ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΑΖΩΡΟΥ

' Ένα σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία '

Ασφάλεια στο διαδίκτυο – Μέσα κοινωνικής δικτύωσης: ασφαλής χρήση και ιδιωτικότητα – Δικτυακός εθισμός

Ιούν 20185

 Το πρόγραμμα αυτό εντάσσεται στην δράση του Διαπεριφερειακού Θεματικού Δικτύου “Ασφάλεια στο διαδίκτυο” και είναι συνεργασία του Δημοτικού Σχολείου Πεντάπολης και του Δημοτικού Σχολείου Γαζώρου Σερρών.

Στόχος της όλης δράσης είναι η διερεύνηση του τρόπου χρήσης και των συνηθειών  που αναπτύσσουν οι μαθητές καθώς περιηγούνται στο διαδίκτυο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης,  η ανάδειξη πιθανών εσφαλμένων πρακτικών και των δυνητικών κίνδυνων  που μπορεί να προέλθουν από αυτές αλλά και η ενημέρωσή τους για το επικίνδυνο φαινόμενο του διαδικτυακού εθισμού.

 

Δομή προγράμματος


Δράση 1η – Κατάρτιση ψηφιακού ερωτηματολογίου 

Η υλοποίηση της δράσης αυτής  στηρίχθηκε στην κατάρτιση ενός ψηφιακού ερωτηματολογίου (στην πλατφόρμα του Google Drive), το οποίο συμπληρώθηκε από τους μαθητές των μεγάλων τάξεων των σχολείων μας. Συνολικά 123 μαθητές αποτέλεσαν το δείγμα της έρευνας μας.

Αρχικά έγινε μια εκτενής συζήτηση για το διαδίκτυο, τις δυνατότητες που μας προσφέρει, του πιθανούς κινδύνους που μπορεί να κρύβει, αλλά και για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που τόσο πολύ χρησιμοποιούνται σήμερα.

Από την αρχική προεργασία προέκυψε, πως όλοι οι μαθητές που ερωτήθηκαν είχαν πρόσβαση στο διαδίκτυο (κάποιοι μάλιστα έχουν αποκλειστικά δικό τους υπολογιστή στο δωμάτιό τους), ενώ αρκετοί από αυτούς χρησιμοποιούσαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (είτε με δικούς τους λογαριασμούς, είτε με λογαριασμούς των γονέων τους), με ή χωρίς εποπτεία.

Όλες αυτές οι παράμετροι και πολλές  άλλες που προέκυψαν στην πορεία, συζητήθηκαν και αναδείχθηκαν στη συλλογική διαδικασία δημιουργίας του ψηφιακού μας ερωτηματολογίου, ενώ μέσα από διαλογική συζήτηση πετύχαμε τον προβληματισμό τους σε ένα αρχικό στάδιο για το τι είναι σωστό (δόκιμο και ασφαλές), σε ότι αφορά τις καθημερινές τους πρακτικές στην επαφή τους με το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ειδικότερα.

Στη συνέχεια οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν στο ερωτηματολόγιο, που οι ίδιοι ως ένα βαθμό είχαν διαμορφώσει.

Απώτερος σκοπός εδώ βέβαια είναι η όλη διαδικασία να αποκτήσει νόημα για τους μαθητές και να προσελκύσει το ενεργό ενδιαφέρον τους.

Όλα τα στοιχεία που προέκυψαν παρουσιάστηκαν στους μαθητές (κατάλληλα επεξεργασμένα) και υποβλήθηκαν σε κριτική επεξεργασία, ώστε οι μαθητές να εξαγάγουν τα συμπεράσματά τους για κακές συνήθειες και λανθασμένες πρακτικές τις οποίες και θα πρέπει να αποφεύγουν.

Κάντε κλικ πάνω στην εικόνα


Δράση 2η – Βιωματική δράση με Viber

Σκοπός εδώ είναι να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές πως στο διαδίκτυο και ειδικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ποτέ δεν είσαι σίγουρος με ποιον μιλάς στην πραγματικότητα και ποιους σκοπούς έχει αυτός.

Οι μαθητές καλούνται χρησιμοποιώντας μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Viber) να συνομιλήσουν με συμμαθητές τους από το άλλο Σχολείο. Η επιλογή του Viber για την πραγματοποίηση της δραστηριότητας δεν είναι τυχαία, καθώς η προηγούμενη έρευνά μας μας έδειξε πως είναι με μεγάλη διαφορά η πιο χρησιμοποιούμενη πλατφόρμα από τους μαθητές μας.

Η όλη ενέργεια παρουσιάζεται στους μαθητές σαν μια δράση καλής πρακτικής στη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Τους δίνεται έντυπο με τα ΠΡΕΠΕΙ και τα ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (ουσιαστικά αυτά στα οποία καταλήξαμε στη πρώτη δράση) και αφού προηγηθεί σχετική συζήτηση, μιλάνε με τους συμμαθητές τους στο άλλο Σχολείο που ως τότε δεν έχουν γνωρίσει.

Στη πραγματικότητα όμως δεν μιλούν με συμμαθητές τους αλλά με εκπαιδευτικούς του σχολείου που υποδύονται  τους συμμαθητές/τριες τους.

Κάποια στιγμή οι μαθητές βλέπουν σε πραγματικό χρόνο και με τον πιο εμφαντικό τρόπο, ότι ουσιαστικά δεν μπορούν να είναι ποτέ σίγουροι με ποιον επικοινωνούνε χρησιμοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πως ο καθένας μπορεί να τους παρουσιαστεί σαν συνομήλικός τους.

 


Δράση 3η – Δημιουργία ταινίας με θέμα τον εθισμό στο διαδικτυακό παιχνίδι.

Οι μαθητές μας οργανώθηκαν κατάλληλα και με την συνεργασία των εκπαιδευτικών δημιούργησαν μια ταινία μικρού μήκους με θέμα τον εθισμό στα δικτυακά παιχνίδια.

Στην ταινία αυτή ο Κωστής, ένα παιδί με πολλούς φίλους και πολλές δραστηριότητες, ένας επιμελής και ευγενικός μαθητής της ΣΤ΄ τάξης, γνωρίζει μέσω ενός συμμαθητή του ένα ομαδικό παιχνίδι στο διαδίκτυο… και εκεί αρχίζει η περιπέτειά του, που ευτυχώς χάρη στη βοήθεια του δασκάλου και των φίλων του θα έχει τελικά καλή κατάληξη.

Η ιστορία αυτή έγινε η βάση για την δημιουργία ψηφιακού και έντυπου comic, αφού θεωρούμε πως και αυτός είναι ένας τρόπος να προσεγγίσει τους μικρούς μαθητές μας, καθώς είναι μια μορφή παρουσίασης της πληροφορίας ιδιαίτερα αγαπητή σ΄ αυτούς.

Στο comic περιλαμβάνονται και οι 5 απλοί κανόνες – που τα ίδια τα παιδιά διατύπωσαν μετά απ΄ όλες αυτές τις δραστηριότητες – για να θυμούνται και να εφαρμόζουν, ώστε να να κινούνται με ασφάλεια στον υπέροχο κόσμο του διαδικτύου.

Κάντε κλικ πάνω στην εικόνα


Δράση 4η – Διοργάνωση ενημερωτικής ημερίδας

Η ολοκλήρωση του προγράμματος μας έγινε με την διοργάνωση ενημερωτικής για τους μαθητές και τους γονείς ημερίδας, που έγινε στις 30 Μαϊου στης αίθουσα του Πολιτιστικού Συλλόγου Γαζώρου με την παρουσία του Σχολικού Συμβούλου της 7ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Σερρών κ. Αντώνη Παππού και ομιλητές την κ. Καραγκιόζη Φανή, Ψυχοπαιδαγωγό  του Κέντρου Πρόληψης ΟΑΣΙΣ, καθώς και εκπροσώπου του Τμήματος Δικτυακής Ασφαλείας Σερρών.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το 6/θ Δημοτικό Σχολείο Γαζώρου στεγάζεται σε ένα σχολικό κτίριο με έτος κατασκευής 1928. Το κτίριο, αν και παλαιό, βρίσκεται σε πολύ καλή κατάσταση και σε αυτό  συστεγάζεται το Νηπιαγωγείο Γαζώρου καταλαμβάνοντας μια αίθουσα στον πρώτο όροφο. Υπάρχουν έξι (6) μεγάλες αίθουσες διδασκαλίας, γυμναστήριο, αίθουσα πληροφορικής όπου βρίσκεται και η βιβλιοθήκη, αίθουσα διδακτικού προσωπικού και γραφείο διευθυντή. Η μια αίθουσα διδασκαλίας χρησιμοποιείται από το Ολοήμερο τμήμα μετά τις 13:15. Η αυλή του σχολείου είναι μεγάλη με γήπεδο μπάσκετ και ποδοσφαίρου.

Όλες οι αίθουσες διδασκαλίας διαθέτουν σταθερό Η/Υ καθώς και μόνιμα τοποθετημένο βιντεοπροβολέα. Το εργαστήριο πληροφορικής διαθέτει 8 σταθερούς Η/Υ και τρία  Laptops. Επίσης για τις ανάγκες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης υπάρχουν διαθέσιμα 9 tablets. Το σχολείο διαθέτει σύγχρονα και λειτουργικά  εποπτικά υλικά για το μάθημα των Μαθηματικών και της Φυσικής.



Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων