Χρόνος

Ο χρόνος κυλάει για όλους. Κυλάει το ίδιο όπως κυλούσε χθες και προχθές και χρόνια πριν. Και πάντα έτσι θα ρέει, με την ίδια σταθερή ταχύτητα αλλάζοντας, όμως, τα πάντα στο πέρασμα του. Αλλάζοντας και εμάς μαζί. Αφορμή για να αναφερθώ στο πέρασμα του χρόνου και πως μας επηρεάζει παίρνω μέσα από τους ανθρώπους, την αγωνία των οποίων μοιράζομαι καθημερινά.

Συναντώ τόσο απόψεις άκαμπτες και αρνητικά λουσμένες, όσο και αισιόδοξες στάσεις απέναντι στο χρόνο. Όλους μας φοβίζει ο χρόνος βαθιά μέσα μας, σε κάποιες φάσεις της ζωής μας περισσότερο και σε κάποιες λιγότερο. Όμως δεν φταίει ο ίδιος ο χρόνος για αυτό. Εμείς σκαλώνουμε σε νοήματα που έχουν ή δεν έχουν τελικά και κανένα νόημα. Μοιράζομαι μαζί σας δυσλειτουργικές απόψεις για το πέρασμα του χρόνου, καθώς και τις δικές μου σκέψεις πάνω σε αυτές.

Είναι αργά πλέον για μένα

Ο χρόνος μας βάζει όρια. Μπορούμε να τεκνοποιήσουμε σε συγκεκριμένες ηλικίες, το σώμα μας φθείρεται με την πάροδο του χρόνου, ξέρουμε πως κάποια μέρα θα πεθάνουμε. Όμως τα περισσότερα όρια τα βάζουμε εμείς στον εαυτό μας, μέσα από τους κανόνες που διαμορφώνουμε και με βάση τους οποίους ζούμε. Όταν ζούμε έχοντας αποφασίσει ότι είναι αργά για να κάνουμε κάποια πράγματα πχ να αλλάξουμε δουλειά, να σπουδάσουμε αυτό που πάντα θέλαμε, να κυνηγήσουμε το όνειρο μας, δεσμευόμαστε από τον κανόνα που εμείς επιβάλλουμε στον εαυτό μας. Δεν μας στον επιβάλλει απαραίτητα ο χρόνος, ούτε η ίδια η ζωή. Μήπως λοιπόν αυτή η πεποίθηση είναι απλώς μια βολική δικαιολογία για να μην αναλάβουμε την ευθύνη του ότι δεν θέλουμε πλέον αλλαγές; Μήπως απλά φοβόμαστε; Τα παραδείγματα των ανθρώπων που έγραψαν ιστορία σε μεγάλη ηλικία είναι άπειρα:

  • Ο Sigmud Freud εξέδωσε το πρώτο κείμενο «Μελέτες για την Υστερία», έργο το οποίο αποτέλεσε την απαρχή της Ψυχανάλυσης σε ηλικία 40 ετών
  • Ο Stan Lee, δημιουργός των γνωστών κόμικς της Marvel σχεδίασε τους Fantastic Four σε ηλικία 40 ετών και από τότε άρχισε την καριέρα του
  • Ο Ray Kroc, ιδρυτής των Mc Donald, ξεκίνησε την αυτοκρατορία του στα 52
  • Ο Δαρβίνος ήταν 50 ετών όταν εξέδωσε το έργο του « Η καταγωγή των ειδών»
  • Ο ιδρυτής των KFC, Harland Sanders ήταν 62 ετών όταν έκανε το πρώτο του frinchise
  • Η J. K. Rowling έγραψε τον Harry Potter στα 36 της
  • Ο Harry Bernstein, αμερικανός συγγραφέας, έγραψε το πρώτο του βιβλίο σε ηλικία 96 ετών. Από τότε έγραψε άλλα 2 βιβλία!

Τα καλύτερα χρόνια μου έχουν περάσει

Για κάποιον λόγο θεωρούμε ότι η νιότη είναι ή θα ‘πρεπε να είναι τα καλύτερα χρόνια της ζωής μας. Τα νιάτα είναι μια λέξη θετικά επενδυμένη. Από τη στιγμή που συνειδητοποιήσουμε ότι αυτή η ηλικιακή περίοδος έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί τείνουμε να την κοιτάμε πίσω με νοσταλγία και ίσως να ξεχνάμε να ζήσουμε αυτό που μας επιφυλάσσει το παρόν. Κάθε ηλικία έχει όμορφα πράγματα να δούμε αρκεί να έχουμε το βλέμμα μας στραμμένο προς την σωστή κατεύθυνση. Πολλοί άνθρωποι συνειδητοποιούν ότι η ηλικία στην οποία βρίσκονται τώρα (πχ τα 30 ή τα 40 ή τα 50) είναι πολύ καλύτερη από ότι τη φαντάζονταν όταν ήταν νεότεροι. Αντί λοιπόν να αναπολούμε ένα ίσως εξιδανικευμένο παρελθόν γιατί να μην δημιουργήσουμε ένα ευχάριστο παρόν; Γιατί να μην ψάξουμε αυτό που θα δώσει στο τώρα μας την γεύση που του λείπει; Άλλωστε το ποια είναι τα καλύτερα χρόνια μας δεν μπορούμε να το ξέρουμε παρά μόνο όταν πλησιάζουμε προς το τέλος.

Ποιος θέλει να κάνει παρέα με έναν γέρο σαν κι εμένα;

Κάθε ηλικία έχει την ομορφιά της. Αν εμείς επιλέγουμε να απομονωθούμε επειδή θεωρούμε ότι δεν έχουμε τίποτα να προσφέρουμε, ίσως χρειάζεται να αναθεωρήσουμε κάποια πιστεύω μας. Πολλοί νέοι άνθρωποι απολαμβάνουν την συντροφιά ανθρώπων μεγαλύτερης ηλικίας ακριβώς επειδή έχουν να ακούσουν διαφορετικά πράγματα από αυτά τα οποία ακούν από τους συνομήλικους τους. Δεν χρειάζεται να έχουμε όλοι την ίδια ηλικία για να έχει νόημα η αλληλεπίδραση. Όλοι έχουν να βγουν κερδισμένοι από μια τέτοια σχέση αρκεί να έχουν ανοιχτό μυαλό για να δουν και να κατανοήσουν τον άλλον. Θυμηθείτε ότι έχετε εμπειρίες που λείπουν από νεότερους, έχετε ζήσει σε εποχές που κάποιοι καν δεν θυμούνται. Μοιραστείτε τη γνώση, την εμπειρία και γιατί όχι τη σοφία που έρχεται με το πέρασμα του χρόνου με όλους αυτούς που είναι πρόθυμοι να ακούσουν.

Η σημερινή νεολαία δεν είναι σαν κι εμάς….

Σε κάθε εποχή, η νεολαία επιφορτίζεται αρκετά με αρνητικές κρίσεις όσον αφορά στο ντύσιμο, στην συμπεριφορά, στα μουσικά ακούσματα και σε πολλά άλλα. Πάντα οι νέοι μας φαίνονται πιο ακραίοι, για την εποχή τους. Και όμως, όταν στρεφόμαστε στην δική μας ανάλογη εποχή της νεότητας, την κρίνουμε συνήθως με επιείκεια και την συχνά την νοσταλγούμε. Χρειάζεται να ξανασυνδεθούμε με τον έφηβο – νέο εαυτό μας για να κατανοήσουμε τις ανάγκες και τις αγωνίες των νέων παιδιών.

Χρειάζεται να βρούμε τις γέφυρες που θα μας ενώσουν, αντί θα στεκόμαστε στα σύνορα που μας χωρίζουν. Το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον είναι μια ροή. Και εμείς βρισκόμαστε σε ένα σημείο της που διαρκώς μετακινείται. Το να συνδεόμαστε τόσο με το παρελθόν (που μας το θυμίζουν οι νέοι) όσο και με το μέλλον (που το βλέπουμε στους μεγαλύτερους από μας) είναι ένας τρόπος αποδοχής του κύκλου της ζωής στο σύνολο του. Η αποφυγή είναι συνήθως αυτή που εντείνει το υπαρξιακό μας άγχος και δημιουργεί κύκλους απομόνωσης.

Κατηγορίες: Ψυχολογία | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Χρόνος

Συναισθήματα

Ακόμη και σήμερα τα συναισθήματα αντιμετωπίζονται συχνά ως εμπόδια στην εξέλιξη και στην πειθάρχηση του ανθρώπου, λες και είναι κάτι από το οποίο χρειάζεται να απαλλαγούμε ή κάτι το οποίο πρέπει να καταπιέσουμε. Ωστόσο θα ήθελα να στρέψουμε την προσοχή μας και σε μια άλλη παράμετρο που νομιμοποιεί και συνδιαμορφώνει τη στάση μας απέναντι στα συναισθήματα και στις έννοιες που είναι έντονα φορτισμένα με αυτά.

Οι στίχοι των ερωτικών τραγουδιών

Αναφέρομαι στους στίχους των ερωτικών τραγουδιών της μαζικής ποπ ή λαϊκής κουλτούρας, οι οποίοι συμβάλλουν στη διαμόρφωση των εννοιών όπως αυτών της αγάπης, του πόνου, της χαράς, ή της λύπης, μέσα από τους οποίους οι άνθρωποι παρουσιάζονται κυριολεκτικά έρμαια των συναισθημάτων τους. Ωστόσο, η τεράστια απήχηση τους, δείχνει πρωτίστως ότι οι άνθρωποι ταυτίζονται σε συναισθηματικό επίπεδο με τις ιστορίες των τραγουδιών, ενώ το σημαντικό της υπόθεσης έγκειται στο ότι νομιμοποιούν στις συνειδήσεις τους αυτές τις συναισθηματικές θέσεις και τις αντίστοιχες ερμηνείες τους. Δηλαδή, η μαζική μουσική κουλτούρα αναπαράγει την ήδη εδραιωμένη έλλειψη επίγνωσης και τη νομιμοποιεί, διαμορφώνοντας εκ νέου τις συνειδήσεις, τις προσωπικότητες και τον τρόπο που αλληλοεπιδρούν οι άνθρωποι μεταξύ τους.

Μια ιστορική αναδρομή

Αν κάνουμε μια ιστορική ανάδρομή στους θεωρητικούς του Διαφωτισμού θα δούμε ότι οι ίδιοι είχαν προσπαθήσει να επιβάλουν τη δύναμη της ορθολογικότητας αποχωρίζοντας την βίαια από το συναίσθημα. Ωστόσο κατά την ίδια περίοδο περίπου εμφανίστηκε το ρεύμα του ρομαντισμού όπου, κυρίως στην ποίηση, παρατηρούμε για πρώτη φορά να γίνεται αναφορά στα συναισθήματα, αλλά στα συναισθήματα που κατακλύζουν τους ήρωες και τα οποία δεν μπορούν να διαχειριστούν. Δηλαδή το μήνυμα που προβάλλεται είναι ότι τα σαρωτικά συναισθήματα είναι μια κανονικότητα, ενώ η μετακίνηση προς τη λογική προϋποθέτει την καταπίεση τους.

Σύμφωνα όμως με τον Damasio και τις νεότερες ανακαλύψεις στο πεδίο των νευροεπιστημών, η ορθολογικότητα βασίζεται στο συναίσθημα και δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς αυτό.

Το λογικό κομμάτι δεν δουλεύει μόνο του αλλά αλληλεπιδρά με τα ρυθμιστικά και θυμικά του τμήματα. Οι ανώτερες περιοχές της λογικής και της επεξεργασίας των εσωτερικών ή εξωτερικών ερεθισμάτων δεν μπορούν να λειτουργήσουν ανεξάρτητα από τις περισσότερο πρωτόγονες ενστικτώδες αποκρίσεις μας. Οι γνωστικές διεργασίες μπορούν να εκλεπτύνουν αντίστοιχες συναισθηματικές, αδυνατούν όμως να υπάρξουν χωρίς αυτές. Οι γνωστικές διεργασίες βασίζονται στην ήδη αποθηκευμένη γνώση. Αυτή λοιπόν η προηγούμενη γνώση, που μας παρουσιάζεται ως ενστικτώδης, γίνεται ο μηχανισμός μέσω του οποίου αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα και τα ερμηνεύουμε. Είναι η διόπτρα μέσα από την οποία βλέπουμε και ερμηνεύουμε τον εξωτερικό αλλά και τον εσωτερικό μας κόσμο. Με άλλα λόγια είναι το φίλτρο που χρησιμοποιούμε για να ερμηνεύσουμε, να κατανοήσουμε ή να προβλέψουμε τα πράγματα αλλά και τα συναισθήματα μας. Όπως το έχει θέσει ο Bryan Appleyard (1992), «…Ο κόσμος που αντικρίζουμε είναι συνάρτηση των διαστάσεων μας…».

Κατηγορίες: Ατόμου | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Συναισθήματα

Αυτοπεποίθηση

Έχετε ποτέ αναρωτηθεί τι κρύβεται πίσω από την αυτοπεποίθηση;


Μερικές φορές φαίνεται σαν να υπάρχει ένα μαγικό φίλτρο που κάνει τα άτομα με υψηλή αυτοπεποίθηση να αντιμετωπίζουν κατάματα τον φόβο και όλους τους υπόλοιπους να αποφεύγουν να εμπλακούν.

Αν θέλετε να ρωτήσετε το γιατί, αυτό που θα σας πουν οι ψυχολόγοι είναι ότι δεν υπάρχει κάτι το ιδιαίτερο πίσω από αυτούς τους ανθρώπους και ότι απλώς έχουν συσσωρεύσει μια σειρά από συνήθειες και πεποιθήσεις με την πάροδο του χρόνου, είτε εκ προθέσεως είτε από τύχη.

Όμως, πριν εξετάσουμε αυτές τις συνήθειες και τις πεποιθήσεις, πρέπει να πάμε λίγο πίσω και να θέσουμε το ερώτημα: τι είναι η αυτοπεποίθηση

Η αυτοπεποίθηση είναι απλά ο βαθμός στον οποίο πιστεύετε ότι οι πράξεις σας, θα οδηγήσουν σε ένα θετικό αποτέλεσμα. Δεν είναι το ίδιο με την αυτοεκτίμηση.

Η αυτοεκτίμηση είναι μια γενικότερη αίσθηση που έχετε για τον εαυτό σας, ενώ η αυτοπεποίθηση είναι η πίστη που έχετε στις ικανότητές σας σε μια δεδομένη κατάσταση. Όταν οι περισσότεροι άνθρωποι λένε ότι θέλουν να έχουν περισσότερη αυτοπεποίθηση, αυτό που εννοούν είναι ότι θέλουν να έχουν μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση.

Όπως ήταν αναμενόμενο, ωστόσο, σε όσους περισσότερους τομείς αποκτάτε αυτοπεποίθηση, τόσο περισσότερο είναι πιθανό να αναπτύξετε αυτοεκτίμηση.

Κατηγορίες: Ατόμου | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Αυτοπεποίθηση

Τα φαινόμενα απατούν

Αξίζει να το δείτε!

 

Δείτε και αυτό!

Δείτε το στο slideshare.net

 

Κατηγορίες: Ευ ζην | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Τα φαινόμενα απατούν

Καλημέρα κόσμε!

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτό είναι το πρώτο σας άρθρο. Αλλάξτε το ή διαγράψτε το και αρχίστε το “Ιστολογείν”!

Κατηγορίες: Εκπαίδευση | Ετικέτες: | 1 σχόλιο

Εκπαίδευση ενηλίκων

Οι σύγχρονες εξελίξεις και η εκπαίδευση ενηλίκων στην Ελλάδα. Στο σημερινό εκπαιδευτικό και πολιτικό λόγο της σύγχρονης Ελληνικής, Ευρωπαϊκής και διεθνούς πραγματικότητας δίνεται πολύ μεγάλη προτεραιότητα στην ανάπτυξη και εφαρμογή προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων. Η εξέλιξη αυτή ακολουθεί τις συζητήσεις των νέων κατευθυντήριων τάσεων της εκπαιδευτικής πολιτικής, όπου η θεώρηση της εκπαίδευσης ενηλίκων ως αναπόσπαστο στοιχείο της δια βίου μάθησης, έχει πολύ μεγάλη σημασία για την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή. Τα επιχειρήματα που κατατίθενται υπέρ της υλοποίησης αυτών των προγραμμάτων διαμορφώνονται στο πλαίσιο των μεταλλαγών που συντελούνται σε οικονομικό, τεχνολογικό, κοινωνικό και πολιτισμικό επίπεδο και διαμορφώνουν νέα δεδομένα στα οποία η εκπαίδευση ενηλίκων καλείται να ανταποκριθεί.

Φράσεις – κλειδιά

  • Η εξέλιξη της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα.
  • Η εκπαίδευση ενηλίκων και η Ευρωπαϊκή Ένωση.
  • Εκπαίδευση ενηλίκων και η επαγγελματική κατάρτιση.
  • Η εκπαίδευση ενηλίκων στο πλαίσιο της δια βίου μάθησης.

Πηγή: http://repository.edulll.gr/edulll/retrieve/2532/782.pdf

Κατηγορίες: Εκπαίδευση | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Εκπαίδευση ενηλίκων