- α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την ομόρριζή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ
|
|
α) άφρων
β) ορμίσκος γ) ιδέα δ) έπαινος ε) σχέση στ) ναυτικός ζ) εκποίηση |
Μονάδες 5
β) καθορῶ, μετέρχομαι, παραινῶ, μεθορμίζω , ἀντανάγω : Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους. Μονάδες
2. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την αντώνυμή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ
|
|
α) φίλος
β) ἀντίπαλος γ) νύξ δ) εἰσπλέω ε) ἔρχομαι στ) ἐπιβιβάζω ζ) ὀλίγον
|
Μονάδες 5
β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την ομόρριζή της στη Β΄ στήλη (δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν).
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ
|
|
α) αργυρώνητος
β) ιδέα γ) εκποίηση δ) έκβαση ε) ναυπηγός στ) κατάθεση ζ) επιβίβαση |
Μονάδες 5
3. α) νεώριο , ελλιμενισμός , διασκέδαση, τελωνείο , άρση : Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
β) φημί, παραινῶ , βούλομαι, πλοῦς ποιῶ : Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
4. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη σημασία της στη Β΄ στήλη (δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν).
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ
|
|
α) εφόδια, αναγκαία
β) περισσότερο γ) λέγω, ισχυρίζομαι δ) σηκώνω ε) απέρχομαι, φεύγω στ) αναζητώ ζ) διασκορπίζομαι |
Μονάδες 5
β) Να σχηματίστε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους ένα ομόρριζο ουσιαστικό (απλό ή σύνθετο) της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:
ρηματικοί τύποι |
κατάληξη |
ομόρριζα ουσιαστικά |
κατιδών ἐποίουν ἐκέλευσαν στρατηγεῖν καταφρονοῦντες
|
– α – μα – τής – ός – ις
|
Μονάδες 5
5. α) Από τις λέξεις της Α΄ στήλης να σχηματίσετε, στη Γ΄στήλη, παράγωγες λέξεις (απλές) με τις παραγωγικές καταλήξεις που δίνονται στη Β΄στήλη.
Λέξεις |
παραγωγική κατάληξη |
παράγωγες λέξεις |
καταφρονοῦντεςτειχῶνπόλει
ἐποίουν ἐκβεβηκότας
|
– μα-
ίζω – της – ις – ιμος
|
(επίθετο)
(ρήμα) (ουσιαστικό) (ουσιαστικό) (ουσιαστικό) |
Μονάδες 5
β) νεῶν, βούλησθε, στρατηγεῖν, ἡμέρα , ἐσκεδασμένους : Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
6. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την ομόρριζή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ
|
|
α) άφρων
β) ορμίσκος γ) ναός δ) έπαινος ε) προάσπιση στ) νηοπομπή ζ) ορμόνη |
Μονάδες 5
β) ιδέα, βούληση, εκτελωνισμός, σχετικός, άρση: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
7. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη σημασία της στη Β΄ στήλη (δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν).
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ
|
|
α) από κοντά
β) προτρέπω, συμβουλεύω γ) επιθυμώ δ) αποτρέπω ε) απέρχομαι, φεύγω στ) βλέπω ζ) από μακριά |
Μονάδες 5
β) καθορῶ, πεντεκαίδεκα, στρατηγός, καταφρονῶ, ἀντανάγω: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους. Μονάδες 5
8. α) Να συνδέσετε κάθε ρήμα της Α΄ στήλης με το συνώνυμό του στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ
|
|
α) ἀγοράζω
β) προστάττω γ) ἐπιθυμῶ δ) συμβουλεύω ε) πωλῶ στ) λέγω ζ) βουλεύομαι |
Μονάδες 5
β) προφήτης, συμπολίτης, εισιτήριο, πλοηγός, ρίψασπις: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5 Μονάδες 10
9. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την ομόρριζή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ
|
|
α) άφρων
β) ορμίσκος γ) νέος δ) έπαινος ε) σχέση στ) ναυτικός ζ) κατάφορτος
|
Μονάδες 5
β) καθορῶ, μετέρχομαι, παραινῶ, μεθορμίζω , ἀντανάγω: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους. Μονάδες 5
10. ιδέα, διασκέδαση, άρση, ελλιμενισμός, τελωνείο: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
Μονάδες 5