Το συγκινησιακό επιτόκιο!

Δεκ 20177

Η φράση “Επωφελήσου από την κάθε μέρα που περνάει σαν να ήταν η τελευταία της ζωής σου”. Εμφανίζεται τουλάχιστον τρεις φορές όταν ανοίγετε ένα περιοδικό λάιφ στάιλ. Φανταστείτε ότι από τώρα παύετε να βουρτσίζετε τα δόντια σας, να λούζεστε, να συγυρίζετε- παρατάτε τη δουλειά σας, δεν πληρώνετε τους λογαριασμούς σας, και σύντομα είστε φτωχός, άρρωστος και ίσως στη φυλακή. Κι όμως, αυτή η φράση κρύβει μια βαθιά επιθυμία, την επιθυμία να απολαμβάνουμε τη στιγμή. Από όλα τα λατινικά γνωμικά που επιβίωσαν, το carpe diem είναι το πιο δημοφιλές: “Απόλαυσε στο έπακρο το σήμερα και μην ασχολείσαι με το αύριο”. Η αμεσότητα είναι πολύτιμη στα μάτια μας. Πολυτιμότερη από όσο θα έπρεπε να είναι από λογική άποψη.

Προτιμάτε να πάρετε 1000 ευρώ σ’έναν χρόνο ή 1.100 ευρώ σ’ έναν χρόνο κι έναν μήνα; Αν είστε όπως η πλειονότητα των ανθρώπων, προτιμάτε να πάρετε 1.100 ευρώ σε δεκατρείς μήνες.Πράγμα λογικό, διότι δε θα βρείτε πουθενά επιτόκιο 10% τον μήνα (δηλαδή 120% τον χρόνο). Το επιτόκιο αυτό σας αποζημιώνει με το παραπάνω για τον κίνδυνο που διατρέχετε περιμένοντας έναν μήνα ακόμα.

Δεύτερη ερώτηση: Προτιμάτε να πάρετε 1.000 ευρώ σήμερα ή 1.100 ευρώ σ’ έναν μήνα; Αν είστε όπως οι περισσότεροι άνθρωποι, θα διαλέξετε τα 1.000 ευρώ σήμερα. Δεν είναι εκπληκτικό; Διότι και στις δύο περιπτώσεις πρέπει να κάνετε υπομονή έναν μήνα για να αποκτήσετε 100 ευρώ επιπλέον. Στην πρώτη περίπτωση λέτε: «Αφού μπορώ να περιμένω έναν χρόνο, μπορώ να περιμένω ακόμα έναν μήνα». Αλλά στη δεύτερη περίπτωση δε σκέφτεστε έτσι. Παίρνουμε λοιπόν ανακόλουθες αποφάσεις, ανάλογα με το αν ένα γεγονός είναι περισσότερο ή λιγότερο κοντινό. Οι επιστήμονες βάφτισαν αυτό το φαινόμενο υπερεκτίμηση του παρόντος: το «συγκινησιακό επιτόκιό μας» αυξάνεται όσο πιο άμεσα μπορεί να ικανοποιηθεί η απόφασή μας.

Είναι λίγοι οι οικονομολόγοι που έχουν καταλάβει ότι τα επιτόκιά μας είναι υποκειμενικά και μεταβλητά. Συνήθως τα μοντέλα τους βασίζονται σε σταθερά επιτόκια, γι’ αυτό και είναι άχρηστα.

Η υπερεκτίμηση του παρόντος, η γοητεία του άμεσου, είναι υπόλειμμα του ζωώδους παρελθόντος μας. Τα ζώα δεν είναι έτοιμα να αρνηθούν τη σημερινή ανταμοιβή για να ανταμειφθούν διπλά αύριο. Όπως και αν εκπαιδεύσετε τους ποντικούς, δε θα απαρνηθούν ποτέ το τωρινό κομμάτι τυρί για να πάρουν δύο την επομένη. (Θα μου πείτε τώρα ότι οι σκίουροι θάβουν τα καρύδια και τα φουντούκια τους; Πρόκειται για καθαρά ενστικτώδη συμπεριφορά που δεν έχει σχέση με τον έλεγχο των παρορμήσεων).

Και με τα παιδιά τι συμβαίνει; Στη δεκαετία του Γουόλτερ Μίτσελ έκανε το περίφημο τεστ πάνω στο εξής θέμα; την αναβολή της ανταμοιβής. Υπάρχει ένα βίντεο του «τεστ με τα αμυγδαλωτά» στο YouTube. Παρουσιάζουν ένα αμυγδαλωτό σε παιδιά τεσσάρων ετών και τα υποβάλλουν στην ακόλουθη επιλογή: ή να το φάνε αμέσως ή να φάνε άλλο ένα αν περιμένουν λίγα λεπτά πριν φάνε το πρώτο. Αποτέλεσμα: πολύ λίγα παιδιά μπορούν να περιμένουν. Το ακόμα πιο εκπληκτικό είναι όμως ότι ο ερευνητής ανακάλυψε πως η ικανότητα να αναβάλλουν την ικανοποίηση μιας επιθυμίας ήταν μια αξιόπιστη ένδειξη της μελλοντικής επαγγελματικής επιτυχίας.

Όσο μεγαλώνουμε, καταφέρνουμε να ελέγχουμε περισσότερο τον εαυτό μας και είναι πιο εύκολο να περιμένουμε για να ανταμειφθούμε. Αντί για δώδεκα μήνες, περιμένουμε ευχαρίστως δεκατρείς για να εισπράξουμε 100 ευρώ επιπλέον. Αλλά όταν μπορούμε να ανταμειφθούμε την ίδια μέρα, το κίνητρο της αναμονής πρέπει να είναι πολύ ισχυρό για να είμαστε διατεθειμένοι να περιμένουμε. Τα πολύ υψηλά επιτόκια των χρεών πιστωτικών καρτών και άλλων καταναλωτικών δανείων είναι η καλύτερη απόδειξη.

Συμπέρασμα: Η άμεση ανταμοιβή είναι τρομερά δελεαστική. Άλλα όσο μαθαίνουμε να ελέγχουμε τις παρορμήσεις μας, τόσο καλύτερα μπορούμε να αποφύγουμε την υπερεκτίμηση του παρόντος. Όσο λιγότερο ελέγχουμε τις παρορμήσεις μας, παραδείγματος χάρη υπό την επίδραση αλκοόλ, τόσο περισσότερο είμαστε θύματα αυτής της πλάνης. Το carpe diem είναι καλή ιδέα, αλλά όχι πάνω από μια φορά την εβδομάδα. Το να επωφελείσαι από την κάθε μέρα που περνάει σαν να ήταν η τελευταία είναι τελείως παράλογο.

Πηγή: lecturesbureau.g

 

 

από κάτω από: ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ| | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Το συγκινησιακό επιτόκιο!    

Τα σχόλια είναι κλειστά.

_20170508_143753

_20170508_143753

ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Α. ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Όνομα: Χρήστος Επώνυμο: Καλογεράς Πατρώνυμο: Νικόλαος Ημερ. γέννησης: 9 Φεβρουαρίου 1968 Οικογ. Κατάστ.: Έγγαμος με δύο παιδιά Β. ΤΙΤΛΟΙ ΣΠΟΥΔΩΝ Τίτλοι Σπουδών: 1. Μεταπτυχιακό δίπλωμα (Master) στο πρόγραμμα «Σπουδές στην Εκπαίδευση» στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (9/2015) 2. Τίτλος Διδασκαλείου Εκπαίδευσης Εκπ. Ίδρυμα: Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης Ημερ. Λήψης: 03/07/2006 3. Δεύτερο Πτυχίο Πανεπιστημίου Τίτλος: Πτυχίο Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών Εκπ. Ίδρυμα: Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ημερ. Λήψης: 17/07/2004 4.. Εξειδίκευση στις Νέες Τεχνολογίες (Η/Υ), Επιπέδου 1 Πρόγραμμα «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη χρήση και αξιοποίηση των τεχνολογιών της πληροφορίας και των επικοινωνιών στην εκπαιδευτική διδακτική διαδικασία». «Β΄ Επιπέδου» Αθήνα, Ημερ. Λήψης: 16/11/ 2008 Εκπ. Ίδρυμα: Υπ.Ε.Π.Θ. 5. Πρώτη Ξένη Γλώσσα Επιπέδου Β2 Αγγλικά, Τίτλος: Κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας (επιπέδου Β2). Εκπ. Ίδρυμα: Υπ.Ε.Π.Θ. Ημερ. Λήψης: 14/02/2006 6.. Τίτλος: Παιδαγωγική Ακαδημία Εκπ. Ίδρυμα: Ράλλειος Παιδαγωγική Ακαδημία Πειραιά Ημερ. Λήψης: 01/12/1987. 7. Τίτλος: Εξομοίωση (Π.Δ. 130/90) Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εκπ. Ίδρυμα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ημερ. Λήψης: 20/07/2004. 8.. Πιστοποίηση Δεξιοτήτων και Γνώσεων στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (Επιπέδου 2). 9. Κάτοχος της εκπαιδευτικής ειδικότητας Π.Ε.13 Νομικών και Πολιτικών Επιστημών. 10..Εκπαιδευτής Ενηλίκων σε Δημόσια Ι.Ε.Κ.

Πρόσφατα σχόλια

    RSS esos

    • Η ΕΛΜΕ Χανίων διέγραψε από μέλη της Συμβούλους Εκπαίδευσης που πήγαν "κόντρα" στις αποφάσεις της για την αξιολόγηση 28 Μαρτίου 2024
      Διετή διαγραφή τριών Συμβούλων Εκπαίδευσης αποφάσισε το ΔΣ της ΕΛΜΕ Χανίων διότι, όπως αναφέρει η απόφαση "προχώρησαν σε ατομικές αξιολογήσεις εκπαιδευτικών, παραβιάζοντας τις αποφάσεις τόσο της ΕΛΜΕ Χανίων όσο και της ΟΛΜΕ". Προηγήθηκε   από την ΕΛΜΕ  κλήση  σε έγγραφη απολογία (εντός 10 ημερών)προς τους τρεις Συμβούλους Εκπαίδευσης, οι οποίοι δεν ανταποκρίθηκαν. Το θέμα της […]
    • Στην Αλεξανδρούπολη η υφ. Παιδείας 28 Μαρτίου 2024
      Στην Αλεξανδρούπολη, θα μεταβεί την άλλη  Τετάρτη η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή, προκειμένου  να παραστεί στα εγκαίνια των νέων χώρων εκπαίδευσης και άθλησης, δωρεάς του φιλανθρωπικού οργανισμού ‘’Μαζί για το Παιδί’’, του Δημοτικού Σχολείου Παλαγίας, καθώς και να επισκεφτούν το 1ο Πειραματικό Δημοτικό Αλεξανδρούπολης και το Εθνολογικό Μουσείο Θράκης.
    • Παράτασης αποσπάσεων εκπαιδευτικών σε σχολεία του εξωτερικού 28 Μαρτίου 2024
      Αποφάσεις παράτασης  αποσπάσεων εκπαιδευτικών στις σχολικές μονάδες του εξωτερικού , υπέγραψε ο υπουργός παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης. Πατήστε παρακάτω για να ανοίξετε τις αποφάσεις: 
    • Νέες αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε σχολεία του εξωτερικού 28 Μαρτίου 2024
      Νέες αποσπάσεις εκπαιδευτικών στις σχολικές μονάδες του εξωτερικού για τα σχολικά έτη 2023-2024, 20242025, 2025-2026, υπέγραψε ο υπουργός παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης. Πατήστε παρακάτω για να ανοίξετε τις αποφάσεις
    • Εκδρομές: Νέες οδηγίες του υπ. Παιδείας για τις μετακινήσεις από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών 28 Μαρτίου 2024
      Στον χώρο του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, το Τμήμα Τροχαίας της Διεύθυνσης Αστυνόμευσης Αερολιμένα Αθηνών είναι η αρμόδια Υπηρεσία για τον έλεγχο των τουριστικών λεωφορείων, που πραγματοποιούν οδικές σχολικές μετακινήσεις, όταν αυτά προσέρχονται να παραλάβουν αφιχθέντες μαθητές προς διάφορους χερσαίους προορισμούς.  Ως εκ τούτου, η σχετική αλληλογραφία να αποστέλλεται απευθείας στην ηλεκτρονική διεύθυνση της εν λόγω […]


    Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
    Αντίθεση
    Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων