Συλλογή, επεξεργασία, ταξινόμηση παρατηρήσεων

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΕΛΣΤΑΤ

Την Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2019 οι μαθητές του 7ου Γυμνασίου Αμαρουσίου επισκέφτηκαν την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ). Στο πλαίσιο του προγράμματος της ΕΛΣΤΑΤ για την «Ανάπτυξη της Στατιστικής Παιδείας στην Ελλάδα», το Τμήμα Βιβλιοθήκης ενημέρωσε τους μαθητές σχετικά με το έργο της ΕΛΣΤΑΤ και συγκεκριμένα για τα ακόλουθα:
• τη σημασία και τη χρησιμότητα των στατιστικών για την ελληνική και την ευρωπαϊκή κοινωνία,
• το έργο και τον ρόλο της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ),
• τα διάφορα στάδια της διαδικασίας κατάρτισης των στατιστικών, από τον σχεδιασμό των ερευνών έως τη διάχυση των στατιστικών αποτελεσμάτων,
• την πλοήγηση στη διαδικτυακή πύλη της ΕΛΣΤΑΤ, προκειμένου να εξοικειωθούν οι μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές με τον τρόπο αναζήτησης των στατιστικών στοιχείων.
Τα παραπάνω είχαν ως αποτέλεσμα:
• Την εισαγωγή των μαθητών στον κόσμο της στατιστικής, δίνοντάς τους μια εικόνα για το πώς μπορούν να κατανοούν και να χρησιμοποιούν οι ίδιοι τα στατιστικά στοιχεία στην καθημερινότητά τους.
• Την ενημέρωσή τους σχετικά με τον σημαντικό ρόλο και τη χρήση των επίσημων στατιστικών στη λήψη αποφάσεων στη δημόσια πολιτική, την οικονομία και τους άλλους τομείς της ζωής.
• Την ενημέρωση των μαθητών για τον τρόπο παραγωγής των επίσημων στατιστικών, ακολουθώντας τα ευρωπαϊκά και διεθνή στατιστικά πρότυπα σε όλους τους τομείς και τηρώντας απαρέγκλιτα τις αρχές και τους κανόνες που προβλέπονται στην ελληνική στατιστική νομοθεσία και στη νομοθεσία της ΕΕ.
Οι μαθητές για να κατανοήσουν τα παραπάνω, επεξεργάστηκαν ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν οι συμμαθητές τους σχετικά με τις αθλητικές τους δραστηριότητες, ταξινόμησαν τις απαντήσεις τους, απεικόνισαν με στατιστικά διαγράμματα τα αποτελέσματα της έρευνας και συζήτησαν τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την έρευνα αυτή.

Πυθαγόρεια Εγκλήματα, του Τεύκρου Μιχαηλίδη

 Αθήνα, 1929. Ο μαθηματικός Στέφανος Κανταρτζής βρίσκεται νεκρός στο δωμάτιό του. Ο επιστήθιος φίλος του, επίσης μαθηματικός, Μιχαήλ Ιγερινός, καλείται για να αναγνωρίσει το πτώμα. Όρθιος μπροστά στον νεκρό φίλο του, ο Ιγερινός αναπολεί τα κάπου τριάντα χρόνια της γνωριμίας τους: Την πρώτη τους συνάντηση, σ’ ένα μαθηματικό συνέδριο το 1900, τις παρέες τους με την αβάν γκαρντ της παρισινής διανόησης, τις περιπλανήσεις τους στο Παρίσι της Μπελ Επόκ, τους Βαλκανικούς Πολέμους, το Διχασμό, τη Μικρασιατική Καταστροφή. Θυμάται τις θυελλώδεις μαθηματικές τους διαφωνίες, τους έρωτές τους, τις πολεμικές τους περιπέτειες. Πρόκειται για μια Αστυνομική περιπέτεια με έντονο μαθηματικό άρωμα και φόντο ένα αληθινό φιλοσοφικό και μαθηματικό πρόβλημα.

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΟ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟ ΘΕΩΡΗΜΑ 1

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΟ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟ ΘΕΩΡΗΜΑ 2

 

 

Δείτε το στο slideshare.net

 

Ο κόσμος των μαθηματικών φαντάζει ως ένα σύμπαν ερμητικά κλειστό για τους μη μυημένους. Η μόδα όμως της «μαθηματικής λογοτεχνίας», συνέβαλε ώστε να ανατραπεί αυτό το στερεότυπο. Όσοι δεν έχουν καλή σχέση με τους αριθμούς, μικροί και μεγάλοι, μπορούν να απολαύσουν ένα μαθηματικό μυθιστόρημα ή ένα βιβλίο που συμβάλΛει στην κατανόηση του μαγικού κόσμου των μαθηματικών.

“Η χρησιμοποίηση των Μαθηματικών στην αφήγηση ιστοριών και η χρησιμοποίηση ιστοριών για την εξήγηση των Μαθηματικών είναι δύο πλευρές του ίδιου νομίσματος, ενώνουν αυτά που δεν έπρεπε ποτέ να έχουν χωριστεί δηλαδή  τους τρόπους του επιστήμονα και του καλλιτέχνη να αποκαλύπτουν αλήθειες για τον κόσμο.” 

W i l l i a m F r u c h t, 1999 (μετάφραση:Κολέζα, 2009, σ. 505)

 

  • “Ο Θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ” του Δοξιάδη Α.

Ο θείος Πέτρος είναι ένα αίνιγμα. Οι πρεσβύτεροι της οικογένειας Παπαχρήστου τον απορρίπτουν ως «αποτυχημένο της ζωής». Ωσότου ο αφηγητής-ανιψιός του ανακαλύπτει ότι ήταν κάποτε φημισμένος μαθηματικός, τόσο ιδιοφυής και παράτολμος ώστε να αφιερώσει τη ζωή του στην περιβόητη «Εικασία του Γκόλντμπαχ», ένα πρόβλημα που προσπαθούσαν εις μάτην να επιλύσουν γενεές μαθηματικών. Η ανακάλυψή του αυτή θα οδηγήσει σε αλυσιδωτές αντιδράσεις…

 

  • “Το θεώρημα του Παπαγάλου” του Ντενί Γκετζ

Τι σχέση μπορεί να έχει ένας παπαγάλος με τα μαθηματικά; Πώς μπορούν να συνεργαστούν ο παπαγάλος, ένας ηλικιωμένος πρώην βιβλιοπώλης, ένα κουφό αγόρι και τα ετεροθαλή δίδυμα αδέρφια του, διάνοιες στα μαθηματικά, στη διαλεύκανση ενός φόνου που συνέβη χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά τους; Ποια θεωρήματα πρέπει να χρησιμοποιήσεις για να επιλύσεις τις ανεξιχνίαστες υποθέσεις της καθημερινής ζωής; Πόση λογοτεχνία μπορεί να χωρέσει σε μια εξίσωση;

 

  • “Το τελευταίο θεώρημα του Φερμά”, του Simon Singh

Ένα γράμμα κάποιου φίλου από τα παλιά, ένα φορτίο πολύτιμων βιβλίων και ένας φλύαρος παπαγάλος έρχονται να κάνουν άνω κάτω την ήρεμη ζωή των ενοίκων της οδού Ραβινιάν στους πρόποδες της Μονμάρτης. Προσπαθώντας να εξιχνιάσουν τον περίεργο θάνατο του φίλου τους αναζητούν την λύση του μυστηρίου μέσα στις σελίδες μαθηματικών συγγραμμάτων.
Το 1637, ο Πιέρ ντε Φερμά, στο περιθώριο μιας σελίδας του αγαπημένου του βιβλίου «Αριθμητικά» του Διόφαντου, δίπλα σε ένα πρόβλημα, έγραψε: “Ανακάλυψα μια θαυμάσια απόδειξη, όμως το περιθώριο είναι πολύ μι

κρό για να την αναπτύξω”. Με αυτήν τη φράση ο Φερμά έριξε το γάντι στις επόμενες γενιές. Το πρόβλημα ονομάστηκε “Θεώρημα του Φερμά” και μολονότι φαινόταν απλούστατο, επί 350 χρόνια, κανείς δεν μπορούσε να το επιλύσει. Πρόκειται για τη μυθιστορηματική εξιστόρηση μιας περιπετειώδους αναζήτησης που κόβει την ανάσα.

  • “Οι άγριοι αριθμοί”, του Philibert Schogt

Τι είναι τα μαθηματικά για τους παθιασμένους μαθηματικούς που αφιερώνουν τον εαυτό τους στην έρευνα; Τι συμβαίνει όταν το «Πρόβλημα των Άγριων Αριθμών» που ταλαιπώρησε για αιώνες τους μαθηματικούς βρίσκει ξαφνικά τη λύση του από δύο ανθρώπους στην ίδια πόλη; Στιγμή θριάμβου για τον κεντρικό ήρωα ή κλοπή της ιδέας του άλλου; Κι έχει όντως λυθεί το πρόβλημα; Ή η προσπάθεια επίλυσής του αποτελεί την ελπίδα και των δύο για να μην περάσουν την ιδιαιτέρως λεπτή διαχωριστική γραμμή μεταξύ ιδιοφυιας και παραφροσύνης;

 

  • “Ο μέτοικος και η συμμετρία”, του Τεύκρου Μιχαηλίδη

“Ο μέτοικος και η συμμετρία” θα μας ταξιδέψει από το Αντάπαζαρ της Μικρασίας στην Ιταλία του μεσοπολέμου, στην

Ισπανία του Εμφυλίου και, τέλος, στη Γαλλία της Κατοχής και της Αντίστασης. Ο κεντρικός του ήρωας θα γνωριστεί με σημαντικές προσωπικότητες του εικοστού αιώνα, όπως ο χαράκτης Έσερ και ο μαθηματικός Αλεξάντρ Γκρόθεντικ, με τους οποίους μοιράζεται το πάθος για τη συμμετρία, την οποία ο καθένας τους αντιλαμβάνεται με διαφορετικό τρόπο. Θα γνωρίσει από κοντά και θα διαβάσει με κριτική ματιά το κίνημα των Μπουρμπακί, το σημαντικότερο ίσως μαθηματικό ρεύμα του καιρού μας, και σίγουρα αυτό που άσκησε τη μεγαλύτερη επίδραση. Θα χρησιμοποιήσει τον μαθηματικό ορθολογισμό ως εργαλείο ανάλυσης ιστορικών γεγονότων, πολιτιστικών ρευμάτων, αλλά και φαινομένων της καθημερινότητας. Στο νέο μυθιστόρημα του Τεύκρου Μιχαηλίδη, οι μυθοπλαστικοί χαρακτήρες και τα ιστορικά πρόσωπα συναντιούνται και αλληλεπιδρούν, χτίζοντας μια ιστορία που θα μπορούσε να διαβαστεί και ως ένα χρονικό του εικοστού αιώνα.

Πηγές:  https://antikleidi.com/2014/01/26/mathematical-books/

http://ir.lib.uth.gr/bitstream/handle/11615/44638/13481.pdf?sequence=2&isAllowed=y