ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ

Τα βιβλία ενός μαθητή

ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΗ ΜΟΡΦΗ ΤΗΣ

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους εκφράζεται το αποτέλεσμα μιας αξιολόγησης.  Οι σπουδαιότεροι είναι:

1. Η περιγραφική – ενισχυτική αξιολόγηση

Με αυτή ο μαθητής αντιμετωπίζεται σφαιρικά.  Περιγράφεται δηλαδή όχι μόνο στην επίδοση και την απόδοση των μαθημάτων του, αλλά και στο χαρακτήρα του, στην ατομικότητά του, στην κοινωνία της τάξης του, στα παιχνίδια του, στις δραστηριότητές του, γενικά στην όλη προσωπικότητά του.

Η περιγραφή αρχίζει απ’ τα οποιαδήποτε θετικά υπάρχουν στο μαθητή. Επισημαίνονται τα σημεία που υστερεί ή υπερέχει, με βάση το είδος της αξιολόγησης που εφαρμόζεται.

2. Η αξιολόγηση με ελεύθερους ή πάγιους χαρακτηρισμούς (καλός, πολύ καλός κτλ.)

Η αξιολόγηση αυτή είναι σύμφωνη με τη φυσική αξιολόγηση, αυτή που γίνεται κάθε μέρα στη ζωή μας, στις σχέσεις μας με τους άλλους. Είναι συγκεκριμένη και περιεκτική.

Όμως, μέσα σε λίγες λέξεις κλείνονται πολλά και συνήθως διαφορετικά νοήματα. Έτσι, οι μονολεκτικοί χαρακτηρισμοί έχουν πάντα τον κίνδυνο της ασάφειας και της παρερμηνείας. π.χ., το αξιολογικό επίθετο, «καλός» λέει εντελώς διαφορετικά πράγματα στον καθένα, μαθητή και εκπαιδευτικό.

3. Η αξιολόγηση που γίνεται σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα (δίμηνα, εξάμηνα κτλ.) κι αυτή που γίνεται διαρκώς σε κάθε στιγμή σε ολόκληρη τη διάρκεια του σχολικού έτους

Η δεύτερη αυτή αξιολόγηση, η διαρκής, είναι καλύτερη και δικαιότερη από την πρώτη, από αυτή που γίνεται κατά διαστήματα. Κι αυτό, γιατί, στην πρώτη υπάρχει πάντα ο κίνδυνος να μεσολαβήσουν διάφοροι τυχαίοι παράγοντες, που θα επηρεάσουν την εικόνα του μαθητή και θ’ αλλοιώσουν το αποτέλεσμα της αξιολόγησης (διάθεση μαθητή – δασκάλου, υγεία, υλικό εξέτασης κ.ά.).

4. Η αξιολόγηση με διάφορα σημάδια (αστεράκια, θαυμαστικά, σταυρουλάκια, φιγούρες)

Επίσης:

–         Η «αρχική» αξιολόγηση (Bloom) για την κατάταξη των μαθητών σε ομάδες

–         η «τελική»

–         η αξιολόγηση με σκοπό την ανατροφοδότηση

–         η αξιολόγηση με γράμματα της αλφαβήτου (Α΄, Β΄, Γ΄) και τέλος:

5. Η αξιολόγηση με νούμερα, αριθμούς, τους γνωστούς μας «βαθμούς»

Δυστυχώς, σήμερα θεωρείται ως αξιολόγηση, από πολλούς, μόνο η αριθμητική βαθμολόγηση και μάλιστα η συγκριτική.  Ο μαθητής αξιολογείται στο σχολείο του μόνο αν παίρνει κάποια νούμερα.

Η βαθμολόγηση με τις αριθμητικές κλίμακες δίνει την εντύπωση ότι είναι μια εύκολη υπόθεση και ότι δείχνει τη μαθησιακή κατάσταση του μαθητή με ακρίβεια, σαφήνεια και κατά τρόπο θετικό και αναμφισβήτητο.  Συμβαίνει όμως έτσι;

Η αλήθεια είναι ότι μερικά σημεία, σε ορισμένα μαθήματα, μπορούν να μετρηθούν με ακρίβεια. Συνεπώς, η βαθμολόγησή τους με νούμερα είναι ένας από τους πιο καλούς τρόπους αξιολόγησης.

 

 

Ετικέτες: ,

Hello world!

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτή είναι η πρώτη σας δημοσίευση. Αλλάξτε την ή διαγράψτε την και αρχίστε το “Ιστολογείν”!

Συμβουλευτείτε τα αρχεία βοήθειας για την διαχείριση του ιστολογίου σας.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση