2. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΛΕΠΤΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

Η λεπτή κινητικότητα σχετίζεται με το πόσο ικανό είναι το παιδί σας να χρησιμοποιεί τα δάχτυλά του για να χειρίζεται με επιδεξιότητα διάφορα αντικείμενα.
Είναι μια δεξιότητα της οποίας η καλλιέργηση θα βοηθήσει σημαντικά το παιδί σας στα πρώτα του μαθησιακά βήματα στο σχολείο όπως π.χ. το γράψιμο.


Μπορείτε να συνεισφέρετε σε αυτήν, με το να προτείνετε πολλές δραστηριότητες στο παιδί σας στις οποίες να καλείται να χρησιμοποιήσει τα χεράκια του, όπως π.χ. το ζύμωμα ενός ζυμαριού, πλαστελίνες, άμμο ή άλλα υλικά.
Μέσα από αυτές τις «αφηρημένες» δραστηριότητες, που δεν έχουν συγκεκριμένο στόχο, θα εξασκεί και θα ανακαλύπτει την δύναμη των δακτύλων του καθώς και της αίσθηση της αφής..
Αυτά θα συμβάλλουν στο να μάθει το παιδί σας να ελέγχει με μεγαλύτερη ολοένα ακρίβεια τα χεράκια του, και να παίζει με μεγαλύτερη ευκολία παιχνίδια που απαιτούν καλή λεπτή κινητικότητα (να κόβει με το ψαλίδι, να παίζει με τουβλάκια Lego, να βάζει κόλλα με την σπάτουλα κ.α.).


Η λεπτή κινητικότητα είναι ένα σημαντικό κριτήριο όταν ένα παιδί αρχίζει το σχολείο και θα το βοηθήσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις που υπάρχουν εκεί όπως η γραφή στο τετράδιο ή στον πίνακα.
Ως λεπτή κινητικότητα αναφέρουμε όλες εκείνες τις ικανότητες που αφορούν επιδέξιες κινήσεις που κάνουμε με τα χέρια μας. Η ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας ξεκινά σε πολύ πρώιμη ηλικία, καθώς μπορούμε να παρατηρήσουμε ένα βρέφος να φέρνει τα χέρια στο στόμα, να επεξεργάζεται την πιπίλα ή την κουδουνίστρα του και την μεταφέρει από το ένα χεράκι στο άλλο. Καθώς το παιδί μεγαλώνει, αυξάνεται και το εύρος των δραστηριοτήτων που αφορούν την λεπτή κινητικότητα, καθώς και οι τομείς εφαρμογής της.
Οι δεξιότητες αυτές μας είναι πολύ χρήσιμες, καθώς είναι αυτές που μας βοηθούν να εκτελέσουμε καθημερινά διάφορες πράξεις, όπως το να χειριστούμε το πιρούνι και το κουτάλι μας, να ντυθούμε, να γράψουμε, καθώς και πολλά άλλα ακόμη.

Ως γονείς / εκπαιδευτικοί, μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν την λεπτή τους κινητικότητα, μέσα από απλά παιχνίδια.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΛΕΠΤΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ.

Παρακάτω αναφέρονται ενδεικτικά κάποιες ιδέες, που αφορούν παιδιά προσχολικής ηλικίας:

  • Ξετυλίγουμε πακέτα.
  • Γυρνάμε τις σελίδες ενός βιβλίου.
  • Βάζουμε 5 χάντρες μεσαίου μεγέθους σε μπουκάλια.
  • Ξεβιδώνουμε το καπάκι από ένα δοχείο.
  • Περνάμε 2 πλαστικούς συνδετήρες τον ένα μέσα στον άλλο, φτιάχνοντας αλυσίδα.
  • Μαζεύουμε διάφορα μικροαντικείμενα από το πάτωμα (π.χ ρύζι, φασόλια, συνδετήρες).
  • Τυλίγουμε ένα φύλλο εφημερίδας σε μπαλάκι και το πετάμε μέχρι 1 μέτρο απόσταση.
  • Κρεμάμε ρούχα, σε κρεμάστρα.
  • Ζωγραφίζουμε: κάθετη και οριζόντια γραμμή, κύκλο, σταυρό, τετράγωνο, τρίγωνο.
  • Κάνουμε κολλάζ με μικρά αντικείμενα, όπως φακές, ρύζι, ρεβύθια, μικρά μπαλάκια χαρτί, κομφετί, βαμβάκι.
  • Κόβουμε με ψαλίδι.
  • Παίζουμε ένα παζλ από 12 μεγάλα κομμάτια.
  • Παίζουμε πιγκ-πογκ.
  • Φοράμε τα ρούχα μας.
  • Βγάζουμε τα ρούχα μας.
  • Πλένουμε το πρόσωπο και τα χέρια μας.
  • Διπλώνουμε ένα χαρτί στα δύο.
  • Ζωγραφίζουμε με δαχτυλομπογιές.
  • Κλείνοντας δείκτη και αντίχειρα, κάνουμε θηλίτσες που κρέμεται η μία από την άλλη, εναλλάξ.
  • Σηκώνουμε αντικείμενο με το κράτημα της τανάλιας με τον αντίχειρα και το δείκτη.

Εκτός από τα παραπάνω που αναφέρονται σε γενικές δραστηριότητες λεπτής κινητικότητας, μπορείτε επίσης να εφαρμόσετε μερικές από τις παρακάτω ιδέες για το πώς μπορεί να συμβάλλει η λεπτή κινητικότητα στην ανάπτυξη της γραφής:

Μπορούμε να κολλήσουμε όσπρια για να γεμίσουμε μια ζωγραφιά. Αυτό εκλεπτύνει την δεξιότητα και τους λεπτούς χειρισμούς.

Ζητάμε από το παιδί να βάλει μανταλάκια γύρω από ένα κουτί με συνδυασμούς δαχτύλων. Γίνεται για ενδυνάμωση δαχτύλων.

Το παιδί πρέπει να κυλήσει ένα νόμισμα ή πούλι από τάβλι, στο τραπέζι με την βοήθεια δείκτη και αντίχειρα.

Ρίχνουμε νομίσματα σε κουμπαρά.

Περνάμε κορδόνια μέσα από κουμπιά. Βοηθά στην λεπτή κινητικότητα και τον συντονισμό ματιού – χεριού.

Μπήγουμε πινέζες σε αφρώδες υλικό, για ενδυνάμωση δαχτύλων.

Ξύνουμε μολύβια, για κινητικότητα καρπού.

Σχηματίζουμε πύργο από νομίσματα ή επίπεδα κουμπιά, το ένα πάνω στο άλλο, για βελτίωση της επιδεξιότητας και της σταθερότητας του χεριού.

Φτιάχνουμε μπαλάκια με την πλαστελίνη και δουλεύουμε ανα 2 δάχτυλα, π.χ δείκτης–αντίχειρας, αντίχειρας–μέσος, αντίχειρας–παράμεσος.

Στριφογυρίζουμε τα μπαλάκια πλαστελίνης με τα δάχτυλα.

Ψηφιδωτό με μικρά πλαστικά καρφάκια (υπάρχει στο εμπόριο).

Φτιάχνουμε μπαλάκια με πλαστελίνη και τα περνάμε μέσα από οδοντογλυφίδες, για να φτιάξουμε «σουβλάκια». Αυτή είναι μια δραστηριότητα που βοηθάει και στον έλεγχο της πίεσης και της δύναμης. Το παιδί πρέπει να περάσει τα μπαλάκια πλαστελίνης, χωρίς να χαλάσει το σχήμα τους.

Με την κλασική πλαστελίνη (που είναι σκληρή), κρύβουμε μέσα μικρά όσπρια και καλούμε τα παιδιά να τα βρουν (βοηθάει όταν τα παιδάκια δεν βάζουν αρκετή δύναμη στο μολυβάκι τους και χρειάζεται να δυναμώσουμε τα δαχτυλάκια).

Παίζουμε με πλαστικές βίδες και παξιμάδια (υπάρχουν στο εμπόριο), για κινητικότητα του καρπού.

Δραστηριότητες με κούμπωμα και ξεκούμπωμα κουμπιών, φερμουάρ, κόπιτσες κ.ά.

Απομόνωση δαχτύλων: με τον αντίχειρα του ίδιου χεριού, το παιδί αγγίζει την μία μετά την άλλη άκρη όλων των δαχτύλων του.

Με δύο ποτήρια, όπου το ένα είναι γεμάτο με νερό, το παιδί χύνει το νερό από το ένα ποτήρι στο άλλο, χωρίς να το χύσει απ’ έξω. Αυτό γίνεται για σταθεροποίηση καρπού.

Φτιάχνουμε κολιέ με χάντρες ή διάτρητα ζυμαρικά (π.χ πένες ή μακαρονάκι κοφτό). Βοηθά στην λεπτή κινητικότητα και τον συντονισμό ματιού – χεριού.

Ακόμη, βοηθά την οργάνωση της κίνησης.

Παιχνίδι με σβούρα. Ενισχύει την κινητικότητα και ευελιξία καρπού και δαχτύλων.

Ζωγραφική και αντιγραφή σχημάτων, με αφρό ξυρίσματος.

Τα παραπάνω είναι ενδεικτικά και πρέπει να εφαρμόζονται με προσοχή και λαμβάνοντας υπ’ όψιν το επίπεδο του κάθε παιδιού, τον βαθμό ετοιμότητάς του, την ηλικία του, τα όρια αντοχής του, όπως επίσης, και τις ιδιαίτερες απαιτήσεις που έχει το κάθε παιδί ξεχωριστά.

 

Σχολιάστε