Αρχική » Εκπαιδευτικά θέματα » Ασφάλεια στο Διαδίκτυο » Θέματα Διαδικτυακής Ασφάλειας

Αρχείο

Σαν σήμερα

  1. 21/08/1911: Ενας Ιταλός σερβιτόρος αφαιρεί από το μουσείο του Λούβρου τον διάσημο πίνακα ¨Μόνα Λίζα¨ του Λεονάρντο Νταβίντσι.Θα βρεθεί δύο χρόνια αργότερα.

Θέματα Διαδικτυακής Ασφάλειας

Γράφει η Σοφία Παπαδημητρίου, Υπεύθυνη Ψηφιακών-Κοινωνικών Μέσων

Δ/νσης Εκπ. Ρ/τηλεόρασης

H Νομοθεσία στο Διαδίκτυο

Σύμφωνα με τον Πανούση (2009), «η εισαγωγή / εφόρμηση των ΗΥ και του Διαδικτύου στην καθημερινή ζωή ήταν αιφνίδια και ραγδαία ώστε δεν άφησε πολύ χρόνο στο Δίκαιο να διερευνήσει τις επιπτώσεις στις θεμελιώδεις αρχές του νομικού συστήματος και αν τις διαχειριστεί χωρίς αποκλίσεις. Χρειάστηκε και εξακολουθεί να χρειάζεται ο ποβληματισμός επιστημόνων πολλών κλάδων για να ρυθμιστεί ο νέος «δημόσιος χώρος». Η ελευθερία της έκφρασης δεν πρέπει  να μένει τελείως ασύδοτη ούτε να υφίσταται όμως έναν ασφυκτικό κρατικό ή νομοθετικό έλεγχο. Η αυτορύθμιση θα ήταν η προτιμότερη λύση εάν υπήρχε αντίστοιχη κουλτούρα και εμπιστοσύνη των φορέων και πολιτών – μεταξύ τους και με το κράτος».

Στο Διαδίκτυο καταγράφονται «δράσεις παράνομες, συμπεριφορές ανήθικες, χωρίς συναίνεση που δεν εντοπίζονται εύκολα αφού κινούνται δικτυακά, δίχως φυσική μετακίνηση που τελούνται με μεγάλη ταχύτητα και δυνάμεις» (Πανούσης, 2009). Ωστόσο, οι νόμοι ισχύουν και στο Διαδίκτυο. Αν και το μεγαλύτερο μέρος της νομοθεσίας θεσπίστηκε πριν εξαπλωθεί ευρέως το Διαδίκτυο, οι νόμοι ισχύουν και σε αυτό. Ό,τι είναι παράνομο εκτός Διαδικτύου είναι παράνομο και στο Διαδίκτυο. Το Διαδίκτυο παρέχει ευκαιρίες άνευ προηγουμένου για ελεύθερη επικοινωνία, αλλά ενέχει και ευθύνες. Για παράδειγμα, είμαστε συνεχώς υπεύθυνοι για το περιεχόμενο και τη νομιμότητα της δικής μας διαδικτυακής τοποθεσίας και όσων δημοσιεύονται σε αυτήν.

Η παιδική πορνογραφία

Αιτία εντεινόµενης ανησυχίας αποτελεί η χρήση του Διαδικτύου από τους παιδεραστές. Το πρόβλημα τίθεται με τα στατιστικά της πορνογραφικής βιομηχανίας στο Διαδίκτυο:

  • Το 12% των δικτυακών τόπων είναι πορνογραφικοί. Αυτό σημαίνει 24.644.172 δικτ. τόποι.
  • Κάθε δευτερόλεπτο 28.258 χρήστες στο Διαδίκτυο βλέπουν πορνογραφικούς δικτ. τόπους και ξοδεύουν 3.075,64$.
  • 40.000.000 Αμερικάνοι είναι συστηματικοί επισκέπτες. Μια στους τρεις είναι γυναίκα. Το 70% των αντρών από 18-24, επισκέπτονται πορνογραφικούς δικτ. τόπους σε έναν μήνα κατά μέσο όρο.
  • Η διεθνής πορνογραφική βιομηχανία στο Διαδίκτυο κερδίζει 4,9 δις $ το έτος.
  • 25% των αναζητήσεων σε όλες τις μηχανές αναζήτησης είναι πορνογρ. περιεχομένου. Αυτό σημαίνει 68.000.000 την ημέρα.
  • 116.000 χρήστες αναζητούν το λήμμα «παιδική προρνογραφία» κάθε μέρα.
  • 34% των χρηστών είχαν άθελά τους πρόσβαση σε πορνογραφικό περιεχόμενο είτε με αναδυόμενα παράθυρα είτε με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο είτε με ανακατεύθυνση των συνδέσεών τους.

Ο Εθισμός στο Διαδίκτυο

Οι μαθητές μπορούν εύκολα να «κολλήσουν» σε διαδικτυακές δραστηριότητες όπως παιχνίδια με πολλούς χρήστες, άμεσα μηνύματα, πορνογραφία και chat rooms. Τα πιο ευάλωτα παιδιά, σύμφωνα με τις Υπηρεσίες Εξάρτησης στον Η/Υ της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ, είναι αυτά που «είναι μοναχικά και βαριούνται ή από οικογένειες όπου κανείς δεν είναι στο σπίτι για να μιλήσουν μετά το σχολείο». Τα παιδιά που δεν είναι δημοφιλή ή είναι ντροπαλά, έλκονται από τις ευκαιρίες δημιουργίας μιας νέας ταυτότητας σε ηλεκτρονικές κοινότητες. Κυρίως τα αγόρια είναι οι συστηματικοί χρήστες των Διαδικτυακών παιχνιδιών ρόλων, στα οποία δημιουργούν μια «εικονική» προσωπικότητα και συνομιλούν με τους άλλους παίχτες. Αν και αυτό φαίνεται ως μια κοινωνική δραστηριότητα, για το εσωστρεφές άτομο, η υπερβολική ενασχόληση με τέτοιου είδους παιχνίδια μπορεί να σημαίνει την απομόνωση από τους φίλους και τους συνομηλίκους.

Η δεσμευτική φύση των διαδικτυακών επικοινωνιών και των διαδραστικών παιχνιδιών οδηγεί πολλά παιδιά και εφήβους στο σημείο να μην αντιλαμβάνονται πόση ώρα αφιερώνουν στο Διαδίκτυο. Συνήθως, γονείς και καθηγητές δεν καταλαβαίνουν το πρόβλημα πριν αυτό γίνει σοβαρό. Αυτό συμβαίνει επειδή ο εθισμός στο Διαδίκτυο δεν είναι ευρέως αναγνωρισμένος από την ιατρική κοινότητα. Οι ψυχίατροι διαφωνούν για το αν αυτή η συμπεριφορά μπορεί να χαρακτηριστεί «εθισμός»,ή «καταναγκαστική συμπεριφορά».

Το αλκοόλ και τα ναρκωτικά δεν είναι πλέον οι μόνες ουσίες που προκαλούν εξάρτηση. Νέες μορφές εξαρτήσεων έχουν κάνει την εμφάνισή τους. Ανάμεσα σε αυτές είναι οι εξαρτήσεις από τα τυχερά παιχνίδια και το Διαδίκτυο, οι οποίες προβληματίζουν σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτό που είναι πραγματικά ανησυχητικό πάντως είναι το γεγονός ότι η εκδήλωση τέτοιων εξαρτήσεων εμφανίζεται σε ολοένα και μικρότερες ηλικίες. Τα παραπάνω επισημάνθηκαν στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, με αφορμή το 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας με θέμα «Εξαρτήσεις, Συννοσηρότητα, Πρόληψη και Θεραπεία», που έγινε στις 5 – 7 Μαρτίου 2010, στη Θεσσαλονίκη. Η εξάρτηση από το Διαδίκτυο φαίνεται πάντως να πλήττει κυρίως δύο κατηγορίες ατόμων, τους φοιτητές – και μάλιστα κυρίως των σχολών Θετικών επιστημών – και τους συνταξιούχους. Οι φοιτητές συνήθως οδηγούνται στην εξάρτηση λόγο του αντικειμένου σπουδών που απαιτεί συνεχή ενασχόληση με αυτό ενώ οι συνταξιούχοι ψάχνουν κυρίως γνωριμίες, ενώ δεν είναι λίγοι και όσοι ενδιαφέρονται για τα τυχερά παιχνίδια. Εδώ και ένα χρόνο λειτουργεί στο Παιδοψυχιατρικό τμήμα του Ιπποκρατείου Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, Συμβουλευτικός Σταθμός Εφήβων για την εξάρτηση από το Διαδίκτυο, ενώ το τελευταίο δίμηνο λειτουργεί στη Λέσχη του ΑΠΘ, Συμβουλευτικός Σταθμός για φοιτητές και νέους που έχουν πρόβλημα εξάρτησης από το Διαδίκτυο. Ήδη έχουν αποταθεί σε αυτόν 45 φοιτητές. Οι διάφορες μορφές εξάρτησης δεν σταματούν απλά στα συμπτώματα της κατά περίπτωση εξάρτησης. Συχνά συνοδεύονται από άλλα προβλήματα που αφορούν σε κάποια άλλη ψυχική ή και σωματική εξάρτηση.

Βιβλιογραφία

Πανούσης  Γιάννης, (2009). Ψηφιακοί κίνδυνοι ή ψηφιακή ηθική; Στο Παιδιά και ΜΜΕ – Οι ανήλικοι στον κόσμο της επικοινωνίας, ΓΓΕ-ΓΓΕ, ΥΠΕΣ. Αθήνα
Μορώνης Ξενοφών-Ροδόλφος, (2009). Με πόση ασφάλεια και δημιουργικότητα κυματοδρομούν οι νέοι στο Διαδίκτυο; Στο Παιδιά και ΜΜΕ – Οι ανήλικοι στον κόσμο της επικοινωνίας, ΓΓΕ-ΓΓΕ, ΥΠΕΣ. Αθήνα
Παπαδημητρίου Σοφία, (2009), Βουτιές στη θάλασσα του Διαδικτύου, περιοδικό Σύγχρονο Δημοτικό Σχολείο, τεύχος Μαϊου –Ιουνίου. Αθήνα.
ΙΟΜ, «Δημιουργική και ασφαλής χρήση του Διαδικτύου από νέους και νέες έως 18 ετών», Πανελλαδική εμπειρική έρευνα σε μαθητές/μαθήτριες γυμνασίων και λυκείων Καταγραφή-διερεύνηση στοιχείων και απόψεων 12 αρμόδιων φορέων & υπηρεσιών Υπεύθυνοι έρευνας: Γιάννης Κατερέλος, Πολυδεύκης Παπαδόπουλος
Έρευνα Ευρωβαρόμετρου (safer internet, 5/2007)
Πρακτικά, 2ου Πανελλήνιου Συνέδριου της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας με θέμα «Εξαρτήσεις, Συννοσηρότητα, Πρόληψη και Θεραπεία», 5 – 7 Μαρτίου 2010, Θεσσαλονίκη. Διαθέσιμο στο http://tvxs.gr/news/
www.safeline.gr
Ελληνικός Κόμβος Ασφαλούς Διαδικτύου www.saferinternet.gr
Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο www.sch.gr


2 Σχόλια

Σχολιάστε

Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων