ΝΕΟ βιβλίο: Η αυτοαξιολόγηση του μαθητή στην τάξη

0

Συγγραφέας: ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ | Κατηγορία Εκπαιδευτικό υλικό | , στις 29-05-2024

«Η αυτοαξιολόγηση του μαθητή στην τάξη: Θεωρία, έρευνες και παραδείγματα με ρουμπρίκες»

της Δρ. Δέσποινας ΒασιλειάδουΣτιγμιότυπο οθόνης 2024 05 29 112726

Η σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα και το ολοένα και μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τον ενεργό ρόλο που θα πρέπει να έχουν οι μαθητές κατά την εκπαιδευτική διαδικασία συνέβαλαν στη δημιουργία νέων θεωρήσεων και πρακτικών στην αξιολόγηση του μαθητή. Μία μορφή αξιολόγησης με επίκεντρο τους ίδιους τους μαθητές κατά τη διάρκεια της οποίας τους δίνεται η δυνατότητα να σκέφτονται, να προβληματίζονται και να αξιολογούν μόνοι τους την εργασία τους και τα αποτελέσματά της είναι η αυτοαξιολόγηση.

Σκοπός του παρόντος βιβλίου είναι να ενημερώσει τους αναγνώστες για την εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης στην τάξη και την επίδρασή της στη σχολική επίδοση των μαθητών, μέσα από τη σύγχρονη βιβλιογραφία και τις έρευνες που έχουν υλοποιηθεί. Επιπλέον, προτείνονται παραδείγματα ρουμπρικών αυτοαξιολόγησης για μαθητές  Δημοτικού σχολείου τα οποία μπορούν να εφαρμοστούν στην εκπαιδευτική πράξη τόσο από τους εν ενεργεία όσο και από τους μελλοντικούς εκπαιδευτικούς. Θα ήταν ευχής έργον το ανά χείρας βιβλίο να αποτελέσει ένα χρήσιμο εγχειρίδιο το οποίο να καλύπτει με σαφήνεια και επιστημονική επάρκεια τη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης του μαθητή.

Το βιβλίο είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του εκδοτικού οίκου: Αφοί Κυριακίδη ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α.Ε.

https://www.afoikyriakidi.gr/el/autoaxiologisi-ton-mathiton

Καλή ανάγνωση!

Δρ. Δέσποινα Βασιλειάδου

Η ζωή και τα κατορθώματα του Θησέα

0

Συγγραφέας: ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ | Κατηγορία Εκπαιδευτικό υλικό | , στις 21-04-2024

Στο άρθρο αυτό παρουσιάζεται το διδακτικό σενάριο “Η ζωή και τα κατορθώματα του Θησέα” το οποίο έχει εγκριθεί και αναρτηθεί στη σελίδα του Φωτόδεντρο: Εκπαιδευτικά σενάρια από τη δημιουργό Βασιλειάδου Δέσποινα. Το εν λόγω διδακτικό σενάριο πραγματεύεται τους μύθους που αναφέρονται στη ζωή και τα κατορθώματα του μυθικού ήρωα, Θησέα. Είναι συμβατό με το Πρόγραμμα Σπουδών της Ιστορίας Γ’ Δημοτικού, καθώς το περιεχόμενο, οι στόχοι και οι δραστηριότητες που περιλαμβάνονται σε αυτό αφορούν την Ενότητα 3: “Ο Θησέας” από το σχολικό βιβλίο (Μαθήματα: 1, 2 και 3). Σκοπός του διδακτικού σεναρίου είναι οι μαθητές να γνωρίσουν τα σημαντικότερα σημεία της ζωής του Θησέα και να θαυμάσουν το θάρρος και την τόλμη που επέδειξε σε δύσκολες περιστάσεις. Σε όλη τη διάρκεια του σεναρίου οι μαθητές συμμετέχουν ενεργά, αναλύουν και συνθέτουν πληροφορίες, αναστοχάζονται, εξάγουν συμπεράσματα και εκφράζονται δημιουργικά.

Τέλος, για την αξιολόγηση των μαθητών έχει δημιουργηθεί ένα φύλλο εργασίας, το οποίο θα εκπονήσουν οι μαθητές ομαδικά, καθώς και μία ρουμπρίκα αυτοαξιολόγησης, την οποία θα υλοποιήσουν οι μαθητές ατομικά. Παρακάτω παρατίθενται τα εν λόγω εργαλεία:

https://blogs.sch.gr/desvasil/files/2024/04/Φύλλο-εργασίας.pdf

https://blogs.sch.gr/desvasil/files/2024/04/Ρουμπρίκα-αυτοαξιολόγησης.pdf

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 04 21 222838

Το διδακτικό σενάριο είναι διαθέσιμο στη σελίδα του “Φωτόδεντρο: Εκπαιδευτικά σενάρια”:

https://photodentro.edu.gr/ls/handle/8585/465?&locale=el

Δημιουργός: Βασιλειάδου Δέσποινα

 

Η “Αυτοαξιολόγηση” των μαθητών

0

Συγγραφέας: ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ | Κατηγορία Εκπαιδευτικό υλικό | , στις 25-01-2024

Κάθε μαθητής λαμβάνει από τρεις μικρές κάρτες (φατσούλες ή προσωπάκια) από τις οποίες η μία είναι χαρούμενη, η άλλη σκεπτική και η τελευταία λυπημένη. Οι κάρτες αυτές είναι κατασκευασμένες από χαρτί και πλαστικοποιημένες για να διαρκούν στο χρόνο. Έχουν κίτρινο χρώμα, το οποίο παραπέμπει στα σύμβολα που χρησιμοποιούνται κατά κόρον τα τελευταία χρόνια κατά τις διαδικτυακές συνομιλίες, τα emoji. Πίσω από κάθε κάρτα αναγράφεται το όνομα του μαθητή στον οποίο ανήκει, ώστε να μπορούν να τις διαχωρίζουν σε περίπτωση που μπερδευτούν με κάποιου συμμαθητή τους. Τις κάρτες αυτές οι μαθητές τις έχουν στην άκρη του θρανίου τους για να μπορούν εύκολα να τις σηκώνουν στη διάρκεια του μαθήματος, ενώ όποτε αποχωρούν από την τάξη τις τοποθετούν κάτω από το θρανίο τους.

20230131 120223

Οι μαθητές, τόσο κατά τη διάρκεια όσο και στο τέλος μιας δραστηριότητας, σηκώνουν την κάρτα που θεωρούν ότι ταιριάζει στο πόσο  κατανόησαν μία άσκηση ή στο αποτέλεσμα μίας εργασίας που υλοποίησαν. Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, οι μαθητές χρειάζεται να σκεφτούν, να προβληματιστούν και να αξιολογήσουν την επίδοσή τους, καθώς και τα αποτελέσματα αυτής. Συνεπώς, καθίσταται εύκολη η λήψη αποφάσεων από μέρους τους για τον τρόπο που μπορούν να βελτιωθούν, έτσι ώστε να γεφυρώσουν το χάσμα ανάμεσα στην τρέχουσα επίδοση και την επιθυμητή. Είναι μία μαθητοκεντρική μέθοδος που εμπλέκει ενεργά τους μαθητές στη διαδικασία αξιολόγησης, άροντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο του εκπαιδευτικού που κατείχε μέχρι τώρα. Ταυτόχρονα, ωστόσο, και ο ίδιος ο εκπαιδευτικός αποκτά εικόνα για το πόσο καλά κατανοούν οι μαθητές τα όσα πραγματεύονται μέσα στην τάξη, αλλά και το πόσο επιτυχημένα υλοποιούν τις δραστηριότητες που τους ανατίθενται. Έτσι, ο εκπαιδευτικός έχει την ευκαιρία να τροποποιήσει και πιθανώς να διορθώσει ορισμένα σημεία της διδασκαλίας ή τις μεθόδους που χρησιμοποιεί.Αυτοαξιολόγηση

Απαραίτητη προϋπόθεση για να υλοποιηθεί αποτελεσματικά η “Αυτοαξιολόγηση” του μαθητή αποτελεί η σωστή και πλήρης ενημέρωση των μαθητών, όπως και η σχετική εκπαίδευσή τους για όσα έχουν να κάνουν. Επίσης, είναι σημαντικό να έχει αναπτυχθεί κλίμα εμπιστοσύνης και υποστήριξης μέσα στην τάξη, προκειμένου οι μαθητές να νιώθουν ασφάλεια όταν σηκώνουν την κάρτα τους, ακόμη κι αν αυτή είναι η λυπημένη κάρτα. Τέλος, ο εκπαιδευτικός είναι απαραίτητο να μελετήσει τη σχετική βιβλιογραφία και τις έρευνες που έχουν υλοποιηθεί για την αυτοαξιολόγηση του μαθητή, έτσι ώστε να αφιερώνουν τον κατάλληλο χρόνο και να εντάξουν τη διαδικασία αυτή στο μάθημα αποτελεσματικά.20230131 120220

 

Το «Σούπερ Μάρκετ» μας

0

Συγγραφέας: ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ | Κατηγορία Εκπαιδευτικό υλικό | , στις 20-01-2024

20220121 101742Στο πλαίσιο του μαθήματος των Μαθηματικών (Κεφάλαιο 20ο, Βιβλίο Μαθητή, Α’ Δημοτικού) δημιουργήσαμε στην τάξη μας το δικό μας «Σούπερ Μάρκετ». Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα επιδιώχθηκε να καταστούν οι μαθητές ικανοί να χρησιμοποιούν με ευχέρεια τα νομίσματα του 1 €, των 2 €, των 5 € και των 10 € καθώς και των λεπτών του ευρώ.

Έτσι, πάνω σε ένα θρανίο τοποθετήσαμε συσκευασίες από διάφορα προϊόντα τα οποία έφεραν οι μαθητές στο σχολείο, όπως χάρτινα κουτιά δημητριακών, πλαστικά μπουκάλια νερού, κουτιά αλουμινίου κ.λπ. Αφού πρώτα ταξινόμησαν τα προϊόντα και τα κατέγραψαν σε μία λίστα, στη συνέχεια αποφάσισαν από κοινού τις τιμές που έδιναν σε καθένα από αυτά. Επίσης, κάθε μαθητής διέθετε τα νομίσματα του ευρώ σε χάρτινη μορφή, αφού πρώτα τα έκοβε από τις τελευταίες σελίδες του Βιβλίου του Μαθητή.20220121 101844

Αξίζει να αναφερθεί πως πριν ξεκινήσει η δραστηριότητα, οι μαθητές αποφάσιζαν από κοινού κάθε φορά ποιος θα πάρει τη θέση του πελάτη και του πωλητή. Ο πελάτης είναι το άτομο που έρχεται στο «Σούπερ Μάρκετ» για να ψωνίσει και ο πωλητής αυτός ο οποίος καλωσορίζει, εξυπηρετεί τον εκάστοτε πελάτη και υπολογίζει το κόστος των προϊόντων που πωλούνται με τη χρήση χαρτιού και μολυβιού.20220121 102008

Η διαδικασία είχε ως εξής: ο πελάτης ερχόταν στο «Σούπερ Μάρκετ», επέλεγε τα προϊόντα που επιθυμούσε να αγοράσει και τα έδινε στον πωλητή. Εκείνος με τη σειρά του έλεγχε τις τιμές των προϊόντων, υπολόγιζε το σύνολο των τιμών τους με χαρτί και μολύβι και ενημέρωνε τον πελάτη. Ο πελάτης έδινε το αντίστοιχο ποσό από τα νομίσματα που διέθετε και αν χρειαζόταν λάμβανε ρέστα από τον πωλητή και αποχωρούσε, αφού πρώτα χαιρετούσαν ο ένας τον άλλο.20220121 102116

Διαθεματικότητα

Γλώσσα:

Η εν λόγω δραστηριότητα είναι δυνατόν να συνδεθεί με το μάθημα της Γλώσσας, καθότι οι μαθητές εξασκούνται στη γραφή λέξεων μέσα από την καταγραφή των προϊόντων του «Σούπερ Μάρκετ» (νερό, κρέμα, δημητριακά, γάλα κ.ά.). Εξίσου σημαντική είναι και η ανάπτυξη των επικοινωνιακών δεξιοτήτων των μαθητών μέσω του διαλόγου που αναπτύσσουν με τους συμμαθητές τους κατά την αγορά και την πώληση των προϊόντων.

Μελέτη περιβάλλοντος:

Η συγκεκριμένη δραστηριότητα μπορεί να συνδεθεί με το μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος (Γενική Θεματική Ενότητα: Ερευνούμε το Περιβάλλον) όπου μαθαίνουμε για τα υλικά από τα οποία είναι φτιαγμένα διάφορα αντικείμενα που χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή (χαρτί, πλαστικό, μέταλλο κ.λπ.).

Εργαστήρια Δεξιοτήτων:

Ακόμα, η δραστηριότητα αυτή μπορεί να συνδεθεί με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και ειδικότερα με τη θεματική ενότητα «Φροντίζω το περιβάλλον» όπου μαθαίνουμε τα υλικά που μπορούμε να ανακυκλώσουμε στους μπλε κάδους: χαρτί, πλαστικό, γυαλί, αλουμίνιο και λευκοσίδηρο.

Καλή διασκέδαση!

Διατροφικές συνήθειες μαθητών…

0

Συγγραφέας: ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ | Κατηγορία Εκπαιδευτικό υλικό | , στις 24-12-2018

Γνωστικό αντικείμενο: ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Τάξη: ΣΤ΄

Διδακτική Ενότητα: ΚΕΦ.47 «Το πήρες το μήνυμα; (Άλλοι τύποι Γραφημάτων)».

Ψηφιακό βιβλίο

Πραγματοποιείστε μια έρευνα σχετική με την διατροφή των μαθητών του σχολείου σας και στη συνέχεια παρουσιάστε τα αποτελέσματά της με το κατάλληλο γράφημα!

Μπορείτε να κατεβάσετε το ερωτηματολόγιο των διατροφικών συνηθειών από εδώ: ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

Σε κάποιο διάλειμμα δώστε σε όσους περισσότερους συμμαθητές σας μπορείτε να συμπληρώσουν το ερωτηματολόγιο.

Έπειτα, ανοίξτε ένα λογισμικό υπολογιστικών φύλλων και δημιουργήστε έναν πίνακα με την ακόλουθη μορφή:

Φύλλο εργασίας για κάθε μαθητή.

Δείτε τα Ενδεικτικά αποτελέσματα

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση