Η συμβολή της Έρευνας Δράσης στην ανάπτυξη του ανθρώπινου και κοινωνικού κεφαλαίου: Μια κριτική προσέγγιση

Η έρευνα δράσης αφορά μια συστηματική ερευνητική διαδικασία που διεξάγεται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς της πράξης σε συνεργασία με άτομα που εμπλέκονται και σχετίζονται άμεσα με τη διδασκαλία ή τη μάθηση στην οποία λαμβάνει χώρα. Οι αρχές πάνω στις οποίες στηρίζεται η ερευνητική αυτή μέθοδος είναι σύμφωνες με αυτές της ερμηνευτικής προσέγγισης στον χώρο της εκπαίδευσης, η οποία πρεσβεύει την άποψη πως αν οι εκπαιδευτικοί καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο ενεργούν, τότε θα μπορέσουν να αλλάξουν οι ίδιοι τις καθημερινές πρακτικές τους. Ένας από τους βασικούς όρους της έρευνας δράσης αποτελεί και η ενδυνάμωση, η έννοια της οποίας ανήκει σε μεγάλο βαθμό στην επαγγελματική σφαίρα και στην επίτευξη της επαγγελματικής αυτονομίας μέσω της επαγγελματικής εξέλιξης των συμμετεχόντων. Συγκεκριμένα, η ενδυνάμωση στο πλαίσιο της έρευνας δράσης εστιάζει στην επαγγελματική ανάπτυξη των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών και στον εμπλουτισμό των γνώσεων τους με απώτερο στόχο τη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Από τα ερευνητικά δεδομένα προκύπτει πως η ενδυνάμωση του ατόμου και η αύξηση του ανθρώπινου κεφαλαίου είναι δυνατό να επιτευχθεί και να λειτουργήσει αποτελεσματικότερα, όταν συνδυαστεί με το κοινωνικό κεφάλαιο.

Το κοινωνικό κεφάλαιο   

ορίζεται ως ο βαθμός συμμετοχής σε κοινωνικά δίκτυα, φορείς  και εθελοντικές οργανώσεις, σε ομάδες, δηλαδή, όπου για τη σύσταση και τη συντήρησή τους απαιτείται η ανάπτυξη συνεργασίας, εμπιστοσύνης και αλληλεγγύης μεταξύ των μελών τους. Ένα από τα χαρακτηριστικά του κοινωνικού κεφαλαίου είναι η συλλογική αποτελεσματικότητα, με άλλα λόγια, η ενδυνάμωση των μελών που ανήκουν σε ένα δίκτυο, η διαδικασία, δηλαδή, με την οποία τα άτομα αποκτούν τον έλεγχο της ζωής τους και της κοινότητας στην οποία ζουν. Η ενδυνάμωση είναι μια νέα προσέγγιση στο κοινωνικό κεφάλαιο και επικεντρώνεται στη γνωστική απόδοση και τα κίνητρα που οδηγούν τα μέλη της κοινότητας να αποδώσουν στους επαγγελματίες τον ρόλο των συνεργατών και όχι των εμπειρογνωμόνων που κατέχουν αυθεντία. Η έρευνα δράσης προσεγγίζεται ως μια δραστηριότητα ατομικής κι επαγγελματικής ενδυνάμωσης. Αναγκαία διαφαίνεται η ενδυνάμωση των πρωταγωνιστών της εκπαιδευτικής πράξης, των εκπαιδευτικών, έχοντας πλέον κίνητρο να αφοσιωθούν και να δεσμευτούν με το εργασιακό τους περιβάλλον όντας συνδιαμορφωτές του, κι αυτό να μην λειτουργεί στο πλαίσιο μιας αποσπασματικής ενέργειας αλλά να ενταχθεί ως μέρος της κουλτούρας του σχολείου με τη δημιουργία δικτύου συνεργασίας, που θα είναι λειτουργικό σε όλες τις εκφάνσεις της σχολικής ζωής. Ειδικότερα, η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας θα οδηγήσει στην ανάπτυξη κοινωνικού κεφαλαίου στο σχολείο, ώστε αυτό να ανασυνταχθεί μέσα από τις εσωτερικές του δυνάμεις.images

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η συμβολή της Έρευνας Δράσης στην ανάπτυξη του ανθρώπινου και κοινωνικού κεφαλαίου: Μια κριτική προσέγγιση

Καλημέρα κόσμε!

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτό είναι το πρώτο σας άρθρο. Αλλάξτε το ή διαγράψτε το και αρχίστε το “Ιστολογείν”!

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | 1 σχόλιο