ΕΠΙΣΗΜΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Στην ενότητα αυτή θα σας παρουσιάσουμε τις 14 επίσημες δραστηριότητες, που πραγματοποιήθηκαν από τα εταιρικά σχολεία, όπως αναγράφονται στο έντυπο της αίτησης. Θα διαπιστώσετε με πόση φαντασία και διαφορετικούς τρόπους εφαρμογής μπορεί να έχουμε τον ίδιο ακριβώς στόχο, την έκφραση των συναισθημάτων, τη διευκόλυνση της επικοινωνίας και την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων των μοναδικών μαθητών μας. Χρησιμοποιήσαμε  Τέχνες όπως η φωτογραφία, η μουσική, η ζωγραφική, το θέατρο, ο κινηματογράφος, η χειροτεχνία, προκειμένου να πετύχουμε τους αρχικούς μας στόχους. Ελπίζουμε να απολαύσετε το αποτέλεσμα!

ACTIVITY 1: «Getting to know each other» and «I will show you where I am from»

Η πρώτη επίσημη δραστηριότητα του προγράμματος “Artemotion Xpress in Europe” είναι: «Getting to know each other» (Ας γνωριστούμε καλύτερα) και «I will show you where I am from» (Θα σου δείξω από που κατάγομαι). Κάθε σχολείο της σύμπραξης δημιούργησε μία παρουσίαση power point και βίντεο με στόχο τα σχολεία μας να γνωριστούν καλύτερα. Σε κάθε παρουσίαση συμπεριλήφθηκαν οι μαθητές, οι συνάδελφοι, το κτίριο, ο τόπος και οι συνήθειες κάθε περιοχής.

Παρουσίαση Ελλάδας
Παρουσίαση Γερμανίας
Παρουσίαση Πολωνίας
Παρουσίαση Ρουμανίας
Παρουσίαση Σλοβενίας
Παρουσίαση Ισπανίας

ACTIVITY 2.1: «Christmas Journalist»

Μια ακόμα δραστηριότητα στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ ήταν «The Christmas journalist» (Ο δημοσιογράφος των Χριστουγέννων). Οι μαθητές μας έγιναν για λίγο μικροί δημοσιογράφοι με στόχο να ανακαλύψουν πώς νιώθουν οι συμμαθητές τους κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων. Στόχος ήταν η εξερεύνηση και η έκφραση των συναισθημάτων, αλλά και η επαφή των μαθητών με την τέχνη της φωτογραφίας και κινηματογράφησης.

ACTIVITY 2.2: «Christmas Dance»

Η χριστουγεννιάτικη δραστηριότητα αφορούσε στην ελεύθερη έκφραση μέσα από το χορό. Έτσι, το χριστουγεννιάτικο θεατρικό μας έργο περιλάμβανε διάφορα είδη μουσικής όπως χαρούμενη, λυπητερή, ξεσηκωτική μουσική κλπ. δίνοντας έτσι την ευκαιρία στους μαθητές μας να αυτοσχεδιάσουν, εκφράζοντας ακριβώς το πως ένιωθαν μέσα από τις κινήσεις του σώματός τους και τη γλώσσα του σώματος, τις χειρονομίες και τις εκφράσεις του προσώπου, καθώς οι δάσκαλοι παρέμβαιναν και καθοδηγούσαν μόνο εφόσον ήταν απαραίτητο. Ο «χριστουγεννιάτικος χορός» πήρε ποικίλες μορφές στα διάφορα σχολεία της σύμπραξης! Όλες οι παραστάσεις ήταν πρωτότυπες και εξαιρετικές! Απολαύστε τις!

Ελλάδα: «Christmas journalist and Christmas Dance»
Γερμανία: «Christmas journalist and Christamas Dance»
Πολωνία: «Christmas journalist and Christmas Dance»
Ρουμανία: «Christmas Journalist»
Ρουμανία: «Christmas Dance»
Σλοβενία: «Christmas Journalist»
Σλοβενία: «Christmas Dance»
Ισπανία; «Christmas Journalist»
Ισπανία: «Christmas Dance»

ACTIVITY 3: «The materials are playing with the emotions»

Σε αυτή τη δραστηριότητα οι μαθητές χρησιμοποίησαν διαφορετικά υλικά (ξύλο, πηλό, τσόχα, μπογιές κλπ.) για να εκφράσουν διαφορετικά συναισθήματα μέσα από τη χειροτεχνία. Στόχος  ήταν να έρθουν σε επαφή με διαφορετικά υλικά και να φτιάξουν ότι οι ίδιοι επιθυμούν, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους και εκφράζοντας ό,τι τα ίδια τα παιδιά ήθελαν. Οι μαθητές διασκέδασαν με τη δραστηριότητα και το αποτέλεσμα ήταν μοναδικό. Για μια ακόμη φορά συνειδητοποιήσαμε πως τόσο η Τέχνη όσο και η παιδική φαντασία δεν έχουν όρια! Μέσα από τη δραστηριότητα, τα παιδιά αποκόμισαν πολύτιμες γνώσεις αλλά και τρόπους διοχέτευσης της ενέργειας και δημιουργικότητάς τους.

Ελλάδα
Γερμανία δραστηριότητες 3&4
Πολωνία
Ρουμανία
Σλοβενία
Ισπανία

ACTIVITY 4: «Face Puzzle»

Η δραστηριότητα αυτή εισήγαγε την Τέχνη της φωτογραφίας με τρόπο περισσότερο ουσιαστικό. Οι μαθητές με Αυτισμό παρουσιάζουν πολλές δυσκολίες στην έκφραση αλλά και στην αναγνώριση των συναισθημάτων των άλλων κυρίως μέσω των εκφράσεων του προσώπου και της γλώσσας του σώματος. Έτσι, τους δόθηκε η ευκαιρία να δουλέψουν αυτές τις δυσκολίες τους μέσα από τη φωτογραφία. Αρχικά, οι μαθητές από όλα τα σχολεία της σύμπραξης έπρεπε να φωτογραφίσουν τα πρόσωπα των συμμαθητών τους καθώς κάνουν διάφορες εκφράσεις που θυμίζουν συναισθήματα όπως χαρά, λύπη, θυμό, φόβο, έκπληξη. Κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας, οι μαθητές αναγνώρισαν ποικίλα συναισθήματα σε οικεία τους πρόσωπα, ενώ ταυτόχρονα διασκέδαζαν. Χάρηκαν κατά τη διάρκεια της φωτογράφησης καθώς άλλαζαν ρόλους: φωτογράφος και μοντέλο. Ικανοποιήθηκαν βλέποντας τις φωτογραφίες που τα ίδια τα παιδιά τράβηξαν. Αναγνώρισαν τα συναισθήματά τους, τα ονόμασαν και μιμήθηκαν την εκφράσεις του προσώπου τους, όπως απεικονίζονταν στις φωτογραφίες. Κατόπιν, επέλεξαν τις πιο ωραία φωτογραφία τους και με αυτή δημιούργησαν το δικό τους puzzle. Επιπροσθέτως, εξάσκησαν τη λεπτή κινητικότητα με τη χρήση του ψαλιδιού, έκαναν συνδυασμούς σχημάτων, χρωμάτων, φόντου για να συνθέσουν το puzzle τους και συνεργάστηκαν και βοήθησαν ο ένας τον άλλο όταν χρειάστηκε.

Ελλάδα
Γερμανία δραστηριότητες 3&4
Πολωνία
Ρουμανία
Σλοβενία
Ισπανία

ACTIVITY 5.1: «Painting music»

Η δραστηριότητα «Painting Music» (Ζωγραφίζοντας με μουσική) ήταν η 5.1 επίσημη δραστηριότητα του έργου μας “Artemotion Xpress in Europe”. Οι μαθητές έπρεπε να καθίσουν γύρω από ένα μεγάλο κομμάτι χαρτί και ακούγοντας χαρούμενη και λυπημένη κλασική μουσική να ζωγραφίσουν ό,τι η μουσική τους έκανε να νιώσουν! Ήταν μια όμορφη δραστηριότητα και τα παιδιά την λάτρεψαν! Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι τα διαφορετικά σε ρυθμό μουσικά κομμάτια επηρέασαν τα συναισθήματα των μαθητών. Η διάθεση των παιδιών τροποποιήθηκε ανάλογα με τη μουσική και αυτό φάνηκε από τις επιλογές των χρωμάτων, των σχεδίων και των φιγούρων που ζωγράφιζαν. Για παράδειγμα, με την χαρούμενη μουσική επέλεξαν ζωηρά και φωτεινά χρώματα με αφηρημένα σχέδια, καμπύλες γραμμές ή χαρούμενα πρόσωπα, ενώ με τη λυπημένη μουσική επέλεξαν σκοτεινά και μουντά χρώματα, λυπημένα πρόσωπα, βροχή, σύννεφα κ.λπ. Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι οι δραστηριότητες που περιλαμβάνουν τη μουσική είναι κατάλληλες ακόμα και για τους μαθητές με μειωμένη αντίληψη ή για τους μαθητές χωρίς λόγο καθώς παρέχουν τη δυνατότητα έκφρασης του εσωτερικού τους κόσμου.

Ελλάδα
Γερμανία
Πολωνία
Ρουμανία
Σλοβενία
Ισπανία

ACTIVITY 5.2: «Getting to know an artist»

Η δραστηριότητα «Getting to know an artist» (Γνωριμία με έναν καλλιτέχνη) ήταν η 5.2 επίσημη δραστηριότητα του Ευρωπαϊκού προγράμματος “Artemotion Xpress in Europe”. Ο στόχος ήταν να γνωρίσουν έναν καλλιτέχνη και το έργο του μέσα από ερευνητική εργασία και στη συνέχεια να τον γνωρίσουν στην πραγματικότητα! Ο ενθουσιασμός των μαθητών ήταν τεράστιος! Αρχικά, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές αποφάσισαν να εργαστούν πάνω σε έναν καλλιτέχνη. Έψαξαν στο διαδίκτυο για να βρουν πληροφορίες σχετικά με τη βιογραφία και τα έργα του/της, τα οποία παρουσίασαν στο σχολείο με μια σύντομη παρουσίαση power point. Στη συνέχεια, επιλέχθηκε είτε οι μαθητές να επισκεφθούν το χώρο εργασίας του καλλιτέχνη ή να τον καλέσουν στο σχολείο. Η δραστηριότητα ήταν εξαιρετικά διαδραστική και ενδιαφέρουσα και έδωσε την ευκαιρία για  συνεργασία και εξερεύνηση. Είναι πραγματικά ενδιαφέρον να δει κάποιος τις επιλογές των μαθητών ως προς τους καλλιτέχνες με τους οποίους ασχολήθηκαν.

Ελλάδα
Γερμανία
Πολωνία
Ρουμανία
Σλοβενία
Ισπανία

ACTIVITY 6: «The emotions book»

Οι μαθητές έπρεπε να δημιουργήσουν ένα βιβλίο γεμάτο συναισθήματα χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά. Το όνομα του προγράμματός μας είναι Artemotion Xpress και οι μαθητές έκαναν ακριβώς αυτό! Χρησιμοποίησαν την Τέχνη με στόχο την έκφραση των συναισθημάτων, αλλά με τρόπο διαφορετικό. Η δραστηριότητα αυτή πήρε πολλές μορφές στα διάφορα σχολεία της σύμπραξης. Έτσι, μπορεί κάποιος να δει ένα «Συναισθηματικό ανθρωπάκι», ένα βιβλίο με συναισθήματα φτιαγμένο από ξύλο και αναρίθμητες δραστηριότητες που συνδέονται με την Τέχνη και τα συναισθήματα και που έδωσαν στους μαθητές την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν, να εκφραστούν, να νιώσουν, να αναγνωρίσουν συναισθήματα και να διασκεδάσουν.

Ελλάδα
Γερμανία
Πολωνία
Ρουμανία
Σλοβενία
Ισπανία

ACTIVITY 7: «Emotions through children’s eyes»

Στη δραστηριότητα «Emotions through children’s eyes» (Τα συναισθήματα μέσα από τα μάτια των παιδιών) έπρεπε να δημιουργηθεί μια παρουσίαση power point ή ένα βίντεο με φωτογραφίες ανθρώπων που εκφράζουν διαφορετικά συναισθήματα. Οι μαθητές έπρεπε να τραβήξουν πολλές φωτογραφίες με διαφορετικές εκφράσεις του προσώπου αποτυπώνοντας διάφορα συναισθήματα όπως ευτυχία, θλίψη, θυμός, έκπληξη, αγάπη, απογοήτευση, φόβο κλπ. Η δραστηριότητα έγινε σε συνεργασία με τους γονείς των μαθητών , το γειτονικό σχολείο και τους συναδέλφους. Στόχος ήταν να αναγνωρίσουν οι μαθητές μας τα συναισθήματα άλλων ανθρώπων, μα αλληλεπιδράσουν με αυτούς, να συνεργαστούν και να εξοικειωθούν στον εντοπισμό των συναισθημάτων.

Ελλάδα
Γερμανία
Πολωνία
Ρουμανία
Σλοβενία
Ισπανία

ACTIVITY 8: «Theatrical play»

Σε αυτή τη δραστηριότητα οι μαθητές έπρεπε να γίνουν ηθοποιοί και να παρουσιάσουν μια θεατρική παράσταση στο κοινό στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ «Artemotion Xpress in Europe». Κάθε σχολείο επέλεξε το δικό του χριστουγεννιάτικο θεατρικό και το παρουσίασε με πρωταγωνιστές τα παιδιά. Πραγματικά θα ενθουσιαστείτε από τα υπέροχα αποτελέσματα αυτής της δραστηριότητας, τη φαντασία και το ταλέντο!

Ελλάδα
Γερμανία
Πολωνία
Ρουμανία
Σλοβενία
Ισπανία

ACTIVITY 9: «Read me – Feel me»

Στη δραστηριότητα «Read me – feel me» (Διάβασέ με – Νιώσε με) οι μαθητές με τη βοήθεια των δασκάλων τους χρησιμοποίησαν την Τέχνη της ποίησης σε συνδυασμό με άλλες Τέχνες όπως το θέατρο, τη ζωγραφική κλπ. Διάβασαν ποιήματα ή παραμύθια ή άλλα σημαντικά κείμενα με κρυφά νοήματα και διδακτικά νοήματα. Οι μαθητές καλούνταν να νιώσουν την ιστορία και να την εκφράσουν μέσα από την ζωγραφική, το χορό, τη μουσική, το τραγούδι, τη δραματοποίηση. Σε πολλά σχολεία επέλεξαν τους μύθους του Αισώπου και είναι πραγματικά ενδιαφέρον το να παρακολουθήσει κανείς τον τρόπο με τον οποίο αναπαρίσταται ο ίδιος μύθος σε διαφορετικές χώρες. Στόχος για τους μαθητές ήταν η αναγνώριση των συναισθημάτων των άλλων, η σύγκριση με τα δικά τους συναισθήματα και η απόκτηση ενσυναίσθησης, που ορίζεται ως η συναισθηματική αναγνώριση της ψυχικής κατάστασης ενός άλλου ατόμου και η κατανόηση της συμπεριφοράς του.

Ελλάδα
Γερμανία
Ρουμανία
Σλοβενία
Ισπανία

ACTIVITY 10.1: «Dress up and act»

Αυτή τη φορά χρησιμοποιήθηκε η Τέχνη της δραματοποίησης. Οι μαθητές ντύνονταν με διάφορα ρούχα και υποδύονταν ρόλους ανάλογα με τον τρόπο που ήταν ντυμένοι και ανάλογα με τη δεδομένη κατάσταση. Οι δάσκαλοι δημιούργησαν διάφορες κοινωνικές ιστορίες που θα μπορούσαν να συμβούν στο σχολείο, στην παιδική χαρά ή στο σπίτι. Για παράδειγμα, μια κυρία περπατάει στο δρόμο και ξαφνικά ένας κλέφτης αρπάζει το πορτοφόλι της. Σε κάποιες περιπτώσεις ζητήθηκε από τους μαθητές να υποδυθούν τα ζώα π.χ. μια ομάδα από ποντικάκια τρώνε. Όμως ένα μικρό ποντικάκι δεν έχει τίποτα για να φάει. Πώς νιώθει το ποντικάκι αυτό; Πώς νιώθουμε; Τι πρέπει να κάνουμε; Τα σύντομα παιχνίδια ρόλων υποβοηθήθηκαν από τους δασκάλους των παιδιών και κινηματογραφήθηκαν ή φωτογραφήθηκαν. Ακολούθησε παρουσίασή τους και συζήτηση σχετικά με το πως ένιωσαν οι μαθητές υποδυόμενοι τους διάφορους ρόλους και πως θα ανταποκρίνονταν σε διαφορετικές καταστάσεις. Χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος ανταλλαγής ιδεών αλλά και συζητήσεις υπό καθοδήγηση.

Ελλάδα
Γερμανία
Ρουμανία
Σλοβενία
Ισπανία

ACTIVITY 10.2: «Stop bullying»

Συνεχίζοντας με την Τέχνη του θεάτρου εμπλέξαμε και πάλι τους μαθητές μας στα παιχνίδια ρόλων, αυτή τη φορά όμως για έναν πολύ σημαντικό σκοπό, την καταπολέμηση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού. Αρχικά συζητήθηκε μέσα στην τάξη τι σημαίνει σχολικός εκφοβισμός, ποιες οι αιτίες του, ποιο το προφίλ των ατόμων που ασκούν τον εκφοβισμό και των ατόμων που συνήθως τον αποδέχονται καθώς επίσης και τους τρόπους αντιμετώπισής του. Κατόπιν, οι μαθητές έπαιξαν ρόλους, όπου υποδύθηκαν την άσχημη συμπεριφορά του σχολικού εκφοβισμού, αλλά και το πως αντιδρούμε όταν μας ασκείται. Στο τέλος, κάθε σχολείο της σύμπραξης δημιούργησε από ένα πραγματικά εμπνευσμένο μικρό σποτάκι για την καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού.

Ελλάδα
Γερμανία
Ρουμανία
Σλοβενία
Ισπανία

ACTIVITY 11: «Pet time Happy time»

