Εισαγωγή Φιλοσοφικού Λόγου/Πολιτεία: Ερωτήσεις Σωστού – Λάθους, Αντιστοίχισης

  • ΣΩΣΤΟ – ΛΑΘΟΣ
  1. Ο Πλάτων στην Πολιτεία στηλιτεύει τις παθογένειες της αθηναϊκής δημοκρατίας.
  2. Ο Πλάτων στην Πολιτεία προτείνει το κράτος να διοικείται με βάση τον ορθό λόγο και όχι τη βοή του πλήθους και τη πειθώ των πολιτικών.
  3. Στην αλληγορία του πλοίου οι ναύτες συμβολίζουν τον λαό και ο ιδιοκτήτης τον κυβερνήτη-φιλόσοφο.
  4. Για τον Πλάτωνα οι φιλόσοφοι βρίσκονται συνεχώς “εκτός τόπου και χρόνου” απορροφημένοι από τις θεωρητικές τους αναζητήσεις.
  5. Ο όρος βασιλεύςστον Πλάτωνα δηλώνει τον απόλυτο μονάρχη που αντλεί την εξουσία του από το κληρονομικό δικαίωμα ή από τη θέληση του Θεού
  6. Οι φιλόσοφοι– βασιλεῖς  διαθέτουν  πείρα ζωής, διοικητικές ικανότητες και αίσθηση καθήκοντος αλλά και προσωπική περιουσία για να είναι αδέκαστοι, ανεπηρέαστοι και ολόψυχα αφοσιωμένοι στο κοπιώδες λειτούργημά τους.
  7. Σύμφωνα με τον Πλάτωνα, αν στην Πολιτεία βασιλεύει η ισορροπία, τότε και η ψυχή του καθενός θα είναι αρμονική.
  8. Το  ἀλόγιστονή θυμοειδές  είναι φιλοχρήματο και φιλοκερδές.
  9. Την αρμονία διασφαλίζει η Δικαιοσύνη που απονέμει στον καθένα ό,τι του ανήκει και τον τοποθετεί στη θέση που του αρμόζει.
  10. Το παράδειγμα με τον ήλιο χρησιμοποιείται, για να τονιστεί η ανάγκη του σεβασμού από τον κάθε άνθρωπο των προσωπικών του ορίων.
  11. Ο φιλόσοφος έχει καθήκον να περιορίζει τις συνέπειες της φιλαυτίας και της ματαιοδοξίας των ανθρώπων.
  12. Χάρη στη Δικαιοσύνη αποφεύγεται η ύβρις, αφού αυτή εμπεριέχει και τις τρεις άλλες αρετές, σοφία, ανδρεία, σωφροσύνη.
  13. . Η φθορά της άριστης πολιτείας έχει αίτια εσωτερικά, την ανάμειξη του χρυσού με το χάλκινο γένος.
  14. Στο κάθε πολίτευμα αντιστοιχεί και ο ανάλογος ηθικός τύπος ανθρώπου.
  15. Ο Πλάτων απορρίπτει τα κληρωτά αξιώματα.
  • ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΗΣ
Α Β
            Η ιδεώδης πολιτεία είναι

  1.      Σοφή,
  2.      Ανδρεία,
  3.      Σώφρων,
  4.         Δίκαιη,
1.      επειδή ο καθένας πράττει το έργο που του έχει ανατεθεί και δεν πολυπραγμονεί

2.      επειδή οι φύλακες – επίκουροι μπορούν να υπερασπισθούν τις αξίες που προβάλλει το εκπαιδευτικό της σύστημα.

3.      επειδή ανάμεσα στις τρεις τάξεις βασιλεύει η αρμονία.

4.      επειδή οι άρχοντές της την καθοδηγούν προς το Αγαθόν.

 

 

 

Αντιστοιχίστε:

Πρόσωπα που συζητούν: Απόψεις περί δικαιοσύνης
        I.            Πολέμαρχος

II.            Σωκράτης

III.            Θρασύμαχος

IV.            Γλαύκων

V.            Κέφαλος

Δικαιοσύνη είναι:

1.      η εντιμότητα στις συναλλαγές.

2.      να αποδίδεις τα ίσα, καλό στον φίλο, κακό στον εχθρό.

3.      το συμφέρον του ισχυρού.

4.      ο καθένας οφείλει να πράττει για το κοινωνικό σύνολο εκείνο που έχει ορίσει η φύση.

5.      μια υποκριτική κοινωνική σύμβαση που επιβάλλεται από τους πολλούς και αδύνατους για την αυτοπροστασία τους.

 

Αντιστοιχίστε:

Πολιτεύματα Χαρακτηριστικά
        I.            η ιδεώδης πολιτεία

II.            η τιμοκρατική πολιτεία

III.            η Ολιγαρχία

IV.            η Δημοκρατία

V.            την Τυραννίδα

 

1.      Οδηγεί στην αναρχία.

2.      Εγκαθίσταται, όταν ο κακούργος κηφήνας αναλάβει με τη βοήθεια του Δήμου την εξουσία.

3.      Κυριαρχεί η απάτη, η αδικία και η ηθική αποχαλίνωση

4.      Ως πρότυπο της ο Πλάτωνας θα πρέπει να είχε υπόψη του την αποικία των Φοινίκων, την Καρχηδόνα.

5.      Ο άμετρος πλουτισμός εκκολάπτει ένα πλήθος κηφήνων.

6.      Οι κηφήνες συνεχώς πληθύνονται.

7.      Ιστορικό πρότυπο: η Σπάρτη.

8.      Είναι αριστοκρατική.

9.      Είναι φιλοπόλεμη και υποχείριο της φιλαργυρίας.

10.  Επικρατεί ασυδοσία και αναξιοκρατία.

 

ΕΔΩ ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

2 σχόλια

  1. Θα μπορούσατε να έχετε και τις απαντήσεις;

  2. Ευχαριστώ για το σχόλιο. Μόλις τις ανάρτησα.

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση