ΤΕΧΝΗ

26 Μαΐου 2017

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Δράση με τίτλο: «Η γεωμετρία στη τέχνη – Από τα αγγεία του Διπύλου στη μοντέρνα τέχνη του 20ου αι..»

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Δράση με τίτλο: «Η γεωμετρία στη τέχνη – Από τα αγγεία του Διπύλου στη μοντέρνα τέχνη του 20ου αι..»

Διαθεματική προσέγγιση και συνάντηση των Μαθηματικών και της γεωμετρίας στη τέχνη».

«Η ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΣΤΗ ΤΕΧΝΗ»: Ένα ταξίδι από την αισθητική της Τέχνης στη λογική των Μαθηματικών.

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ:

ΕΙΡΗΝΗ   ΣΤΟΥΠΑ   ΠΕ03

ΕΥΣΤΑΘΙΑ   ΑΓΓΕΛΗ   ΠΕ08

ΣΧΟΛΕΙΟ:

ΖΑΝΝΕΙΟ Π.ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ                                                                                                                                                                                                                       ΑΡΙΘΜΟΣ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ:   50  μαθητές

ΤΑΞΕΙΣ:  Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ:

Η διαθεματική αυτή εργασία αποσκοπεί στην κατανόηση της αλληλεπίδρασης μεταξύ της τέχνης  και της γεωμετρίας. Με δεδομένο το γεγονός ότι η γεωμετρία είναι μια επιστήμη, η οποία ασχολείται με το λογικό μέρος του μυαλού, θα εξετάσουμε με ποιο τρόπο αυτή  ενσωματώνεται στη τέχνη η οποία απευθύνεται περισσότερο στο συναίσθημα. Με αφετηρία τον καλλιτέχνη του Διπύλου κατά τον 8ο αι. π.Χ. και την γεωμετρικού χαρακτήρα απεικόνιση στα έργα του,  θα αποπειραθούμε να προσεγγίσουμε τον προβληματισμό και τα ζητούμενα της μοντέρνας τέχνης.  Οι μοντέρνοι καλλιτέχνες που επηρεάστηκαν από τη γεωμετρία, ανέβασαν τον πήχη στη τέχνη και δημιούργησαν ειδικά από τα τέλη του 19ου και μετά,  καλλιτεχνικά ρεύματα και τάσεις και πέρασαν στην  αιωνιότητα μέσα από τη δουλειά τους. Από τα Πλατωνικά στερεά και την έννοια του τετραγωνισμού που αναφέρεται στην πλήρη κάλυψη μιας επιφάνειας με το ίδιο σχήμα, θα εμνευστούν οι μαθητές προκειμένου να δημιουργήσουν προσωπικά ή συλλογικά έργα με τη χρήση της γεωμετρίας.

Βασικές επιδιώξεις της δράσης είναι:

Η αναγνώριση και ταξινόμηση των βασικών γεωμετρικών σχημάτων.         Η κατασκευή γεωμετρικών σχημάτων με χρήση  κανόνα και διαβήτη.

Η μελέτη των σχέσεων της ισότητας,  και της ομοιότητας.

Η ζωγραφική με τη χρήση άξονα συμμετρίας .

Η σχεδίαση κανονικών πολυγώνων.

Η εμβάθυνση και ανάλυση των έργων του ζωγράφου του Διπύλου, ο οποίος είναι τόσο αφαιρετικός που δεν αναπαριστά πλέον αλλά σημαίνει.

Η εμβάθυνση και παρουσίαση των έργων του Cornelis Escher , ο οποίο έχει επηρεαστεί από τις αρχές της προβολικής γεωμετρίας, όπως και από τα πορίσματα και τις προτάσεις της μη Ευκλείδειας γεωμετρίας.

Η εμβάθυνση και παρουσίαση των έργων του  Vasarely,  του οποίου τα έργα δίνουν την αίσθηση μιας τρισδιάστατης εικόνας  μέσα από παιγνίδια οπτικής απάτης και οπτικών ψευδαισθήσεων.

Από τον Μοντριάν, με τις ευθείες γραμμές, περνάμε στον Μάλεβιτς και τα τετράπλευρα σχήματα και στον  Καντίνσκι, με τους κύκλους. Γιατί η γεωμετρία και ως δραστηριότητα και ως γνώση έχει ιστορικά θεμελιωθεί στη χρήση δύο οργάνων: του κανόνα για την χάραξη ευθειών και του διαβήτη για τη σχεδίαση κύκλων. Η ευθεία γραμμή και ο κύκλος είναι, επομένως, τα σχήματα στα οποία βασίζεται ο ορισμός των βασικών γεωμετρικών εννοιών και κατά συνέπεια η επίλυση των γεωμετρικών προβλημάτων. Είναι οι δύο έννοιες οι οποίες διατρέχουν την ευκλείδεια γεωμετρία.

Από αυτή τη διεργασία μπορεί να ανακαλούνται γνώσεις Ιστορίας αλλά ανακαλούνται και γνώσεις εξέλιξης των μαθηματικών οι οποίες δίνουν ταυτόχρονα και τις πληροφορίες ότι τα γεωμετρικά σχέδια δεν χρησιμεύουν μόνο στο αρχιτεκτονικό σχέδιο αλλά μπορούν να χρησιμεύσουν και στην τέχνη.

Άλλωστε η τέχνη και τα μαθηματικά είναι γέννημα της αθηναϊκής δημοκρατίας.

 .

Διδακτικοί στόχοι:

Οι στόχοι αυτής της διδακτικής πρότασης για την αρωγή της τέχνης στο μάθημα των μαθηματικών στο σχολείο είναι αφενός η άμεση σύνδεση δύο διαφορετικών πεδίων, αφετέρου ως προς τους μαθητές η διεύρυνση και η εμβάθυνση των γνώσεών τους, η δημιουργία ερεθισμάτων για το ενδιαφέρον τους για τη γεωμετρία και η καλλιέργεια θετικής στάσης τους προς το συγκεκριμένο μάθημα.

Στην επίτευξη αυτών των στόχων κρίνεται απαραίτητη η ταξινόμηση των κριτηρίων στη χρήση της καλλιτεχνικής δουλειάς στη διδασκαλία της γεωμετρίας.

Άλλος στόχος της διαθεματικής προσέγγισης είναι να εξασκηθούν τα παιδιά στην παρατήρηση έργων τέχνης, ώστε να ανακαλύψουν έννοιες και σχήματα γεωμετρικά, να εντοπίσουν την άμεση επίδραση της γεωμετρίας στην Τέχνη και να αναζητήσουν την έννοια και τον τρόπο εφαρμογής των γεωμετρικών στερεών στα έργα τέχνης.

Οι κοινωνικές και πολιτιστικές αξίες στη μαθηματική εκπαίδευση να καλλιεργούνται.

Να διευκολυνθεί η διδασκαλία και η μάθηση της γεωμετρίας.

Να γνωρίσουν και να κατανοήσουν οι μαθητές το τεχνοτροπικό ύφος που αναπτύχθηκε στην Ελλάδα κατά την γεωμετρική εποχή και την αρχαϊκή περίοδο, τον ανθρωποκεντρικό και αφηγηματικό χαρακτήρα της τέχνης, καθώς και την κοινωνική λειτουργία της.

Οι μαθητές να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν και να σχεδιάζουν συμμετρικά σχήματα , τον κατοπτρισμό , την μετατόπιση , την περιστροφή καθώς επίσης και να αναγνωρίζουν συμμετρίες.

Οι μαθητές να μάθουν να εργάζονται ομαδοσυνεργατικά και να αξιοποιούν τα σύγχρονα εργαλεία μάθησης (διαδίκτυο, ΜS Powerpoint, MS Word κλπ



Δεν υπάρχουν σχόλια »

Χωρίς σχόλια ακόμα.

RSS κανάλι για τα σχόλια του άρθρου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση