Σχεδίαση μαθημάτων με τη χρήση του Διαδικτίου

Εισαγωγή

Πρόκειται για ένα μάθημα γνωριμίας με ορισμένες θεωρητικές αρχές που πρέπει να διέπουν τη σχεδίαση μαθημάτων με τη χρήση του διαδικτύου. Οι αρχές αυτές στηρίζονται σε ένα θεωρητικό μοντέλο το οποίο δεν είναι το μοναδικό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί, αλλά είναι σχετικά πλήρες. Η σχεδίαση μαθημάτων με τη βοήθεια του Διαδικτύου πρέπει να λαμβάνει υπόψη της την παιδαγωγική διάσταση των μαθημάτων, την τεχνολογική, τη θεσμική, την ηθική, τη σχεδίαση της διεπαφής, θέματα αξιολόγησης, διαχείρισης και πρόσθετης υποστήριξης των μαθημάτων αυτών. Η υλοποίηση τέτοιων μαθημάτων παρουσιάζει πλεονεκτήματα αλλά και μειονεκτήματα

1.     Ένα γενικό, θεωρητικό πλαίσιο εργασίας για το e­Learning

Picture

Το παρουσιαζόμενο πλαίσιο στηρίζεται πάνω στο μοντέλο που έχει αναπτυχθεί από ερευνητές (ιδιαίτερα από τον Badrul Khan) και αποβλέπει σε μια σχετικά πλήρη περιγραφή των παραγόντων που πρέπει να ληφθούν υπόψη προκειμένου να αναπτυχθούν όχι τόσο συγκεκριμένα, μεμονωμένα μαθήματα, αλλά προγράμματα εκπαίδευσης ή επιμόρφωσης που στηρίζονται στο Διαδίκτυο.Όπως είναι φανερό, στην ανάπτυξη συνόλων μαθημάτων με επιμορφωτικό ή γενικότερα, εκπαιδευτικό, χαρακτήρα, δεν αρκεί να ληφθεί υπόψη μόνο η παιδαγωγική ή διδακτική διάσταση των μαθημάτων (η οποία αναλύεται διεξοδικά σε άλλη ενότητα), αλλά και το γενικότερο πλαίσιο, μέσα στο οποίο πραγματοποιούνται τα μαθήματα αυτά. Ο γενικός όρος που χρησιμοποιείται για τα μαθήματα αυτά είναι ηλεκτρονική ή ψηφιακή μάθηση (e-learning και πρέπει να σημειωθεί ότι ο όρος αυτός γενικότερα καλύπτει και μαθήματα που δε στηρίζονται στο Διαδίκτυο).

Ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη, η εφαρμογή και η αξιολόγηση ανοικτών, ευέλικτων και κατανεμημένων μαθησιακών συστημάτων απαιτεί προσεκτική ανάλυση και έρευνα των τρόπων χρήσης των χαρακτηριστικών και των πηγών του Διαδικτύου και των ψηφιακών τεχνολογιών, σε συμφωνία με αρχές διδακτικού σχεδιασμού και με θέματα σημαντικά σε σχέση με τις ποικίλες διαστάσεις των online μαθησιακών περιβαλλόντων.

Παιδαγωγική Διάσταση
Ο παράγοντας αυτός του e-learning αναφέρεται στη διδασκαλία και τη μάθηση. Καταπιάνεται με θέματα όπως

  • Ανάλυση του περιεχομένου
  • Ανάλυση του ακροατηρίου, της ομάδας-στόχου
  • Ανάλυση των στόχων
  • Ανάλυση των χρησιμοποιούμενων μέσων
  • Σχεδίαση προσέγγισης
  • Οργάνωση

Μέθοδοι και στρατηγικές (Παρουσίαση, έκθεση, επεξήγηση, εξάσκηση και προγύμναση – drill and practice – tutorials, παιχνίδια, αφήγηση ιστοριών, προσομοιώσεις, παιχνίδι ρόλων, συζήτηση, αλληλεπίδραση, μοντελοποίηση, διευκόλυνση, συνεργασία, μελέτη περιπτώσεων, … )

Τεχνολογική Διάσταση
Η διάσταση αυτή αναφέρεται σε θέματα τεχνολογικής υποδομής στο περιβάλλον του e-learning.

  • Σχεδιασμός υποδομής (τεχνολογικό σχέδιο, standards, μεταδεδομένα, προσβασιμότητα, μαθησιακά αντικείμενα).
  • Υλικό (hardware)
  • Λογισμικό (software)

Σχεδίαση Διεπαφής (Interface Design)
Αναφέρεται σε μια γενική θεώρηση περιβάλλοντος των μαθημάτων και σχετίζεται με τους τρόπους με τους οποίους οι χρήστες επικοινωνούν με το σύστημα. Περιλαμβάνει θέματα όπως:

  • Σχεδίαση σελίδων
  • Σχεδίαση της παρουσίασης του περιεχομένου
  • Πλοήγηση στο υλικό
  • Προσβασιμότητα
  • Έλεγχος ευχρηστίας (usability testing)

Αξιολόγηση
Περιλαμβάνει

  • Αξιολόγηση των επιμορφούμενων (μαθητών)
  • Αξιολόγηση της διδασκαλίας και του μαθησιακού περιβάλλοντος
  • Αξιολόγηση του όλου συστήματος

Διαχείριση
Αναφέρεται στη:

  • Συντήρηση του μαθησιακού περιβάλλοντος (maintenance) και στην
  • Κατανομή της πληροφορίας

Πρόσθετες υποστηρικτικές πηγές
Η διάσταση αυτή του e-learning εξετάζει τις πηγές που απαιτούνται για την ανάπτυξη ενός ουσιαστικού μαθησιακού περιβάλλοντος:

  • Online support
  • Διδακτική/συμβουλευτική υποστήριξη
  • Τεχνική υποστήριξη
  • Υπηρεσίες συμβουλευτικής επαγγελματικής σταδιοδρομίας
  • Άλλες online υποστηρικτικές υπηρεσίες
  • Υποστηρικτικές υπηρεσίες offline

Ηθική Διάσταση
Περιλαμβάνει θέματα όπως:

  • Κοινωνική και πολιτική επίδραση
  • Πολιτισμική διασπορά
  • Προκατάληψη
  • Γεωγραφική διασπορά
  • Ψηφιακή διανομή
  • Κανόνες συμπεριφοράς
  • Ιδιωτικότητα
  • Λογοκλοπή (plagiarism)
  • Πνευματικά δικαιώματα

Θεσμική Διάσταση

  • Θέματα διαχειριστικά.: αξιολόγηση αναγκών, αξιολόγηση αμεσότητας (οικονομικής, υποδομών, περιεχομένου), οργάνωση και αλλαγή (αποδοχή και εφαρμογή καινοτομιών), χρηματοδότηση και απόσβεση της επένδυσης, συνεργασία με άλλα ιδρύματα, κατάλογος πληροφοριών προγράμματος και μαθημάτων (ακαδημαϊκό ημερολόγιο, πρόγραμμα μαθημάτων, δίδακτρα, αποφοίτηση), marketing, παροχή οικονομικής βοήθειας, εγγραφή και πληρωμές, διδακτικός σχεδιασμός και υπηρεσίες μέσων, έγγραφα αποφοίτησης).
  • Θέματα ακαδημαϊκά: επικύρωση τίτλων, διδακτική ποιότητα, επιστημονικό προσωπικό, μέγεθος τμημάτων, φόρτος εργασίας και αποζημίωση, δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Παροχή Υπηρεσιών στους εκπαιδευόμενους: Υπηρεσίες πριν την εισαγωγή τους στο πρόγραμμα, κατευθύνσεις, τομείς επιστημονικού και λοιπού προσωπικού, συμβουλευτική, επαγγελματικός προσανατολισμός, ανάπτυξη μαθησιακών δεξιοτήτων, υπηρεσίες για μαθητές με ειδικές ανάγκες, βιβλιοθήκη, υπηρεσίας tutorial, δίκτυο κοινωνικής υποστήριξης, μαθητικό newsletter, υπηρεσίες εύρεσης εργασίας, κλπ.

 

Ανοιχτή επιστολή προς την κοινωνία του Ηρακλείου

Είμαστε καθηγητές του 4ου Εσπερινού Επαγγελματικού Λυκείου Ηρακλείου, του σχολείου των εργαζόμενων μαθητών. Βρισκόμαστε στην δυσάρεστη θέση να υπερασπιστούμε το αυτονόητο:

Το δικαίωμα όλων στην δωρεάν δημόσια παιδεία, το δικαίωμα της επιλογής των μαθητών στην εκπαίδευση και όχι κατάρτιση, το δικαίωμα τελικά του να μπορούν τα παιδιά μας  να σχεδιάζουν το μέλλον τους χωρίς φραγμούς.

Οι διαμορφωτές της κοινής γνώμης, που ως καλοί υπάλληλοι έχουν έτοιμα τα κείμενα που ξεμπροστιάζουν τους “τεμπέληδες”, “υποκινητές”, “βολεμένους” και … “πλούσιους” (ναι το διαβάσαμε και αυτό !!!) εκπαιδευτικούς, ακονίζουν τις χατζάρες για να “πάρουν κεφάλια”.

Εμείς λοιπόν που “κρατάμε όμηρο” τον Ελληνικό Λαό θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε πως είμαστε έτοιμοι να αγωνιστούμε με όσες δυνάμεις μάς έχουν απομείνει, ώστε το σχολείο να παραμείνει ανοικτό προς την κοινωνία, σήμερα, αύριο, μεθαύριο, για πάντα…

Θα είμαστε ΕΔΩ και θα δίνουμε τον αγώνα μαζί με την κοινωνία του Ηρακλείου, που μας έχει αγκαλιάσει τόσα χρόνια, για να συνεχίσουν να ολοκληρώνουν οι μαθητές μας τις σπουδές τους στην ειδικότητα που πραγματικά επιθυμούν.

Δεν θα υποκύψουμε σε αυτούς που δρομολογούν το ουσιαστικό κλείσιμο των σχολείων, ψηφίζοντας νόμους  που μετατρέπουν τα σχολεία σε εξεταστικά κέντρα, νόμους που ενισχύουν την κατάρτιση (ιδιωτικά και δημόσια ΙΕΚ και ΣΕΚ) εις βάρος της εκπαίδευσης “χαρίζοντάς” τους ειδικότητες που έχουν ζήτηση και μέλλον, νόμους που τελικά δεν έχουν την υποστήριξη κανενός από τους κοινωνικούς εταίρους. Δε θα επιτρέψουμε να καταστραφεί το κοινωνικό αγαθό της δημόσιας, δωρεάν παιδείας.

Οι συνθήκες μάς αναγκάζουν να δώσουμε τον αγώνα μας έξω απο τις αίθουσες, με ανοιχτές πάντα τις πόρτες τους σχολείου, για να μπορούμε καθημερινά να συζητάμε, να προβληματιζόμαστε, να σχεδιάζουμε το μέλλον των παιδιών μας, μαζί με τα παιδιά μας.

Σας καλούμε να δώσουμε μαζί τους αγώνες για να υπερασπιστούμε τα δημόσια αγαθά που έχουμε κατακτήσει ως λαός και που κάποιοι σχεδιάζουν να τα ξεπουλήσουν “στο γιουσουρούμ  … για ένα κουστούμ”.

Καθηγητές 4ου Εσπερινού ΕΠΑΛ Ηρακλείου

Ελευθερίου Σκεπετζή 31

Τηλέφωνο: 2810-320770