Comics στο μάθημα των Γερμανικών

222

Σχολικό Έτος: 2014-15

Δημοτικό Σχολείο Πολυπλάτανου Ημαθίας

Τάξη: ΣΤ’

Μάθημα: Γερμανικά

Εκπαιδευτικός: Δημητριάδου Χριστίνα

Οι μαθητές & οι μαθήτριες της ΣΤ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Πολυπλάτανου Ημαθίας γνώρισαν στο μάθημα των Γερμανικών τα κόμικς ως εναλλακτικό τρόπο αφήγησης. Η συνολική εργασία τους περιέλαβε συνοπτικά τα εξής υποθέματα:

• Τα βασικά συστατικά των κόμικς
• Η αφηγηματική δομή των κόμικς
• Η γνωριμία της γερμανικής ιστορικής προσωπικότητας Goethe μέσα από κόμικ
• Δημιουργία ενός κόμικ:
*Γνωριμία με το παραμύθι «Οι μουσικοί της Βρέμης» (βίντεο, ελληνική εκδοχή)
*Δραματοποίηση αποσπάσματος
*Η γερμανική εκδοχή του παραμυθιού (διασκευασμένη, επίπεδο Α1)
*Δραστηριότητες γλωσσικής και νοηματικής προσπέλασης
*Μετατροπή του παραμυθιού σε κόμικ
*Αυτό-αξιολόγηση των μαθητών

Στόχοι προγράμματος:

Η συνθετική εργασία είχε σκοπό να καταστήσει τους μαθητές ικανούς να ανακαλύψουν αυτόνομα και με αυτενέργεια τα δομικά συστατικά του αφηγηματικού είδους των κόμικς, να κατανοήσουν τη σημασία τους και να εφαρμόσουν τις γνώσεις και τα δεδομένα στην πράξη, δημιουργώντας ένα δικό τους κόμικ. Μέσω αυτής της μεθόδου εργασίας οι μαθητές ευαισθητοποιήθηκαν επίσης ως προς την ανάλυση και άλλων λογοτεχνικών ειδών.

Ικανότητες/Δεξιότητες:

  1. Κατανόηση γραπτού λόγου
  2. Παραγωγή γραπτού λόγου
  3. Εμπλουτισμός λεξιλογίου
  4. Διεύρυνση γραμματικών δομών και συντακτικών σχημάτων
  5. Η λεκτική πράξη στη βάση ενός γλωσσικού συστήματος
  6. Επέκταση/απόκτηση νέων στρατηγικών και τεχνικών μάθησης
  7. Ενασχόληση με τη λογοτεχνία μιας διαφορετικής κουλτούρας (πολυπολιτισμική διάσταση: ανάπτυξη σεβασμού και ανοχής απέναντι σε έναν ξένο κόσμο και ανεκτικότητας απέναντι σε άλλους ανθρώπους και της πολιτιστικής τους κληρονομιάς).

Επιπρόσθετα, στόχος ήταν να προαχθούν:

  1. Ενθουσιασμός, χιούμορ, καλή διάθεση και όρεξη για τη μάθηση
  2. Θετική στάση απέναντι στο ξενόγλωσσο μάθημα των Γερμανικών και στην εργασία με τις νέες τεχνολογίες
  3. Συνεργασία και ομαδικότητα
  4. Καινοτομία

Αναλυτική περιγραφή προγράμματος (Γερμανικά) COMICS im DAF Unterricht-Projektverlauf

Η διαδικασία εργασίας διένυσε τα εξής στάδια:
• Ενεργοποίηση προϋφιστάμενων γνώσεων των μαθητών ως προς το είδος «κόμικς»
• (Brainstorming/”Καταιγισμός ιδεών”, Φύλλο εργασίας: κόμικ χωρίς κείμενο) Der junge Goethe-Comic ohne Text
• Παρουσίαση/Κατανόηση (Φύλλο εργασίας: κόμικ με κείμενο) AB-Der junge Goethe -TEXT UND BILD (Εναλλακτικά, αντί για φύλλα εργασίας, παρουσίαση Powerpoint:DER JUNGE GOETHE-ohne-mit Text)
• Επεξεργασία (1)  (Δραστηριότητες επιλεκτικής & πλήρους κατανόησης: Φύλλο εργασίας) Arbeitsblatt-Der junge Goethe

Δραστηριότητα μεταφοράς-εφαρμογής-εμπέδωσης: Οι μαθητές δημιούργησαν μια παραλλαγή της ιστορίας του νεαρού Goethe με θέμα: DIE JUNGE CORNELIA- Εργασία 1/Εργασία 2/Εργασία 3/Εργασία 4/Εργασία 5
• Επεξεργασία (2) (Εντοπισμός & κατηγοριοποίηση των χαρακτηριστικών στοιχείων των κόμικς: «συννεφάκια» & ηχητικές λέξει: Powerpoint & Φύλλο εργασίας) Sprechblasen/Comicsprache
• Επεξεργασία (3) (Δραστηριότητες αναγνώρισης της σημασίας μιας νοηματικής και χρονολογικής ακολουθίας μεμονωμένων εικόνων για την αφήγηση: Φύλλα εργασίας) Brombeerkrieg (1)-Text zu Sprechblasen/Brombeereiskrieg (1)-Loesung
• Επεξεργασία (4) (Δραστηριότητες κατανόησης της αλληλοεξάρτησης εικόνας και λόγου: Φύλλο εργασίας) Brombeerkrieg (2)
• Επεξεργασία (5) (Δραστηριότητες εφαρμογής των αποκτηθέντων γνώσεων: Φύλλο εργασίας) Brombeerkrieg (3)

Δημιουργία κόμικ:
• Εισαγωγή στη θεματολογία:

  1. Προβολή βίντεο «Οι μουσικοί της Βρέμης», ένα παραμύθι των αδερφών Γκριμ
  2. Δραματοποίηση/παιχνίδια ρόλων (Φύλλο εργασίας) Οι μουσικοί της Βρέμης-Σκετς
  3. Παρουσίαση της διασκευασμένης γερμανικής εκδοχής (Φύλλα εργασίας) Vereinfachte Version- Die Bremer Stadtmusikanten-Deutsch/Vokabular der vereinfachten Version
  4. Επεξεργασία-«Mini-Test»-Δραστηριότητες κατανόησης του γραπτού λόγου (Φύλλο δραστηριοτήτων): Bremer-Test

Στίχοι Rap  μαθητών (Δραστηριότητα 13-Bremer Test):Rap-Die Bremer Stadtmusikanten

• Εφαρμογή:

  1. Μετατροπή του παραμυθιού σε κόμικ με το λογισμικό CARTOON STORY MAKER

Φωτογραφίες από τις εργασίες των μαθητών

Το κόμικ των μαθητών με link της γερμανικής αφήγησης (για κατέβασμα του ηχητικού αρχείου: δεξί και αποθήκευση δεσμού ως) : COMIC-DIE BREMER STADTMUSIKANTEN