Δαύτσιου Κατερίνα, κείμενο

ΤΑΙΝΙΑ:ΜΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

Στη συγκεκριμένη ταινία επιδιώκεται η οξεία πολιτική σάτιρα μέσω της εικόνας του εκπαιδευτικού συστήματος λίγο μετά την μεταπολίτευση, η οποία αποτελεί φερέφωνο της εξουσίας και εξαρτάται από σχήματα και νοοτροπίες του παρελθόντος. Η ιστορία εκτυλίσσεται σε ένα χωριό της Αρκαδίας .

ΜΑΘΗΤΕΣ: Oπως σε κάθε εποχή έτσι και εδώ άλλοι  μαθητές ενδιαφέρονται για τα μαθήματα ενώ άλλοι αδιαφορούν . Οι κοπέλες στον ελεύθερό τους χρόνο ασχολούνται με τον αργαλειό. Ακολουθούν τη μόδα της εποχής και διασκεδάζουν ακούγοντας μουσική και χορεύοντας διάφορα παραδοσιακά τραγούδια στις γιορτές .Το κυριότερο : έχουν ανησυχίες για το μέλλον τους διότι αναρωτιούνται πως θα βρουν δουλειά αφού ούτε οι μορφωμένοι και σπουδαγμένοι στο εξωτερικό τα καταφέρνουν . Τους ενδιαφέρει να μάθουν γιατί μαθαίνουν την ιστορία με ανακρίβειες και γιατί οι καθηγητές είναι υποχρεωμένοι να εκφράζουν απόψεις που δεν τους αντιπροσωπεύουν.

ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ:Ο καθηγητής και λυκειάρχης του μικρού αυτού σχολείου είναι ένας άνθρωπος άκρως συντηρητικός προσκολλημένος στις ιδέες του παρελθόντος και στη χρήση της καθαρεύουσας . Αναφέρει συνεχώς ως παράδειγμα προς μίμηση τον πρωτότοκο γιό του εξαιτίας των σπουδών του στο εξωτερικό. Άνθρωπος της θρησκείας που απαιτεί από τους μαθητές του υπακοή και σεβασμό στο πρόσωπό του. Η καθηγήτρια του σχολείου και σύζυγος του λυκειάρχη είναι σε αντίθεση με αυτόν φιλική με τα παιδιά καθώς και έντιμη  αφού τελικά δεν αφήνει τον εαυτό της να γίνει  φερέφωνο της εξουσίας.

ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ: Στην περίπτωση του καθηγητή-λυκειάρχη , στις συζητήσεις μαζί του υπάρχει ένα ψυχρό και απόμακρο κλίμα. Η αυστηρότητά του και ο συντηρητισμός του, κάνουν το πρόσωπό του  σχεδόν ανεπιθύμητο στους μαθητές. Παρόλα αυτά οι μαθητές τολμούν να φέρουν αντίρρηση στα λεγόμενά του. Στην περίπτωση όμως της καθηγήτριας των νέων ελληνικών οι μαθητές είναι πρόθυμοι να μάθουν από αυτήν ,την αισθάνονται πιο κοντά τους και θέλουν τη βοήθειά της.

ΤΑΙΝΙΑ : ΝΟΜΟΣ 4000

XΩΡΟΣ-ΧΡΟΝΟΣ: Η υπόθεση λαμβάνει χώρα στην Κυψέλη το έτος 1962.

ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Οι μαθητές βρίσκονται στην τελευταία τάξη του λυκείου . Τα σχολεία χωρίζονται σε Αρρένων και Θηλέων επομένως οι συναναστροφές αγοριών και κοριτσιών γίνονται έξω από το σχολικό περιβάλλον. Συνήθως μαζεύονται σε σπίτια για να διασκεδάσουν κυρίως χορεύοντας και πίνοντας αλκοόλ .Τα αγόρια περνάνε τις ώρες τους στο καφενείο παίζοντας χαρτιά.  Οι ερωτικές σχέσεις μεταξύ τους δεν λείπουν απ’ το  προσκήνιο είτε κρυφές είτε φανερές . Επηρεάζονται από τις οικογένειές τους τόσο από τις σχέσεις των μελών μέσα σε αυτές , όσο και από την κοινωνική τάξη κάθε οικογένειας. Τολμούν να έρθουν σε ρήξη με τους καθηγητές τους και να παραβούν κανόνες . Άλλες φορές γλιτώνουν τις συνέπειες των πράξεών τους ενώ πάλι άλλες τις βιώνουν . Αυτό το βλέπουμε σε αρκετές περιπτώσεις όπως στις προσπάθειες παραβίασης ενός αυτοκινήτου ή στο γιαούρτωμα  του καθηγητή . Στο σχολείο κάποιοι ενδιαφέρονται να περάσουν την τάξη και να τελειώσουν ενώ άλλοι δεν αποφασίζουν να διαβάσουν ενώ θέλουν να φύγει από πάνω τους το βάρος του σχολείου. Οι αντιγραφές και τα σκονάκια εμφανίζονται και εδώ όπως και σε κάθε εποχή .Κάτι αρκετά ασυνήθιστο έως πολύ για τα δεδομένα της εποχής είναι η εγκυμοσύνη της κόρης του καθηγητή που  έχει σχέση με έναν μαθητή του και οδηγείται στην έκτρωση.

Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Kαι σε αυτήν την ταινία ο καθηγητής είναι ένας πολύ συντηρητικός  άνθρωπος καθώς και πολύ αυστηρός με τους μαθητές του . Απαιτεί να  ‘ναι προσηλωμένοι στο μάθημα . Στις περιπτώσεις ανήσυχων μαθητών δεν καθυστερεί στην απόδοση ποινών.

ΣΧΕΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ- ΚΑΘΗΓΗΤΗ:O αυστηρός χαρακτήρας του καθηγητή δεν αφήνει και πολλά περιθώρια στους μαθητές να παρεκτραπούν γι αυτό και οι περισσότεροι είναι υπάκουοι. Οι σχέσεις τους εννοείται πως είναι τυπικές και απόμακρες αλλά δεν περιορίζονται μόνο σ’ αυτό. Αυτοί που δέχονται τις επιπλήξεις και τις προειδοποιήσεις λόγω ανάρμοστης συμπεριφοράς κατά τον καθηγητή είναι και οι πιο ζωηροί. Γι αυτό το λόγο δημιουργούνται και εκδικητικές διαθέσεις από την μεριά των μαθητών προς τον καθηγητή. Οι διαθέσεις αυτές εκφράζονται με διάφορους τρόπους  και φυσικά έχουν και τις ανάλογες συνέπειες.

Σχολιάστε