- ΣΩΣΤΟ – ΛΑΘΟΣ
- Ο Πλάτων στην Πολιτεία στηλιτεύει τις παθογένειες της αθηναϊκής δημοκρατίας.
- Ο Πλάτων στην Πολιτεία προτείνει το κράτος να διοικείται με βάση τον ορθό λόγο και όχι τη βοή του πλήθους και τη πειθώ των πολιτικών.
- Στην αλληγορία του πλοίου οι ναύτες συμβολίζουν τον λαό και ο ιδιοκτήτης τον κυβερνήτη-φιλόσοφο.
- Για τον Πλάτωνα οι φιλόσοφοι βρίσκονται συνεχώς “εκτός τόπου και χρόνου” απορροφημένοι από τις θεωρητικές τους αναζητήσεις.
- Ο όρος βασιλεύςστον Πλάτωνα δηλώνει τον απόλυτο μονάρχη που αντλεί την εξουσία του από το κληρονομικό δικαίωμα ή από τη θέληση του Θεού
- Οι φιλόσοφοι– βασιλεῖς διαθέτουν πείρα ζωής, διοικητικές ικανότητες και αίσθηση καθήκοντος αλλά και προσωπική περιουσία για να είναι αδέκαστοι, ανεπηρέαστοι και ολόψυχα αφοσιωμένοι στο κοπιώδες λειτούργημά τους.
- Σύμφωνα με τον Πλάτωνα, αν στην Πολιτεία βασιλεύει η ισορροπία, τότε και η ψυχή του καθενός θα είναι αρμονική.
- Το ἀλόγιστονή θυμοειδές είναι φιλοχρήματο και φιλοκερδές.
- Την αρμονία διασφαλίζει η Δικαιοσύνη που απονέμει στον καθένα ό,τι του ανήκει και τον τοποθετεί στη θέση που του αρμόζει.
- Το παράδειγμα με τον ήλιο χρησιμοποιείται, για να τονιστεί η ανάγκη του σεβασμού από τον κάθε άνθρωπο των προσωπικών του ορίων.
- Ο φιλόσοφος έχει καθήκον να περιορίζει τις συνέπειες της φιλαυτίας και της ματαιοδοξίας των ανθρώπων.
- Χάρη στη Δικαιοσύνη αποφεύγεται η ύβρις, αφού αυτή εμπεριέχει και τις τρεις άλλες αρετές, σοφία, ανδρεία, σωφροσύνη.
- . Η φθορά της άριστης πολιτείας έχει αίτια εσωτερικά, την ανάμειξη του χρυσού με το χάλκινο γένος.
- Στο κάθε πολίτευμα αντιστοιχεί και ο ανάλογος ηθικός τύπος ανθρώπου.
- Ο Πλάτων απορρίπτει τα κληρωτά αξιώματα.
- ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΗΣ
Α | Β |
Η ιδεώδης πολιτεία είναι
|
1. επειδή ο καθένας πράττει το έργο που του έχει ανατεθεί και δεν πολυπραγμονεί
2. επειδή οι φύλακες – επίκουροι μπορούν να υπερασπισθούν τις αξίες που προβάλλει το εκπαιδευτικό της σύστημα. 3. επειδή ανάμεσα στις τρεις τάξεις βασιλεύει η αρμονία. 4. επειδή οι άρχοντές της την καθοδηγούν προς το Αγαθόν.
|
Αντιστοιχίστε:
Πρόσωπα που συζητούν: | Απόψεις περί δικαιοσύνης |
I. Πολέμαρχος
II. Σωκράτης III. Θρασύμαχος IV. Γλαύκων V. Κέφαλος |
Δικαιοσύνη είναι:
1. η εντιμότητα στις συναλλαγές. 2. να αποδίδεις τα ίσα, καλό στον φίλο, κακό στον εχθρό. 3. το συμφέρον του ισχυρού. 4. ο καθένας οφείλει να πράττει για το κοινωνικό σύνολο εκείνο που έχει ορίσει η φύση. 5. μια υποκριτική κοινωνική σύμβαση που επιβάλλεται από τους πολλούς και αδύνατους για την αυτοπροστασία τους. |
Αντιστοιχίστε:
Πολιτεύματα | Χαρακτηριστικά |
I. η ιδεώδης πολιτεία
II. η τιμοκρατική πολιτεία III. η Ολιγαρχία IV. η Δημοκρατία V. την Τυραννίδα
|
1. Οδηγεί στην αναρχία.
2. Εγκαθίσταται, όταν ο κακούργος κηφήνας αναλάβει με τη βοήθεια του Δήμου την εξουσία. 3. Κυριαρχεί η απάτη, η αδικία και η ηθική αποχαλίνωση 4. Ως πρότυπο της ο Πλάτωνας θα πρέπει να είχε υπόψη του την αποικία των Φοινίκων, την Καρχηδόνα. 5. Ο άμετρος πλουτισμός εκκολάπτει ένα πλήθος κηφήνων. 6. Οι κηφήνες συνεχώς πληθύνονται. 7. Ιστορικό πρότυπο: η Σπάρτη. 8. Είναι αριστοκρατική. 9. Είναι φιλοπόλεμη και υποχείριο της φιλαργυρίας. 10. Επικρατεί ασυδοσία και αναξιοκρατία. |
2 σχόλια
Θα μπορούσατε να έχετε και τις απαντήσεις;
Συντάκτης
Ευχαριστώ για το σχόλιο. Μόλις τις ανάρτησα.