Blog του Χρήστου Τριανταφύλλου

Καθηγητής Πληροφορικής, Δντής Γυμνασίου Λιβαδιάς Σερρών

  • RSS Chris Sch Rss

    • moodle B1 Επιπέδου 29 Μαΐου, 2017
      εδωωωωώ
      Χρήστος Τριανταφύλλου
    • Συζήτηση για την επιμόρφωση Β1 επιπέδουν (Μάϊος-Ιούνιος 2017) 29 Μαΐου, 2017
      Ποιά προβλήματα συναντήσατε στην επιμόρφωση…?
      Χρήστος Τριανταφύλλου
    • Εκπαιδευτικό Σενάριο MsKodu 1 Οκτωβρίου, 2014
      Ένα ακόμη Εκπαιδευτικό Σενάριο Πληροφορικής (Προγραμματισμού) ChrisTriantafyllou_Erg4_MsKodu
      Χρήστος Τριανταφύλλου
    • wordpress free emulate responsive 9 Μαΐου, 2014
      Χρήστος Τριανταφύλλου
    • Σαν σήμερα, 9 Μαΐου 1977 9 Μαΐου, 2014
        1799   Δημοσιεύεται κοινή διακήρυξη του ρώσου ναυάρχου Ουσάκοφ και του τούρκου ομολόγου του Καδήρ μπέη. Με αυτή ανακοινώνεται ότι τα Ιόνια Νησιά θα αποτελέσουν ενιαίο και ανεξάρτητο κράτος, με πρωτεύουσα την Κέρκυρα, που θα διοικείται από εκλεγμένη 14μελή Γερουσία (στις εκλογές θα συμμετέχουν οι αριστοκράτες και υπό προϋποθέσεις οι αστοί).  1913 Η Βουλή […]
      Χρήστος Τριανταφύλλου
    • ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ http://blogs.sch.gr/ 14 Ιανουαρίου, 2014
        [vodsch 2109] https://blogs.sch.gr/ είναι σε wordpress Rss προσθήκη σε blog: https://blogs.sch.gr/termsofuse https://blogs.sch.gr/gymlivds άρθρα εργασιών του σχολείου dokimos2 κατηγορίες=κεφάλαια ετικέτες=σελιδοδείκτες
      Χρήστος Τριανταφύλλου
    • ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β-ΕΠΙΠΕΔΟΥ 20 Φεβρουαρίου, 2013
      ΝΕΑ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ Β’ ΕΠΙΠΕΔΟΥ – ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ Εντός του Νοεμβρίου 2012, θα ξεκινήσει η νέα – τέταρτη – περίοδος επιμόρφωσης Β’ επιπέδου, στο πλαίσιο της Πράξης «Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη» του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ (2007-2013), που υλοποιείται με τη συγχρηματοδότηση […]
      Χρήστος Τριανταφύλλου
    • Θεωρίες Μάθησης 20 Αυγούστου, 2011
      http://www.netschoolbook.gr/epimorfosi/theories.html Προσδοκίες από το Σεμινάριο Β-Επιπέδου: 
      Χρήστος Τριανταφύλλου
    • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 20 Αυγούστου, 2011
      Διαγώνισμα Πληροφορικής 1ου Τριμήνου Γ΄ Γυμνασίου
      Χρήστος Τριανταφύλλου
    • Επιστροφή στις καρέκλες του ΠΑΚΕ Καβάλας 20 Αυγούστου, 2011
      Επιστρέψαμε, νομίζω όλοι, από τις διακοπές μας και με βαριά καρδιά έκατσα να ανεβάσω τα άρθρα σχετικά με τα μαθήματα στο ΠΑΚΕ Καβάλας που ζήτησε ο αγαπητός Ηλίας. Αν θυμάμαι καλά ζήτησε, από τους Πληροφορικούς, στα πλαίσια των εργασιών που πρέπει να ολοκληρώσουμε: “Δημιουργία προσωπικού ιστοτόπου” (πράγμα που το έχουμε εδώ και χρόνια) “Δημιουργία Blog” […]
      Χρήστος Τριανταφύλλου

Διδακτική της Πληροφορικής (Χρήστος Τριανταφύλλου, ΠΑΚΕ Καβάλας)

Συγγραφέας: Χρήστος Τριανταφύλλου στις 20 Αυγούστου, 2011

Με αυτόν τον όρο “Διδακτική της Πληροφορικής” εννοούμε τη μελέτη, τον προβληματισμό και την εξάσκηση πάνω στο πώς να διδάξουμε διάφορα επιμέρους γνωστικά αντικείμενα της επιστήμης της Πληροφορικής.

Το περιεχόμενο των γνωστικών αντικειμένων της Πληροφορικής διαμορφώνεται μέσα από τις απαιτήσεις και εξελίξεις της ίδιας της επιστήμης και των τεχνολογιών που προκύπτουν από αυτή. Επίσης μέσα από τις ευρύτερες επιστημονικές, κοινωνικές, πολιτισμικές και οικονομικές ανάγκες και ενδιαφέροντα.

Η βαθιά γνώση αυτού του περιεχομένου είναι το σημαντικότερο εφόδιο ενός ανθρώπου που συμμετέχει ή επιθυμεί να συμμετάσχει στο σχεδιασμό, την ανάπτυξη και εφαρμογή διδακτικών δραστηριοτήτων με αντικείμενο την επιστήμη της Πληροφορικής. Η γνώση ωστόσο του περιεχομένου δεν είναι από μόνη της αρκετή για να κάνει κάποιον ικανό εκπαιδευτικό. Γι’ αυτό απαιτείται η προσέγγιση μια σειράς πρόσθετων γνώσεων και δεξιοτήτων στις οποίες πρόκειται να εστιαστούμε κατά τη διάρκεια του μαθήματος.

Η Διδακτική σαν κλάδος της Παιδαγωγικής Επιστήμης ασχολείται με μια σειρά από ζητήματα:

  • το ευρύτερο διδακτικό-μαθησιακό περιβάλλον στο οποίο εντάσσεται μια διδακτική δραστηριότητα,
  • τις μεθόδους διδασκαλίας και τις παιδαγωγικές αρχές στις οποίες αυτές στηρίζονται,
  • τους συμμετέχοντες σε μια διδακτική δραστηριότητα
  • τα διδακτικά μέσα τα οποία πρόκειται να χρησιμοποιηθούν.

Στα θέματα που προτείνονται στο επόμενο κεφάλαιο γίνεται μια προσπάθεια να εξεταστούν όλα τα παραπάνω ζητήματα σε σχέση με τη διδακτική της Πληροφορικής.

Γνωστικό Πλαίσιο του Μαθήματος

Στην Ελλάδα κατά την τελευταία δεκαετία είχαμε μια σταδιακή εισαγωγή των υπολογιστών πέρα από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και στην Δευτεροβάθμια, ενώ σήμερα υπάρχουν και αρκετά Δημοτικά Σχολεία τα οποία διαθέτουν υπολογιστές.

Συγκεκριμένα, τα προηγούμενα χρόνια δημιουργήθηκαν 350 νέα εργαστήρια υπολογιστών (κάθε εργαστήριο είχε 10 Η/Υ και έναν εξυπηρετητή δικτύου, καθώς και πρόσβαση στο Διαδίκτυο). Επίσης στη βάση πιλοτικών προγραμμάτων αρκετά Δημοτικά σχολεία εξοπλίζονται με τα δικά τους εργαστήρια υπολογιστών, ενώ πάνω από 150 Δημοτικά σχολεία έχουν αναπτύξει τις δικές τους σελίδες στο Διαδίκτυο. Παράλληλα, τα αναλυτικά προγράμματα, όπως και τα βιβλία σε σχέση με τη διδασκαλία της Πληροφορικής έχουν τα τελευταία χρόνια αναβαθμιστεί σε μια προσπάθεια να συμβαδίσουν με τις σύγχρονες ανάγκες αλφαβητισμού γύρω από τους υπολογιστές.

Σταδιακά επίσης στην Ελλάδα, από το “τεχνοκρατικό” μοντέλο εισαγωγής των υπολογιστών στην εκπαίδευση που έδινε έμφαση αποκλειστικά στη διδασκαλία μαθημάτων Πληροφορικής περνάμε στο “μεικτό” μοντέλο, όπου πέρα από την ύπαρξη αυτόνομου μαθήματος Πληροφορικής, η διδασκαλία πάνω στους υπολογιστές ενσωματώνεται μέσα στη διδασκαλία και μάθηση όλων των γνωστικών αντικειμένων του αναλυτικού προγράμματος.

Στα πλαίσια αυτά θα συζητήσουμε τόσο τις πολιτικές εισαγωγής της Πληροφορικής στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, όσο και το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων σε σχέση με την Πληροφορική. Επίσης θα επιχειρήσουμε μια εισαγωγή στις εκπαιδευτικές πολιτικές που ακολουθούνται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Μ. Βρετανία, η Γαλλία, η Ολλανδία, η Γερμανία κτλ. Στόχος αυτής της προσπάθειας είναι η βαθύτερη ενημέρωση και ο προβληματισμός πάνω στις τρέχουσες εξελίξεις στο χώρο της πολιτικής της εκπαίδευσης σε σχέση με την εισαγωγή και διδασκαλία της Πληροφορικής στα σχολεία. Ένας συνακόλουθος στόχος είναι η ενημέρωση γύρω από τις απαιτήσεις των αναλυτικών προγραμμάτων για μαθήματα που σχετίζονται άμεσα με την Πληροφορική για κάθε τάξη και βαθμίδα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (σκοποί, στόχοι, περιεχόμενο και προτεινόμενες διδακτικές προσεγγίσεις).

Η βαθύτερη κατανόηση και προβληματισμός πάνω στο πώς να διδάξουμε γνωστικές περιοχές της επιστήμης της Πληροφορικής οριοθετεί μια δεύτερη σειρά στόχων αυτού του μαθήματος. Η προσπάθεια αυτή θα βασιστεί σε δύο παραμέτρους:

α) τη γνωριμία με βασικές παιδαγωγικές θεωρήσεις όπως η γνωστική θεωρία της μάθησης και οι επιμέρους παραλλαγές της (π.χ., Piaget, Bruner, Τεχνητή Νοημοσύνη κ.ά.), η πολιτιστική θεωρία (Vygotsky, Cole, Roggoff), η θεωρία της δραστηριότητας (Leontief), η θεωρία της συμπεριφοράς (Skinner) κ.ά., και

β) την γνωριμία με διδακτικές εφαρμογές των παραπάνω παιδαγωγικών προσεγγίσεων σε θέματα που σχετίζονται με τη διδασκαλία της Πληροφορικής.

Οι δύο παραπάνω παράμετροι ενσωματώνουν αναπόσπαστα και το ζήτημα του πώς αξιολογούμε μια διδακτική δραστηριότητα, τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν και τα αποτελέσματά της. Το ζήτημα αυτό θα εξεταστεί όχι μόνο σε αναφορά με τις ευρύτερες παιδαγωγικές θεωρήσεις, αλλά και σε αναφορά με το τι συγκεκριμένα προβλέπεται από τα αναλυτικά προγράμματα. Ειδικότερα σε σχέση με τις διδακτικές εφαρμογές πάνω στη διδασκαλία της Πληροφορικής, θα ασχοληθούμε με την αξιολόγηση εκπαιδευτικού λογισμικού πάνω στη Πληροφορική (παιδαγωγικές αρχές, σχεδιασμός, υλοποίηση), αλλά και μορφές παιδαγωγικής αξιοποίησης των δυνατοτήτων που προσφέρει το Διαδίκτυο τόσο στους μαθητές όσο και στους διδάσκοντες.

Η αποτελεσματικότητα μαθημάτων Πληροφορικής δεν εξαρτάται μόνο από την προσπάθεια του διδάσκοντα, αλλά και από τις ίδιες τις αντιλήψεις των μαθητών γύρω από το αντικείμενο της διδασκαλίας. Γι’ αυτό το λόγο θα επιχειρήσουμε επίσης να παρουσιάσουμε και συζητήσουμε μελέτες που αφορούν τις αναπαραστάσεις των μαθητών γύρω από τις νέες τεχνολογίες και τους υπολογιστές ειδικότερα. Επίσης θα συζητήσουμε τυχόν παράγοντες που μπορεί να επηρεάζουν τέτοιες αναπαραστάσεις, όπως η ηλικία, το φύλο, οι προηγούμενες εμπειρίες, ευρύτερες κοινωνικές πεποιθήσεις κτλ.

Επίσης θα μας απασχολήσει το ζήτημα της εκπαίδευσης από απόσταση. Ειδικά θα μας απασχολήσουν θέματα που αφορούν τη σχεδίαση και οργάνωση μαθημάτων Πληροφορικής από απόσταση με τη χρήση νέων τεχνολογιών. Ένα ακόμα θέμα που παρουσιάζει ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι ένα πιθανό “κοινό” μαθημάτων Πληροφορικής, είτε από απόσταση είτε σε μια αίθουσα διδασκαλίας, είναι οι ενήλικες. Με βάση αυτό θα εξετάσουμε τυχόν ιδιαιτερότητες σε σχέση με τις μαθησιακές ικανότητες, κίνητρα και ανάγκες των ενηλίκων σε σχέση με μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Όπως αναφέραμε προηγούμενα, η διδασκαλία γύρω από την Πληροφορική σταδιακά ενσωματώνεται και μέσα σε διδακτικές δραστηριότητες που αφορούν άλλα γνωστικά αντικείμενα. Αυτό πρακτικά απαιτεί την ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας μεταξύ διδασκόντων για το σχεδιασμό όσο και υλοποίηση μαθημάτων με τη χρήση νέων τεχνολογιών και ιδιαίτερα την ανάπτυξη και αξιοποίηση εκπαιδευτικού λογισμικού. Στα πλαίσια αυτά επιχειρήσουμε να προσεγγίσουμε θέματα όπως οι βασικές αρχές σχεδίασης και αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού, κατηγοριοποιήσεις εκπαιδευτικού λογισμικού, μορφές αλληλεπίδρασης, οργάνωση περιεχομένου κ.ά. Η γνωριμία με αυτά τα θέματα θα αποτελέσει και μια ουσιαστική εισαγωγή στο μάθημα ΗΥ402 “Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού”.

Με βάση τα θέματα που αναπτύχθηκαν στις προηγούμενες ενότητες θα επιχειρήσουμε να επεκτείνουμε την προβληματική μας στους τρόπους με τους οποίους οι εξελίξεις στο χώρο της επιστήμης της Πληροφορικής επηρεάζουν ή ενδέχεται να επηρεάσουν το τι διδάσκεται και πώς διδάσκεται η Πληροφορική στα σχολεία. Για παράδειγμα ενώ η Βasic για πολλά χρόνια χρησιμοποιούνταν σαν ένα βασικό εργαλείο για την εισαγωγή των μαθητών στην Πληροφορική, σήμερα αποτελεί μια αρκετά ξεπερασμένη πρακτική. Νέες αντικειμενοστραφείς γλώσσες, γραφικά περιβάλλοντα και φιλικότερες μορφές διασύνδεσης με το χρήστη έχουν τροποποιήσει δραματικά τις απαιτήσεις σε σχέση με το περιεχόμενο μαθημάτων εισαγωγής στη Πληροφορική στο σχολείο. Επίσης οι ανάγκες του “κοινού” για μάθηση γύρω από την Πληροφορική τροποποιούνται με την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών. Όλα αυτά έχουν, ή ενδέχεται να έχουν σοβαρές επιπτώσεις τόσο στο τι νοείται ως “διδακτική της Πληροφορικής”, όσο και στις ανάγκες του εκπαιδευτικού της Πληροφορικής για διαρκή επιμόρφωση…

Αφήστε μια απάντηση