Η πενθήμερη πάντα αποτελούσε ένα ορόσημο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ήταν η εκδρομή που έκλεινε τον κύκλο του Λυκείου και άνοιγε τη ζωή μπροστά στο μαθητή. Κατά κάποιο τρόπο οριοθετούσε την ενηλικίωση.
Στο καιρό τον δικό μου οι εκδρομές ήταν σπάνιο είδος και οι πολυήμερες ακόμα περισσότερο. Αυτοκίνητα δεν πολυκυκλοφορούσαν και οι πενθήμερες μας έδιναν τη δυνατότητα να δούμε μέρη που δεν είχαμε πάει ποτέ.
Πέρασε ο καιρός και άλλαξαν τα πράγματα. Έτσι οι εκδρομές έγινα πιο κοινές και πλέον οι μαθητές δεν περιμένουν την πενθήμερη για να πάνε εκδρομή και να δούνε καινούργια μέρη. Η εκδρομή αποκτά άλλη διάσταση…
Μια διάσταση είναι η ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού μια και οι μαθητές μετακινούνται σε περιοχές σε χρονικές περιόδους που είναι “νεκρές τουριστικά”, ενισχύοντας με αυτό το τρόπο τις τοπικές οικονομίες και δίνοντας ευκαιρίες στους μαθητές να γνωρίσουν καλύτερα την Ελλάδα. Εδώ όμως εμφανίζεται ένα περίεργο φαινόμενο… Αν δηλαδή μετρήσεις το κόστος μιας εκδρομής στην Ελλάδα και μια στο εξωτερικό βλέπεις ότι οι διαφορές κόστους είναι πολύ μικρές. Και μια και εμείς προτιμάμε μετακινήσεις με αεροπλάνο ( και εκεί το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται με τους εσωτερικούς προορισμούς στα αεροπορικά εισιτήρια με άλλους προορισμούς του εξωτερικού – δεν μπορώ να εξηγήσω ακριβώς το γιατί ). Μια και το μεγαλύτερο κόστος είναι στις μετακινήσεις,αν τα βάλεις όλα κάτω σαν σύνολο δεν έχει πολύ διαφορά. Έτσι και εμείς τα τελευταία χρόνια επιλέγουμε εξωτερικό. Φέτος για παράδειγμα βρεθήκαμε στη Πράγα… Αλλά και αυτά που αγοράζεις είναι φτηνότερα στο εξωτερικό. Για να καταλάβετε τι εννοώ με τα παραπάνω… στο ξενοδοχείο PUPP πεντάστερο, που γυρίστηκε και το Casino Royal του Τζέιμς Μποντ και το άλλο με το Ντεπαρντιέ και την Queen Halifa, ο καπουτσίνο έχει…. 80 τσέχικες κορώνες. Δηλαδή πόσο; 3€ (27 κορώνες στο ευρώ). Δηλαδή όσο σε ένα κοινότατο καφέ των Αθηνών. Οποιδήποτε καφέ. Τέσσερα άτομα τρώνε καλά… πολύ καλά με 50 € δηλαδή 1350 κορώνες… (να μη συνεχίσω). Αυτό που είναι πανάκριβο – στα μαγαζιά – είναι το νερό. Αλλά εκεί υπάρχουν τα σούπερ μάρκετ που δεν έχουν μεγάλες διαφορές από τις Ελληνικές τιμές. Δηλαδή πήραμε το μισόλιτρο νερό από 0,14 € μέχρι 4,90 € ( η δεύτερη σε μαγαζί, μη γνωρίζοντας – πόσο πια θα το έβαζε!!! – και φυσικά το είδαμε στο λογαριασμό και “ξεραθήκαμε” αλλά το είχαμε ήδη πιει.)
Η εκδρομή όμως έχει το χαρακτήρα που της δίνεις… Έτσι πηγαίνοντας στη Πράγα τι βλέπεις… Μαύρο θέατρο… και ετσι πήγαμε σε μαύρο θέατρο… Κάποιοι πήγαν τρέχοντας, κάποιοι τραβώντας… Τι άλλο κάνεις όταν είναι τσικνοπεμπτη; Τσικνίζεις… Και πως το κάνεις στη Πράγα… Κλείνεις κέντρο… δεν ξέρω αν ήταν τύχη ή ικανή ξεναγός, αλλά βρήκαμε ενα κέντρο όλο δικό μας που αλλιώς θα ήταν κλειστό… Άνοιξε για εμάς και με δύο κιθάρες και το τραπέζι (σαν τύμπανο) τσικνίσαμε ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΑΤΑ. Εδώ ήρθαν μάλλον οικειοθελώς όλοι.
Μετά τι άλλο έχει η Πράγα… Τζαζούλα και έτσι βρήκαμε ένα κλαμπ που λέγεται Jazz Republic όπου ακούσαμε πολύ όμορφή μουσικούλα από ένα συγκρότημα που δεν ξέραμε – και ούτε μάθαμε – αλλά ήταν καταπληκτικοί. Και εδώ κάποιοι ήταν ενθουσιασμένοι… κάποιοι όχι τόσο… (πάντως όχι οι ίδιοι με τη προηγούμενη βραδιά) και τελευταία μέρα το κλαμπ…όπου όλοι ήρθαν μάλλον ενθουσιασμένα. ( ή σχεδόν όλοι ενθουσιασμένα).
Αλλά γυρίσαμε όλη τη Πράγα…(τουλάχιστον έχουμε μια καλή ιδέα και μπορούμε να λέμε ότι έχουμε ξαναπάει και μπορουμε να κινηθούμε γιατί περπατάγαμε συνέχεια… (πολλά χιλιόμετρα) αλλά και το Cesni Krumlov
και το Karlovy Vary…
Πάντα στην ίδια λογική. Ξέρουμε τα βασικά…
Το πρωινό ξύπνημα στις 7.30 αλλά και οι 3-6 ώρες περπάτημα την ημέρα, κάνουν τη διαφορά. Αλλά εμείς πάμε εκπαιδευτική εκδρομή, όχι για διασκέδαση. Οι μαθητές μας έχουν μάθει αυτό το “στυλ” γιατί είναι πάνω από 20 χρόνια που έχουμε αυτή τη μορφή των εκδρομών. Ξέρουν δηλαδη ότι θα περπατήσουν θα δουν, θα μάθουν, αλλά και θα διασκεδάσουν.
Δεν μπορεί να είναι όλοι ευχαριστημένοι στην κάθε έξοδο. Προσπαθούμε όμως να μην είναι οι ίδιοι κάθε φορά. Τουριστικό γραφείο δεν έχουμε, ούτε είμαστε ξεναγοί αλλά προσπαθούμε να αφουγκραστούμε τα παιδιά. Προσπαθούμε να τους δώσουμε όσο περισσότερα μπορούμε και είμαστε σίγουροι ότι το καταλαβαίνουν. Και εμείς τι κερδίζουμε από αυτό; Τα γελαστά τους πρόσωπα και το ευχαριστώ τη στιγμή του αποχωρισμού.
Μαθαίνουν και άλλα όμως… που δεν είναι σχολικές γνώσεις… Μαθαίνουν να λειτουργούν σαν ομάδα, γιατί ο κάθε καθηγητής έχει την ομάδα του και τον ή τους ομαδάρχες. Έτσι συνεννοείται με ένα ή δύο άτομα και αυτοί με 5-6 ακόμα (10 με 15 άτομα στην ομάδα). Στις μετακινήσεις μπορούμε να κινηθούμε πιο εύκολα. Στη συγκέντρωση, μαζευόμαστε πιο εύκολα, στις δραστηριότητες επίσης κινούμαστε πιο γρήγορα.
Μαθαίνουν να συνεργάζονται και να είναι αλληλέγγυοι, έτσι όταν ο Πάνος έχασε το πορτοφόλι του τη πρώτη μέρα, όλοι λίγο λίγο, συνεισέφεραν και κάλυψαν τα έξοδά του για να μπορέσει να ακολουθήσει.
Μαθαίνουν να προσέχουν ο ένας τον άλλο. Έτσι όταν βρέθηκε ένα κινητό σε ενα τραπέζι δεν το προσπεράσανε αλλά μου το φέρανε και έφτασε στο κάτοχο, ο οποίος είχε ιδρώσει λιγάκι… όταν κατάλαβε ότι το ξέχασε.
Μαθαίνουν να σέβονται τον άγνωστο “άλλο”. Έτσι όταν μπαίνουν στο ξενοδοχείο σε ώρες κοινής ησυχίας και τους λέμε να κάνουν ησυχία, το προσπαθούν – αλλά δύσκολα το καταφέρνουν η αλήθεια είναι – αλλά τουλάχιστον προσπαθούν.
Το να συνοδεύειες εκδρομή είναι τεράστια ευθύνη… και μόνο αν η ομάδα των καθηγητών είναι με ενιαία συμπεριφορά… μπορεί να λειτουργήσει. Αν ο κάθε καθηγητής απαντάει κατά την άποψη του, η ομάδα θα πηγαίνει σε 1500 μεριές. Ο αρχηγός που έχει την ευθύνη πρέπει να έχει και τον πρώτο και τελευταίο λόγο. (αφού συνεννοηθούν). Έτσι η εκδρομή κινείται σαν σύνολο και μειώνει τους κινδύνους. Ποτέ δεν εξαλείφονται αλλά μειώνονται. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να είσαι πάντα στη τσίτα. Κλείνοντας την εκδρομή βλέπω ότι στα 4 βράδια κοιμήθηκα περίπου 13-14 ώρες. Σαν αρχηγός φυσικά ήξερα το πρόγραμμα, φρόντιζα και ρωτούσα για του που θα πάμε σε πόση ώρα, φρόντιζα να κάνουμε διάλειμμα σε μέρος που να έχουν οι μαθητές τη δυνατότητα να φάνε, και άλλα πρακτικά πράγματα όπως το να μην είναι ποτέ μόνοι τους, να μαζέψω τα κινητά όλων για να έχω δυνατότητα επικοινωνίας, να έχουν φωτοτυπία αντί τη ταυτότητα (έτσι με τον Πάνο δεν ψάχναμε πρεσβείες και άλλα για να συνεχίσουμε όταν έχασε το πορτοφόλι του). Και πολλές άλλες λεπτομέρειες που κάνουν τελικά τη διαφορά…
Το αποτέλεσμα το βλέπετε στη φωτογραφία που ακολουθεί :
Μια φωτογραφία γεμάτη γελαστά πρόσωπα… (Είμαστε μετά από 6 ώρες περπάτημα!!!)
Τη καλησπέρα μου…
Πρόσφατα σχόλια