2016 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ – ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1. Ο Ιανουάριος ξεκίνησε με μια ενδιαφέρουσα επίσκεψη στο Εργαστήριο Κεραμικής του Κέντρου Πηλού που διοργανώνει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ). Μετά την επιτυχημένη πρώτη μας επαφή με το εργαστήρι πηλού, μια δεύτερη ομάδα μαθητών το επισκέφθηκε, για να αποκομίσει κι αυτό με τη σειρά του τα οφέλη της χειρονακτικής δημιουργίας και της επαφής με ένα τόσο εύπλαστο υλικό για την παραγωγή κομψοτεχνημάτων όπως ζώα, πουλιά, λουλούδια, ανθρωπάκια, μπισκοτάκια! Οι μικροί μας μαθητές ενθουσιάστηκαν με την υφή, το χρώμα, την πλαστικότητα του πηλού και απέδειξαν για ακόμη μια φορά τις καλλιτεχνικές τους ικανότητες εκφράζοντας ταυτόχρονα τα συναισθήματά τους. Η υπεύθυνη του εργαστηρίου και αυτή τη φορά, εμπλούτισε το πρόγραμμα με μουσική και ρυθμό, συνδυάζοντας έτσι δύο τέχνες με στόχο την έκφραση και την δημιουργία.

2. Ομάδα μαθητών του σχολείου μας, μαζί με τους δασκάλους τους, επισκέφθηκαν την Εθνική Λυρική Σκηνή για να παρακολουθήσουν την παράσταση «Καρμενσίτας»! Έτσι, ήρθαν σε επαφή με την όπερα και το μπαλέτο, παρακολούθησαν ένα συνδυασμό σύγχρονου και κλασσικού χορού και μαγεύτηκαν από τα κοστούμια, τις ερμηνείες των ηθοποιών, την αστείρευτη ενέργειά τους αλλά και τα μηνύματα που η παράσταση περνούσε. Η παράσταση απέδειξε στους μαθητές μας, πως η Τέχνη μπορεί να μας δημιουργήσει ποικίλα συναισθήματα ακόμη κι αν είμαστε απλά θεατές!

3. Πιστεύουμε πως είναι πολύ σημαντικό οι μαθητές μας να επισκέπτονται διαφορετικούς χώρους όπως θέατρα, μουσεία, εργαστήρια και να έρχονται σε επαφή με τις διαφορετικές μορφές που παίρνει η Τέχνη. Έτσι, αυτή τη φορά ομάδα μαθητών μας επισκέφτηκε το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, όπου παρακολούθησε εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο: «Ζωντανεύοντας τα αρχαία μας». Στόχοι της επίσκεψης ήταν:

1. η εξοικείωση με το χώρο του Μουσείου,
2. η γνωριμία με αγάλματα του ΚΟΥΡΟΥ, της ΚΟΡΗΣ και του Δία, αντιπροσωπευτικά της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής τέχνης.
3. η γνώση της ιστορίας της ΚΟΡΗΣ Φρασίκλειας.

Δραστηριότητες στις οποίες συμμετείχαν οι μαθητές ήταν:

1. η παρατήρηση, η σύγκριση και αναγνώριση υλικών (μάρμαρο, ύφασμα),
2. η αναπαράσταση αγάλματος της Φρασίκλειας και του Κούρου (δραματοποίηση),
3. η εικαστική αποτύπωση (με ξυλομπογιές) του αγάλματος της κόρης Φρασίκλειας.

Μέσα από την εφαρμογή του εκπαιδευτικού προγράμματος που περιελάμβανε διάλογο, αφήγηση παραμυθιού, δραματοποίηση και εικαστική δραστηριότητα, οι μαθητές μας ήρθαν σε επαφή με τον αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό αλλά και με την τέχνη της γλυπτικής που αποτελεί ένα σημαντικό κεφάλαιο της αρχαίας ελληνικής τέχνης και της πανανθρώπινης καλλιτεχνικής δημιουργίας.

4. Εμπνευσμένοι από την δουλειά του δασκάλου Chris Ulmer (http://www.goodnewsnetwork.org/this-teacher-compliments-every-student-every-morning-watch/) σκεφτήκαμε κι εμείς με τη σειρά μας να δουλέψουμε πάνω στα συναισθήματα των μαθητών μας με έναν διαφορετικό και πρωτότυπο τρόπο. Σκεφτήκαμε λοιπόν να οργανώσουμε μια καθημερινή δραστηριότητα με τίτλο «Μιλάω ευγενικά – Αισθάνομαι καλά». Στόχος μας είναι να ενισχύσουμε την αυτοπεποίθηση των μαθητών μας, να υιοθετήσουν σωστά πρότυπα συμπεριφοράς και να νιώσουν τη συναισθηματική ευχαρίστηση που μπορεί να τους προσφέρει μια καλή κουβέντα που μπορούν να δεχτούν ή οι ίδιοι να πουν σε κάποιο άλλο πρόσωπο.
Έτσι, δημιουργήσαμε καρτούλες με τη βοήθεια των μαθητών μας για κάθε τάξη ξεχωριστά, με φιλοφρονήσεις, γεμάτες λόγια που εκφράζουν έπαινο, συμπάθεια και κολακεία. Κάθε πρωί λοιπόν, η μέρα μέσα στις τάξεις ξεκινάει με μια γλυκιά κουβέντα που κάθε μαθητής λέει στον συμμαθητή του επιλέγοντας από το φάκελο.
Μαθητές και δάσκαλοι το διασκεδάζουν μιας και πάντα η μέρα ξεκινά με έναν καλό λόγο για τον καθένα ξεχωριστά. Μέσα από την δραστηριότητα αυτή, ευελπιστούμε οι μαθητές μας  σιγά σιγά να αναπτύσσουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες και να ενισχύσουν την εικόνα του εαυτού.

Αν οι γονείς, συνάδελφοι ή αλλοι ενδιαφερόμενοι βρήκαν ενδιαφέρουσα την δραστηριότητά μας μπορούν να κατεβάσουν το παρακάτω αρχείο και να την εφαρμόσουν στο σπίτι ή στο χώρο εργασίας τους. Εκτυπώστε τις κάρτες σε χοντρό χαρτόνι κατά προτίμηση, πλαστικοποιήστε τις αν είναι δυνατόν και η δραστηριότητά σας θα “ναι γεμάτη φιλοφρονήσεις!

Μιλάω ευγενικά Αισθάνομαι καλά – 80 διασκεδαστικές φιλοφρονήσεις

5. Η τρίτη επίσημη δραστηριότητα του προγράμματός μας ονομάζεται «The materials are playing with the emotions» «τα υλικά παίζουν με τα συναισθήματα». Στόχος μας ήταν οι μαθητές μας να έρθουν σε επαφή με διαφορετικά υλικά και να φτιάξουν ότι οι ίδιοι επιθυμούν, επιστρατεύοντας την φαντασία και την δημιουργικότητα τους και εκφράζοντας ότι τα ίδια τα παιδιά ήθελαν. Έτσι οι τάξεις του σχολείου δούλεψαν ανά δύο και το αποτέλεσμα είναι μοναδικό! Παρατηρείται για ακόμη μια φορά πως η τέχνη δεν έχει όρια και η φαντασία των παιδιών είναι απεριόριστη! Οι μαθητές όλων των βαθμίδων φάνηκε να διασκεδάζουν αλλά και να αποκτούν μέσα από την δραστηριότητα πολύτιμες γνώσεις αλλά και τρόπους διοχέτευσης της ενέργειας και δημιουργικότητάς τους.

Τα τμήματα του κυρίου Ανδρέα και της κυρίας Λουκίας, αποφάσισαν να ασχοληθούν με τα φρούτα και τα λαχανικά και μέσα από αυτά να δημιουργήσουν τέχνη αλλά και συναισθήματα χαράς και δημιουργικότητας στους μαθητές! Βάλανε λοιπόν μπόλικη φαντασία και το αποτέλεσμα ήταν υπέροχο, πολύχρωμο και νόστιμο! Ταυτόχρονα, η δραστηριότητα αποτέλεσε καλή ευκαιρία μάθησης των φρούτων και των λαχανικών, των χρωμάτων αλλά και της επαφής με διαφορετικής υφής υλικά!

Οι δασκάλες Ευαγγελία και Γεωργία, επέλεξαν να ασχοληθούν με τα καιρικά φαινόμενα. Γράφουν για την επιλογή τους: «Συχνά τα άτομα με αυτισμό μπορεί να έχουν ένα συγκεκριμένο ενδιαφέρον σε κάποια δραστηριότητα στην οποία να έχουν γίνει «ειδικοί». Θέματα για συγκεκριμένα ενδιαφέροντα μπορεί να είναι το δελτίο καιρού, τα καιρικά φαινόμενα καθώς κι η εναλλαγή αυτών ανά εποχή. Αντίστοιχα ο καιρός επηρεάζει τόσο τη διάθεση τους όσο και την έκφραση αυτής άλλοτε με θετική κι άλλοτε με αρνητική μορφή.
Για άλλα άτομα, τα συγκεκριμένα ενδιαφέροντα μπορεί να είναι πράγματα που απλά ερεθίζουν τις αισθήσεις τους, όπως το να βλέπουν το νερό να τρέχει και να χάνεται στην αποχέτευση, τις σταγόνες τις βροχής ή τις χιονονιφάδες να χτυπούν στα τζάμια των παραθύρων, χειρονομίες ή εκφράσεις στο πρόσωπο κ.α.
Επιλέξαμε λοιπόν διάφορα υλικά (μακαρόνια, αλουμινόχαρτο, κουμπιά, χρυσόσκονη, μπατονέτες, μαλλί πλεξίματος, εφημερίδα, μακετόχαρτο, πλαστελίνη, πινέζες, χαρτόνια, ξύσμα μολυβιού, κόλλα, ψαλίδι) και τα παιδιά απεικόνισαν τα καιρικά φαινόμενα και παράλληλα εξέφρασαν τα συναισθήματα τους επικεντρώνοντας την προσοχή μας στα θετικά και αρνητικά (χαρά-λύπη-θυμός-φόβος)».
Οι μαθητές άκουσαν ήχους κεραυνών, δυνατής βροχής, θροΐσματος των φύλλων κτλ, μιμήθηκαν γκριμάτσες ανάλογα με το πώς οι ήχοι τους έκαναν να νιώσουν και αποτύπωσαν στις δημιουργίες τους τα καιρικά φαινόμενα. Η δραστηριότητα αποτέλεσε πηγή συζητήσεων αλλά και απευαισθητοποίησης από τις φοβίες που κάποιοι μαθητές παρουσιάζουν κι έναν καλό οδηγό για τη διαχείριση των αρνητικών συναισθημάτων που τα καιρικά φαινόμενα ενδέχεται να προκαλούν.

Τα τμήματα της κυρίας Δώρας και της κυρίας Κύρας, επέλεξαν να φτιάξουν μια μακέτα του σχολείου μας, προσθέτοντας όμως κι όλα αυτά που οι μαθητές θα ήθελαν να έχουν στο σχολείο όπως τη παιδική χαρά. Χρησιμοποίησαν μια ποικιλία υλικών όπως πλαστελίνη, κουμπιά, ξύλο και κουτιά διαφόρων μεγεθών δίνοντας ταυτόχρονα ένα πολύτιμο μάθημα για το πόσο σημαντική είναι η ανακύκλωση στη ζωή μας. Οι μαθητές χάρηκαν πολύ με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα που τους έδωσε την ευκαιρία να εκφραστούν μέσα από τις χειρονακτικές κατασκευές, να φανταστούν αλλά και να νιώσουν θετικά συναισθήματα.

Οι δασκάλες Αθηνά, Ζωή και Ρίτα με τους μαθητές τους, που φοιτούν στις χαμηλότερες βαθμίδες του σχολείου, χρησιμοποίησαν ζυμαρικά, χαρτιά και άλλα υλικά για να φτιάξουν ένα αγόρι στενοχωρημένο, ένα κορίτσι χαρούμενο και ένα σκιουράκι θυμωμένο. Και πάλι η χαρά της δημιουργίας ήταν εμφανής και η επαφή με διαφορετικά υλικά πρόσφερε μια ποικιλία απτικών ερεθισμάτων στους μαθητές. Ταυτόχρονα όμως, η δραστηριότητα αποτέλεσε ένα μέσο διαχωρισμού και αναγνώρισης των φύλων αγόρι – κορίτσι αλλά και των βασικών συναισθημάτων χαρά – λύπη – θυμός.

AC.3 ΕΛΛΗΝΙΚΑ The materials are playing with the emotions «Τα υλικά παίζουν με τα συναισθήματα»

6. Ομάδα μαθητών του σχολείου μας με τη συνοδεία εκπαιδευτικών, επισκέφθηκαν το Μουσείο Αφής στην Καλλιθέα.

Σύμφωνα με πληροφορίες από την ιστοσελίδα του Μουσείου Αφής, η πρωτοβουλία για την δημιουργία του Μουσείου Αφής άνηκε στο «Φάρο Τυφλών της Ελλάδος». Δημιουργήθηκε στην Αθήνα το 1984, σαν μια προσπάθεια να δοθεί η ευκαιρία σε άτομα με προβλήματα όρασης να γνωρίσουν την πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας. Το Μουσείο Αφής είναι ένα από τα 5 Μουσεία του είδους στον κόσμο. Η ιδιαιτερότητά του έγκειται στο γεγονός ότι οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να αγγίζουν τα εκθέματα, τα οποία είναι πιστά αντίγραφα των πρωτοτύπων που εκτίθενται σε άλλα Μουσεία της χώρας μας. Τα εκθέματα της συλλογής του μουσείου (αγάλματα, αγγεία, γλυπτά και χρηστικά αντικείμενα) ανήκουν στην Κυκλαδική, Μινωική, Γεωμετρική, Αρχαϊκή, Αυστηρού Ρυθμού, Κλασική, Ελληνιστική και Ρωμαϊκή περίοδο. Υπάρχουν επίσης εκθέματα που ανήκουν στη βυζαντινή περίοδο καθώς επίσης και έργα ατόμων με προβλήματα όρασης.

Στα παιδιά δόθηκε η ευκαιρία να αγγίξουν και να ψηλαφίσουν το άγαλμα της Αφροδίτης της Μήλου, του Ερμή του Πραξιτέλη, του Ποσειδώνα, του Ηνίοχου των Δελφών και διάφορα άλλα εκθέματα. Μέσω της συζήτησης με την υπεύθυνη του προγράμματος, οι μαθητές προβληματίστηκαν και αποκόμισαν πολύτιμες γνώσεις σχετικές με τα εκθέματα αλλά και το σύστημα Braille. Με τη χρήση μάσκας κατά τη διάρκεια των εκπαιδευτικών παιχνιδιών, ευαισθητοποιήθηκαν και σε θέματα που αφορούν στα άτομα με προβλήματα όρασης.

Οι μαθητές έμαθαν πως όλοι οι άνθρωποι θα πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες και να είναι σε θέση να βιώσουν την δύναμη της τέχνης στη ζωή. Τα άτομα με προβλήματα όρασης ή με οποιαδήποτε άλλη αναπηρία, πρέπει να έχουν πρόσβαση στον οπτικό πολιτισμό του κόσμου και να συμμετέχουν πλήρως στα κοινά και στον κόσμο γενικότερα, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωτικής σημασίας για την εκπαίδευση τους καθώς και ευκαιρίες για την απασχόληση τους.

7. Όλοι οι μαθητές του σχολείου μας επισκέφθηκαν το θέατρο Ελληνικός Κόσμος, όπου παρακολούθησαν την παράσταση «Ο Μάγος του Οζ». Πρόκειται για μια κλασική περιπέτεια φαντασίας, ένα παραμύθι που πυροδοτεί τη φαντασία και αγγίζει τα συναισθήματα των παιδιών κάθε ηλικίας.

Οι ηθοποιοί, τα εντυπωσιακά σκηνικά και κοστούμια αλλά και η ονειρεμένη μουσική του Μίμη Πλέσσα, ενθουσίασαν και χάρισαν πολλά χαμόγελα σε μικρούς και μεγάλους. Τα παιδιά έκαναν ένα φανταστικό ταξίδι γεμάτο ομορφιά και περιπέτεια. Γνώρισαν με τη φαντασία του τον κόσμο της Ντόροθυ, έναν κόσμο μαγικό, πλημμυρισμένο από συναισθήματα.

Τους δόθηκε για ακόμη μία φορά η ευκαιρία να απολαύσουν τη Τέχνη του θεάτρου και να επεξεργαστούν τα μηνύματα που η παράσταση τόσο αποτελεσματικά και με σαφήνεια πέρναγε και αφορούσαν το bulling, τη σωστή χρήση του διαδικτύου και το πνεύμα της συνεργασίας και ομαδικότητας.

8. Ο μήνας Φλεβάρης θα πρέπει να χαρακτηριστεί ως μήνας του θεάτρου για το σχολείο μας, καθώς και πάλι οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μία μοναδική παράσταση στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο!

Παρακολουθήσαμε λοιπόν, την παράσταση «Στο Φωτεινό Δωμάτιο» όπου 9 υπέροχοι και ταλαντούχοι ηθοποιοί μας ταξίδεψαν σε κόσμους παραμυθένιους και μαγικούς. Οι μαθητές μας ξετρελάθηκαν με τα όμορφα κοστούμια, τους δράκους, τις γιγάντιες σαπουνόφουσκες, τα υπέροχα τραγούδια και τη μουσική. Ένιωσαν το φόβο των πρωταγωνιστών ή τη χαρά τους, τη λύπη και το θάρρος τους καθώς η παράσταση βοήθησε πολύ στη συναισθηματική τους επίγνωση, ενώ ταυτόχρονα έμαθαν πως το μυαλό και η καρδιά θα πρέπει να δουλεύουν αρμονικά και πάντα ομαδικά!

9. Με κέφι και μεράκι δημιουργήσαμε την αφίσα για το ευρωπαϊκό πρόγραμμα “Artemotion Xpress in Europe” εμπλουτίζοντας έτσι το info point του προγράμματος στο σχολείο με στόχο να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον όλων για περισσότερες πληροφορίες.

POSTER ARTEMOTION XPRESS IN EUROPE

POSTER ARTEMOTION XPRESS-page-001

 10. Το τριώδιο άνοιξε και οι Απόκριες πλησιάζουν. Μια γιορτή που λατρεύουν οι μικροί μας μαθητές καθώς μεταμφιέζονται και υποδύονται με τις στολές τους ρόλους που αγαπούν, ηρώων, φανταστικών πλασμάτων, χαρούμενων, τρομακτικών και αστείων! Στο πνεύμα αυτό, οι μαθητές των χαμηλότερων βαθμίδων μαζί με τις εκπαιδευτικούς τους Ζωή, Ρίτα και την πολύτιμο βοηθό Μαρία, δημιούργησαν έναν Αρλεκίνο, γεμάτο χρώμα, ζωντάνια και πνεύμα Αποκριάτικο, βάζοντας όλο το σχολείο στην ανάλογη χαρούμενη και εορταστική διάθεση. Και βέβαια, δούλεψαν μέσα από την Τέχνη και την χειρονακτική δημιουργία πάνω στην συνεργασία και την ομαδικότητα, τις λεπτές δεξιότητες, τις αντιστοιχίες, τους απτικούς ερεθισμούς με ποικιλία υλικών που χρησιμοποιήθηκαν αλλά και τα συναισθήματα της χαράς, της απόλαυσης και της δημιουργίας.

11. Οι μαθητές του τμήματος Α1 με την δασκάλα τους κυρία Δώρα, έχουν βάλει για τα καλά το πρόγραμμα Artemotion Xpress in Europe μέσα στην τάξη και την καθημερινή τους διδασκαλία καθώς δουλεύεται σε σχέση με το etwinning πρόγραμμα «You said sculpture?”. Έτσι, 11 συνεργαζόμενα σχολεία στο σύνολο με αμέτρητους μαθητές, επωφελούνται από τα δύο ευρωπαϊκά προγράμματα που τρέχουν ταυτόχρονα και έχουν ως στόχο την συναισθηματική επίγνωση των μαθητών μέσα από την Τέχνη. Παρακάτω βλέπετε δείγματα της δουλειάς μέσα στην τάξη για το διαχωρισμό των συναισθημάτων της χαράς και της λύπης μέσα από αντιληπτικές ασκήσεις συγκρίσεων και αντιστοιχιών.

12. Την Παρασκευή 19.2.2016 πραγματοποιήθηκε η πρώτη μας σύνδεση μέσω Skype με τους μαθητές της Γερμανίας. Παρ’ όλα τα προβλήματα στη σύνδεση, τον ήχο και την εικόνα, οι μαθητές ενθουσιάστηκαν από αυτή την επαφή. Έγινε προσπάθεια μιας πρώτης γνωριμίας, έτσι οι μαθητές συστήθηκαν λέγοντάς που μένουν και πόσο χρονών είναι.
Η ομάδα των μαθητών που συμμετέχει στην επικοινωνία μέσω Skype, τόσο η Ελληνική όσο και η Γερμανική, συμπλήρωσαν αρχικά ένα έντυπο που στάλθηκε μέσω email και περιελάμβανε ερωτήσεις απλές όπως: το όνομά τους, τη χώρα τους και την πόλη τους καθώς και φωτογραφία του κάθε μαθητή. Τα έντυπα αυτά εκτυπώθηκαν, πλαστικοποιήθηκαν και κολλήθηκαν μέσα στην τάξη έτσι ώστε η οπτική επαφή με την ομάδα της Γερμανίας να είναι καθημερινή.
Η γλώσσα επικοινωνίας είναι τα αγγλικά. Έτσι οι δύο δασκάλες της ομάδας Skype, η κυρία Θεοδώρα και η κυρία Κύρα, έχουν ήδη εισάγει το μάθημα των Αγγλικών στις τάξεις τους σε ένα πολύ αρχάριο επίπεδο καλύπτοντας αρχικά την βασική επικοινωνία (γεια σου, τι κάνεις, με λένε, ναι, όχι, πόσο χρονών είσαι, είμαι καλά κτλ).

13. Η 4η επίσημη δραστηριότητα του προγράμματος “Artemotion Xpress in Europe” ήταν η «Face puzzle” (Παζλ προσώπου). Οι μαθητές από όλα τα σχολεία της σύμπραξης έπρεπε αρχικά να φωτογραφίσουν τα πρόσωπα των συμμαθητών τους καθώς κάνουν διάφορες εκφράσεις που να θυμίζουν συναισθήματα όπως χαρά, λύπη, θυμό, φόβο, έκπληξη.
Στο σχολείο μας εκτυπώσαμε τις φωτογραφίες σε χαρτί Α3 και κατόπιν τις πλαστικοποιήσαμε. Οι μαθητές με τη βοήθεια των δασκάλων τους τις έκοψαν σε 3 ως 20 κομμάτια ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας που ήθελαν να έχει το κάθε puzzle για κάθε μαθητή ξεχωριστά και σύμφωνα πάντα με το δυναμικό του.
Η δραστηριότητα ολοκληρώθηκε σε κάθε τάξη ξεχωριστά και μπορείτε να την παρακολουθήσετε στο βίντεο που ακολουθεί. Η διαδικασία, οι εντυπώσεις και τα συναισθήματα καταγράφηκαν και αποτυπώνονται με σαφήνεια από τους δασκάλους.

ΤΜΗΜΑ Κ1

Σύμφωνα με την κυρία Αθηνά: «Κατά την φωτογράφιση των μαθητών από τους συμμαθητές τους υπήρχαν δυσκολίες τόσο στη χρήση της κάμερας, όσο και στη μίμηση διαφόρων εκφράσεων του προσώπου για την αποτύπωση των βασικών συναισθημάτων (χαρά, λύπη, θυμός).
Κατά την διάρκεια της φωτογράφισης, τα παιδιά παρουσίασαν ποικίλες αντιδράσεις όπως ενδιαφέρον, περιέργεια και διάθεση για εξερεύνηση της μηχανής, αλλά και στερεοτυπίες όπως παιχνίδι με το κορδόνι της μηχανής. Επίσης, κάποιοι μαθητές έδειξαν να απολαμβάνουν να ποζάρουν για φωτογράφιση, ενώ άλλοι δεν έδειξαν κανένα ενδιαφέρον.
Όταν είδαν τα κομμάτια των puzzles θέλησαν αμέσως να τα εξερευνήσουν. Ο βαθμός δυσκολίας ήταν χαμηλός (3 με 5 κομμάτια) και κάποιοι μαθητές κατάφεραν να τα ολοκληρώσουν χωρίς καμία βοήθεια.
Τέλος, ζητήθηκε από τα παιδιά να ταυτίσουν τα puzzles τους και τον εαυτό τους με τις φωτογραφίες αντίγραφα, που είχαν κολληθεί στον πίνακα και να δείξουν τον καλύτερό τους φίλο. Όλοι οι μαθητές κατάφεραν να βρουν τη δική τους φωτογραφία και δύο από αυτούς ονόμασαν τους αγαπημένους τους φίλους αποτυπώνοντας τη δυναμική που έχει αναπτυχθεί στη συγκεκριμένη ομάδα.
Γενικά, οι μαθητές διασκέδασαν, χάρηκαν, επικοινώνησαν και εξέφρασαν στο βαθμό που ήταν δυνατό τα συναισθήματά τους. Ήταν μια όμορφη, διαδραστική και δημιουργική δραστηριότητα».

ΤΜΗΜΑΤΑ Κ2 – Κ3

Σύμφωνα με τις δασκάλες των τάξεων Ζωή και Ρίτα: «Οι μαθητές μας δυσκολεύτηκαν αρκετά με τη χρήση της φωτογραφικής μηχανής και μόνο ένας κατάφερε να φωτογραφίσει αρκετά ικανοποιητικά τους συμμαθητές του. Επίσης, ήταν δύσκολη η έκφραση και μίμηση των συναισθημάτων με τις ανάλογες εκφράσεις του προσώπου.
Όλα τα παιδιά όμως χάρηκαν και βρήκαν πολύ ενδιαφέρουσα την προβολή του εαυτού τους στο βίντεο προβολέα καθώς και τη συναρμολόγηση των puzzles. Μάλιστα ζήτησαν να παίξουν και με τα puzzles των συμμαθητών τους. Κάποιοι μαθητές τα ολοκλήρωσαν από μόνοι τους με επιτυχία ενώ άλλοι χρειάστηκαν τη βοήθεια μας. Στη συνέχεια ζητήθηκε από τους μαθητές να δείξουν στο άκουσμα του ονόματος παιδιού την αντίστοιχη φωτογραφία και τέλος αφού ανακατέψαμε όλα τα κομμάτια ( 3 με 5 κομμάτια), κάθε μαθητής έπρεπε να βρει τα δικά του και να ξανά συναρμολογήσει το δικό του puzzle, με τη βοήθεια μας όταν χρειαζόταν».

ΤΜΗΜΑΤΑ Μ1 – Μ2

Σύμφωνα με τους δασκάλους των τάξεων, την κυρία Λουκία και τον κύριο Ανδρέα: «Οι μαθητές μας , «οι μικροί μας φωτογράφοι», στην αρχή κρατούσαν τη φωτογραφική μηχανή με μεγάλη προσοχή, κάπως αδέξια. Αυτό όμως δεν τους εμπόδισε να συνεχίσουν και το χέρι τους σιγά σιγά ήταν πιο σταθερό. Τους άρεσε ο ρόλος του φωτογράφου, έδιναν οδηγίες στους συμμαθητές τους, γέλασαν, διασκέδασαν, έπαιξαν κι έμαθαν. Σ’ όλη τη διάρκεια της δραστηριότητας ακούγονταν αποσπάσματα από μουσικά έργα ( κλασσικά, ροκ, έντεχνα , από ταινίες κ.λ.π.), που τους βοηθούσαν να εξωτερικεύσουν και να ονομάσουν τα συναισθήματά τους (λύπη, χαρά, έκπληξη, φόβος, συγκίνηση, αηδία).
Χάρηκαν ιδιαίτερα όταν είδαν τις φωτογραφίες τους τυπωμένες. Κάποια παιδιά δυσκολεύτηκαν στη χρήση του ψαλιδιού αλλά εξασκήθηκαν ταυτόχρονα.
Την πρώτη φορά έφτιαξαν τα puzzles με μερική βοήθεια και ενθουσιάστηκαν. Αργότερα τα ολοκλήρωσαν μόνοι τους και τα αντάλλαξαν μεταξύ τους κάνοντας αστεία.
Μέσα απ’ την τέχνη της φωτογραφίας ένιωσαν ευχαρίστηση και διάθεση για φιλία, συνεργασία και παιχνίδι».

ΤΜΗΜΑΤΑ Μ3 – Μ4

Οι δασκάλες των τάξεων κυρία Γεωργία και κυρία Ευαγγελία είπαν: «Οι μαθητές κλήθηκαν να βγάλουν φωτογραφίες τους συμμαθητές τους όταν αυτοί εκφράζουν τα συναισθήματα της χαράς και της λύπης , του θυμού ,της ζήλιας και της ντροπής, της απάθειας και της έκπληξης.
Όλοι έχουν πρωταγωνιστήσει ως μοντέλα σε κάποια φωτογράφηση ή συχνά βγάζουν φωτογραφίες με τα κινητά των γονιών τους οπότε δεν ήταν άβολο ή ασυνήθιστο για αυτούς.
Τα αρνητικά συναισθήματα ήταν δύσκολο να εκφραστούν κι να αποτυπωθούν στο πρόσωπο τους για αυτό κλήθηκαν να μιμηθούν τις εκπαιδευτικούς που τους έδειχναν τα συναισθήματα αυτά π.χ. το συναίσθημα της έκπληξης, λειτουργώντας σαν καθρέφτες και με προτροπές (κάνε ότι βλέπεις) ή φέρνοντας παραδείγματα π.χ.πώς νιώθεις όταν σου φέρνουν ένα δώρο; Πώς νιώθεις όταν είσαι άρρωστος ; Πώς νιώθεις όταν χαλάσει το αγαπημένο σου παιχνίδι; κτλ.
Στη συνέχεια, έκοψαν με λίγη βοήθεια τις φωτογραφίες, πρώτα το περίγραμμα και μετά πάνω στις γραμμές και ο καθένας συνέθεσε το δικό του puzzle. Τα παιδιά που είναι πιο εξοικειωμένα στην ολοκλήρωση puzzle, συνέθεσαν και  του διπλανού τους και έπαιξαν ανταλλάσσοντας τα κομμάτια.
Η δραστηριότητα αυτή ενίσχυσε την συγκέντρωση της προσοχής τους, τη συνεργασία, τη λεπτή κινητικότητα, το συντονισμό χεριού-ματιού και τη χρήση ψαλιδιού. Ταυτόχρονα, έδωσε πολλές ευκαιρίες για εξωτερίκευση των συναισθημάτων και καλύτερή κατανόησή τους. Ήταν πολύ διασκεδαστική, ευχάριστη και καθόλα διαδραστική».

ΤΜΗΜΑ Α1

Σύμφωνα με την κυρία Θεοδώρα, δασκάλα του τμήματος Α1: «Οι μαθητές του τμήματoς, με την καθοδήγηση της δασκάλας, πήραν εκφράσεις προσώπου, που εκδήλωναν χαρά, θυμό, λύπη, αηδία και έκπληξη. Κάθε μαθητής φωτογράφισε τον άλλο, προκειμένου να γνωρίσουν τον τρόπο λήψης φωτογραφιών και να έρθουν, για ακόμη μια φορά, σε επαφή με την τέχνη της φωτογραφίας. Η διαδικασία άρεσε στους μαθητές και το διασκέδασαν. Χρειάστηκε να βγάλουμε αρκετές φωτογραφίες, για να επιλέξουμε τις πιο αντιπροσωπευτικές. Με την δραστηριότητα αυτή οι μαθητές αναγνώρισαν συναισθήματα σε οικεία πρόσωπα και διασκέδασαν παράλληλα. Η χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή στην ολοκλήρωση των puzzles έκανε τη δραστηριότητα ακόμη πιο ελκυστική αλλά και εκπαιδευτική για τους μαθητές».

ΤΜΗΜΑ Α2

Σύμφωνα με την κυρία Κύρα, δασκάλα του τμήματος Α2: «Στα παιδιά ζητήθηκε να δείξουν στα πρόσωπά τους το πώς νιώθουν (χαρά, λύπη , πόνο, ντροπή, θυμό, αηδία, απαξίωση…) σε δοσμένες υποθετικές καταστάσεις-προτάσεις. Εναλλάσσοντας ρόλους: φωτογράφου και φωτογραφιζόμενου απόλαυσαν τη διαδικασία της φωτογράφισης{δείχνοντας και τις προτιμήσεις τους σχετικά με το ποιους θα ήθελαν να φωτογραφήσουν}.
Ένιωσαν ικανοποίηση βλέποντας τις φωτογραφίες που οι ίδιοι τράβηξαν στην ψηφιακή μηχανή και καυχήθηκαν για τη φωτογραφική τους ικανότητα. Τα επιφωνήματα θαυμασμού όμως ακούστηκαν, όταν είδαν τις εκφράσεις τους αποτυπωμένες στο χαρτί. Αναγνώρισαν τα συναισθήματα που εξέφραζαν, τα ονόμασαν, μιμήθηκαν εκφράσεις, που αποτυπώνονταν στο χαρτί. Επέλεξαν τις καλύτερες εκφράσεις τους (μία φωτογραφία για το δικό τους puzzle) και τις καλύτερες για τους συμμαθητές τους. Ασκήθηκαν στη λεπτή κινητικότητα κάνοντας χρήση του ψαλιδιού και εφαρμόζοντας τα κομμάτια του puzzle χωρίς να μένουν κενά. Έδειξαν την ικανότητά τους κάνοντας συνδυασμούς σχημάτων, χρωμάτων, φόντου για να συνθέσουν το puzzle τους. Ζήτησαν τη βοήθεια ο ένας του άλλου (συνεργασία), όταν δυσκολεύτηκαν σε κάποια σημεία στη σύνθεση. Τη δεύτερη φορά που αποφάσισαν να το ξανακάνουν, έβαλαν χρόνο (5’) κάνοντας «αγώνα ταχύτητας».

Σημειώσεις-επιλογή υλικών
– Για την κατασκευή του puzzle επιλέχτηκε χαρτί Α3 πλαστικοποιημένο, υλικό ανθεκτικό και εύχρηστο, κατάλληλο να αναδείξει και δεξιότητες λεπτής κινητικότητας της συγκεκριμένης ομάδας παιδιών.
– Ο αριθμός κομματιών του κάθε puzzle ήταν ανάλογος με την ικανότητα του κάθε παιδιού να το συνθέσει, ώστε να μη θεωρηθεί υπερβολικά δύσκολο (μη ολοκλήρωσή του -> απογοήτευση), ούτε και εξαιρετικά εύκολο, άρα αδιάφορο.

Ερωτήσεις – κατευθύνσεις που χρησιμοποιήθηκαν:
Δείξε στο πρόσωπό σου πως νιώθεις όταν:
1. Βρίσκεις στο χριστουγεννιάτικο δέντρο το δώρο που ζήτησες από τον Άγιο Βασίλη.
2. Μαθαίνεις ότι δε θα πας εκδρομή επειδή βρέχει.
3. Βρίσκεσαι μπροστά στη Λερναία- Ύδρα με τα 9 κεφάλια.
4. Ένας φίλος σου, σου έσπασε το play station ή το tablet ή το αγαπημένο σου παιχνίδι».

14. Ο Φεβρουάριος έκλεισε και πάλι με μια θεατρική παράσταση. Όλοι οι μαθητές παρακολούθησαν το θεατρικό: «Μην τρομάζετε τ΄ αηδόνι», που είναι βασισμένο σε ένα παραδοσιακό παραμύθι. Η παράσταση ήταν εξαιρετική και τα παιδιά ενθουσιάστηκαν, χάρηκαν και έγιναν για λίγο μικροί ηθοποιοί και οι ίδιοι! Ήταν άκρως διασκεδαστική,  διαδραστική και εμπνευσμένη και η αμεσότητα των ηθοποιών βοήθησε τους μαθητές να κατανοήσουν  καλύτερα την τέχνη του θεάτρου. Ταυτόχρονα, πέρασε σημαντικά μηνύματα που αφορούσαν στη διαφορετικότητα, στο σεβασμό του διπλανού μας και κυρίως στη μάστιγα της εποχής μας, το bullying.

Σχολιάστε