Άρθρο για τα προβλήματα των εφήβων

ΟΙ ΕΦΗΒΟΙ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥΣ

H εφηβεία είναι αναμφίβολα η πιο όμορφη, η πιο ανέμελη αλλά και η πιο δύσκολη περίοδος της ζωής του ανθρώπου, σε μία κοινωνία βυθισμένη στα προβλήματα. Οι έφηβοι έχουν τα δικά τους ξεχωριστά και πολύ ιδιαίτερα προβλήματα. Σίγουρα χρειάζονται τόμοι ολόκληροι να αναλυθούν όλα, και γι΄αυτό εδώ αναλύονται μόνο λίγα απ΄αυτά, ίσως τα πιο σημαντικά.
Καταρχάς ένα πρόβλημα των εφήβων είναι ότι δεν μπορούν με τίποτα να συνεννοηθούν με τους γονείς τους και επίσης ισχύει και το αντίστροφο. Ένας γονέας μένει στα <<κρύα του λουτρού>> όταν προσπαθεί να συζητήσει με το έφηβο παιδί του. Ένας λόγος που επηρεάζει πολύ αυτήν την ασυνεννοησία και την επιδεινώνει είναι το χάσμα γενεών που υπάρχει μεταξύ γονέων και εφήβων. Αλλιώς σκέφτονται και λειτουργούν οι ώριμοι και έμπειροι στη ζωή πια γονείς και αλλιώς οι έφηβοι, οι οποίοι βρίσκονται σε μια πολύ έντονη και περίεργη φάση της ζωής τους. Αρκεί μόνο να ακούσουμε μια συνομιλία ενός γονέα με το έφηβο παιδί του για να πειστούμε πως τα προαναφερθέντα ισχύουν.
Παρατηρώντας την ατζέντα ενός εφήβου είναι δύσκολο να βρούμε ελεύθερο χρόνο μέσα στη μέρα του. Φροντιστήρια, αθλήματα, διάβασμα, μουσικά όργανα και φυσικά το σχολείο έρχονται για να μπουκώσουν το πρόγραμμα του εφήβου και να τον γεμίσουν με έγνοιες, άγχος και πάνω απ΄ όλα κούραση. Κάποιες από αυτές τις δραστηριότητες επιλέγονται από τους ιδίους τους εφήβους και κάποιες άλλες επιλέγονται από τους γονείς που θέλουν τα παιδιά τους δημιουργικά και έξυπνα. Όλα αυτά μπορεί να είναι ωφέλιμα, όμως κουράζουν το έφηβο, του μειώνουν στο ελάχιστο τον ελεύθερο του χρόνο. Και δυστυχώς δεν του αφήνουν ελευθερία μέσα στη μέρα του. Σίγουρα ο έφηβος πρέπει να είναι δραστήριος και ενεργητικός, πρέπει όμως να έχει και λίγο χρόνο για τον εαυτό του.
Όπως κάθε άνθρωπος έτσι και οι έφηβοι έχουν ανάγκη από τροφή προκειμένου να αναπτυχθούν, να μεγαλώσουν και να πάρουν δύναμη. Όμως οι πολύ έντονες συναισθηματικές αλλαγές που συμβαίνουν στον έφηβο καθώς και τα ερεθίσματα που δέχεται από τον περίγυρό του αρκετές φορές επηρεάζουν τις σωστές διατροφικές του συνήθειές του. Έτσι μπορεί ο έφηβος ξαφνικά να αρχίσει να γίνεται λαίμαργος και να τρώει ό,τι φαγητό βρει μπροστά του, δηλαδή να πάθει βουλιμία. Άλλοτε πάλι μπορεί η ψυχολογία του να επηρεαστεί τόσο έντονα από κάτι που να έχει ως αποτέλεσμα νευρική ανορεξία. Στην περίπτωση αυτή δεν σκέφτεται καθόλου το φαγητό και δεν τρώει σχεδόν τίποτα, πράγμα εξίσου άσχημο με το προηγούμενο.
Το διαδίκτυο είναι ένα μέρος που οι έφηβοι συχνάζουν και αφιερώνουν πολύ χρόνο. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που το κάνουν ελκυστικό στα μάτια τους και πράγματι είναι πολύ ενδιαφέρων και αξίζει να του αφιερωθεί χρόνος. Πολλοί έφηβοι όμως αφιερώνουν στο διαδίκτυο πολύ περισσότερο χρόνο απ΄ όσο θα έπρεπε και δεν είναι λίγοι αυτοί που εθίζονται στην ψηφιακή ομορφιά του. Εξ΄αιτίας αυτού του εθισμού οι έφηβοι σπαταλούν άσκοπα τον χρόνο τους και βρίσκονται εκτεθειμένοι μπροστά στους πολυάριθμους κινδύνους που κρύβει το διαδίκτυο.
Όσον αφορά στο θέμα του διαδικτύου έχει παρατηρηθεί από πολλούς ψυχολόγους και επιστήμονες πως το διαδίκτυο έχει πολύ μεγάλη επιρροή στη συμπεριφορά των νέων. Κάποιοι υποστηρίζουν πως είναι καλό και τους κάνει κοινωνικότερους. Οι πιο πολύ επιστήμονες όμως έχουν παρατηρήσει πως οι έφηβοι που περνούν πολύ χρόνο μπροστά στον υπολογιστή τους γίνονται επιθετικοί και αντικοινωνικοί. Η αλήθεια είναι ότι οι έφηβοι είναι πολύ ευαίσθητοι και τα πολύπλευρα ερεθίσματα που δέχονται από το διαδίκτυο είναι ικανά να επιδράσουν την συμπεριφορά και τον χαρακτήρα του έφηβου.
Τα προβλήματα του ανθρώπου δεν τελειώνουν ποτέ πόσο μάλλον των εφήβων. Μπορούν να ειπωθούν αμέτρητα άλλα πράγματα γι αυτό το θέμα, το συμπέρασμα όμως είναι πως οι έφηβοι περνάνε από μία δύσκολη και έντονη περίοδο και σίγουρα έχουν και αυτοί τα δικά τους προβλήματα.

Άρθρο για τα πρότυπα των εφήβων

Η αποδέσμευση των νέων από τα αρνητικά πρότυπα

Καθ’όλη τη διάρκεια της ζωής του ο άνθρωπος αφομοιώνει αξίες και βάσει αυτών αποκτά συγκεκριμένα πρότυπα, με τα οποία προσπαθεί να ταυτιστεί. Αυτά τα πρότυπα επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την ζωή τους καθώς κάποιες φορές αποτελεί σκοπό ζωής η συγκεκριμένη προσπάθεια. Είναι εξάλλου επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι ο άνθρωπος ως κοινωνικό ον επιδιώκει να μοιάσει σε κάποιον που εκτιμά και θαυμάζει. Ωστόσο οι νέοι κάποιες φορές ασπάζονται λανθασμένα πρότυπα. Το ερώτημα που προκύπτει είναι ποια είναι αυτά το πρότυπα και για ποιο λόγο προτιμούνται;

Κάποιοι απ’τους παράγοντες επιρροής των νέων όπως τα ΜΜΕ, το χρήμα, η οικογένεια, οι φίλοι, οι δάσκαλοι, οι πολιτικοί, επηρεάζουν τους νέους καθοριστικά. Οι νέοι στη σημερινή εποχή είναι προσκολλημένοι στα αρνητικά πρότυπα καθώς ζούνε σε μια κοινωνία στην οποία επικρατεί ωφελιμιστικό πνεύμα. Δεν υπάρχουν ηθικές αξίες και ιδανικά. Επίσης άλλος ένας παράγοντας είναι η ελλιπής παιδεία, έτσι οι νέοι δεν έχουν κριτική σκέψη για να αξιολογήσουν αν ένα πρότυπα είναι σωστό. Ένας ακόμα λόγος που συμβάλλει στην προσκόλληση των νέων στα αρνητικά πρότυπα είναι τα ΜΜΕ τα οποία προβάλουν χαμηλής ποιότητας πρότυπα με σκοπό το κέρδος. Εφαρμόζουν ψυχολογικές τεχνικές για να προσελκύσουν το κοινό και παρουσιάζουν τα πρότυπα ως φαντασμαγορικά άψογα κι έτσι εντυπωσιάζουν τους νέους με πρότυπα τα οποία είναι κίβδηλα.

Για να θωρακιστούν οι νέοι απέναντι στις αρνητικές αξίες πρέπει αρχικά να βοηθήσει η οικογένεια αποτελώντας πρότυπα για τους νέους. Επίσης στο σχολείο οι καθηγητές οφείλουν να αποτελούν πρότυπα συμπεριφοράς για τους νέους και να τους εμπνέουν. Επιπλέον η παιδεία εφοδιάζει τους έφηβους με κριτική σκέψη η οποία πρέπει να είναι ανθρωπιστική και όχι τεχνοκρατική. Ταυτόχρονα όσον αφορά την πολιτική ηγεσία θα μπορούσαν οι πολιτικοί να δίνουν το σωστό παράδειγμα με τον τρόπο ζωής τους. Τέλος οι πνευματικοί άνθρωποι θα μπορούσαν να μην είναι κλεισμένοι να μην είναι κλεισμένοι στον γυάλινο πύργο τους αλλά να αφουγκραστούν τα προβλήματα της κοινωνίας και κυρίως των νέων.

Εν κατακλείδι είναι εμφανές ότι όχι μόνο οι νέοι βαδίζουν σε λάθος χνάρια αλλά είναι σχεδόν αδύνατο να τους επαναφέρουμε στο σωστό δρόμο λόγω όλων αυτών των παραγόντων οι οποίοι τους επηρεάζουν αρνητικά. Ωστόσο είναι χρέος του καθενός να προσπαθήσει, πόσο μάλλον οι <<ισχυροί>> που έχουν τα μέσα να το κάνουν ούτως ώστε η κατάσταση να αλλάξει ριζικά. Οι νέοι είναι το μέλλον και όλοι οφείλουν να τους μεταλαμπαδεύσουν τις σωστές αξίες και πρότυπα.

Εργασία

Για το κλείσιμο της σχολικής χρονιάς 2012-13:

Καθώς δείξατε ως  τμήμα ότι είστε πολύ εργατικοί, ορίστε μία τελευταία εργασία-δώρο…

Τίτλος: Η θέση της γυναίκας στον Ξενόπουλο και στον Θεοτόκη.

Αντικείμενο μελέτης: Τα δύο έργα που θα βρείτε στους παρακάτω συνδέσμους.

Η τιμή και το χρήμα

Στέλλα Βιολάντη

Προθεσμία παράδοσης: Η τελευταία ημέρα μαθημάτων.

Τι πρέπει να κάνετε: Διαβάζετε τα δύο λογοτεχνικά κείμενα και επικεντρώνετε την προσοχή σας στους γυναικείους χαρακτήρες. Προσπαθήστε να ερευνήσετε και να περιγράψετε:

α. πόσους και ποιους τύπους γυναίκας παρουσιάζουν οι δυο συγγραφείς.

β. τι κοινό μοιράζονται η Στέλλα και η Ρήνη.

γ. τι χωρίζει τη Στέλλα από τη Ρήνη.

δ. Επιστήμη – Μαρία Βιολάντη: είναι οι δύο μητέρες των οικογενειών και οι δύο σύζυγοι. Έχουν άλλα κοινά στοιχεία; Έχουν διαφορές;

ε. με ποιον τρόπο οι εξωτερικοί παράγοντες (ο κοινωνικός περίγυρος, η δύναμη του χρήματος κ.α.) παρεμβαίνουν στα εσωτερικά ζητήματα των οικογενειών και διαμορφώνουν την τύχη των δύο κοριτσιών;

στ. ό,τι άλλο σκεφτήκατε ή παρατηρήσατε κατά την ανάγνωση των δύο κειμένων και είναι βέβαια σχετικό με τα κείμενα και την υπόθεσή τους!

Μπορείτε να παραδώσετε την εργασία σας είτε σε ηλεκτρονική μορφή (οπότε και θα αναρτηθεί -αν το επιθυμείτε- στην ηλεκτρονική σελίδα του σχολείου μας) είτε σε έντυπη μορφή (οπότε θα συμπεριληφθεί στον προσωπικό σας φάκελο) είτε και στις δύο μορφές. Εννοείτε ότι μπορείτε να εμπλουτίσετε την εργασία σας με εικόνες, ήχους κ.α. Προσπαθήστε να δώσετε την προσωπική σας σφραγίδα!

Καλή έμπνευση!

Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός για τους Πρόσφυγες 2013: “Η σιωπή είναι ανοχή;”

Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να ενημερωθείτε για τις λεπτομέρεις του διαγωνισμού:

http://www.unhcr.gr/nea/artikel/4703510449ca2f3595cbd40876091b51/panellinios-mathiti-3.html