Νηπιαγωγείο Ποταμού Κέρκυρας “Του σχολείου μου η γειτονιά”

ΓΕΙΤΟΝΙΑ

Η πιο γνώριμη γειτονιά στους μαθητές μας , καθώς προέρχονται από διαφορετικές περιοχές, είναι η γειτονιά του σχολείου μας. Ενθαρρύνουμε τους μαθητές /τριες να περιγράψουν τη διαδρομή  που κάνουν καθημερινά , τα κτίρια που συναντούν , τις ιδιαιτερότητες της γειτονιάς μας, να εκφράσουν τι είναι αυτό που τους αρέσει ή τους δυσαρεστεί , τι θα ήθελαν να αλλάξουν σε αυτή τη γειτονιά ή να διορθώσουν. Πώς αισθάνονται με τη γειτονιά μας σήμερα και πώς θα αισθανόταν αν είχαν κάνει τις αλλαγές που προτείνουν;

  • Ομαδικά κάνουμε χαρτογράφηση της γειτονιάς μας.
  • Σκεφτόμαστε τις λέξεις που θα μπορούσαν να χαρακτηρίσουν τη γειτονιά μας και δημιουργούμε το δέντρο / συννεφόλεξό μας.
  • Άραγε ο χάρτης μας μοιάζει με το χάρτη που μπορούμε να βρούμε στο google earth; Εντοπίζουμε το σχολείο μας από ψηλά  , αναγνωρίζουμε κτήρια στην γύρω περιοχή και παρουσιάζουμε  τη  γειτονιάς μας με ένα διαφορετικό χάρτη αυτή τη φορά, σε ηλεκτρονική μορφή.   Η γειτονιά του σχολείου μας στο Google Earth

ΓΕΙΤΟΝΙΑ Στιγμιότυπο οθόνης 212 Η γειτονιά μου

ΚΑΛΛΙΕΡΓΩ ΤΗΝ ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ

4.βαζο 3

Μπορούν τα παιδιά μας να μπουν στη θέση του άλλου, του κάθε άλλου ανθρώπου που είναι δίπλα τους; Μπορούν αποτελεσματικά να καλλιεργήσουν τις διαπροσωπικές σχέσεις τους πάνω στην εκτίμηση, τον αμοιβαίο σεβασμό, την κατανόηση της μοναδικότητας της ετερότητάς μας; Δύνανται να κατανοούν τα συναισθήματα και τον ψυχικό κόσμο του πλησίον τους; Δυστυχώς, ενώ πρόκειται για μια ικανότητα που διαθέτουμε όλοι οι άνθρωποι, αρκετοί την αγνοούμε και γι’ αυτό παραμένει αναξιοποίητη, ενώ δεν την διδάσκουμε επαρκώς στα παιδιά.

 

Τα συστατικά της λέξης αποτελούνται από τις λέξεις εν, συν και αίσθηση, δηλώνοντας την επέκταση της αίσθησης του ατόμου πέρα από τον εαυτό του. Η ενσυναίσθηση στην ψυχολογία νοείται ως η διαπροσωπική έκφραση ενός ατόμου απέναντι σε κάποιο άλλο. Ενώ, όμως, αναπτύχθηκε ως εργαλείο της ψυχοθεραπείας, σύντομα αγκαλιάστηκε και από άλλες επιστήμες, αφού αναγνωρίστηκαν οι δυνατότητές της σε όλες τις μορφές των διαπροσωπικών σχέσεων, σε κάθε κατάσταση, δηλαδή, στην οποία ένας άνθρωπος προσπαθεί να καταλάβει αυτόν που βρίσκεται απέναντί του. Το ίδιο συνέβη και στην παιδαγωγία. Ο όρος έγινε προσφιλής στους εκπαιδευτικούς, στους γονείς, στους φοιτητές των σχολών που εμπεριέχουν παιδαγωγία κάθε μορφής …

Ενώ όμως τα παιδιά ξεκινούν με δυναμική αγάπη και συμπόνια προς τους άλλους γιατί στην πορεία της ζωής τους η θαυμάσια αυτή ικανότητα παραμένει κάποιες ή αρκετές φορές αδρανής ενώ στην ενηλικίωση ποσοστιαία δεν είναι σε όλους πλήρης και έμπρακτη; Η απάντηση σε μεγάλο βαθμό εδράζεται στην παιδική ηλικία και στο τι ο γονιός θα πρέπει να κάνει πρόωρα και στοχευμένα ώστε να δυναμώσει και να μεταβολίσει την πρώτη αξιακή τοποθέτηση του παιδιού. Ας δούμε, μια σύνοψη χρήσιμων κατευθύνσεων(προς τα παιδιά) της καλλιέργειας αυτής της τόσο χρήσιμης για τη ζωή του ανθρώπου συμπεριφοράς:

1. Επαινούμε το παιδί μας για τις καλές του πράξεις ,εξηγώντας ότι χαιρόμαστε όταν αυτό με τις πράξεις του κάνει άλλους ανθρώπους χαρούμενους. Φροντίζουμε δε αυτό να γίνεται χρονικά κοντά στην πράξη του παιδιού.

2. Κουβεντιάζουμε με το παιδί μας πάνω στα συναισθήματα που νιώθει σε αρκετές περιστάσεις της ζωής. Παίρνουμε ευκαιρίες από την καθημερινότητα, την τηλεόραση, τις εφημερίδες, τα βιβλία.’’ Πώς αισθάνεσαι γι αυτό που άκουσες ή είδες;’’ Μέσα από τις απαντήσεις του ξετυλίγουμε τον ψυχοσυναισθηματικό του κόσμο.

3. Εάν το παιδί μας αδιαφορεί για τα συναισθήματα των άλλων προσπαθούμε να βρούμε την αιτία ή τις αιτίες που συμβαίνει αυτό . Μέσα από τις εξηγήσεις του ψάχνουμε πάντα το φιλότιμο του παιδιού και αυτό κεντρίζουμε πρώτα. Ύστερα, τονίζουμε τις επιπτώσεις της συμπεριφοράς τόσο στο ίδιο όσο και στα άλλα άτομα.

4. Αξιολογήστε μοτίβα συμπεριφορών μαζί με τα παιδιά. Π.χ. Το παιδί σας έφτιαξε μία ξεχωριστή κάρτα γενεθλίων για την ξαδέρφη του. Πείτε στο παιδί σας να φανταστεί πώς θα αισθανθεί η ξαδέρφη του μετά την παραλαβή της κάρτας. Παρωθήστε το παιδί σας να συνδεθεί με τα συναισθήματα των άλλων ανθρώπων και να χαρεί με τη χαρά τους!

5.Δώστε το παράδειγμα της αλληλοβοήθειας, της αγάπης, της συμπάθειας ,του διαλόγου πρώτα εσείς .Το οικογενειακό περιβάλλον είναι η πρώτη ευκαιρία μίμησης του παιδιού και η εδραίωση των συναισθημάτων του, αρχίζει από τις γονεϊκές συνήθειες και την ποιότητά τους. Η ηρεμία και το κλίμα συνεννόησης του πατέρα και της μητέρας είναι ‘’χρυσές παρακαταθήκες ‘’ για το παιδί.

6. Αξιοποιήστε τον πλούτο της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Η ζύμωση του παιδιού από μικρή ηλικία με τη θυσιαστική αγάπη του Χριστού, την προσευχή για όλο τον κόσμο, τη βοήθεια του πλησίον ( ‘’Είδες τον αδερφό σου, είδες Κύριον τον Θεόν σου’’), λειτουργούν πολύ δυνατά στο παιδί. Περάστε από την ορθοδοξία και στις πράξεις ορθοπραξίας και βοήθειας των άλλων που συγκινούν την καρδιά, μεγαλώνουν το απόθεμά της και ριζώνουν στο δέντρο της μνήμης του παιδιού γόνιμους καρπούς.

7.Μη διστάζετε να λέτε συχνά τις λέξεις αισθάνομαι, νιώθω, αγαπώ, εκτιμώ, βοηθώ, ευαισθητοποιούμαι μπροστά στα παιδιά! Εξηγήστε τη σημασία των λέξεων αυτών και προσπαθήστε ,ανάλογα και με την ηλικία τους, να τις χρησιμοποιούν και τα ίδια! Η περιγραφή των συναισθημάτων βοηθάει ιδιαίτερα στην πρόσληψη και μίμηση των εννοιών αυτών!

Όλοι οι παιδαγωγοί διαχρονικά τονίζουν ότι όσο πιο πρόωρη είναι η παιδαγωγία και όσο πιο λειτουργική και ειλικρινής παρουσιάζεται στα μάτια των παιδιών ,τόσο τα ευεργετικά της αποτελέσματα περνούν στο υπόλοιπο της ζωής του παιδιού σαν παρακαταθήκη ζωής που νοηματοδοτεί την πορεία της βιοτής τους.

ΑΥΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

SAM 1567 2

Ο αυτισμός συνιστά μία αναπτυξιακή διαταραχή, η οποία επηρεάζει σημαντικά την κοινωνικότητα και την ικανότητα επικοινωνίας του παιδιού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα παιδιά με αυτισμό να αποφεύγουν παιχνίδια τα οποία ζητούν από εκείνα φαντασία, αλληλεπίδραση και υιοθέτηση ρόλων και να ασχολούνται με αντικείμενα τα οποία τους επιτρέπουν μέσα από μονότονες και στερεοτυπικές κινήσεις να απορροφώνται σε ένα δικό τους κόσμο.

Έτσι λοιπόν, καλό είναι οι γονείς παιδιών με αυτισμό να επιλέγουν παιχνίδια τα οποία από τη μία να αρέσουν στα παιδιά τους, ενώ παράλληλα από την άλλη να μπορούν να τα εμπλουτίσουν με κινήσεις, ήχους και εκφράσεις συναισθημάτων, στοιχεία τα οποία μπορούν να βοηθήσουν στην εκμάθηση σημαντικών κοινωνικών δεξιοτήτων.

Συγκεκριμένα:

Παζλ: Τα παζλ με έντονα χρώματα και διαφορετικές εικόνες βοηθούν στην εκμάθηση αφηρημένων δεξιοτήτων σκέψης, ενώ παράλληλα το παιδί μαθαίνει να μοιράζεται και να περιμένει τον άλλο, όταν ενώνει τα κομμάτια μαζί με ένα συνομήλικο του ή με τη βοήθεια του γονέα. Η ένωση των κομματιών μεταξύ τους ή η τοποθέτηση των παζλ σε ενσφηνώματα βοηθούν επίσης τη λεπτή κίνηση του παιδιού.

Κύβοι – Κάρτες: Οι κύβοι στους οποίους αναγράφονται πάνω εικόνες, αριθμοί και γράμματα όταν ζητείται από το παιδί να τους τοποθετήσει στη σωστή σειρά, βοηθούν σημαντικά στην εκμάθηση της σειροθέτησης στοιχείων και της δημιουργίας ιστοριών με αρχή – μέση – τέλος.

Συμβολικό παιχνίδι: Το συμβολικό παιχνίδι, η υιοθέτηση φανταστικών ρόλων και το παιχνίδι προσποίησης (όπως κάνω ότι ταΐζω ένα μωρό ή ένα ζωάκι-κάνω ότι μαγειρεύω-κάνω ότι κοιμάμαι-κάνω ότι είμαι στο σούπερ μάρκετ ή σε ένα εστιατόριο) βοηθούν σημαντικά στη κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών με αυτισμό, στη διέγερση της φαντασίας και στην ανάπτυξη του ρεπερτορίου των κοινωνικών συμπεριφορών του ανάλογα με την περίσταση. Τα Playmobil βοηθούν επίσης στο συμβολικό παιχνίδι και προκαλούν ιδιαίτερη ευχαρίστηση.

Προγράμματα σχετικά με συναισθήματα: Μέσα από αυτά τα παιδιά προσπαθούν να ταυτίσουν πρόσωπα με τις συναισθηματικές αντιδράσεις που αντιστοιχούν σε αυτά (π.χ κοριτσάκι που είναι λυπημένο με τη λέξη λύπη ή κοριτσάκι που είναι λυπημένο με το άκουσμα του κλάματος). Επίσης, προσπαθούν να ταυτίσουν συγκεκριμένες περιστάσεις με την ακόλουθη συναισθηματική αντίδραση (π.χ. πάρτυ γενεθλίων με το συναίσθημα της χαράς).

Παιχνίδια αισθητηριακά: Οι γονείς μπορούν να τοποθετήσουν σε ένα μπολ όσπρια μέσα στο οποίο να κρύψουν διάφορα αντικείμενα τα οποία τα παιδιά πρέπει να βρουν ή ακόμα και να φτιάξουν διάφορα αντικείμενα από αλεύρι και ζυμάρι και να προτρέψουν τα παιδιά να λερωθούν, να γλύψουν τα δαχτυλάκια τους και να δοκιμάσουν. Τα παιχνίδια αυτά βοηθούν στην αισθητηριακή απευαισθητοποίηση αλλά και στη λεπτή κίνηση του παιδιού.

Σαπουνόφουσκες: Οι σαπουνόφουσκες όταν τις βγάζουν οι γονείς βοηθούν τα παιδιά να διατηρήσουν βλεμματική επαφή μαζί τους. Επίσης, παίζοντας με τις φούσκες στο μπάνιο και κοιτάζοντας στον καθρέφτη οι γονείς μπορούν να μάθουν στα παιδιά τους σημεία του προσώπου τους όπως τα μάτια, η μύτη και το στόμα.

Παιχνίδι με μπάλα – μουσική – χορός

Παιχνίδια μνήμης: Σε αυτά τα παιχνίδια τα παιδιά καλούνται να βρουν ζεύγη καρτών τα οποία να απεικονίζουν το ίδιο αντικείμενο ενώ αυτό μπορεί να προέρχεται από ομάδες ζώων, φρούτων και λαχανικών, φαγητών ή άλλων καθημερινών αντικειμένων.

ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

SAM 1352

Η ζωή στη Λουλουδούπολη

Μια φορά και έναν καιρό ήταν ένα μικρό χωριό, η Λουλουδούπολη. Οι κάτοικοι ζούσαν ειρηνικά με αγάπη μεταξύ τους. Τα παιδιά κάθε πρωί πήγαιναν στο σχολείο και οι γονείς στη δουλειά. Κάθε απόγευμα η Ειρήνη, η Χαρά, ο Λευτέρης, ο Ευτύχης και η Αγάπη μαζεύονταν στην πλατεία για να παίξουν κρυφτό, ποδόσφαιρο, κυνηγητό. Μερικές φορές μάλωναν, αλλά ήξεραν να συγχωρούν ο ένας τον άλλο. Τις περισσότερες φορές ήταν ευτυχισμένοι και χαρούμενοι. Χαρούμενοι γιατί είχαν κοντά τους και μια άλλη αγαπημένη τους φίλη, τη Unicef. H Unicef ήταν ο φύλακας-άγγελος των παιδιών γιατί προστάτευε τα δικαιώματά τους.

Η Αντιδικαιωματούλα κλέβει τα δικαιώματα

Μια μέρα μια κακιά μάγισσα, η Αντιδικαιωματούλα, πήρε ένα φίλτρο που τη μεταμόρφωσε σε άνθρωπο. Πήγε στη Λουλουδούπολη και παρακολούθησε τα παιδιά. Είδε πόσο χαρούμενα και ευτυχισμένα ήταν, θύμωσε τόσο πολύ που αποφάσισε να τους κλέψει το φαγητό, το καθαρό νερό, το σπίτι, την εκπαίδευση, την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και όλα μαζί τα φυλάκισε μέσα στο μπαούλο της που απ ‘έξω έγραφε “Δικαιώματα”. Έτσι λοιπόν κάθε βράδυ η μάγισσα πετώντας περνούσε πάνω από κάθε σπίτι, έπαιρνε τα δικαιώματα και όλα μαζί τα φύλαξε στο κατασκότεινο κάστρο της. Δυστυχία πέφτει στη Λουλουδούπολη Την άλλη μέρα τα παιδιά ξύπνησαν και ένιωθαν δυστυχία, απελπισία, μοναξιά και κάτι σαν μαύρο σύννεφο να τα σκεπάζει. Τα παιδιά ένιωθαν αδύναμα, δεν πήγαιναν πια στο σχολείο, με αποτέλεσμα να μην είναι χαρούμενα, να μην έχουν κουράγιο να πάνε στον γιατρό και έτσι ήταν συνέχεια άρρωστα. Τότε η Ειρήνη, η Χαρά, ο Λευτέρης, ο Ευτύχης και η Αγάπη αποφάσισαν να κάνουν κάτι. Ξεκίνησαν ένα πρωί χωρίς να πουν τίποτα σε κανένα, δηλαδή σχεδόν σε κανέναν γιατί η φίλη τους η Unicef που είναι ο φύλακας-άγγελός τους, αμέσως κατάλαβε τι είχε συμβεί και ξεκίνησε μαζί τους την περιπέτεια αναζήτησης. Η περιπέτεια της αναζήτησης Η Unicef και οι φίλοι της έψαχναν τα ίχνη της μάγισσας και βρέθηκαν σε ένα δάσος πολύ σκοτεινό. Εκεί τα βρήκαν. Η μάγισσα επειδή δεν της άρεσε αυτό το δάσος έκανε ένα μαγικό και τα δέντρα άρχισαν να πέφτουν. Όλοι μαζί έτρεξαν και κατάφεραν να ξεφύγουν. Τα ίχνη εξαφανίστηκαν από τα δέντρα που έπεσαν αλλά βρήκαν και άλλα. Βρέθηκαν σε ένα αδιέξοδο και είχαν δύο δρόμους να επιλέξουν. Κάποιο παιδί πρότεινε να χωριστούν. H Unicef είπε ότι δεν της άρεσε η ιδέα και πρότεινε να μείνουν ενωμένοι. Έτσι  και έγινε. H Unicef μαζί με την Ειρήνη, τη Χαρά, τον Λευτέρη, τον Ευτύχη και την Αγάπη πήγαν από το δεύτερο δρομάκι και είδαν ένα μεγάλο και σκοτεινό κάστρο. Ήξεραν ότι εκεί ήταν τα Δικαιώματα. Γνώριζαν ότι υπήρχαν κίνδυνοι, αλλά μπήκαν μέσα. Έψαξαν σε πολλά δωμάτια και το τελευταίο ήταν της μάγισσας. Η Αντιδικαιωματούλα κοιμόταν καθώς ήταν κουρασμένη γιατί είχε πάει να κλέψει και άλλα δικαιώματα και από άλλα χωριά.  Στο σκοτεινό κάστρο Μέσα στο δωμάτιο της μάγισσας μπήκε η Unicef, ο Λευτέρης και η Αγάπη γιατί ήταν οι πιο γενναίο και για να μην κάνουν φασαρία αν ήταν όλοι μαζί. Βρήκαν ένα χρυσό μπαούλο και το κλειδί του κρεμόταν στο λαιμό της μάγισσας. Σκέφτηκαν πως εκεί μέσα ήταν τα Δικαιώματα. Μετά πήραν ένα ψαλίδι και με πολλή προσοχή έκοψαν το σκοινί που ήταν δεμένο το κλειδί, άνοιξαν το μπαούλο και βρήκαν ένα σάκο που είχε μέσα όλα τα δικαιώματα. Τα πήραν με πολλή προσοχή και έφυγαν τρέχοντας. “Κατοχύρωση δικαιωμάτων” Αφού τα παιδιά βρήκαν και πήραν τα δικαιώματά τους, πήγαν στην καλύβα του παππού Ροδαλού. Αυτός είχε κρύψει ένα χρυσό, μαγικό βιβλίο που ό,τι γραφόταν εκεί μέσα δεν μπορούσε να σβηστεί και να μετακινηθεί. Τα παιδιά πήγαν και έγραψαν τα δικαιώματά τους στο χρυσό βιβλίο, που ονομάστηκε Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού. Για πολλά χρόνια μέχρι και σήμερα το δικαίωμα της τροφής, της στέγης, του καθαρού νερού, της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, της εκπαίδευσης, της προστασίας και άλλα πολλά δικαιώματα είναι γραμμένα εκεί. Το βιβλίο αυτό βρίσκεται κρυμμένο σε ένα μυστικό μέρος που το γνωρίζει μόνο η φίλη των παιδιών και φύλακας των δικαιωμάτων, η Unicef.

Read more at: http://taniamanesi-kourou.blogspot.com/2015/11/blog-post_19.html
Copyright © Tania Manesi

Παιδί και παιχνίδι

SAM 1414

Η απουσία του παιχνιδιού γίνεται ένας αρνητικός παράγοντας που καθυστερεί την πρόοδο και την ανάπτυξη, αφήνοντας το παιδί στον αυτιστικό του κόσμο χωρίς επαφή με το περιβάλλον. Σύμφωνα με το Vigotsky, σημαντική είναι η αξία του παιχνιδιού στη συναισθηματική ανάπτυξη και πολιτιστική μύηση του παιδιού, γιατί είναι μέσο ικανοποίησης αναγκών, πηγή κινήτρων, συναισθηματικών βλέψεων και φιλοδοξιών. Μέσα από το παιχνίδι το παιδί προβάλλει τον εαυτό του στις δραστηριότητες των ενηλίκων στο συγκεκριμένο πολιτισμικό πλαίσιο που ζουν. Ακόμα, προβάλλει τους μελλοντικούς ρόλους και τις αξίες όπως το ίδιο τις αντιλαμβάνεται μέσα από τις δραστηριότητες και τις σχέσεις των ενηλίκων.

Παράλληλα, το παιχνίδι αποτελεί σημαντικό εργαλείο για τους γονείς. Η παρακολούθηση του παιχνιδιού και η εμπλοκή τους στο παιχνίδι των παιδιών τους είναι ανοικτό παράθυρο στον κόσμο τους. Μπορεί αυτό να είναι πηγή γνώσης για τις δεξιότητες του κάθε παιδιού, διανοητικές, κοινωνικές και ψυχοκινητικές. Είναι επίσης ευκαιρία άντλησης πληροφοριών για τις εμπειρίες και τις γνώσεις που το κάθε παιδί χρησιμοποιεί στο παιχνίδι. Οι ρόλοι που υποδύεται  στο φανταστικό και μιμητικό παιχνίδι διαμορφώνουν την εικόνα που το παιδί έχει για τον κόσμο των ενηλίκων, για τις σχέσεις μεταξύ τους, τους κανόνες, τις αρχές και τις αξίες που βιώνει στην οικογένεια και για τις σχέσεις του με τους συνομήλικούς του.

Το παιχνίδι προσφέρει  αμέτρητες ευκαιρίες διάγνωσης αναγκών και προβλημάτων που το παιδί αντιμετωπίζει. Μια αξιολόγηση των αναγκών και προβλημάτων από ειδικό μπορεί να αποτελέσει βάση για έγκαιρο παρεμβατικό πρόγραμμα.

Μεγαλύτερη παιδαγωγική αξία έχει το συμβολικό ή φανταστικό παιχνίδι κατά το οποίο το παιδί μεταφέρεται από την πραγματικότητα στη σφαίρα της φαντασίας, υποδύεται ρόλους, υιοθετεί συμπεριφορές των ενηλίκων ή ηρώων από ιστορίες και παραμύθια. Μέσα από το συμβολικό ή φανταστικό παιχνίδι επεξεργάζεται τις εντάσεις του και λυτρώνεται από το άγχος που του προκαλούν οι περιορισμοί της ηλικίας και του περιβάλλοντός του, π.χ. ένα παιδί που θέλει να οδηγήσει το αυτοκίνητο του πατέρα του και δεν του επιτρέπεται να το κάνει, αναποδογυρίζει ένα κασόνι ή μια καρέκλα, κάθεται σε αυτό  και το χρησιμοποιεί ως αυτοκίνητο. Υποδύεται το ρόλο του οδηγού και υιοθετεί τις συμπεριφορές που γνώρισε από τα βιώματά του. Με το στόμα μιμείται τους ήχους της μηχανής, γυρίζει το φανταστικό τιμόνι, πατά φρένα και με τα πόδια προσπαθεί να μετακινεί το φανταστικό αυτοκίνητο. Με τον ίδιο τρόπο ένα σκουπόξυλο μπορεί να γίνει άλογο ή σκήπτρο και το παιδί να παίξει το ρόλο του καβαλάρη ή του βασιλιά, αντίστοιχα.

Έτσι το φανταστικό παιχνίδι επιδρά εξισορροπητικά  στη συναισθηματική κατάσταση του παιδιού. Δίνει διέξοδο στις εντάσεις του και το λυτρώνει από το άγχος που του δημιουργείται, όταν δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες του λόγω ηλικίας και λόγω των περιορισμών που του επιβάλλουν οι μεγαλύτεροι γύρω του.

 

Ποια χαρακτηριστικά μπορούν να αποδοθούν σε μια δραστηριότητα,

για να θεωρείται παιχνίδι;

Σύμφωνα με τους ορισμούς των ειδικών μια δραστηριότητα, για να θεωρείται παιχνίδι πρέπει:

  • να είναι ευχάριστη, να είναι αυτοσκοπός,
  • να υπακούει σε δικούς της κανόνες,
  • να προσεγγίζει συμβολικά αντικείμενα και καταστάσεις πραγματικές, να επιλέγεται αυθόρμητα και ελεύθερα,
  • να αντλεί από την πραγματικότητα,
  • να λειτουργεί στη σφαίρα της φαντασίας, να απαιτεί ενεργή συμμετοχή των παικτών,
  • να φαίνεται απρόβλεπτη ως προς την εξέλιξη και την κατάληξή της, να λυτρώνει από συναισθηματικές εντάσεις,
  • να αποτελεί πηγή που οδηγεί σε νέες γνώσεις και εμπειρίες.

Πώς το παιχνίδι συμβάλλει στην ανάπτυξη και την ωρίμανση του παιδιού;

Θα αναφέρω τις θέσεις και τις αντιλήψεις διακεκριμένων παιδαγωγών για το θέμα, οι οποίες είναι επιστημονικά αποδεκτές και τεκμηριωμένες.

Ο Lev Vygotsky υποστηρίζει τα ακόλουθα για το ρόλο του παιχνιδιού:

  • Το παιδί παίζοντας ικανοποιεί κάποιες βασικές του ανάγκες.
  • Σημαντική είναι η άμεση ικανοποίηση απραγματοποίητων τάσεων και επιθυμιών με τη μετάβαση στη σφαίρα της φαντασίας.
  • Το παιχνίδι πρέπει να γίνει αντιληπτό ως φανταστική ικανοποίηση των απραγματοποίητων αναγκών και λύτρωση από εντάσεις.
  • Δεν υπάρχει παιχνίδι χωρίς κανόνες. Η υπόδυση ρόλων, η βίωση φανταστικής κατάστασης διέπεται από κανόνες.
  • Το συμβολικό παιχνίδι είναι διαδικασία κατανόησης του συμβολισμού και μέσο γνωστικής ανάπτυξης.
  • Το παιχνίδι είναι πηγή ανάπτυξης. Δημιουργεί τη ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης. Είναι δράση στη σφαίρα του φανταστικού, σε μια φανταστική κατάσταση. Είναι η δημιουργία θεληματικών προθέσεων και η διαμόρφωση σχεδίων από την πραγματική ζωή.
  • Το παιχνίδι είναι συνειδητοποιήση κινήτρων και ανώτατη πηγή ανάπτυξης που περιέχει όλες τις αναπτυξιακές τάσεις συμπυκνωμένες.
  • Το παιδί στο παιχνίδι ξεπερνά την ηλικία του, μετακινείται νοερά από την καθημερινή του συμπεριφορά και μοιάζει να γίνεται ένα κεφάλι ψηλότερο απ’ ό,τι είναι.
  • Το παιχνίδι είναι εκδήλωση χειραφέτησης από το περιβάλλον του αυτοελέγχου.

