Η ανεστραμμένη τάξη δεν είναι μόνο βίντεο!

Όσο η μεθοδολογία της ανεστραμμένης τάξης, ή ανεστραμμένης μάθησης όπως δείχνει να επικρατεί στο εξωτερικό ο όρος, εξαπλώνεται με ιδιαίτερα γρήγορους ρυθμούς, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, τόσο αυξάνει και η σύγχυση για τις απαιτήσεις και τις ιδιαιτερότητες της μεθόδου. Πολλοί εκπαιδευτικοί ακούν ότι στη συγκεκριμένη μεθοδολογία η θεωρία του μαθήματος στέλνεται στο σπίτι ως βιντεομάθημα και νομίζουν ότι πρόκειται για άλλη μια εφαρμογή των Τ.Π.Ε. στην εκπαιδευτική διαδικασία και αν νιώθουν τεχνολογική φοβία απορρίπτουν τη μέθοδο επειδή δεν τους ταιριάζει. Άλλοι εκπαιδευτικοί, ακούν για το βίντεο και πιστεύουν ότι απαιτείται ψηφιακός εξοπλισμός μέσα στην τάξη. Στην πραγματικότητα τίποτα από τα παραπάνω δεν ισχύει και δεν μπορεί να σταθεί ως δικαιολογία για να αρνηθείτε έστω τη δοκιμή της μεθόδου.

Η ανεστραμμένη τάξη μπορεί να λειτουργήσει και χωρίς βίντεο. Η πιο απλή μορφή της, που πολλοί εκπαιδευτικοί ήδη εφαρμόζουν, είναι να πούμε στους μαθητές μας να διαβάσουν στο σπίτι το παρακάτω μάθημα και την άλλη μέρα, μέσα στην τάξη, να το συζητήσουμε, να λύσουμε απορίες και να εμπεδώσουμε τις γνώσεις με διάφορες βιωματικές τεχνικές. Το βίντεο είναι μια πολυτέλεια που πλεον είναι εφικτή από τον μέσο δάσκαλο ώστε να εμπλουτίσουμε το κείμενο με κινούμενες εικόνες, τη φωνή μας και περισσότερα στοιχεία από αυτά του βιβλίου. Αν κάνουμε μόνοι μας βίντεο ή χρησιμοποιήσουμε κάποιο έτοιμο βίντεο, τότε η αλληλεπίδραση η δική μας και των μαθητών μας με το βίντεο γίνεται εκτός τάξης. Εμείς το προετοιμάζουμε στο σπίτι μας και οι μαθητές το βλέπουν στο σπίτι τους. Στο σχολείο δεν χρειάζεται να έχουμε ούτε καν υπολογιστή. Φυσικά, αν υπάρχει υπολογιστής, βοηθάει αυτούς που δεν μπόρεσαν να το δουν στο σπίτι τους και θα το δουν σε κάποια στιγμή στο σχολείο, πριν το μάθημα. Συνεπώς, το βίντεο δεν πρέπει να μας τρομάζει, ούτε να αποτελεί εμπόδιο στη εφαρμογή της μεθόδου.

Η ανεστραμμένη τάξη είναι μια μαθητοκεντρική προσέγγιση που απαλλάσει εμάς και τους μαθητές μας από το βαρετό κομμάτι της διάλεξης, κάνει τους εκπαιδευτικούς δημιουργικούς και τους μαθητές ενεργητικούς. Οι μαθητές αναλαμβάνουν την ευθύνη για την πορεία της μάθησης, προσεγγίζουν τη γνώση με τον δικό τους ρυθμό και στην τάξη έχουν την ευκαιρία να συνεργαστούν, να εκφραστούν. να δημιουργήσουν και να επικοινωνήσουν με τους συμμαθητές και τον δάσκαλό τους. Ο δάσκαλος κερδίζει χρόνο από το μάθημά του για να το κάνει πιο βιωματικό, ελκυστικό και αποδοτικό. Αν και αρκετοί εκπαιδευτικοί εστιάζουν στο κομμάτι του βίντεο, επειδή είναι κάτι καινοτόμο, το πιο ενδιαφέρον κομμάτι της ανεστραμμένης τάξης είναι αυτό που γίνεται μέσα στην τάξη με τους μαθητές να συμμετέχουν σε οργανωμένες δραστηριότητες εφαρμογής της γνώσης.

11c241a392ebdb053876aff6124da54e

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

Χρήσιμα Εργαλεία για υλοποίηση Ανεστραμμένης τάξης

Για να εφαρμόσεις μια εκπαιδευτική μέθοδο υπάρχουν διαφορετικές  τεχνικές και πολλά εργαλεία που θα βοηθήσουν στην εφαρμογή της.

Δείτε:

Χρήσιμα Εργαλεία για υλοποίηση Ανεστραμμένης τάξης

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

Όλα είναι σχετικά…

 

 

 

C2J8tIFXcAkVDal

 

Μιας και εδώ μιλάμε για ανεστραμμένη τάξη και αναστροφές, μια ωραία εικόνα που δείχνει πόσο σχετικός είναι ο κόσμος ανάλογα με τη θέση από την οποία τον βλέπεις.

 

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

Πώς μαθαίνουν οι μαθητές;

Ένα έξυπνο βίντεο (στα αγγλικά) για τη μάθηση. Στην αρχή σοκάρει αλλά μετά γίνεται «ανεστραμμένο»!

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

Δημιουργία βίντεο με το Youtube editor

Στην ανεστραμμένη τάξη, συνήθως, χρειάζεται να χρησιμοποιήσουμε ένα βίντεο για να στείλουμε στους μαθητές μας τη θεωρία του μαθήματος. Ένας απλός τρόπος δημιουργίας βίντεο με εικόνες και κείμενο γίνεται με τον Youtube editor αρκεί να έχουμε έναν λογαριασμό gmail και να έχουμε δημιουργήσει ένα κανάλι στο Youtube. Όλα είναι δωρεάν και περιγράφονται αναλυτικά στο παρακάτω βίντεο. Για παράδειγμα, μπορούμε να βρούμε φωτογραφίες για το μάθημα Ιστορίας ή Γεωγραφίας και να δημιουργήσουμε με αυτές ένα ωραίο βίντεο στο οποίο αργότερα θα προσθέσουμε τη φωνή μας (οδηγίες σε επόμενη ανάρτηση).

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

Παγκόσμια Κοινότητα Εκπαιδευτικών για την Ανεστραμμένη Τάξη

Στο παρακάτω βίντεο θα δείτε λεπτομέρειες για την παγκόσμια κοινότητα εκπαιδευτικών για την ανεστραμμένη τάξη. Η κοινότητα αυτή αριθμεί 29.500 μέλη και φιλοξενεί άρθρα, συζητήσεις και απόψεις εκπαιδευτικών από όλον τον κόσμο σχετικά με την ανεστραμμένη τάξη. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί εφαρμόζουν το μοντέλο της ανεστραμμένης τάξης από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Πανεπιστήμιο. Η μεθοδολογία της ανεστραμμένης τάξης εξελίσσεται σε παγκόσμιο εκπαιδευτικό κίνημα. Γίνετε μέρος του. http://flglobal.org/community/

 

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

Μια αλλη Εκπαιδευση…

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | 1 σχόλιο

Τι είναι η Ανεστραμμένη τάξη ή Flipped classroom;

  • Η κεντρική ιδέα της ανεστραμμένης τάξης είναι οι μαθητές να προετοιμάζονται στο σπίτι τους, πριν το μάθημα, παρακολουθώντας διαδραστικά βίντεο σχετικά με τη θεωρία του μαθήματος, ενώ μέσα στην τάξη, την ώρα του μαθήματος οι μαθητές να λύνουν προβλήματα, να επεξεργάζονται δύσκολες έννοιες, να εκτελούν βιωματικές δραστηριότητες και να μαθαίνουν συνεργατικά. Το μεγάλο κέρδος της ανεστραμμένης τάξης είναι ο χρόνος μέσα στην τάξη (Tucker, 2012)

  • Σύμφωνα με τους πρωτοπόρους της μεθόδου, Bergmann & Sams (2012), η ανεστραμμένη τάξη είναι η μέθοδος κατά την οποία αυτό που παραδοσιακά γινόταν μέσα στην τάξη, τώρα γίνεται στο σπίτι και αυτό που παραδοσιακά γινόταν στο σπίτι, τώρα γίνεται στο σχολείο. Αυτή η μέθοδος όμως, δεν περιλαμβάνει μόνο τη δημιουργία και αποστολή εκπαιδευτικών βίντεο στους μαθητές αλλά εστιάζει στη βιωματική μάθηση που συμβαίνει μέσα στην τάξη.

  • Η ανεστραμμένη τάξη χωρίζεται στο στάδιο έξω από την τάξη και στο στάδιο μέσα στην τάξη. Το εκπαιδευτικό υλικό που προορίζεται και για τα δύο στάδια θα πρέπει να είναι προσεκτικά επιλεγμένο και κατάλληλα οργανωμένο ώστε να καλύπτει τις ανάγκες του μαθήματος και όλων των μαθητών. Τα δύο στάδια ενώνονται με μια ψηφιακή πλατφόρμα μάθησης (LMS) (Basal, 2015).

  • Η ανεστραμμένη τάξη δίνει περισσότερο χρόνο για ενεργή συμμετοχή του μαθητή στην τάξη και περισσότερες ευκαιρίες για καλλιέργεια της κριτικής σκέψης μέσα στην τάξη (Παπαδάκης, Παπαδημητρίου & Γαριού, 2014).

  • Θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι τα βιντεομαθήματα και η ανεστραμμένη τάξη γενικότερα, σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστούν τον δάσκαλο. Αντίθετα, παρέχουν περισσότερο χρόνο προσωπικής επαφής δασκάλου – μαθητής και συνεργατικής διδασκαλίας (Bergmann et al., όπ. αναφ. στο Κανδρούδη και Μπράτιτσης, 2013).

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

Ελληνική κοινότητα εκπαιδευτικών για την Ανεστραμμένη τάξη

Η Ελληνική κοινότητα εκπαιδευτικών για την Ανεστραμμένη τάξη (http://blogs.sch.gr/groups/flippedclassroom/) δημιουργήθηκε τον Δεκέμβριο του 2016 και φιλοξενείται στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο με σκοπό να συγκεντρώσει τους Έλληνες εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων που ενδιαφέρονται για τη διδακτική μεθοδολογία της Ανεστραμμένης τάξης. Στόχοι της κοινότητας αυτής είναι η ενημέρωση, η ανταλλαγή καλών πρακτικών, ο διαμοιρασμός αρχείων και η συζήτηση σε θέματα που αφορούν την Ανεστραμμένη τάξη.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο