Κιθαρολογίες

Ένας ιστότοπος για τη μουσική και την κλασική κιθάρα

Κοντσέρτο

Δεκ 201517

Το κοντσέρτο είναι μία μουσική σύνθεση όπου ένα όργανο (κάποιες φορές και περισσότερα)  “συνομιλεί” με μία ορχήστρα. Συνήθως έχει τρία μέρη, αλλά από τη στιγμή που εμφανίστηκε μέχρι και σήμερα έχει πάρει πολλές μορφές.

 Tο πιο γνωστό κοντσέρτο για κιθάρα και ορχήστρα είναι το Concierto de Aranjuez που έγραψε το 1939 ο Iσπανός συνθέτης Joaquin Rodrigo στο Παρίσι.
Ο Rodrigo έζησε σχεδόν ολόκληρο τον εικοστό αιώνα (από το 1901 μέχρι το 1999 !), τυφλώθηκε σε μικρή ηλικία και παρ’ότι ήταν βιρτουόζος πιανίστας έγραψε πολύ διάσημα κομμάτια για κιθάρα. To Concierto de Αranjuez έχει τρία μέρη από τα οποία το δεύτερο, το Adagio, είναι το δημοφιλέστερο και το έχουμε ακούσει σε πολλές διασκευές.
Το κοντσέρτο αυτό είναι εμπνευσμένο από τους κήπους του Βασιλικού παλατιού του Aranjuez, πόλη που βρίσκεται στην κεντρική Ισπανία.

Στο βίντεο αυτό ακούμε και τα τρία μέρη από το κοντσέρτο από έναν πολύ μεγάλο κιθαρίστα, τον John Williams.

 Συχνά στα κοντσέρτα υπάρχει ένα μέρος όπου η ορχήστρα σταματάει να παίζει και ο σολίστας επιδεικνύει της τεχνικές και ερμηνευτικές του ικανότητες. Το μέρος αυτό λέγεται cadenza, μπορεί να είναι αυτοσχεδιασμός ή να είναι γραμμένο από το συνθέτη και συνήθως βρίσκεται στο τέλος του πρώτου μέρους του κοντσέρτου. Σε αρκετά κοντσέρτα όμως το συναντάμε σε άλλα σημεία, όπως για παράδειγμα στο κοντσέρτο του Heitor VIlla Lobos για κιθάρα και μικρή ορχήστρα που βρίσκεται μεταξύ δεύτερου και τρίτου μέρους.

Εδώ, η cadenza από το κοντσέρτο του Heitor Villa Lobos για κιθάρα και μικρή ορχήστρα, από τον Goran Krivokapic.

 

 

από κάτω από: Χωρίς κατηγορία | με ετικέτα , ,  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Κοντσέρτο    

Ταμπουλατούρα

Δεκ 201517

Εδώ μπορείτε να δείτε τη σημειογραφία που χρησιμοποιούσαν οι συνθέτες στα έργα για αναγεννησιακό λαούτο.

Fantasie, Weiss Silvius Leopold

Ο Sylvious Leopold Weiss ήταν ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες και δεξιοτέχνες της εποχής του. Ήταν διάσημος για τη δεξιοτεχνία του και την ικανότητά του στον αυτοσχεδιασμό. Έγινε δεκτός και τιμήθηκε σε πολλές αυλές ευγενών στη Γερμανία και στην Πολωνία. Έγραψε πολλά έργα, χορούς, σουίτες, παρτίτες και κοντσέρτα που για πολύ καιρό έμειναν ανέκδοτα.

από κάτω από: ιστορικά | με ετικέτα , ,  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ταμπουλατούρα    

Αναγεννησιακό λαούτο

Δεκ 201517

 Τους πρώτους ευρωπαϊκούς προγόνους της σημερινής κιθάρας τους συναντάμε στο μεσαίωνα.
Στο μεσαίωνα επίσης συναντάμε και το συγγενές έγχορδο λαούτο , απ’ το οποίο η κιθάρα έχει
δανειστεί ένα μεγάλο μέρος του ρεπερτορίου της.

Carracci,_Antonio_(1589-1618)_-_Lute_Player,__late_16th_or_early_17th_century

Το λαούτο στην πρώτη του μορφή δεν ήταν τίποτα
περισσότερο από ένα κλαδί λυγισμένο σαν τόξο, πάνω στο
οποίο τεντώνουν πολλές εντέρινες χορδές. Το
χρησιμοποιούσαν οι μεσοποτάμιοι λαοί για να συνοδεύουν τα
τραγούδια τους, τοποθετώντας μάλιστα συχνά μια
νεροκολοκύθα στο κάτω μέρος, για αντηχείο. Άλλωστε, στα
αραβικά al ud σημαίνει “το κλαδί”, “το ξύλο”. Από εκεί μέχρι
το λα – ουντ (laud, la: γαλλικό άρθρο) , ο δρόμος είναι μικρός.
Το λαούτο φέρνουν πρώτοι στην Ευρώπη οι Μαυριτανοί,
κατακτητές της Ισπανίας και οι κάτοικοι αυτής της χώρας
ξετρελαίνονται με τον ήχο του. Πολύ περισσότερο, όταν οι
Σταυροφόροι του 11ου αιώνα φέρνουν μαζί τους από τους
Αγίους Τόπους και το αραβικό λαούτο, με τις τέσσερις χορδές
που παίζονταν με φτερό χήνας.
Ως τα τέλη του 13ου αιώνα βρίσκουμε σημαντικές αλλαγές σ’
αυτό το όργανο που αποκτά διαδοχικά τέσσερα, πέντε κι έξι
ζευγάρια χορδών και συνοδεύει τους τροβαδούρους στις
περιπλανήσεις τους.
Το κούρδισμά του γίνεται συνήθως στις νότες Sol
– Re – La – Fa# – Do – Sol, αν και υπάρχουν
πολλοί διαφορετικοί τρόποι, ενώ το σχήματος
αχλαδιού σώμα του διατηρείται αναλλοίωτο ως
τις μέρες μας, μόνο που οι παραδοσιακά
εντέρινες χορδές έχουν πια εγκαταλειφθεί,
δίνοντας τη θέση τους στις αρκετά φτηνότερες,
αλλά όχι και ποιοτικά καλύτερες πλαστικές και
μεταλλικές χορδές. Οι συνθέτες για αυτά τα
μουσικά όργανα έγραψαν κυρίως σε
σημειογραφία ταμπουλατούρας.

από κάτω από: Χωρίς κατηγορία | με ετικέτα ,  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Αναγεννησιακό λαούτο    

Francisco Tarrega

Δεκ 201517

Ισπανός δεξιοτέχνης κιθαριστής και συνθέτης, δημιουργός της νέας κιθαριστικής σχολής. Σπούδασε αρμονία και πιάνο στο Ωδείο της Μαδρίτης, απ’ όπου πήρε το πρώτο βραβείο στη σύνθεση. Παράλληλα με τη φήμη που είχε αποκτήσει ως σολίστας, ήταν πολύ αξιόλογος δάσκαλος και εισήγαγε πολλά νέα στοιχεία, πλουτίζοντας έτσι την τεχνική και το ηχόχρωμα της κιθάρας. Το συνθετικό του έργο είναι γεμάτο ρομαντικά στοιχεία και περιλαμβάνει σπουδές, πρελούδια, μαζούρκες και πολλά άλλα. Το έργο του, σε συνδυασμό με τις μεταγραφές που έκανε σε έργα των Bach, Chopin, Mozart, Schubert, Alboniz και άλλων, προώθησε και ανέδειξε την κιθάρα σε σολιστικό όργανο με μεγάλες δυνατότητες

από κάτω από: Συνθέτες | με ετικέτα ,  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Francisco Tarrega    

Καλημέρα κόσμε!

Δεκ 20155

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτό είναι το πρώτο σας άρθρο. Αλλάξτε το ή διαγράψτε το και αρχίστε το “Ιστολογείν”!


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων