Οριοθέτηση
*Ξεσπάσματα θυμού τόσο του παιδιού όσο και του γονέα
* Συχνές διαφωνίες γονέα-παιδιού (που συνήθως δεν οδηγούν σε σημείο επίλυσης)
* Προκλητική συμπεριφορά του παιδιού
* Κατηγορεί τους άλλους για τα δικά του λάθη
* Ευέξαπτο και ευερέθιστο
* Κρατά κακία και θυμώνει εύκολα
* Γίνεται συχνά εκδικητικό
Τι δεν είναι οριοθέτηση:
-Αυταρχική τιμωρία
-Άκρατη επιτρεπτικότητα
-καταπίεση
Τι είναι η οριοθέτηση:
– Να θέτουν δίκαια και σταθερά όρια
– Να προτείνουν λογικούς κανόνες
– Να παρέχουν σαφείς οδηγίες με τρόπο ευγενικό αλλά κατηγορηματικό όταν χρειάζεται
– Να επαινούν και να ενθαρρύνουν τη συνεργασία
– Να αντιδρούν άμεσα στην μη αποδεκτή συμπεριφορά
– Να μάθει το παιδί να δέχεται τις συνέπειες των πράξεων του είτε θετικές είτε αρνητικές (π.χ. επιβράβευση-κόστος)
Τρόποι Επίτευξης οριοθέτησης
*Ελευθερία Επιλογής του παιδιού ΚΑΙ Γονικός Έλεγχος
*Συμφωνημένα όρια και συνέπειες- σταθερότητα
*Γονέας πρότυπο (παράδειγμα φωνές)
*Εσωτερίκευση των κανόνων από παιδιά και γονείς
Θετικά αποτελέσματα επιτυχούς οριοθέτησης
*Αυτό οργάνωση του παιδιού
*διαχείριση των κρίσεων
*Ανεξαρτησία του παιδιού
*Μείωση των εντάσεων
*καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης του παιδιού
*Σωστή ωρίμανση του παιδιού έξοδος από τον «εγωκεντρική παντοδυναμία»
Εικόνα ανοριοθέτητων παιδιών- γονέων