“Όλβιος όστις ιστορίας έσχε μάθησιν”

Η ανάπτυξη της επιστημονικής ιστοριογραφίας άρχισε στην Ιωνία από την στιγμή που οι πρώτοι ιστοριογράφοι εγκατέλειψαν την ποιητική γλώσσα και έγραψαν σε πεζό λόγο, ο οποίος ικανοποιούσε πιο πολύ τις ανάγκες για του κριτικού πνεύματος. Οι λογογράφοι ( Εκαταίος ο Μιλήσιος κ.ά.) είναι γνωστοί από διάφορες αρχαίες πηγές και από ελάχιστα αποσπάσματα των έργων τους και η προσφορά τους υπήρξε σημαντική, γιατί άνοιξαν τον δρόμο για την ιστορική επιστήμη στην αρχαία Ελλάδα, αλλά και γενικότερα σ΄ ολόκληρο τον ευρωπαϊκό χώρο. Ο Ηρόδοτος “πατέρας της ιστορίας” όπως τον είχε αποκαλέσει ο Ρωμαίος ρήτορας Κικέρων είναι ο πατέρας της συστηματικής ιστορικής έρευνας ,της έντιμης και αμερόληπτης έκθεσης των γεγονότων. Το έργο του είναι το αρχαιότερο πεζό κείμενο του δυτικού πολιτισμού που σώθηκε ολόκληρο και μας δίνει ένα πανόραμα της ιστορίας και του πολιτισμού ολόκληρου του τότε δυτικού κόσμου. Ο Θουκυδίδης, ο μεγαλύτερος ιστορικός όλων των εποχών και θεμελιωτής της αντικειμενικής ιστοριογραφίας πίστευε βαθιά στον ανθρώπινο νου, στη δυνατότητά του να συλλαμβάνει τη σχέση αιτίου αποτελέσματος και να διακρίνει την κρυφή ροή των γεγονότων, κάτω από την επιφάνεια, έκανε την ιστορία του κλασική- “κτήμα ες αεί”- και επίκαιρη από την αρχαιότητα ως τη σύγχρονη εποχή. Αταλάντευτη πεποίθηση του ιστορικού ήταν ότι η ανθρώπινη φύση είναι αμετάβλητη, πράγμα που σημαίνει ότι οι άνθρωποι κάτω από τις ίδιες συνθήκες αντιδρούν σχεδόν πάντα με τον ίδιο τρόπο, επομένως όσοι μελετήσουν και κατανοήσουν τα γεγονότα που εκείνος εξιστορεί , θα μπορούν ευκολότερα προς ωφέλειά τους να κάνουν κάποια πρόβλεψη για την πορεία ανάλογων γεγονότων της εποχής τους και συνεπώς αποφυγή λαθών. Ο Ξενοφών ανήκει και αυτός στους μεγάλους ιστορικούς της κλασικής εποχής,είναι από τους πολυγραφότερους αρχαίους συγγραφείς, ο οποίος με το αναμφισβήτητο λογοτεχνικό του ταλέντο, την απλότητα του περιεχομένου και του ύφους, την ακρίβεια και σαφήνεια στην έκφρασή του είναι πολύτιμος μάρτυρας μιας κρίσιμης φάσης της ελληνικής ιστορίας. Η αναγνώριση της συγγραφικής προσφοράς του Ξενοφώντα δυνάμωνε με το πέρασμα του χρόνου και οι αλεξανδρινοί φιλόλογοι τον κατέτασσαν σταθερά μαζί με τους μεγάλους προκατόχους, τον Ηρόδοτο και τον Θουκυδίδη.

Βραβείο αρχειακής έρευνας για το 1ο Γενικό Λύκειο Νέας Ιωνίας Βόλου

afisa

Το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του Εθνικού Κέντρου Έρευνας & Διάσωσης Σχολικού Υλικού και το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων, συνδιοργάνωσαν την τελετή βράβευσης του 2ου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού με θέμα:«Η ιστορία του σχολείου μου» που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 21 Νοεμβρίου στις 12 το μεσημέρι στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης. Μεταξύ των στόχων του διαγωνισμού ήταν η ενεργή συμμετοχή, η αξιοποίηση γραπτών και προφορικών πηγών, η κριτική στάση και η ανάπτυξη της δημιουργικότητας των παιδιών. Οι μαθητές Σιάρρα Έλενα, Πανουτσόπουλος Θανάσης, Μαρκάκη Κατερίνα και Πλαϊνού Κωνσταντίνα με την ενθάρρυνση και επιμέλεια της καθηγήτριας κ. Κόκκαλη Ελένης, ανέδειξαν την ιστορία του σχολείου μέσα από έρευνα, συνεντεύξεις και μαρτυρίες, συμμετείχαν στον διαγωνισμό και διακρίθηκαν με το βραβείο «αρχειακής έρευνας». Την εκδήλωση παρουσίασε ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Κώστας Στοφόρος και στην έναρξη της εκδήλωσης, μίλησαν η Προϊσταμένη της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης κ. Αικατερίνη Χαριοπολίτου και η Πρόεδρος του ΕΚΕΔΙΣΥ Δρ Ευαγγελία Κανταρτζή, οι οποίες εξήραν τις προσπάθειες όλων των μαθητών που συμμετείχαν στο διαγωνισμό.

eik1Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν αφιερώματα για τα σχολεία της Κωνσταντινούπολης, το Ζωγράφειο και της Βλάγκας. Η απονομή των βραβείων έγινε παρουσία του Υφυπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Θεοδόση Πελεγρίνη, εκπροσώπων της πολιτείας, των γραμμάτων, της τέχνης  και των επιστημών. Το βραβείο του σχολείου μας παρέλαβε η φιλόλογος κ. Κόκκαλη Ελένη από την προϊσταμένη της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης κ. Χαριοπολίτου Κατερίνα.

hel1-252x300hel2-242x300bebaiosi1

Η πρώτη μου δημοσίευση

 

Αυτό το ιστολόγιο δημιουργήθηκε για τις ανάγκες της επιμόρφωσης

Καλημέρα κόσμε!

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτή είναι η πρώτη σας δημοσίευση. Αλλάξτε την ή διαγράψτε την και αρχίστε το “Ιστολογείν”!

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση