ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΕΣ COMENIUS

1η ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

26 – 30 Σεπτεμβρίου 2012 – Επίσκεψη στην ΙΣΛΑΝΔΙΑ

Η Ισλανδία ήταν ο πρώτος σταθμός μιας όμορφης «περιπέτειας» που ξεκίνησε το Νοέμβριο του 2011 στο Βέλγιο, όταν συμπράξαμε 7 χώρες για την υλοποίηση Ευρωπαϊκού προγράμματος COMENIUS.
Την πρώτη μέρα που συγκεντρωθήκαμε, όλες οι αποστολές στο σχολείο ήμασταν ιδιαίτερα χαρούμενοι, αλλά και συγκινημένοι ταυτόχρονα, γιατί μια μεγάλη μας επιθυμία έγινε πραγματικότητα. Χαιρετηθήκαμε πολύ εγκάρδια και στα πρόσωπα όλων φαινόταν η ικανοποίηση για την πραγματοποίηση του πρώτου βήματος μιας μεγάλης προσπάθειας, αλλά και η υπόσχεση πως θα καταβάλουμε όλες μας τις δυνάμεις για την ολοκλήρωσή της. Η ατμόσφαιρα ήταν πολύ ζεστή τόσο μεταξύ μας, όσο και με τους Ισλανδούς συναδέλφους του σχολείου, που έβλεπαν μια ομάδα «ξένων» συναδέλφων στο χώρο τους.
Στην Ισλανδία επισκεφθήκαμε το γενικό σχολείο Α/Βάθμιας Εκπαίδευσης (Langholtsskoli), στο οποίο συστεγάζεται ένα Τμήμα Ένταξης για μαθητές με αυτισμό. Μας έγινε ξενάγηση στους χώρους του σχολείου, από το Διευθυντή, ο οποίος μας πληροφόρησε για το εκπαιδευτικό σύστημα της Ισλανδίας και για τα μαθήματα που περιλαμβάνονται στο αναλυτικό πρόγραμμα της Γενικής Αγωγής.
Επισκεφθήκαμε επιπλέον, ένα από τα δύο ειδικά σχολεία του Ρέικιαβικ (Klettaskoli), όπου γνωρίσαμε τις μεθόδους εκπαίδευσης μαθητών με ειδικές ανάγκες στην Ισλανδία. Οι μέθοδοι επικοινωνίας και εκπαίδευσης μεταξύ εκπαιδευτών και μαθητών ήταν: TEACCH, PECS και νοηματική γλώσσα.
Οι επτά συντονιστές του προγράμματος συσκέφθηκαν προκειμένου να επιβεβαιώσουν και να προσθέσουν δραστηριότητες, ακολουθώντας κατά βάση το σχέδιο δράσης.
Ξεναγηθήκαμε στην πόλη, γνωρίσαμε το φυσικό περιβάλλον της Ισλανδίας και τον τρόπο διασκέδασης των Ισλανδών και γευτήκαμε τα τοπικά φαγητά.
Τέλος, συμμετείχαμε στη γιορτή για τα 60 χρόνια λειτουργίας του σχολείου υποδοχής Langholtsskoli, με τη συμμετοχή μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών.

2η ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

14 – 18 Νοέμβριου 2012 – Επίσκεψη στην ΑΓΓΛΙΑ

Την πρώτη ημέρα επίσκεψης στο σχολείο υποδοχής (Γενικό Δημοτικό Σχολείο για παιδιά 4 -11 ετών, με τμήματα μαθητών μικτής ικανότητας – Byron Court Primary School), συγκεντρωθήκαμε στο χώρο εργασίας των εκπαιδευτικών, όπου έγιναν οι απαραίτητες συστάσεις. Συνάδελφος εκπαιδευτικός του σχολείου, υπεύθυνη για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μας μίλησε για τη δομή του σχολείου (ηλικίες και αριθμός μαθητών, εκπαιδευτικό δυναμικό, ωράριο λειτουργίας σχολείου, ενδοσχολικές δραστηριότητες, περιπτώσεις μαθητών με ειδικές ανάγκες, μέθοδος εκπαίδευσής τους).
Οι αποστολές των χωρών-εταίρων χωριστήκαν σε ομάδες με επικεφαλείς συναδέλφους του σχολείου υποδοχής και ξεναγηθήκαν στους χώρους του σχολείου. Ήταν πραγματικά μια εξαιρετική εμπειρία. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, κάθε αποστολή επισκέφτηκε δύο τάξεις. Η πρώτη, την οποία επισκέφθηκε η ελληνική αποστολή, είχε μαθητές 5-6 ετών. Προσπαθήσαμε να τους μάθουμε ένα ελληνικό παιδικό τραγούδι, χρησιμοποιώντας το οπτικοποιημένο υλικό που είχαμε προετοιμάσει.
Η δεύτερη τάξη είχε μαθητές 10-11 ετών, οι οποίοι διδάσκονταν την ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας, αλλά ασχολούνταν και με τη νεότερη ιστορία της. Εκεί, απαντήσαμε σε πολλές ερωτήσεις που είχαν τα παιδιά σχετικά με την Ελλάδα στα αρχαία, μεταγενέστερα και ύστερα χρόνια, τόσο σε ιστορικό όσο και σε κοινωνικό, οικονομικό και πολιτιστικό επίπεδο.
Στη συνάντηση των συντονιστών, έγινε παρουσίαση και ανταλλαγή χριστουγεννιάτικων στολιδιών που είχε φέρει κάθε χώρα, δόθηκε ενημερωτικό φυλλάδιο του ελληνικού σχολείου, στην αγγλική εκδοχή του, στους συντονιστές-εταίρους και οριστικοποιήθηκαν οι δράσεις της επόμενης φάσης.
Στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου, ετοιμάστηκαν τα περίπτερα κάθε χώρας, με παραδοσιακά φαγητά και γλυκά. Επρόκειτο για μια εκδήλωση του σχολείου υποδοχής που ονομάστηκε «Διεθνής Βραδιά» και σκοπό είχε να συναντηθούν μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί και να κεραστούν γεύσεις από πολλές χώρες, μιας και το σχολείο είναι πολυπολιτισμικό. Η βραδιά εξελίχθηκε σε μια όμορφη γιορτή. Μουσική έπαιξε η φιλαρμονική του σχολείου και μαθητές χόρεψαν χορούς της χώρας καταγωγής τους. Στην εκδήλωση παραβρέθηκε εκπρόσωπος της τοπικής εφημερίδας για τη δημοσιοποίηση του γεγονότος.
Την επόμενη μέρα, βρεθήκαμε πάλι στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου, όπου συγκεντρώθηκαν οι μικροί μαθητές. Εκεί βραβεύονταν ένας μαθητής ή τμήμα που είχε επιδείξει την προηγούμενη εβδομάδα μια θετική συμπεριφορά. Το ίδιο επαναλήφθηκε και με τους μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων.
Όλα τα μέλη των αποστολών ξεναγηθήκαμε στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Λονδίνου, παρακολουθήσαμε θεατρική παράσταση σε θέατρο του Λονδίνου και δειπνήσαμε σε ινδικό εστιατόριο, σύμφωνα με το πρόγραμμα που είχε σχεδιάσει η υπεύθυνη συντονίστρια της Αγγλίας. Πήραμε μια γεύση από την πόλη του Λονδίνου, τα τοπικά φαγητά και τον τρόπο διασκέδασης των Άγγλων.

3η ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

13 – 18 Μαρτίου 2013 – Επίσκεψη στην ΙΡΛΑΝΔΙΑ

Στο σχολείο υποδοχής (St. Michael’s mainstream Primary School), το οποίο είναι Δημοτικό Σχολείο Αρρένων Γενικής Αγωγής που συστεγάζεται με 6 ειδικές τάξεις για μαθητές με αυτισμό (Centre for Autism), μας καλωσόρισε ο συντονιστής της Ιρλανδίας καθώς επίσης και ο διευθυντής του γενικού σχολείου. Μια εκπαιδευτικός του σχολείου της Γενικής Αγωγής μας μίλησε για την ίδρυση και τη μετέπειτα λειτουργία του Γενικού Σχολείου, αλλά και για το Κέντρο Αυτισμού του σχολείου και το Ιρλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Επισκεφθήκαμε τμήματα Γενικής και Ειδικής Αγωγής του σχολείου, όπου παρακολουθήσαμε την καθημερινή ρουτίνα που ακολουθείται. Επισκεφθήκαμε επίσης τμήμα Γενικής Αγωγής που είχε ασχοληθεί με την αρχαία ελληνική ιστορία και μας εξέπληξαν με τις γνώσεις τους.
Στην αίθουσα μουσικής παρακολουθήσαμε τη χορωδία του γενικού σχολείου συνοδευμένη από μουσικό. Στο χώρο ωστόσο παραβρέθηκαν κι οι πιο λειτουργικοί μαθητές του ειδικού σχολείου.
Ξεναγηθήκαμε σε αξιοθέατα της περιοχής και δειπνήσαμε σε παραδοσιακό ιρλανδικό εστιατόριο.
Παρακολουθήσαμε ιρλανδικό άθλημα με μαθητές και εκπαιδευτικούς του σχολείου.
Οι συντονιστές των χωρών-εταίρων συζήτησαν τις ημερομηνίες για τις επόμενες δύο επισκέψεις, την υλοποίηση των επόμενων δράσεων –σύμφωνα με το πρόγραμμα. Εκφράστηκε η ικανοποίησή τους για την πορεία και ανάπτυξη του προγράμματος και την πολύ καλή συνεργασία των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών.
Σε κεντρικό ξενοδοχείο του Τριμ, οι εθνικές αποστολές συναντηθήκαν με εκπρόσωπους του Δήμου και προσφέρθηκε ελαφρύ γεύμα. Ακολούθησε ξενάγηση στην ιστορική πόλη του Τριμ, με ξεναγό.
Στο Δουβλίνο, πραγματοποιήθηκε ξενάγηση στο μουσείο – πρώην εργοστάσιο – της γνωστής ιρλανδικής μπύρας GUINESS. Γνωρίσαμε το εορταστικό κλίμα, που επικρατούσε, στην πόλη, όπου μεταφερθήκαμε την τελευταία μέρα της επίσκεψής μας στην Ιρλανδία, για τον εορτασμού του Αγίου Πατρικίου.
Το ταξίδι μας στην Ιρλανδία, ήταν μια εξαιρετική εμπειρία, τόσο με ταξιδιωτικό όσο και εκπαιδευτικό ενδιαφέρον. Εκπαιδευτικό ενδιαφέρον, γιατί είδαμε την καταπληκτική δουλειά που κάνουν οι εκπαιδευτικοί και όλο το ειδικό βοηθητικό προσωπικό στο St Michael’s School. Ταξιδιωτικό, γιατί είναι μια χώρα με απαράμιλλου κάλλους φύση, ευγενικούς και πολύ φιλόξενους ανθρώπους και μεγάλη πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά. Η ελληνική αποστολή αποκόμισε τις καλύτερες εντυπώσεις σε όλα τα επίπεδα.

4η ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

17 – 21 Απριλίου 2013 – Επίσκεψη στην ΕΛΛΑΔΑ

Η Αθήνα ήταν η 3η κατά σειρά επίσκεψη του προγράμματος Comenius. Οι εκπρόσωποι των εταίρων χωρών επισκέφθηκαν το σχολείο μας, το 1ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Κορυδαλλού.
Κατά την επίσκεψή τους, το προσωπικό και ο διευθυντής του σχολείου τους καλωσόρισαν και τους προσφέρθηκε σπιτικό πρωινό. Ύστερα, η αρχηγός της Ελλάδας αναφέρθηκε στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και τις παροχές στην Ειδική Αγωγή. Οι ξένοι συνάδελφοι χωρίστηκαν σε ομάδες και παρακολούθησαν εκπαιδευτικές δραστηριότητες στα διάφορα τμήματα μαθητών.
Εκπαιδευτικοί και μαθητές παίξαμε εκπαιδευτικά παιχνίδια όπως ένα puzzle σχετικό με τις 7 χώρες – εταίρους, το οποίο περιελάμβανε το χάρτη, το εθνικό φαγητό, την εθνική ενδυμασία και το διασημότερο αξιοθέατο κάθε χώρας. Ζωγραφίσαμε ο καθένας τον δικό του Peter Panda σε ένα μεγάλο χαρτί, υπό την καθοδήγηση ενός γνωστού Δανού ζωγράφου, που συμμετείχε στην Δανέζικη αποστολή. Όλοι οι μαθητές του σχολείου μας φορούσαν μπλουζάκια, τα οποία οι ίδιοι δημιούργησαν και που έγραφαν τα ονόματα των χωρών – εταίρων.
Οι μαθητές και το προσωπικό του σχολείου μας παρουσίασαν μια μουσικο-χορευτική παράσταση, εμπνευσμένη από τις 7 χώρες που συνεργάζονται στο πρόγραμμά μας (Ισλανδία, Αγγλία, Ιρλανδία, Ελλάδα, Λετονία, Δανία, Ισπανία).
Το προσωπικό του σχολείου επίσης, ετοίμασε Ελληνικά παραδοσιακά φαγητά για τους καλεσμένους μας, οι οποίοι απόλαυσαν ένα υπέροχο γεύμα στο χώρο του σχολείου. Κατόπιν, μια χορευτική ομάδα παρουσίασε ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς στο προαύλιο του σχολείου. Στο χορό συμμετείχαν όλοι με χαρά και ενθουσιασμό.
Κατά την παραμονή τους στην Αθήνα, η ομάδα Comenius ξεναγήθηκε στην Ακρόπολη, στο μουσείο της Ακρόπολης, στην Αρχαία Αγορά και στο Μοναστηράκι όπου είχε την ευκαιρία να δοκιμάσει το διάσημο ελληνικό σουβλάκι και μουσακά καθώς και στο παραθαλάσσιο Φάληρο.

5η ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

2 – 6 Οκτωβρίου 2013 – Επίσκεψη στη ΛΕΤΟΝΙΑ

Το σχολείο υποδοχής στο οποίο πραγματοποιήθηκε η 4η κατά σειρά επίσκεψη ήταν το “Veselavas speciālā pirmsskolas izglītības iestāde”, το οποίο είναι σχολείο με ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά προσχολικής ηλικίας με σωματικές αναπηρίες, με διαταραχές του λόγου και μικτές αναπηρίες και βρίσκεταιi στην πόλη Cesis, στη Λετονία.
Τη μέρα άφιξης μας στην περιοχή Cesis, η συντονίστρια του προγράμματος, υποδέχθηκε όλους τους συμμετέχοντες από τις χώρες εταίρους. Ενημέρωσε για το πρόγραμμα που είχε ετοιμάσει για τις ημέρες συνάντησης και παρέδωσε φάκελο με σχετικό υλικό.
Την επομένη, έγινε ενημέρωση για τη χώρα, το εκπαιδευτικό σύστημα και τον τρόπο λειτουργίας του σχολείου και ξεναγηθήκαμε στους χώρους του σχολείου. Παρακολουθήσαμε μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και συμμετείχαμε σε κοινές δραστηριότητες μαζί τους.
Οι μαθητές του σχολείου παρουσίασαν τραγούδια και χορούς επί τη ευκαιρία της γιορτής της συγκομιδής των καρπών του Φθινοπώρου, που γιορτάζεται στη Λετονία.
Οι συντονιστές συναντήθηκαν προκειμένου να συζητήσουν σχετικά με την πορεία του προγράμματος και τον προγραμματισμό των επόμενων δράσεων.
Περιηγηθήκαμε στο δάσος του χωριού Veselavas, όπου οι εκπαιδευτικοί και μαθητές του σχολείου, διεξάγουν δραστηριότητες (εκπαιδευτικές και βιωματικές) και ξεναγηθήκαμε στο ιστορικό κάστρο της πόλης Cesis.
Επίσης, είχαμε την ευκαιρία να επισκεφθούμε ένα ειδικό σχολείο της περιοχής (“Raiskums”), στο οποίο φοιτούν μαθητές με σωματικές αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες. Ξεναγηθήκαμε στους χώρους του σχολείου και ενημερωθήκαμε για τα εκπαιδευτικά προγράμματα και τις θεραπευτικές παρεμβάσεις. Ομάδα μαθητών με διαφορετικές ικανότητες, παρουσίασαν μουσικοκινητικό δρώμενο.
Επισκεφθήκαμε ένα σχολείο Γενικής Αγωγής (Cesis Elementary School), στο οποίο λειτουργεί Τμήμα Ειδικής Αγωγής, παρέχοντας στήριξη σε μαθητές με κινητικές δυσκολίες και νοητική καθυστέρηση. Τέλος, παρακολουθήσαμε εκδήλωση στο σχολείο υποδοχής στο οποίο συμμετείχε παραδοσιακό χορευτικό συγκρότημα.
Μεταβήκαμε στη Ρίγα, όπου συμμετείχαμε σε βιωματικό πρόγραμμα παρασκευής παραδοσιακού άρτου σε εργαστήριο αρτοσκευασμάτων και στη συνέχεια, ξεναγηθήκαμε από ξεναγό στην πόλη. Το φυσικό περιβάλλον της Λετονίας, τα τοπικά φαγητά και η φιλοξενία των Λετονών μας έκαναν εξαιρετική εντύπωση.

6η ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

27 Νοεμβρίου – 1 Δεκεμβρίου 2013 – Επίσκεψη στη ΔΑΝΙΑ

Το σχολείο που επισκεφθήκαμε στην Κοπεγχάγη («SKOLEN ved NORDENS PLADS») είναι ειδικό σχολείο που φιλοξενεί μαθητές με νοητική καθυστέρηση, αυτισμό και μαθητές με συναισθηματικές και κοινωνικές ανάγκες. Ο Διευθυντής του σχολείου μας υποδέχθηκε στο χώρο εκδηλώσεων, όπου ομάδα μαθητών με διαφορετικές ικανότητες και οι παιδαγωγοί τους παρουσίασαν μουσικοκινητικό δρώμενο.
Ξεναγηθήκαμε στους χώρους του σχολείου και κατόπιν ενημερωθήκαμε από το Διευθυντή για τον τρόπο λειτουργίας του σχολείου, τη δυναμικότητά του σε προσωπικό και μαθητές και τη χρηματοδότησή του.
Χωριστήκαμε σε ομάδες και παρακολουθήσαμε μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε τμήματα μαθητών, όπου συμμετείχαμε σε κοινές δραστηριότητες μαζί τους.
Οι συντονιστές από κάθε χώρα συγκεντρώθηκαν να συζητήσουν σχετικά με την πορεία του προγράμματος και τον προγραμματισμό των επόμενων δράσεων. Υπενθυμίστηκαν ημερομηνίες για την επίσκεψη στην Ισπανία.
Επίσης, επισκεφθήκαμε τον τηλεοπτικό σταθμό TV Glad, στον οποίο εργάζονται άτομα με νοητικά και κινητικά προβλήματα και ο οποίος διοικείται από κοινού από άτομα με και χωρίς «ειδικές ανάγκες». Εκεί, ξεναγηθήκαμε και μας έγινε επίσημη παρουσίαση του πλαισίου εργασίας, του τρόπου λειτουργίας και ακολούθησε συζήτηση.
Το πρόγραμμα συνεχίστηκε με την επίσκεψή μας στη Σχολή Παιδαγωγών της Δανίας, όπου ξεναγηθήκαμε στους χώρους της, έγινε παρουσίαση του εκπαιδευτικού συστήματος της Δανίας και αναφέρθηκαν τα καθήκοντα του Δανού παιδαγωγού στην εκπαίδευση. Κατόπιν. Ξεναγηθήκαμε στα αξιοθέατα της Κοπεγχάγης.
Την τελευταία βραδιά, συγκεντρωθήκαμε στο σχολείο, σε χώρο που είχαν ετοιμάσει οι Δανοί συνάδελφοι ειδικά για τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα και καθίσαμε σε αποχαιρετιστήριο δείπνο. Περάσαμε μια όμορφη βραδιά που θα μείνει στη μνήμη όλων για πολύ καιρό.

7η ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

21 – 25 Μαΐου 2014 – Επίσκεψη στην ΙΣΠΑΝΙΑ

Το ειδικό σχολείο που επισκεφθήκαμε στη Βαρκελώνη (CEE CAN Rigol) βρίσκεται στην περιοχή El Prat de Llobregat. Φιλοξενεί μαθητές με νοητική καθυστέρηση και αυτισμό και μαθητές με συναισθηματικές και κοινωνικές ανάγκες και προβλήματα συμπεριφοράς, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Στην αίθουσα υποδοχής, έγινε παρουσίαση της χώρας, της περιοχής της Καταλονίας, του σχολείου, των μαθητών, του προσωπικού και του τρόπου λειτουργίας του σχολείου. Κατόπιν, χωριστήκαμε σε ομάδες και ξεναγηθήκαμε στους χώρους του σχολείου (αίθουσες διδασκαλίας, λογοθεραπείας, αισθητηριακής ολοκλήρωσης, γυμναστήριο, βοηθητικούς χώρους, προεπαγγελματικής εκπαίδευσης.
Σύμφωνα με το πρόγραμμα, ακολούθησε η συνάντηση των συντονιστών. Επίσης, στην ίδια περιοχή επισκεφθήκαμε ένα σχολείο Γενικής Αγωγής, όπου μας υποδέχθηκε η Διευθύντρια, μας παρουσίασε τη λειτουργία του και μας ξενάγησε στους χώρους του.
Στο αμφιθέατρο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης του El Prat παρακολουθήσαμε την τελετή λήξης του προγράμματος, παρουσία εκπαιδευτικών και μαθητών του σχολείου, γονέων, κηδεμόνων, συγγενών και τοπικών παραγόντων. Χαιρετισμό απεύθυναν ο Διευθυντής Εκπαίδευσης της περιοχής, ο Δήμαρχος και η Διευθύντρια του σχολείου. Πιο συγκεκριμένα, η τελετή αφορούσε στην παρουσίαση του έργου που είχαν κάνει οι εκπαιδευτικοί και μαθητές του σχολείου κατά τη διάρκεια των 2 ετών. Παράλληλα, αφορούσε στην ανασκόπηση του προγράμματος με φωτογραφικό υλικό. Υπήρχε διαφορετική παρουσίαση για κάθε μια από τις 7 χώρες-εταίρους. Η συγκίνηση ήταν μεγάλη. Οι Ισπανοί συνάδελφοι προσέφεραν αναμνηστικά σε κάθε μέλος των αποστολών.
Ξεναγηθήκαμε στη Βαρκελώνη, όπου είχαμε την ευκαιρία να επισκεφθούμε αξιοθέατα όπως το πάρκο του Gaudi, τη Sagrada Familia, το μουσείο του Miro και την παραλία (Barcelonetta).
Στο αποχαιρετιστήριο δείπνο, το οποίο ήταν και το τελευταίο του προγράμματος Comenius, υπήρχε έντονη συγκίνηση και δόθηκε η υπόσχεση να διατηρήσουμε την επικοινωνία μεταξύ μας. Έχοντας ολοκληρώσει την επίσκεψή μας, αναχωρήσαμε για την Ελλάδα με τις καλύτερες εντυπώσεις, από την υποδοχή και τη φιλοξενία των Ισπανών συναδέλφων και την ομορφιά της Βαρκελώνης.

Ύστερα από δυόμιση χρόνια, το ταξίδι του προγράμματος Comenius, «Γεύση από Ελλάδα» έφτασε στο τέλος του. Αποκομίσαμε αμέτρητες εκπαιδευτικές εμπειρίες, εργαλεία και γνώσεις για να εφαρμόσουμε και στο δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα ενω ταυτόχρονα το πολιτιστικό ταξίδι άνοιξε τους ορίζοντές μας και ενίσχυσε την Ευρωπαϊκή μας ταυτότητα.

Επιμέλεια: Οικονόμου Θεοδώρα, Μίχα Ασημίνα

Αφήστε μια απάντηση