρέπει εσύ να αποτελείς την αλλαγή που θέλεις να δεις στον κόσμο

Εάν αλλάξεις τον εαυτό σου, θα αλλάξεις τον κόσμο σου. Εάν αλλάξεις τον τρόπο σκέψης σου, τότε θα αλλάξουν οι ενέργειές σου, αλλά και το πώς αισθάνεσαι. Και με αυτόν τον τρόπο ο κόσμος γύρω σου θα αλλάξει. Όχι μόνο γιατί πλέον θα βλέπεις το περιβάλλον σου μέσω νέων «φακών» σκέψης και συναισθημάτων, αλλά και γιατί η αλλαγή μέσα σου μπορεί να σου επιτρέψει να αναλάβεις δράση με τρόπους που δεν είχες ποτέ φανταστεί.

2. «Κανείς δεν μπορεί να με πειράξει χωρίς την άδειά μου» Το τι νιώθεις και το πώς αντιδράς σε κάτι, είναι πάντα δική σου επιλογή. Μπορεί να υπάρχει ένας «κανονικός» ή ένας κοινός τρόπος αντίδρασης σε διαφορετικά πράγματα. Το σίγουρο είναι ότι μπορείς να επιλέξεις τις δικές σου σκέψεις, αντιδράσεις και συναισθήματα σχεδόν στα πάντα. Δεν χρειάζεται να πανικοβάλλεσαι, να αντιδράς υπερβολικά ή αρνητικά. Τουλάχιστον όχι κάθε φορά και όχι άμεσα. Μερικές φορές, αντιδρούμε αντανακλαστικά και όχι συνειδητά.

3. «Ο αδύναμος δεν μπορεί ποτέ να συγχωρήσει. Η συγχώρεση είναι το χαρακτηριστικό του ισχυρού»

«Το ‘οφθαλμόν αντί οφθαλμού’ μπορεί να οδηγήσει μόνο στο να τυφλωθεί όλος ο κόσμος» Το να καταπολεμάς το κακό με κακό δε πρόκειται να σε βοηθήσει. Μπορείς πάντα να επιλέγεις τον τρόπο αντίδρασής σου στις καταστάσεις. Όταν ενσωματώσεις αυτόν τον τρόπο σκέψης στη ζωή σου, τότε θα μπορείς να αντιδράς με ένα τρόπο που θα είναι πιο χρήσιμος για εσένα και για τους άλλους. Έχεις συνειδητοποιήσει ότι με το να συγχωρείς και να ξεχνάς το παρελθόν, θα προσφέρεις σε εσένα και τους γύρω σου μία μεγάλη υπηρεσία; Το να σπαταλάς το χρόνο σου σε αρνητικές εμπειρίες, από τη στιγμή που έχεις πάρει όλα τα μαθήματα από αυτές, δεν θα σου προσφέρει τίποτα. Το πιο πιθανό θα είναι να προκαλέσεις στο εαυτό σου περισσότερο πόνο και να τον παραλύσεις καθιστώντας τον ανίκανο να αναλάβει δράση όταν θα πρέπει.

4. «Δεν θέλω να προβλέπω το μέλλον. Είμαι αφοσιωμένος στην παρούσα στιγμή. Ο Θεός δεν μου έδωσε τον έλεγχο της επόμενης στιγμής, αλλά αυτής»

Ο καλύτερος τρόπος για να ξεπεράσεις την εσωτερική αντίσταση που συχνά σε σταματά από την ανάληψη δράσης, είναι να μείνεις στο παρόν όσο το δυνατόν περισσότερο και να είσαι δεκτικός. Γιατί; Επειδή, όταν ζεις στο παρόν, δεν ανησυχείς για την επόμενη στιγμή που ούτως ή άλλως δεν μπορείς να ελέγξεις.

5. «Είναι ανόητο να είσαι πολύ σίγουρος για την σοφία σου. Είναι υγιές να υπενθυμίζεις στον εαυτό σου ότι και οι ισχυρότεροι μπορεί να αποδυναμωθούν και οι σοφότεροι μπορεί να σφάλλουν» Όταν θεοποιείς ανθρώπους -ακόμη κι αν έχουν καταφέρει εκπληκτικά πράγματα- κινδυνεύεις να αποστασιοποιηθείς από αυτούς. Συχνά αρχίζεις να αισθάνεσαι ότι εσύ δεν θα μπορούσες ποτέ να πετύχεις παρόμοια κατορθώματα. Είναι σημαντικό να θυμάσαι ότι κι αυτοί είναι ανθρώπινα πλάσματα όπως εσύ, άσχετα με το τι έχουν καταφέρει.

6. «Πρώτα θα σε αγνοήσουν, μετά θα γελάσουν με σένα, μετά θα σε πολεμήσουν, και τότε κέρδισες»

Να είσαι ανθεκτικός στα σαμποτάζ που σου στήνει ο ίδιος σου ο εαυτός. Μόνο τότε, η εσωτερική σου αντίσταση θα ασθενήσει και θα σε επισκέπτεται όλο και λιγότερο. Βρες αυτό που πραγματικά θέλεις να κάνεις και τότε θα βρεις και το εσωτερικό κίνητρο για να συνεχίσεις. Ένας λόγος που ο Γκάντι είχε τόσο μεγάλη επιτυχία με την μέθοδό της μη βίας, ήταν ότι ο ίδιος και οι οπαδοί του δεν παραιτήθηκαν ποτέ.

7. «Βλέπω μόνο τις αρετές των ανθρώπων. Αφού δεν είμαι αλάθητος, δεν θα αναλύσω τα λάθη των άλλων»

Όλοι έχουμε κάτι καλό μέσα μας. Αν στοχεύεις στη βελτίωση τότε είναι χρήσιμο να επικεντρώνεσαι στις καλές πλευρές των ανθρώπων. Όταν εστιάζεις στα θετικά στοιχεία των άλλων, έχεις ακόμα ένα κίνητρο για να τους βοηθήσεις. Με το να βοηθάς τους άλλους δεν κάνεις μόνο την δική τους ζωή καλύτερη. Με τον καιρό παίρνεις πίσω ότι έδωσες, ενώ οι άνθρωποι που βοήθησες τείνουν περισσότερο να βοηθήσουν άλλα άτομα. Έτσι, όλοι μαζί, δημιουργείτε μια θετική αλλαγή που δυναμώνει.

8. «Ευτυχία είναι όταν αυτά που σκέπτεσαι, αυτά που λες και αυτά που κάνεις, βρίσκονται σε αρμονία μεταξύ τους»

«Πάντα να στοχεύεις στην πλήρη αρμονία της σκέψης, των λόγων και των πράξεων. Πάντα να στοχεύεις στο να εξαγνίζεις τις σκέψεις σου και όλα θα είναι καλά». Μία από τις καλύτερες συμβουλές για την βελτίωση των κοινωνικών δεξιοτήτων είναι να συμπεριφέρεσαι με συνέπεια και να επικοινωνείς με αυθεντικό τρόπο. Στους ανθρώπους αρέσει αυτό και ο νους γαληνεύει όταν οι σκέψεις, τα λόγια και οι πράξεις είναι απόλυτα ευθυγραμμισμένες. Όταν είσαι αληθινός δεν χρειάζεται να αποδείξεις τίποτα γιατί η γλώσσα του σώματός σου και ο τόνος της φωνής σου -τα οποία κάποιοι λένε ότι είναι το 90% της επικοινωνίας- είναι συντονισμένα με τις σκέψεις σου.

9. «Η συνεχής ανάπτυξη είναι ο νόμος της ζωής. Αυτός που προσπαθεί να διατηρήσει τα δόγματά του για να φαίνεται συνεπής στους άλλους, οδηγεί τον εαυτό του σε λάθος δρόμο» Υπάρχουν φορές που είσαι ασυνεπής ή που δίνεις την εντύπωση πως δεν ξέρεις τι κάνεις. Αυτό είναι προτιμότερο από το να προσπαθείς να διατηρείς παλιές απόψεις που ξέρεις ότι είναι λανθασμένες από φόβο μην σε κρίνουν οι άλλοι.

Κατηγορίες: Ευρωπαϊκός Κινηματογράφος | Γράψτε σχόλιο

ΕΣΥ ΠΟΙΟ ΡΟΛΟ ΕΧΕΙΣ ΣΤΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΟΥ;

ΤΟΥ ΓΟΝΕΑ,ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ Η ΤΟΥ ΕΝΗΛΙΚΑ;

Ο Ερικ Μπερν ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τους ρόλους που υιοθετεί κάθε άνθρωπος στην αλληλεπίδρασή του με τους άλλους και η θεωρία του έμεινε γνωστή ως «συνδιαλλακτική ανάλυση». Ως συναλλαγή ο Μπερν ορίζει τη μονάδα της κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Υπάρχει το ερέθισμα που προκαλείται από το ένα άτομο και η αντίδραση που ακολουθεί από το άλλο. Τρεις πιθανοί ρόλοι (καταστάσεις του εγώ) μπορεί να υιοθετηθούν στη διαδικασία αυτής της συναλλαγής. Αυτοί είναι: ο γονέας, το παιδί και ο ενήλικας.

Μήπως είσαι  γονέας;
Ο γονέας, λοιπόν, είναι μια κυριαρχική φιγούρα που θέλει να παίρνει αποφάσεις για τους άλλους. Επιθυμεί να ελέγχει τον σύντροφό του και να του δίνει οδηγίες για το πώς να δράσει.
Παράλληλα, ασκεί κριτική στις πράξεις που δεν συμφωνούν με τις δικές του αντιλήψεις, εμποδίζοντας το σύντροφο να αυτονομηθεί. Νιώθει ότι τον έχει υπό την προστασία του.
Ο γονέας σχετίζεται με αναμνήσεις των πρώτων πέντε ετών ζωής που αφορούν εξωτερικά γεγονότα, έτσι όπως αυτά έγιναν αντιληπτά. Αυτές οι αναμνήσεις στην πλειοψηφία τους αφορούν πράξεις των γονέων.

Μήπως είσαι  παιδί;
Το παιδί έχει την τάση να εξαρτάται από τους άλλους και χρειάζεται την καθοδήγησή τους. Μπορεί να είναι υπάκουο και να συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις των άλλων ή επαναστατημένο και να αντιδρά σε αυτές.
Το παιδί αφορά στις αναμνήσεις των πέντε πρώτων ετών της ζωής, αλλά όχι για τα ίδια τα εξωτερικά γεγονότα, αλλά για τα συναισθήματα που προκάλεσαν στο παιδί εκείνη την περίοδο.

Ή μήπως  ενήλικος;
Ο ενήλικος μπορεί να εκτίμησει διαφορετικά, πέρα από αυτά που έχει παρατηρήσει (γονέας) ή αισθανθεί (παιδί). Αυτός έχει την ικανότητα να αντλεί δεδομένα από την κατάσταση του γονέα, του παιδιού και τα εξωτερικά ερεθίσματα και μετά να παίρνει αποφάσεις. ΄Ετσι είναι ελεύθερος και ικανός να σχηματίζει τη δική του γνώμη, έχοντας φιλτράρει τα δεδομένα.
Από την άλλη πλευρά ο ενήλικος αποτελεί την τελευταία κατάσταση του εγώ. Όταν το παιδί είναι ενός έτους αρχίζει να εκδηλώνει κινητική ικανότητα και καταλαβαίνει ότι μπορεί να ασκεί έλεγχο στα αντικείμενα γύρω του.

Ο σωστός ρόλος…
Ο ιδανικός ρόλος για το ίδιο το άτομο ως οντότητα, αλλά και ως μέλος μιας σχέσης είναι αυτός του ενήλικου. Οι υπόλοιποι συνδυασμοί μεταξύ των καταστάσεων του εγώ οδηγούν σε σύγκρουση καθώς δεν είναι συμπληρωματικοί.

Πώς διαλέγουμε ρόλους;
Για το ρόλο που θα επιλέξει κάθε άτομο παίζουν σημαντικό ρόλο οι εμπειρίες των πρώτων χρόνων της ζωής αλλά και τα βιώματά του μέσα στην οικογένεια και το εξωτερικό περιβάλλον.

Ο ρόλος που τελικά υιοθετείται δεν φαίνεται μόνο από τα λεκτικά μηνύματα, αλλά και από τα μη λεκτικά, όπως ο τόνος της φωνής, η ένταση, οι εκφράσεις του προσώπου, οι κινήσεις του σώματος.

Το να γνωρίζει κανείς το ρόλο που υιοθετεί σε μια σχέση είναι πολύ σημαντικό και στη θεραπεία ζεύγους, όπου υπάρχει αλληλεπίδραση αλλά και στην ατομική θεραπεία και αυτογνωσία του ατόμου.

Οι τέσσερις θέσεις της ζωής

Δεν είμαι ΟΚ – Είσαι ΟΚ
Δεν είμαι ΟΚ – Δεν είσαι ΟΚ
Είμαι ΟΚ – Δεν είσαι ΟΚ
Είμαι ΟΚ – Είσαι ΟΚ

Η τελευταία θέση είναι μία θέση επίκτητη, που την αποκτά ο άνθρωπος με συνειδητή του απόφαση και διαφέρει από τις άλλες, γιατί, ενώ οι άλλες είναι υποσυνείδητες και βασίζονται σε αισθήματα, αυτή δεν είναι και βασίζεται σε δεδομένα και στη λογική. Το άτομο, υιοθετώντας αυτή τη στάση ζωής, δεν απαλλάσσεται αυτόματα από τις άλλες. Αναγνωρίζει όμως τα δυσάρεστα αποτελέσματα που έχουν οι άλλες θέσεις ζωής στη ζωή του, κατανοεί πώς δημιουργήθηκαν και παίρνει τη συνειδητή απόφαση να μην επιτρέψει πια να
επαναληφθούν. Κατανοεί ότι αυτό δε θα γίνει εύκολα και τα αποτελέσματα θα είναι προοδευτικά, αλλά επιλέγει να το προσπαθήσει, έχοντας πειστεί ότι έτσι θα βελτιωθεί η ζωή του.
                                                   Συνδιαλεκτική Ανάλυση

Κατηγορίες: Ευρωπαϊκός Κινηματογράφος | Γράψτε σχόλιο

Βλέμμα μακριά – Βλέμμα κοντά

Τεχνική θέασης πραγμάτων, στάση ζωής ή  άσκηση σύναψης αριστερού – δεξιού ημισφαίριου του εγκεφάλου;

Χρειαζόμαστε τις λειτουργίες του αριστερού ημισφαιρίου του εγκεφάλου για να είμαστε αποτελεσματικοί και να συνδεόμαστε με τον υλικό, τρισδιάστατο κόσμο στον οποίο ανήκουμε. Η ποιότητα όμως της ζωής μας, η δημιουργικότητα, η ανθρωπιά μας, η ευτυχία, βρίσκονται στις ιδιότητες του δεξιού ημισφαιρίου το οποίο μας συνδέει με τα πάντα γύρω μας και την ανώτερη φύση μας. Η αγνότητα, η αυθεντικότητα, ο αυθορμητισμός είναι όλα χαρακτηριστικά του άγνωστου ημισφαιρίου που όλοι διαθέτουμε αλλά βρίσκονται σε αδράνεια.

Σπάνια το σύστημα και ο πολιτισμός που έχουμε δημιουργήσει συνδέει πληροφορίες, τομείς και θέματα με τρόπο ολιστικό. Προτιμά την κατάταξη, την αντιπαράθεση, την επιβολή ή τη φυγή. Αλλά είναι αυτή η εξειδίκευση, ο διαχωρισμός και η ανάλυση που συχνά μας κρατάνε μακριά από την αλήθεια. Κάποια στιγμή χρειάζεται να διερωτηθούμε μήπως έχουμε συλλάβει τις ιδέες μας ανάποδα ή αν υπάρχουν πολύ περισσότερα πράγματα που δεν γνωρίζουμε παρά τα ελάχιστα που πιστεύουμε πως ξέρουμε και επιτρέπουμε να διαμορφώνουν την πραγματικότητα μας.

                                                                                                                                                              Εναλλακτική Μάθηση
Κατηγορίες: Ευρωπαϊκός Κινηματογράφος | Γράψτε σχόλιο
Στις από τον/την Μαθαίνω να Μαθαίνω | Γράψτε σχόλιο

Η συγχώρεση είναι δύναμη

συγχωρώντας

Η συγχώρηση είναι μια απαιτητική διεργασία αυτογνωσίας, που ζητά την υπέρβαση του ίδιου του εαυτού. Οδηγεί στην απελευθέρωση από τις εμπλοκές του παρελθόντος και επιτρέπει να ελευθερωθούν δυνάμεις για την κατάκτηση της ωριμότητας. Δεν σχετίζεται με την λήθη, μια κατάσταση παραγραφής του επώδυνου γεγονότος με την πάροδο του χρόνου. Η πίκρα από την αδικία διαβρώνει την ύπαρξη και ακυρώνει την δυνατότητα ικανοποίησης και χαράς από την προσωπική ζωή και από τις σχέσεις με τους άλλους. Δεν είναι δυνατόν να ασχολείσαι διαρκώς με αυτόν που σε έβλαψε, δίχως να ξεχνάς αυτούς που σε αγαπούν. Δεν είναι δυνατόν να έχεις βαλτώσει στην αδικία του παρελθόντος και να κάνεις σχέδια για το μέλλον. Δεν είναι δυνατόν η συκοφαντία που έχεις δεχθεί να σε αναστατώνει και εσύ να ασχολείσαι με κάτι δημιουργικό. Η συγχώρηση είναι σεμνή και αφανής, αλλά περικλείει δύναμη, σιγουριά, ευθύνη και αυτοεκτίμηση. Ένας δειλός ποτέ δεν συγχωρεί. Υποχωρεί, αποσύρεται, φυγομαχεί, αλλά η μνησικακία παραμένει. Αυτός που συγχωρεί, είναι στραμμένος προς το μέλλον. Πονά για τις αδικίες που έχει δεχθεί, αλλά η στάση του δεν είναι παθητική. Γνωρίζει ότι αν παραμείνει στην αδικία που του έγινε, τελικά δεν θα ζήσει άλλα σημαντικά βιώματα και θα απολέσει και άλλους σημαντικούς τομείς της ζωής του. -Γιατί πολλές φορές είναι δύσκολο να συγχωρήσουμε τον εαυτό μας; Τι σημαίνει συγχωρώ τον εαυτό μου; Συγχωρώ τον εαυτό μου. Κάποιες φορές η συγχώρηση προς τον εαυτό είναι πιο δύσκολη από ότι προς τους άλλους. Είναι τότε που οι ενοχές πνίγουν την ύπαρξη και απαγορεύουν την απελευθερωτική μετάνοια. Η συγχώρηση προς τον εαυτό δεν αφορά στην επιφανειακή δικαιολόγηση των λανθασμένων επιλογών, στα πλαίσια μιας χαλαρής συνείδησης. Η συγχώρηση προς τον εαυτό προϋποθέτει την τίμια ανάληψη της προσωπικής ευθύνης. Απαιτεί την επεξεργασία και κατανόηση των όρων που οδήγησαν στην όποια αστοχία. Επιβεβαιώνει την απόφαση για λειτουργικές λύσεις, για συνεργατικές σχέσεις, για διαφοροποιημένη πορεία. Και είναι πολύ σημαντικό για τον εαυτό μας να καταφέρουμε και τη συγχώρεση προς το γονιό.  Μπορεί να φαίνεται ως αυτονόητη και εύκολη πράξη, αλλά η ουσιαστική επεξεργασμένη συγχώρηση του παιδιού προς τον γονιό είναι μια μακρά απαιτητική διεργασία. Είναι σημαντικό η διεργασία αυτή να ξεκινήσει όσον το δυνατόν πιο νωρίς, όταν ο γονιός ευρίσκεται στη ζωή. Η αυθεντική συγχώρηση προς τον γονιό προϋποθέτει την αυτονόμηση του παιδιού. Το παιδί που δεν έχει ουσιαστικά αυτονομηθεί, δεν μπορεί να επιτύχει να συγχωρήσει τον γονιό του.

Ψυχοθεραπευτής- παιδοψυχίατρος Δημήτρης Καραγιάννης. 

Κατηγορίες: Ευρωπαϊκός Κινηματογράφος | Γράψτε σχόλιο

Γιατί συγχωρούμε δύσκολα;

συγχώρεση

Σε κάποιες σχέσεις νιώθουμε ότι υπάρχουν «προηγούμενα», που δεν μας είναι εύκολο να τα ξεπεράσουμε. Ένας τσακωμός, μια βαριά κουβέντα, μια διαφωνία, μια παρεξήγηση μπορούν να γίνουν αιτία να αποφεύγουμε, ή ακόμα και να μη θέλουμε να ξαναδούμε ορισμένους ανθρώπους, οι οποίοι μάλιστα συχνά συμβαίνει να είναι από τους πολύ οικείους μας. Γιατί όμως είναι τόσο δύσκολο να ξεπεράσουμε τον πληγωμένο μας εγωισμό και να κάνουμε κάποια βήματα συμφιλίωσης; Ίσως γιατί η συγχώρεση είναι κάτι που απαιτεί αρκετό «αγώνα» με τον ίδιο μας τον εαυτό καταρχήν.
Tα ασυγχώρητα παραπτώματα

H ικανότητα να συγχωρούμε έχει να κάνει με κάποια από τα πιο βαθιά μας συναισθήματα.

Kάποια παραπτώματα μας φαίνονται -και μπορεί να είναι- τόσο βαριά, που τα θεωρούμε ασυγχώρητα. «Πώς μπόρεσε να μου το κάνει αυτό;» αυτή η σκέψη μάς βασανίζει και μας κρατάει δέσμιους. Παρόλο που ξέρουμε ότι στις σχέσεις δεν μπορούμε να αποφύγουμε το να πληγωθούμε και να πληγώσουμε, να αδικηθούμε και να αδικήσουμε, να απογοητευτούμε και να απογοητεύσουμε, όταν αυτό μας συμβεί, αισθανόμαστε κάθε φορά ότι ένας κόσμος καταρρέει.
Aκόμα και όταν μπορούμε να καταλάβουμε κάποια από τα κίνητρα του άλλου, νιώθουμε τόσο πληγωμένοι, που αποτραβιόμαστε «γλείφοντας τις πληγές μας» ή περνάμε στην αντεπίθεση. Πεισμώνουμε, κατηγορούμε, κρατάμε τον άλλο μακριά, ενώ πολλές φορές ο θυμός και το μίσος «καμουφλάρονται» σαν σταυροφορία απόδοσης δικαιοσύνης με την  εκδίκηση, και τελικά διακόπτουμε τη σχέση.
Tο παράξενο είναι ότι όλα αυτά, ακόμη και η διακοπή της σχέσης, δεν δρουν ανακουφιστικά στον πόνο που μας προκάλεσε ο άλλος με τη συμπεριφορά του. O χρόνος βοηθάει να το ξεχάσουμε και να το βάλουμε στην άκρη, όμως η «πληγή» παραμένει ανοιχτή μέσα μας και μας θυμίζει την παρουσία της κάθε φορά που τα πράγματα για μας δεν είναι ρόδινα. Kαι, όταν η σχέση συνεχίζεται χωρίς να μπορέσουμε να δώσουμε συγχώρεση, ο καταχωνιασμένος θυμός και το παράπονο δεν την αφήνουν να προχωρήσει με τρόπο που να νιώθουμε ικανοποιημένοι.

Γιατί λοιπόν μας είναι τόσο δύσκολο να δώσουμε τέλος σε μια δυσάρεστη κατάσταση και να την ξεχάσουμε; Γιατί είναι τόσο δύσκολο να δώσουμε στον άλλον συγχώρεση; Φαίνεται ότι η ικανότητα να συγχωρούμε έχει να κάνει με κάποια από τα πιο βαθιά και δυνατά μας συναισθήματα, την αγάπη και το μίσος, και ότι στη διαδικασία της συγχώρεσης εμπλέκεται η παιδική μας ηλικία, οι εμπειρίες και η αυτοεκτίμησή μας, ο εγωισμός και ο ναρκισσισμός μας. Aς πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Eπιστροφή στην παιδική ηλικία

παιδί

Oι μηχανισμοί που δραστηριοποιούνται όταν νιώσουμε αδικημένοι ή προσβεβλημένοι είναι τις περισσότερες φορές αντιδράσεις που προέρχονται από την παιδική μας ηλικία. Kαθώς η σχέση γονιών και παιδιού είναι σχέση εξάρτησης, και μην έχοντας άλλον τρόπο να αντιδράσουμε, κλαψουρίζαμε, μουτρώναμε, ουρλιάζαμε ή κλωτσούσαμε μέχρι να έρθουν να μας παρηγορήσουν, να μας ζητήσουν συγνώμη, να μας ξεγελάσουν ή να μας φοβερίσουν. Aυτά όλα είτε επέσπευδαν τη συμφιλιωτική αντίδραση των γονιών είτε απλώς μας έδιναν τη θλιβερή και γλυκιά μαζί απόλαυση του να είσαι θύμα και οι άλλοι να σου «χρωστάνε». Aυτοί ακριβώς οι παιδιάστικοι μηχανισμοί εξακολουθούν να μπαίνουν σε λειτουργία αυτόματα και να μας επαναφέρουν παιδικά συναισθήματα θλίψης και εγκατάλειψης, που μας εμποδίζουν να αντιδράσουμε με ώριμο τρόπο στις σημερινές προσβολές και στις αδικίες. Kαι φυσικά, οι μηχανισμοί αυτοί είναι πιο ζωντανοί όσο λιγότερο ασφαλείς και σταθερές σχέσεις είχαμε ως παιδιά με τους γονείς μας. Όποιος έμαθε ότι μπορεί να διαμαρτύρεται και να εκφράζει τη δυσαρέσκειά του, το θυμό, τη ζήλια, την απογοήτευσή του απέναντι στους γονείς του, χωρίς να φοβάται ότι θα χάσει την αγάπη τους, έμαθε ότι οι άνθρωποι που είναι αγαπημένοι μπορεί να πληγώσουν ο ένας τον άλλον και να φιλιώσουν, επειδή τους είναι σημαντικό να προστατεύσουν και να διατηρήσουν τη σχέση τους.

H αποδοχή του πόνου

Δυστυχώς, οι παιδιάστικες αντιδράσεις που προαναφέραμε εξαντλούν τα αποθέματα ψυχικής δύναμης που διαθέτουμε και μας εμποδίζουν να ωριμάσουμε από την τριβή με τους άλλους. H επιμονή στην κατάσταση του θιγμένου, η επιθυμία για ανταπόδοση και εκδίκηση μοιάζουν να λειτουργούν ως υποκατάστατο για άλλα συναισθήματα: για τη θλίψη και τον πόνο της απώλειας. H απώλεια μπορεί να είναι τωρινή, όταν πραγματικά κάποιος μας προδίδει, μας εξαπατά, μας εγκαταλείπει, ή να είναι μια ανοιχτή πληγή από το παρελθόν, που «ξαναφουντώνει» κάθε φορά που κάποιος αγγίζει ένα ευαίσθητο σημείο μας. Όταν οικτίρουμε τον εαυτό μας, μουτρώνουμε, επιμένουμε στο θυμό και στις κατηγορίες, τότε αποφεύγουμε τον πόνο που υπάρχει μέσα μας και κατευθύνουμε όλα τα αρνητικά μας συναισθήματα στο πρόσωπο κάποιου άλλου. Aυτό είναι ίσως μια αναγκαία πρώτη αντίδραση για να προστατέψουμε τον εαυτό μας από τα πολύ έντονα συναισθήματα που μπορεί να προκαλέσει μια άδικη συμπεριφορά. Όταν κάποιος μας εξαπάτησε ή μας απέρριψε, δεν μπορεί παρά να γίνει καταρχήν αποδέκτης της οργής, του μίσους, της απαξίωσής μας. Στη συνέχεια όμως είναι απαραίτητο να δεχτούμε και να βιώσουμε τον πόνο που κρύβεται κάτω από αυτές τις αντιδράσεις. Tο να αναλωνόμαστε στο πόσο τον μισούμε και πώς θα τον εκδικηθούμε μας βοηθάει τόσο λίγο να ξεπεράσουμε τον πόνο όσο και το να τον πνίγουμε στο αλκοόλ. Mόνον όταν παραδεχτούμε και νιώσουμε τον πόνο, μπορούμε να ξεπεράσουμε το δυσάρεστο γεγονός και να προχωρήσουμε παρακάτω, μέσα στη σχέση ή χωρίς αυτήν.

Ικανότητα συγχώρεσης

H ικανότητα να συγχωρούμε απαιτεί, πέρα από αυτά, κυρίως να αγαπάμε και να εκτιμάμε τον εαυτό μας. Όταν δεχόμαστε τον εαυτό μας με τα λάθη και τις αδυναμίες του, μπορούμε να είμαστε και επιεικείς με τα λάθη και τις αδυναμίες των άλλων. Kαι μπορούμε να αξιολογούμε καλύτερα τι είναι καλό και τι κακό: μια κριτική, ένα αρνητικό σχόλιο, ακόμη και όταν είναι άδικο, δεν μας προσβάλλει και δεν γίνεται αιτία να παρεξηγηθούμε θανάσιμα. Όποιος αυτοδιαφημίζεται: «α, εγώ δεν σηκώνω τέτοια, παρεξηγιέμαι εύκολα» πρέπει ίσως να αναρωτηθεί πόσο σταθερή είναι η αυτοπεποίθησή του.

Οι νοητικές παγίδες

H συγχώρεση όμως δεν είναι αποκλειστικά συναισθηματική υπόθεση αλλά και αποτέλεσμα νοητικής επεξεργασίας του γεγονότος αποφεύγοντας τις νοητικές παγίδες. Πώς γίνεται αυτό; Όταν, για παράδειγμα, καταλαβαίνουμε την παγίδα που κρύβει η νοοτροπία «ή μαύρο ή άσπρο, «ή καλό ή κακό» και καταφέρνουμε να την αποφεύγουμε, ξέροντας ότι «ο σύντροφός μου μπορεί να μου σπάει τα νεύρα με το φέρσιμό του, αλλά τον αγαπάω» ή «αυτός ο συνάδελφος, φίλος, συγγενής φέρθηκε άθλια, αλλά ξέρω και εκτιμώ και τις καλές πλευρές του και θέλω να διατηρήσω τη σχέση αυτή». H συνειδητοποίηση της «παγίδας» αυτής βοηθάει να αναγνωρίσουμε και να περιορίσουμε τις ατελείωτες διαμάχες για το ποιος φταίει ή ποιος είναι ο «κακός», που ταλαιπωρούν τόσο συχνά συγγενικές και συζυγικές σχέσεις επί χρόνια.

Το να μπορεί κανείς να αναγνωρίζει και να εκφράζει τη διαμαρτυρία, τα παράπονα ή το θυμό του με τρόπο ώριμο και εποικοδομητικό είναι ζήτημα αυτοσεβασμού. O κόπος που καταβάλλουμε όταν προσπαθούμε να «δουλέψουμε» μέσα μας αυτό που μας πλήγωσε και να μπορέσουμε να συγχωρέσουμε είναι τελικά μικρός σε σχέση με την ψυχική καταπόνηση που επιφέρει η διατήρηση του θυμού και της επιθυμίας για εκδίκηση, γιατί όταν συγχωρούμε:

• Mπορούμε να ξανακερδίσουμε την ψυχική μας ηρεμία.
• Mπορούμε να σώσουμε σχέσεις που είναι ακόμη γερές ή να κλείσουμε σχέσεις με τρόπο τέτοιο που να μη μας αφήνουν «ανοιχτές πληγές».
• Mπορούμε να ξεφύγουμε από τον παθητικό ρόλο του «θύματος» και να πάρουμε την ευθύνη της ζωής και των πράξεών στα χέρια μας.
                   Λουίζα Βογιατζή, συμβουλευτική ψυχολόγος

Κατηγορίες: Ευρωπαϊκός Κινηματογράφος | Γράψτε σχόλιο

Συγχώρεση σημαίνει ‘‘δίνω χώρο”

συγνωμη

Η λέξη Συγχώρεση είναι σύνθετη λέξη και αποτελείται από τις λέξεις συν και χωρώ με άλλα λόγια δίνω χώρο ή ακόμα καλύτερα βρίσκω χώρο μέσα μου και μπορώ να συνυπάρχω (κυρίως με τον ίδιο μου τον εαυτό).

  • Η συγχώρεση είναι μία συνειδητή στάση ζωής η οποία εξυψώνει την ψυχή μας πρώτα απέναντι στον εαυτό μας και ύστερα απέναντι στους άλλους .
  • Το αντίθετο της λέξης συγχώρεσή είναι η λέξη μνησικακία δηλαδή η μνήμη του κακού και αυτό δεν τυχαίο. Μπορείτε για παράδειγμα να σκεφτείτε ένα δύσκολο τραυματικό γεγονός στην ζωή σας, κατά το οποίο αισθανθήκατε δυσάρεστα  πιέζοντας το μέσα σας για μέρες, μήνες ή ακόμη κ πολλά χρόνια και τότε θα παρατηρήσετε ότι ανεξαρτήτως απο το πώς πηγαίνει η ζωή σας σήμερα αυτό σας έχει δυσκολέψει, καθώς παίρνει μορφές δυσάρεστες, περίεργες και τελικά άχρηστες απέναντι στους άλλους και κυρίως  απέναντι στον ίδιο σας στον εαυτό.
  • Συναισθήματα όπως ο θυμός, ο φόβος, η εκδικητικότητα, η θλίψη, βρίσκουν έδαφος να αναπτυχθούν όταν εμείς δεν συγχωρούμε τον εαυτό μας.
  • Ο άνθρωπος που δεν συγχωρεί χάνει ένα κυρίαρχο χαρακτηριστικό της ανθρώπινης φύσης του, την επιείκεια του και με τον τρόπο αυτό δεν κρίνει σωστά τις καταστάσεις.
  • Η έλλειψη συγχώρεσης στην ζωή μας είναι υπεύθυνη για πολλές ασθένειες, για  προβλήματα νευρολογικής φύσεως, καθώς και για ορμονολογικές αλλαγές που εξασθενούν τα αντισώματα του οργανισμού.Σε όλα τα παραπάνω υπάρχουν παγίδες που οι άνθρωποι πέφτουν με μεγάλη ευκολία όπως για παράδειγμα “νιώθω άσχημα γι’ αυτό που μου έκανε και αν τον συγχωρήσω θα πρέπει να υποκριθώ”, “εαν συγχωρήσω πάει να πει ότι ξεχνώ, ενώ εγώ δεν πρόκειται να το ξεχάσω ποτέ”, “εάν συγχωρήσω το γεγονός  θα είμαι μαλθακός και οι άλλοι θα με κοροϊδεύουν”.

    Η συγχώρεση είναι τρόπος ζωής και επιλογή για τους πραγματικά  δυνατούς που δεν αναλώνουν την ψυχή τους στην κατάκρισηκαι ουσιαστικά μας συνδέει με την εσωτερική γαλήνη, ανοίγοντας μας έτσι την πόρτα στην ψυχική και σωματική υγεία καθώς και στις αρμονικές σχέσεις με του άλλους.

Ψυχολόγος Νίκος Βαμβακάρης 

Κατηγορίες: Ευρωπαϊκός Κινηματογράφος | Γράψτε σχόλιο