Η γνώση είναι ταξίδι

Ιστοσελίδα ποικίλης ύλης για το Δημοτικό Σχολείο

Η γνώση ταξίδι αγάπης και χαράς

Κάτω από: Γλώσσα,ποίηση | ΚΑΠΙΡΗ ΕΛΕΝΗ
Τρίτη, 13 Φεβρουαρίου 2018 2:11 μμ |

Ο κόσμος της γνώσης είναι απέραντος κι όπως έλεγε και ο μεγάλος αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Σωκράτης ,” εν οίδα ότι ουδέν είδα”. Δηλάδη, “ένα γνωρίζω, ότι δεν γνωρίζω τίποτα”.  Άρα μπορούμε να μαθαίνουμε συνεχώς και ασταμάτητα. Αξία ,όμως , δεν έχει όταν προσπαθούμε να μάθουμε επειδή πρέπει. Αξία έχει να μαθαίνουμε από επιλογή. Να θέλουμε να ζήσουμε το ταξίδι προς τη γνώση .Να αγαπάμε την προσπάθεια. Να έχουμε το ενδιαφέρον και την περιέργεια. Αξία έχει το να θέλουμε…Nα θέλουμε να μάθουμε και να το  κάνουμε με αγάπη και χαρά… Καλό μας ταξίδι στη γνώση, λοιπόν!!!

Ταξίδι στην ποίηση: ” Ο ήλιος ο ηλιάτορας”

Κάτω από: Γλώσσα | ΚΑΠΙΡΗ ΕΛΕΝΗ
Τρίτη, 13 Φεβρουαρίου 2018 2:17 μμ |  Με ετικέτα , , , , |

 

Οι στίχοι που ακολουθούν υπάρχουν και στο ανθολόγιο της Ε΄& ΣΤ΄τάξης δημοτικού. Είναι παρμένοι από το ποίημα του μεγάλου Έλληνα ποιητή Οδυσσέα Ελύτη, “Ο ήλιος ο ηλιάτορας”, στο οποίο κεντρική θέση κατέχει ο ήλιος . Ο ελληνικός λαμπερός, ζεστός ήλιος που βοηθά τους ανθρώπους να αντιμετωπίζουν τη ζωή με χαρά και αισιοδοξία. Πρόκειται για ένα λυρικό ποίημα που δείχνει την αγάπη του ποιητή για την πατρίδα του, την Ελλάδα. Ο Οδυσσέας Ελύτης βραβεύτηκε με Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1979.

ΑΦΗΓΗΤΗΣ

Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας

ο πετροπαιχνιδιάτορας

από την άκρη των ακρώ

κατηφοράει στο Ταίναρο

Φωτιά ‘ναι το πηγούνι του

χρυσάφι το πιρούνι του

Ο ΗΛΙΟΣ

Ε σεις στεριές και θάλασσες

τ’ αμπέλια κι οι χρυσές ελιές

ακούτε τα χαμπέρια μου

μέσα στα μεσημέρια μου

«Σ’ όλους τους τόπους κι αν γυρνώ
μόνον ετούτον αγαπώ!»

Από τη μέση του εγκρεμού

στη μέση του άλλου πελάγου

κόκκινα κίτρινα σπαρτά
νερά πράσινα κι άπατα

«Σ’ όλους τους τόπους κι αν γυρνώ
μόνον ετούτον αγαπώ!»

Οδυσσέας Ελύτης

Ακούστε παρακάτω μελοποιημένο απόσπασμα από τον “ήλιο τον ηλιάτορα”.

 

 

 

Αποκριάτικα έθιμα: “Οι κουδουνάτοι και οι κορδελάτοι της Νάξου”

Κάτω από: Μελέτη περιβάλλοντος,Χωρίς κατηγορία | ΚΑΠΙΡΗ ΕΛΕΝΗ
Τρίτη, 13 Φεβρουαρίου 2018 2:16 μμ |  Με ετικέτα , , |

                     Οι κουδουνάτοι

  

Στο όμορφο νησί της Νάξου το τριήμερο της Καθαρής  Δευτέρας υπάρχουν δύο πολύ ωραία έθιμα. Το πρώτο γίνεται στο χωριό Απείρανθο και πρόκειται για τους κουδουνάτους. Έθιμο που κρατά εδώ και πάρα πολλά χρόνια αναβιώνει κάθε χρόνο με τους άνδρες να φοράνε το «αμπαδέλι», μια κάπα με μάσκα και ένα τουλουπάνι ή μαντήλι στο πρόσωπό τους για να μην τους αναγνωρίζουν. Στη μέση τους έχουν δεμένα σε ένα σχοινί πολλά κουδούνια και κρατάνε στο χέρι τους τη «σόμπα» που είναι από ξύλο και ανάγεται στο διονυσιακό φαλλό. Ο θόρυβος που προκαλείται από τα κουδούνια είναι εκκωφαντικός και οι κουδουνάτοι συνεπαρμένοι κινούνται για να προκαλούν τον περισσότερο δυνατό αφού θεωρείται κάτι παλικαρίσιο. Η παραδοσιακή ναξιώτικη μουσική στην Πλάτσα του χωριού από το βιολί , το λαούτο, τη τσαμπούνα και το τουμπάκι συνοδεύει τους χορευτές που διακόπτονται από την «εισβολή» των κουδουνάτων που κινούνται ανεξέλεγκτα. Το κρασί και τα κεράσματα από τους ντόπιους είναι άφθονα.
Σύμφωνα με την παράδοση οι κουδουνάτοι τα παλιότερα χρόνια στα βουνά ειδοποιούσαν με την θορυβώδη κίνησή τους για την έλευση των πειρατών τους κατοίκους που τρέπονταν σε φυγή.

                 Οι κορδελάτοι

 

Το δεύτερο σημαντικό έθιμο που συναντάται στα χωριά Κυνίδαρος , Μέλανες, Γαλήνη και στις Εγγαρές είναι οι κορδελάτοι. Μια ομάδα αντρών ντύνονται ως κορδελάτοι ή αλλιώς φουστανελάδες.

Η φορεσιά αποτελείται από φουστανέλα λευκή, αντίστοιχο γυναικείο καλσόν, λευκό πουκάμισο, γιλέκο, τη ζώνη, το φέσι, τη γραβάτα που φέρει στολίδια και φυσικά τις κορδέλες που στολίζουν το γιλέκο και τη φουστανέλα. Ο αρχηγός τους ο Μπαϊρακτάρης επιλέγει τους φουστανελάδες και με τη συνοδεία μουσικής ξεκινούν για να επισκεφθούν τα γειτονικά χωριά.

Πηγή: http://thisisnaxos.gr/page.aspx?itemID=SPG73

“Ο Σταγονούλης”

Κάτω από: Χωρίς κατηγορία | ΚΑΠΙΡΗ ΕΛΕΝΗ
Τρίτη, 13 Φεβρουαρίου 2018 2:15 μμ |

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα της ΕΥΔΑΠ για μαθητές “Ο Σταγονούλης”

Η Δ΄τάξη του 3ου Δ. ΣΧ. Κηφισιάς στα πλαίσια περιβαλλοντικής εκπαιδευτικής επίσκεψης επισκέφτηκε τις εκαταστάσεις της ΕΥΔΑΠ στο Γαλάτσι και παρακολούθησε το περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Ο Σταγονούλης» . Το πρόγραμμα αυτό έχει ως βασικό στόχο την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση της νέας γενιάς μέσα από την ενημέρωση, τη γνώση και την καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης.

 

Το πρόγραμμα περιελάμβανε:

  1. Προβολή, μέσω οπτικοακουστικού υλικού, της άρρηκτης και διαχρονικής σχέσης ζωής του ανθρώπου με το νερό.
  2. Γνώση του φυσικού κύκλου του νερού με στόχο την προβολή της ανάγκης διαφύλαξης της αδιατάρακτης συνέχειας του στον πλανήτη για την επιβίωση και εξέλιξη του ανθρώπου.
  3. Ιστορική αναδρομή στην ύδρευση της πόλης των Αθηνών από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα.
  4. Ιστορική αναδρομή στην αποχέτευση της πόλης των Αθηνών από την αρχαιότητα έως σήμερα με την αναλυτική παρουσίαση της λειτουργίας του δικτύου αποχέτευσης, των Κέντρων Επεξεργασίας Λυμάτων και τη διαχείριση των παραγώγων τους.
  5. Παραγωγή και αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στις εγκαταστάσεις της ΕΥΔΑΠ (παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας στο υδραγωγείο του Μόρνου, παραγωγή ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας από το βιοαέριο στην Ψυττάλεια)

7.Παρουσίαση και ανάλυση του προβλήματος της ανεπάρκειας των υδατικών πόρων στον πλανήτη με την ταυτόχρονη παρουσίαση των αρχών ορθολογικής χρήσης του νερού στην καθημερινή μας ζωή για τη διαφύλαξη του πολύτιμου φυσικού πόρου. (Από την ιστοσελίδα της ΕΥΔΑΠ  )

 

Το πρόγραμμα διεξήχθη στις εγκαταστάσες της ΕΥΔΑΠ στο Γαλάτσι, σε έναν χώρο ειδικά διαμορφωμένο για τα παιδιά. Η οργάνωση ήταν άριστη και η φιλοξενιά των υπευθύνων πολύ ζεστή. Τα παιδιά πήραν γνώσεις, ζωγράφισαν, έπαιξαν και ταξίδεψαν στον κόσμο του νερού.

 

“Η Ακρόπολη του χρυσού αιώνα” , Ιστορία Δ΄τάξης

Η Ακρόπολη των Αθηνών

Στο μάθημα, ” Ο χρυσός αιώνας” της τέχνης, στο βιβλίο της ιστορίας της Δ΄τάξης δημοτικού, γίνεται αναφορά στην Ακρόπολη των Αθηνών την εποχή του Περικλή. Για να μπορέσουν οι μαθητές μας να καταλάβουν πώς ήταν τα μνημεία εκείνη την εποχή και να αντιληφθούν το μέγεθος της ομορφιάς, της άψογης αισθητικής και της αρχιτεκτονικής τους, χρήσιμο θα ήταν να αξιοποιήσουμε βίντεο που αναπαριστούν, είτε σε απλή είτε σε τρισδιάστατη εικόνα, το μεγαλείο των μνημείων εκείνης της εποχής. Οι μαθητές ,αφενός μεν, ενθουσιάζονται με την προβολή τέτοιων βίντεο, αφετέρου δε, μπορούν με αυτόν τον τρόπο να λάβουν μια ολοκληρωμένη άποψη για τα μνημεία που αποτελούν ακόμα και σήμερα έργα παγκόσμιου θαυμασμού.

Για να δείτε σχετικό βίντεο για την Ακρόπολη πατήστε εδώ.

Για να δείτε σχετικό βίντεο για τον Παρθενώνα πατήστε εδώ.