 

Σε αυτή τη διαδικασία ποιος μπορεί να είναι ο ρόλος των γονιών;

Ο ρόλος των γονιών, του ενήλικα γενικότερα, είναι πολύ σημαντικός, αφού:

  • λειτουργεί ως εμψυχωτής ενθαρρύνοντας την ενασχόληση του παιδιού με το παιχνίδι και προσφέροντας θετική ενίσχυση,
  • λειτουργεί ως συμμέτοχος στο παιχνίδι, σχεδιασμένα και διακριτικά, ώστε να μη το μετατρέπει σε μια καθοδηγούμενη δομημένη δραστηριότητα,
  • επιτυγχάνει την καλύτερη γνωριμία και κατανόηση του χαρακτήρα του παιδιού του, των ικανοτήτων και ενδιαφερόντων του,
  • εντοπίζει τα προβλήματα  και τις ανάγκες του, παρεμβαίνει και θεραπεύει.

 

Ποιες μορφές παιχνιδιού διακρίνουμε στις παιγνιώδεις δραστηριότητες

των παιδιών;

Δεν είναι εύκολη η διάκριση στις μορφές και τα είδη, γιατί συνήθως συνυπάρχουν διάφορες μορφές σε μια δραστηριότητα π.χ. στο συμβολικό παιχνίδι των παιδιών στο κουκλόσπιτο, καθώς παίζουν τις μαμάδες, τις γιαγιάδες, τους πατεράδες, τις κουμέρες κ.ά. το παιχνίδι είναι κοινωνικό, συναισθηματικό, γλωσσικό, μιμητικό και δημιουργικό.

Παρόλα αυτά στην εκπαιδευτική βιβλιογραφία συναντούμε κάποιες κατηγοριοποιήσεις. Πιο κάτω παρατίθεται σχηματικά η συνύπαρξη των διάφορων μορφών παιχνιδιού, καθώς επίσης οι δεξιότητες που καλλιεργούν και αναπτύσσουν  τα παιδιά και τα μέσα και υλικά που είναι χρήσιμα και προάγουν  το παιχνίδι.

 

Α. Νοητικό Παιχνίδι

Γλωσσικό Επιστημονικό Συμβολικό μαθηματικό Δημιουργικό.

Β. Φυσικό ή Κινητικό  Παιχνίδι

Με μεγάλες κινήσεις Με μικρές κινήσεις Ψυχοκινητικό με χρήση δεξιοτήτων

Γ. Κοινωνικό Συναισθηματικό Παιχνίδι

Θεραπευτικό. Γλωσσικό Επαναληπτικό – Παράλληλο Αυτεπίγνωσης Αυτορρύθμισης Ενσυναίσθησης Με κοινωνικές δεξιότητες Αθλοπαιδιές

 

Α. Νοητικό παιχνίδι

Καθώς η γλώσσα είναι συνυφασμένη  με τη σκέψη και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της γνωστικής ανάπτυξης, το νοητικό παιχνίδι περιλαμβάνει δραστηριότητες που εμπεριέχουν λειτουργική επικοινωνία και διαμόρφωση εννοιών. Περιλαμβάνει επίσης δραστηριότητες πειραματισμού, εξερεύνησης, λύσης προβλήματος, αναπαραστάσεις, μίμηση και δημιουργικές δραστηριότητες που προάγουν τις πνευματικές λειτουργίες πχ. τη συγκέντρωση, την προσοχή, τη μνήμη, την κρίση, την περιέργεια, τον προβληματισμό, την πρόβλεψη, τη λογική αιτιολόγηση, τη συμπερασματική σκέψη, τη φαντασία και τη δημιουργικότητα.

Το νοητικό παιχνίδι καλλιεργεί επίσης τις διαδικασίες λύσης προβλήματος, την ικανότητα λήψης αποφάσεων, την κατανόηση ρόλων και κανόνων και την απόκτηση γνώσεων και εμπειριών από πρώτο χέρι. Σ’ αυτή την κατηγορία παιχνιδιών περιλαμβάνονται το κουκλοθέατρο, η ακρόαση και διήγηση παραμυθιών  και ιστοριών, το δραματικό θεατρικό παιχνίδι, παιχνίδι με άμμο και νερό, απόδοση ρόλων στο κουκλόσπιτο, μαγειρική και ζαχαροπλαστική, ζωγραφική, παιχνίδι με αριθμούς, γράμματα, λέξεις και εικόνες.

 

Β. Κοινωνικό συναισθηματικό παιχνίδι

Σ΄ αυτή την κατηγορία περιλαμβάνονται  δραστηριότητες που γίνονται στην ομάδα, με ένα ή περισσότερα  άτομα, και περιέχουν τα στοιχεία της επικοινωνίας, της συνεργασίας, της αλληλεπίδρασης, της ευαισθησίας, της συμπάθειας ή αρνητικά συναισθήματα επιθετικότητας, ανταγωνισμού.

Στα παιχνίδια στην ομάδα τα παιδιά επιτυγχάνουν την προσωπική ανάπτυξη και την κοινωνικοποίηση. Καλλιεργούν την αυτεπίγνωση, γνωρίζουν τα συναισθήματα και τα ελέγχουν. Δημιουργούν κίνητρα για δράση, υιοθετούν στάσεις και αξίες που είναι προϊόν κοινωνικής μάθησης. Αποκτούν συναισθηματική ισορροπία με τον έλεγχο των συναισθημάτων και τη λύτρωση από εντάσεις που προκαλούν οι περιορισμοί του περιβάλλοντος.

Μέσα από την υπόδυση  ρόλων στο κοινωνικό παιχνίδι τα παιδιά μοιράζονται αντικείμενα, εμπειρίες και συναισθήματα, αποκτούν ευαισθησία στις ανάγκες των άλλων και ενσυναίσθηση. Εξοικειώνονται με τις έννοιες της φιλίας, της συνεργασίας, της αλληλοβοήθειας, του σεβασμού και της φροντίδας για το περιβάλλον, φυσικό και κοινωνικό. Γίνεται το παιχνίδι πηγή χαράς και ικανοποίησης.

 

Γ. Φυσικό ή κινητικό παιχνίδι

Περιλαμβάνει δραστηριότητες κινητικές με μεγάλες και μικρές κινήσεις και δραστηριότητες χειρισμού αντικειμένων, συντονισμού ματιού χεριού, κατασκευής, καταστροφής, εξερεύνησης μέσω αισθήσεων, δημιουργικής κίνησης και περιπέτειας. Για τις δραστηριότητες αυτές προσφέρονται το οικοδομικό υλικό, ο πηλός, η άμμος, τα ξύλα διάφορων  σχημάτων και μεγεθών, υλικά και παιχνίδια συναρμολόγησης. Τα παιχνίδια εξωτερικού χώρου εξυπηρετούν δραστηριότητες με μεγάλες κινήσεις όπως αναρρίχηση, έκταση, αιώρηση, πηδήματα, εκτινάξεις κ.λπ. Το κινητικό παιχνίδι προάγει τη φυσική ανάπτυξη των παιδιών, την καλή κατάσταση του οργανισμού, τον έλεγχο, τη σταθερότητα, τον εκλεπτυσμό και το συντονισμό των μεγάλων και μικρών κινήσεων. Καλλιεργεί επίσης την αντίληψη του χώρου, τις θέσεις των αντικειμένων στο χώρο, τις σχέσεις μεταξύ τους και τις κατευθύνσεις.

 

Οδηγός για γονείς

  • Οι γονείς μπορούν να δώσουν ώθηση στο παιχνίδι των παιδιών τους με τους εξής τρόπους:
  • Να διαμορφώσουν ένα περιβάλλον πλούσιο σε μέσα και υλικά που να είναι στη διάθεση των παιδιών.
  • Να αφήνουν χρόνο για το παιχνίδι και ελευθερία στα παιδιά να εμπλακούν σε παιγνιώδεις δραστηριότητες.
  • Να διαμορφώνουν γωνιές που προσφέρουν ησυχία και απομόνωση (privacy)
  • που είναι απαραίτητα στα παιδιά, για να εμπλακούν στο φανταστικό τους παιχνίδι.
  • Να είναι υποστηρικτικοί, όταν τα παιδιά ζητούν διευκολύνσεις ή την άδεια να χρησιμοποιήσουν μέσα και υλικά, για να εμπλουτίσουν το παιχνίδι τους.
  • Να εμπλέκονται στο παιχνίδι, αν τα παιδιά το ζητήσουν. Να υποδύονται ρόλους, να δίνουν ιδέες, να προλαμβάνουν συγκρούσεις και αδιέξοδα στο παιχνίδι.
  • Να προσθέτουν στην πλοκή, στους χαρακτήρες, στα επεισόδια και να εισηγούνται διαφορετικές εκδοχές και ερμηνείες γεγονότων.
  • Να αφήνουν τα παιδιά να κάνουν επιλογές και να τις αιτιολογούν.
  • Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού να αφήνουν τα παιδιά να αναλαμβάνουν ευθύνες, να εξηγούν διαδικασίες, να δίνουν πληροφορίες.
  • Να ζητούν από αυτά να περιγράφουν εμπειρίες, να προβλέπουν, να αιτιολογούν, να βγάζουν συμπεράσματα, να προβάλουν τις σκέψεις και τα συναισθήματα των άλλων.