Απειλούμενα είδη-Αιγαιόγλαρος

AITIA ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΘΕΜΑΤΟΣ
Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα των ζώων (4 Οκτωβρίου) υλοποιείται το συγκεκριμένο σενάριο διδασκαλίας.
Γνωστικό αντικείμενο ή γνωστικά αντικείμενα:
Τα γνωστικά αντικείμενα που θα χρησιμοποιηθούν για την υλοποίηση του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού σεναρίου είναι τα εξής:
• Μελέτη Περιβάλλοντος
• Εικαστικά

Τάξη ή τάξεις στις οποίες απευθύνεται:
Ε΄ Δημοτικού

ΠΡΟΫΠΑΡΧΟΥΣΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ – ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ:

Διδασκαλία Γεωγραφίας Ε΄τάξης
Οι μαθητές ζώντας σε μια αγροτική περιοχή διαθέτουν πρότερες γνώσεις και εμπειρίες σε σχέση με τα ζώα. Ενδεικτικά γνωρίζουν τα ήμερα, άγρια, κατοικίδια ζώα, το τι γεννάει το κάθε είδος, με τι τρέφεται το καθένα από αυτά καθώς και τις φωνές των ζώων, τις οποίες μπορούν να αναγνωρίσουν και ενίοτε να μιμηθούν.
Αναφορικά με τις Νέες Τεχνολογίες οι μαθητές είναι εξοικειωμένοι με την χρήση του Η/Υ και των λογισμικών προγραμμάτων που θα χρησιμοποιηθούν.

Διδακτικοί στόχοι ή αναμενόμενα αποτελέσματα

ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΚΟΠΟΣ:
Να γνωρίσουν οι μαθητές τα ζώα που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν και να ευαισθητοποιηθούν σε σχέση με αυτό κάνοντας λόγο και για τη συμμετοχή του ανθρώπου σε αυτό.
1. Ως προς το γνωστικό αντικείμενο:
• Να γνωρίσουν ζώα θεωρούνται απειλούμενα υπό εξαφάνιση. Ποια από τα απειλούμενα είδη ζουν στην περιοχή μας; και ποιος είναι ο Αιγαιόγλαρος
• Να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά και να αποκτήσουν φιλοζωική συμπεριφορά και ενσυναίσθηση
• Να γνωρίσουν τις αιτίες του σοβαρού αυτού ζητήματος, της εξαφάνισης των ζώων και να μάθουν πως θα μπορούσαν να συμβάλουν στη λύση του προβλήματος αυτού.

2. Ως προς τη χρήση των ΤΠΕ:
• Να αποκτήσουν θετική στάση προς τις Νέες Τεχνολογίες, ως μέσο διδασκαλίας, άντλησης και επεξεργασίας πληροφοριών
• Να προσεγγίζουν τις Νέες Τεχνολογίες
• Να καλλιεργήσουν την ικανότητά τους να αξιοποιούν και να αξιολογούν κατάλληλες πληροφορίες

3. Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία:
• Να αποκτήσουν δεξιότητες συνεργασίας μέσα από τη συμμετοχή τους σε ομάδες
• Να καλλιεργήσουν τις διαπροσωπικές τους σχέσεις
• Να καλλιεργήσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους

ΕΚΤΙΜΩΜΕΝΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ:

Το σενάριο υλοποιείται σε 15 λεπτά. Η διάρκειά του εξαρτάται από το ενδιαφέρον και τη συμμετοχή των μαθητών, τον ρυθμό μάθησης και τις προϋπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες στο θέμα.

ΛΟΓΙΣΜΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ:
Τα λογισμικά και διαδικτυακά εργαλεία ενισχύουν τα συνεργατικά σχήματα μάθησης . Στο συγκεκριμένο μικροσενάριο θα χρησιμοποιηθούν τα εξής λογισμικά: μηχανή αναζήτησης, επεξεργαστής κειμένου, ψηφιακή εγκυκλοπαίδεια, φωτόδεντρο.
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ:
Διαδραστικός πίνακας, προτζέκτορας, ηλεκτρονικός υπολογιστής εκτυπωτής

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ:
Οι μαθητές θα χωριστούν σε ανομοιογενείς ομάδες .Ο δάσκαλος θα είναι μαζί τους για να τους βοηθάει σε ό,τι χρειάζονται.

Συνοπτική περιγραφή
Στην αρχή παρουσιάζεται στον διαδραστικό πίνακα της αίθουσας ποια θεωρούνται απειλούμενα είδη – Βικιπαίδεια
Στη συνέχεια κάνοντας ερωτήσεις, οι μαθητές αναφέρουν δικές τους εμπειρίες, και επικεντρώνουμε την προσοχή μας στον αιγαιόγλαρο .
Έπειτα αναφέρουν τα παιδιά περιγράφουν τις διαφορές του αιγαιόγλαρου προβάλλοντας κάποιες φωτογραφίες. Η συζήτηση θα επικεντρωθεί στους τρόπους με τους οποίους θα διαφυλαχθεί αυτό το είδος πτηνού που χρησιμοποιεί τις βραχονησίδες γύρο από τη Λέρο για καταφύγιο.

Έπειτα χρησιμοποιώντας το λογισμικό ζωγραφικής Tuxpaint ζωγραφίζουν το γλάρο. Όσο τα παιδιά ζωγραφίζουν στον διαδραστικό πίνακα παίζει το τραγούδι ο Γλάρος του Μάνου Χατζηδάκι. Στη συνέχεια οι μαθητές εκτυπώνουν τις ζωγραφιές τους και συνθέτουν ένα ομαδικό κολάζ, το οποίο μπορεί να παρουσιαστεί στην έκθεση ζωγραφικής/ κολάζ που γίνεται στο σχολείο τους

Φύλλα εργασίας
Το φύλλο εργασίας έχει διερευνητικό χαρακτήρα όπου οι μαθητές θα αποτυπώσουν τις απόψεις τους σύμφωνα με όσα γνωρίζουν.
Πρόσθετα στοιχεία (αν υπάρχουν):
Δεν υπάρχουν.

Ο αργαλειός

Μια δραστηριότητα που ξετρελαίνει πολύ τα παιδιά είναι ο αργαλειός με απλά υλικά που μπορούμε να βρούμε εύκολα. Τα χαλάκια που θα ετοιμάσουν τα παιδιά γίνονται ωραία διακοσμητικά αλλά και πορτοφολάκια.

Η Ευλογημένη Ελιά

Ελιά. Το δέντρο που λάτρευαν οι αρχαίοι πρόγονοί μας. Η Αθηνά δώρισε στους Αθηναίους την πρώτη ελιά του κόσμου, η οποία φύτρωσε εκεί όπου χτύπησε το δόρυ της, κατά τον αγώνα μεταξύ των θεών για την ανάδειξη του προστάτη των Αθηνών.

 

 

Τα είδη της ελιάς πολλά και ποικίλα:

Η ελιά

Από την Ελιά στο Λάδι

Με πολλή χαρά οι μαθητές της Πρώτης τάξης του σχολείου μας  πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη στο “Paradise Park” όπου με ευχάριστο και βιωματικό τρόπο παρακολούθησαν το πρόγραμμα Από την Ελιά στο Λάδι“. Με την καθοδήγηση των εκπαιδευτών συζήτησαν τα ακόλουθα:

 

  • για την ελιά στη μυθολογία
  • τα προϊόντα της ελιάς
  •  τα οφέλη της στον οργανισμό μας

Αμέσως μετά φόρεσαν τις ποδιές τους, τα καπέλα τους και πήραν τα καλαθάκια τους για να μαζέψουν ελιές από τα δίχτυα που ήταν στρωμένα κάτω από τα δέντρα. Χάρηκαν το ράβδισμα, το διαχωρισμό της ελιάς από τα φύλλα της, το πλύσιμο του καρπού και τελικά το άλεσμά του στα ειδικά διαμορφωμένα ελαιοτριβεία. Έβγαλαν το δικό τους λάδι και το γεύτηκαν σε φρέσκο ψωμάκι παρέα με νόστιμες ελιές.

Ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία για τους μικρούς μας μαθητές που γνώρισαν και αγάπησαν το ευλογημένο αυτό δέντρο της πατρίδας μας.