Η δραστηριότητα «Pet time Happy time» (Τα κατοικίδια πάνε σχολείο) επιλέχθηκε να πραγματοποιηθεί μετά την ολοκλήρωση της βραχυπρόθεσμης κοινής δραστηριότητας μάθησης και κατάρτισης των εκπαιδευτικών στο Ptuj της Σλοβενίας, καθώς εκεί συμμετείχαμε σε εισαγωγικό σεμινάριο θεραπευτικής χρήσης των κατοικίδιων ζώων, ιδιαίτερα σκύλων, στο σχολείο. Οι Σλοβένοι εταίροι μας, χρησιμοποιούν σε τακτική βάση, εκπαιδευμένα σκυλιά και παρατηρούν τεράστιες αλλαγές στη συμπεριφορά των μαθητών τους κυρίως στο συναίσθημα, στη συγκέντρωση, στην κοινωνικότητα. Εφαρμόσαμε λοιπόν και στο σχολείο μας κάποιες από τις αποκτηθείσες γνώσεις. Αρχικά, οργανώθηκε η επίσκεψη των κατοικίδιων ζώων στο χώρο του σχολείου μας. Καθημερινά, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με ζωάκια όπως σκυλάκια, κουνέλια, χελώνες, πουλάκια. Οι αντιδράσεις των παιδιών καταγράφηκαν με κάμερα. Οι μαθητές ενθουσιάστηκαν, χάρηκαν και συμμετείχαν με ενδιαφέρον. Ακόμα και τα παιδιά που φοβούνταν να αγγίξουν τα ζώα, τελικά τα χάιδεψαν και χαμογέλασαν με το απτικό ερέθισμα. Στη συνέχεια, ακολούθησαν συζητήσεις σχετικά με το πως ένιωσαν οι μαθητές αγγίζοντας τα ζώα και κάθε παιδί είπε ποιο είναι το αγαπημένο του ζωάκι. Ήταν μια υπέροχη δραστηριότητα, η οποία επέτρεψε στους μαθητές μας να εκφράσουν για άλλη μια φορά τα συναισθήματά τους.

 Ελλάδα
Γερμανία
Πολωνία
Ρουμανία
Σλοβενία
Ισπανία

ACTIVITY 12: «Party time»

Στη δραστηριότητα αυτή χρησιμοποιήθηκαν οι Τέχνες της μουσικής και του χορού. Οι μαθητές χόρεψαν, έπαιρναν στάσεις ή έκαναν κινήσεις με το σώμα τους. Για άλλη μια φορά οι αντιδράσεις τους καταγράφηκαν με κάμερα. Διαφορετικές κινήσεις σώματος για διαφορετικά είδη μουσικής. Συζητήσαμε και εξηγήσαμε πως μας έκανε να νιώσουμε η μουσική. Οι μαθητές διασκέδασαν κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας και αφέθηκαν εκφράζοντας ελεύθερα με το σώμα τους τα συναισθήματα που ένιωθαν στο άκουσμα της μουσικής. Η γλώσσα του σώματος ήταν πιο δυνατή από τον λόγο!

Ελλάδα
Γερμανία
Ρουμανία
Σλοβενία
Ισπανία

ACTIVITY 13: «Big and small artists together»

Στη δραστηριότητα αυτή καλέσαμε την κοινότητα στο σχολείο μας για να δουλέψει με τους μαθητές μας και να συμμετέχει σε διάφορες δραστηριότητες σχετικές με την Τέχνη. Στόχος ήταν η γύρω κοινότητα να έρθει σε επαφή με το σχολείο μας και με αυτό τον τρόπο να αναπτυχθούν περισσότερο οι κοινωνικές δεξιότητες των μαθητών μας. Για μια ακόμη φορά η χρήση της Τέχνης μας έδωσε την ευκαιρία να εκφραστούμε και το αποτέλεσμα ήταν φανταστικό! Σε μερικά σχολεία, η δραστηριότητα συνδυάστηκε με τον εορτασμό των  Χριστουγέννων. Ελπίζουμε να το απολαύσετε όσο και εμείς!

Ελλάδα
Γερμανία
Ρουμανία
Σλοβενία
Ισπανία

ACTIVITY 14: «I gesture you guess»

Είναι μια δραστηριότητα που αποτελεί επανάληψη όλων όσων μάθαμε κατά τη διάρκεια του προγράμματός μας, ένα παιχνίδι, με το οποίο εξερευνούμε και ξαναθυμόμαστε τα συναισθήματα πάνω στα οποία δουλέψαμε, πως να τα αναγνωρίσουμε και να τα αναπαράγουμε. Κάθε σχολείο επέλεξε και έναν διαφορετικό τρόπο για να δουλέψει τη συγκεκριμένη δραστηριότητα και είναι αξιοσημείωτη η ανταπόκριση των μαθητών!

Ελλάδα
Ρουμανία
Σλοβενία
Ισπανία